Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Lang tid

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
rayjen

Antall Innlegg : 4
Registration date : 07.01.2008

PosteTema: Lang tid   1/2/2008, 14:40

Ja da ser det endelig ut til at jeg og kan få min etterlengtede mondeo. Bestilte bilen i August og regner med og få den overlevert 28.02. Men selvfølgelig har Ford klart og ødelegge mye av gleden. Bestilte bilen med nøkkelfri adkomst og start mens det nå ser ut til å ha forsvunnet ut av dataen til Ford så beskjeden jeg fikk er at de desverre ikke kan gjøre noe med det annet enn å kompensere meg med de 4500,- som dette koster. Går vist ikke å få det ettermontert heller.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Lang tid   1/2/2008, 15:52

nei, det går ikke å ettermontere. hvilken rettigheter har du egentlig? Hvis dette er en vesentlig mangel for deg, har du rett til å heve kjøpet? Jeg tror jeg hadde blitt rimelig forbannet hvis jeg og blir rammet av noe sånt. Og det er jo litt lettvint av ford å bare trekke fra det beløpet på 4500,00. Hva med kompensasjon? Når slike ting skjer så er det ofte slik at du godtar det til å begynne med, for det er jo mange andre ting du har fokus på med ny bil.. Men etter en stund så kommer misnøyen tilbake og da kan det bli slik at du angrer på at du godtok dette.Og at det blir nok til å ødelegge gleden over bilen. Særlig når det er ting med praktisk betydning som du da savner/merker hver gang du bruker bilen. Jeg tror ærlig talt jeg ville gått i tenkeboksen og sjekket hvilke rettigheter jeg har. For de fleste av oss er dette et kjøp vi skal betale på og leve med i flere år. Og da skal man være 100% fornøyd i utgangspunktet!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Lang tid   1/2/2008, 16:05

Dette må være opp til kjøper å avgjøre. Når man kjøper en bil på bestilling for å få den akkurat slik en ønsker, så må kjøper få en sjanse til å revurdere bestillingen dersom det er vesentlige mangler. For meg personlig ville fravær av keyless entry vært en så vesentlig mangel at jeg nok hadde vurdert kansellering. Om bilen kommer uten skvettlapper bak vil jeg nok ikke vurdere som like kritisk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643

PosteTema: Re: Lang tid   1/2/2008, 16:22

helt enig!! Skvett lapper, hengerfeste,etc, er ting som det uten problem kan rettes opp i, det er ikke noe problem. For meg også er nøkkelfri adkomst-start en såpass viktig ting at jeg ville vurdert sterkt å "hoppe" av.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pohorne
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 162
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Lang tid   1/2/2008, 18:44

Jeg hadde nektet å tatt ut bilen og bedt om omlevering ihht spesifikasjonene. Og i mellomtiden hadde jeg krevd lånebil. Det er vi som handler som må stille krav og selger må levere det som er avtalt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
rayjen

PosteTema: Re: Lang tid   1/2/2008, 19:44

Problemet mitt oppi dette er at det er en firmabil. Så det og kansellere denne bilen for så og stille bakerst i køen igjen vil nok ikke være mulig for meg. Dette er jo selvfølgelig ting som Ford er klar over og utnytter dette for fult. Får tenke over hva jeg skal gjøre. Forhandleren sier at dette antakelig har blitt borte når Ford sentralt har vært inne og fjernet fabrikkmontert krok. For når jeg var hos forhandleren for 3 uker siden så jeg selv på skjermen at det var der. Så det virker som om Ford bare kan fjerne ting rett før produksjon for da lar det seg jo ikke gjøre og få gjort noe mere med det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Lang tid   2/2/2008, 08:24

rayjen skrev:
Ja da ser det endelig ut til at jeg og kan få min etterlengtede mondeo. Bestilte bilen i August og regner med og få den overlevert 28.02. Men selvfølgelig har Ford klart og ødelegge mye av gleden. Bestilte bilen med nøkkelfri adkomst og start mens det nå ser ut til å ha forsvunnet ut av dataen til Ford så beskjeden jeg fikk er at de desverre ikke kan gjøre noe med det annet enn å kompensere meg med de 4500,- som dette koster. Går vist ikke å få det ettermontert heller.

Havnet i samme uføre som deg. Ingen nøkkelfri adkomst. Hvis du har bestilt X modell har du vel startknappen...?
Hadde valget mellom å si fra meg bilen eller en klekkelig kompensasjon. Valgte det siste..i ettertid har det vært helt greit, ettersom alt det andre utstyret var med som betydde mer for meg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
rayjen

PosteTema: Re: Lang tid   2/2/2008, 11:01

Har bestlt Titanium og ikke X.
Hvor mye fikk du i kompensasjon? De har tilbudt meg at jeg kan ta ut "dill og dall" hos forhandler for 4500,- siden det er det dette koster. Siden dette er en firmabil så vil ikke jeg få de 4500,-i hånda.
Hva anbefaler dere event. at jeg skal ta ut av "dill og dall"
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Lang tid   2/2/2008, 11:23

Jeg ville ha bedt om takboks.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
rayjen

PosteTema: Re: Lang tid   5/2/2008, 14:33

Har takboks så det er ikke aktuelt. Andre tips?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
faarstei
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 176
Registration date : 05.10.2007

PosteTema: Re: Lang tid   5/2/2008, 16:06

rayjen skrev:
Har takboks så det er ikke aktuelt. Andre tips?

