Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Automat eller manuell

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
gammelmondeo

Antall Innlegg : 2
Registration date : 23.01.2008

PosteTema: Automat eller manuell   23/1/2008, 13:01

Må vel innse at min gamle Mondeo 96 er moden for utskifting. Kunne tenke meg automat, men er usikker på hva automat kan innbære av ekstra problemer eller driftsutgifter. Hva er erfaringene på de utgåtte Mondeo modellene? Erfaringer med den nye Mondeo? Hvem lever Ford sin automatkasse på nye Mondeo? Noen som kan bidra?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Automat eller manuell   23/1/2008, 15:39

Hei

Kjører nå 2002 Mondeo Stv 2.0 bensin med 4-trinns automat. Automat er helt suverent. Kjøper aldri bil med manuell. Aldri. Ikke noe kluss med den heller. Men: den er tørst. 1,1 på bykjøring, og 0,8 på langkjøring. Men det betaler jeg gladelig.

De jeg har hatt kontakt med som har fått sin nye Mondeo med automat er svært fornøyde. Det er en 6-trinns kasse fra Aisin Seiki, som er underleverandør til Toyota og Lexus. Burde være kurante greier. Den bygges enten i USA (North Carolina), eller i Japan. Mest trolig det siste.

Kassen er svært populær, og gjør at du vil få bilen litt senere enn andre siden Ford ikke får tak i nok av den i forhold til etterspørselen. Men det er også snakk om en ny "dobbel clutch" kasse fra Ford/Getrag i Köln, men når og om den kommer vet jeg ikke. VW har en slik kasse på bla. Passat, og den har jeg kjørt. Helt suveren. Men Mondeoen er en bedre bil - så jeg venter på en 2.0 tdci stv Ghia X med automat,etc, etc.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 08.10.2007

PosteTema: Re: Automat eller manuell   23/1/2008, 22:44

Hei,kan anbefale automat.Har selv nye Mondeo Ghia X med automat og skal aldri ha manuell igjen.Giringen er myk og fin,og hvorfor skal mann sitte å veive med en girstang i 2008?Eneste som er synd er jo prisen,det var vel 32000 ekstra for automat.Kostet vel egentlig bare 4000 men Halvorsen skulle vel ha 28000 i avgift.Når det gjelder forbruket så er det jo etter hvordan mann kjører,har faktisk vært nede på 0,62 på mila på landeveiskjøring.Så joda kjøp automat du.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
oednom
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 136
Registration date : 27.12.2007

PosteTema: Re: Automat eller manuell   23/1/2008, 23:05

Aldri mer manuell. Har hatt aut på de 4 siste bilene mine. Lånebilen jeg har nå er manuell 6 trinns. Det er bare tull å sitte og gire i ett sett -og det må man om det skal være noe trekk i motoren. Kjøp automat!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
FordFreak
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 92
Registration date : 14.01.2008

PosteTema: Re: Automat eller manuell   24/1/2008, 01:21

Må si meg enig at ALDRI mer manuell!

Har 6trinn Automatkasse og den er bare fantastisk Very Happy

Den er defenitivt verdt de 32tusen som den koster extra, tro meg Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.facebook.com/profile.php?id=646800055
bilsjuk
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 62
Registration date : 24.01.2008

PosteTema: Re: Automat eller manuell   24/1/2008, 03:11

mondeo1 skrev:
Hei,kan anbefale automat.Har selv nye Mondeo Ghia X med automat og skal aldri ha manuell igjen.Giringen er myk og fin,og hvorfor skal mann sitte å veive med en girstang i 2008?Eneste som er synd er jo prisen,det var vel 32000 ekstra for automat.Kostet vel egentlig bare 4000 men Halvorsen skulle vel ha 28000 i avgift.Når det gjelder forbruket så er det jo etter hvordan mann kjører,har faktisk vært nede på 0,62 på mila på landeveiskjøring.Så joda kjøp automat du.

Har den nyeste 130 hk diesel med automat og har et forbruk på ca 0,65 på småkjøring og helt nede i 0,52 på lengere turer så jeg synes ikke den er spesielt tørst.
Forbruket har gått ned fra bilen var ny i Aug. -07 og fram til nå.
jeg kjører ikke spesielt med tanke på økonomi heller. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
FordFreak
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 92
Registration date : 14.01.2008

PosteTema: Re: Automat eller manuell   24/1/2008, 03:22

bilsjuk skrev:
mondeo1 skrev:

Har den nyeste 130 hk diesel med automat og har et forbruk på ca 0,65 på småkjøring og helt nede i 0,52 på lengere turer så jeg synes ikke den er spesielt tørst.
Forbruket har gått ned fra bilen var ny i Aug. -07 og fram til nå.
jeg kjører ikke spesielt med tanke på økonomi heller. Smile

Jeg har også 130hk automat men den har gått 1000km nå og har et forbruk på 0,71 på laaaaangkjøring og 0,9 på bykjøring. Tror det er ekstravarmeren som drar litt extra her? Lest at når den er på "sluker" den 0,4-0,9 pr time... Vet ikke om dette er riktig. Regner med at forbruket misker etterhvert Smile

Automaten er en drømmmmmm!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.facebook.com/profile.php?id=646800055
emergo
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 73
Registration date : 07.10.2007

PosteTema: Re: Automat eller manuell   24/1/2008, 17:30

Bilsjuk,

Litt offtopic, men holder ikke du til i Elverum? Mente å huske det fra et tidligere innlegg. Har du handlet på Oddvar Olsen? Jeg har bestilt der, levering neste måned.