Hvis bilen min hadde manglet utstyr som jeg hadde bestilt så ville det vært et større tap for meg en de faktiske kronene som utstyret kostet. Alltså en vesentlig mangel, for det er jo du som må bestemme hva en vesentlig mangel er?
Jeg ville ha satt opp en liste over ting som jeg kunne tenkt meg, har du Krok? Plastmatte i bagasjerom? DVD pakke? Styling, felger, serviceavtale etc.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
nemo

Antall Innlegg : 33

PosteTema: Re: Lang tid   5/2/2008, 21:51

Enig med faarstei. Det er en vesentlig mangel. Det er bestilt og bestillingen er bekreftet. I tillegg kan ikke mangelen ordnes etter levering.
Det var en grunn til at du bestilte utstyret og du kan nok hevde at tapet ditt er større en verdien på utstyret.

Jeg ville også satt opp en liste over utstyr som jeg kunne tenkt meg, og verdien på dette utstyret ville vært mye høyere 4.500,-.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Lang tid   6/2/2008, 12:25

Kravet til oppfyllelse av begrepet "vesentlig mangel" går på mangler eller feil direkte knyttet til bilens funksjon, feks. startproblemer ev. andre mekaniske, elektriske/tekniske feil og mangler. At nøkkelfri start over nøkkelstart ikke kommer med selv om det er kontraktsfestet, kan umulig ansees som en vesentlig mangel.

Men, dersom behovet for nøkkelfri adkomst/start kan dokumenteres i noe medisinsk, kan det være at det vil bli ansett som vesentlig mangel.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Lang tid   6/2/2008, 12:43

tost-ha skrev:
Kravet til oppfyllelse av begrepet "vesentlig mangel" går på mangler eller feil direkte knyttet til bilens funksjon, feks. startproblemer ev. andre mekaniske, elektriske/tekniske feil og mangler. At nøkkelfri start over nøkkelstart ikke kommer med selv om det er kontraktsfestet, kan umulig ansees som en vesentlig mangel.

Men, dersom behovet for nøkkelfri adkomst/start kan dokumenteres i noe medisinsk, kan det være at det vil bli ansett som vesentlig mangel.
Dette er kanskje ikke forumet for juridisk flisespikkeri, men jeg synes nå at det er en vesentlig mangel på den leverte bilen, når den ikke har den bestilte nøkkelfrie funksjonen.

Bilen trenger vel ikke å være defekt? Han har bestilt nøkkelfri bil, men den leverte bilen mangler denne funksjonen. Uten at jeg kjenner jusen virker dette som en vesentlig mangel for meg. Han burde få byttet bilen til en med det bestilte utstyret (med lånebil i ventetiden), eller (hvis kjøperen foretrekker det) motta en kompensasjon som LANGT overstiger kroneverdien av det manglende utstyret.

Hvis loven sier noe annet burde den endres.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

Antall Innlegg : 223
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: Lang tid   6/2/2008, 13:16

For å sette ting i perspektiv så manglet også nøkkelfri adkomst(+ regnsensor) da min bil ankom i juli. Jeg nektet å ta imot bilen og ble enig i en avtale der jeg fikk gratis lånebil til ny bil ankom, samt at jeg fikk nettopris på sotede ruter, 16" vinterdekk og cruise control. Nettoprisen gav ikke mye gevinst, men jeg endte opp med å ha gratis lånebil til 1. uken i desember.

Men, har du først tatt ut bilen så blir nok diskusjonen litt vanskeligere å gjennomføre.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Lang tid   6/2/2008, 14:34

Her er eksempler på vesentlig mangel:
- Kontraktsfestet leveringsdato ikke oppfylt
- Rød bil i stedet for blå
- Stasjonsvogn i stedet for 4-dørs
- Bensin i stedet for diesel
- Motor som fusker
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
faarstei
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 176
Registration date : 05.10.2007

PosteTema: Re: Lang tid   6/2/2008, 22:45

Du trenger ikke å dokumentere hva en vesentlig mangel er. Det er jo din vurdering det ( I forhold til det du har bestilt )

At bilen mangler nøkkelfri adkomst og start er jo en ting du har bestilt og forventer å få. Og derfor en vesentlig mangel for deg. ( Og feil i forholdt til kontraktinnholdet også )

Jeg hadde i allefalll ikke gått med på å overta en bil som mangelet noe utstyr jeg hadde bestilt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Lang tid   Today at 22:42

Til Toppen Go down

Lang tid
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» 15Hk Yamaha påhengsmotor, Selges/Byttes!
» s14 200sx tannstang