Har automat i MB C-klassen jeg har idag, skulle gjerne hatt det i mond'on også, men pendler 3 mil hver dag i landeveistempo, forholdsvis lite by/køkjøring. Trur nok jeg vil savne automat litt, men jeg synes prisen ble for drøy mtp at nesten hele prisen var ren avgift til staten.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bilsjuk
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 62
Registration date : 24.01.2008

PosteTema: Re: Automat eller manuell   24/1/2008, 17:45

emergo skrev:
Bilsjuk,

Litt offtopic, men holder ikke du til i Elverum? Mente å huske det fra et tidligere innlegg. Har du handlet på Oddvar Olsen? Jeg har bestilt der, levering neste måned.

Har automat i MB C-klassen jeg har idag, skulle gjerne hatt det i mond'on også, men pendler 3 mil hver dag i landeveistempo, forholdsvis lite by/køkjøring. Trur nok jeg vil savne automat litt, men jeg synes prisen ble for drøy mtp at nesten hele prisen var ren avgift til staten.

Stemmer at jeg bor i Elverum ja. fikk Mondeoen utlevert 4 Aug. etter knapt 3 mnd. venting.
Handlet med Tore Wallin hos Oddvar Olsen- meget profesjonell selger som visste hva han pratet om og hadde det klart hele veien ang. leveringstid og div.
Jeg hadde bestemt meg for automat denne gangen, men synes nok at 32000,- i tillegg var i drøyeste laget.
Knep bare igjen øynene og signerte Wink
lykke til, du blir helt sikkert fornøyd med manuelt gir også.
Ser foresten at du har bestilt så og si samme bil som meg- titanium, 2.0 tdci 130 hk, Panther Black osv.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: Automat eller manuell   24/1/2008, 21:04

Jeg synes også det er forferdelig dyrt med over 30000 for automatgearet, men jeg valgte det likevel. Sad Den høye prisen skyldes jo €"##!! politikernes Evil or Very Mad hykleri om å få ned CO2-utslippene fra bilene samtidig som de tillater fri flyt av CO2-utslipp på Melkøya utenfor Hammerfest.

Å gjøre bil med manuell er steinalderen for meg. Jeg droppet i stedet X-versjonen og navi.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Automat eller manuell   25/1/2008, 08:33

Smaken er jo som baken, men jeg for min del liker å gire manuelt. Liker å "kjøre" bilen mer direkte, og synes alt skjer endel tregere med aut. Synes også at endel kasser (kanskje ikke i Mondeo?) ofte legger motoren i et unødvendig høyt turtall. Dessuten er jo aut. svinaktig dyrt, og drar opp dieselforbruket en del.

Spiser man ikke bremseklossene fortere også, siden man ikke har motorbrems tilgjengelig hele tiden, og må bruke bremsene mer?

Men..., jeg ser jo fordelen når det gjelder komfort, spesielt i byen, når man ikke trenger å sitte og vispe med en girspak hele tiden. Det handler om smak og prioriteringer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Automat eller manuell   25/1/2008, 10:25

Det er selvsagt ulik smak med hensyn til automat eller manuell. For vår egen del bor vi i by, og det er over 40 lys og rundkjøringer mellom oss og jobben til kona. Jeg har også plager med ryggen, og mer enn å vispe med høyrehanda handler det for meg om å slippe å strekke venstrebenet rett frem et utall ganger med trang vinkel i hofta.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Automat eller manuell   25/1/2008, 11:52

Ble valgt manuell på våres bil av flere grunner. Bor i Oslo sentrum med gangavstand til alt, bilen pendler Oslo-Larvik tur/retur 2 ganger i uken mot køen begge veier, så her er det bare å sette på ACCen og bli ført avgårde. Når veiene blir skikkelig glatte og vanskelige synes jeg det føles tryggere med kløtsj og spak siden jeg ikke har så mye erfaring med forhjulstrekk. Og foreløpig er vi friske og raske...Very Happy Mine siste biler har hatt bakhjulstrekk, inkl. en MB E.klasse med aut. Til slutt kom avgiftene..nesten 30K...Sad

Ser jo at når bilen skal selges, vil automat være ett trumf.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Automat eller manuell   25/1/2008, 12:02

Det er flere grunner til at jeg valgte man. Jeg prøvekjørte en ny v70 med automat og synes det ble mye rusing og høyt turtall. Og en litt ekkel glidende slurende følelse ved igangkjøring. Jeg hadde en ny automat i 1984 og den byttet jeg etter 8mnd. Så jeg liker å kjøre bil på en handfast måte. Forøvrig trekker jeg campingvogn og mange mener vel auto er en fordel der, men jeg synes man fungerer greit. Og så er det selvfølgelig prisen, du får mye annen moro for 32000, om ikke annet 32000kr lavere lån!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Automat eller manuell   25/1/2008, 13:22

Vi har 2 biler hjemme - en manuell og en automat. Jeg liker bedre automat (mye enklere kjøring), men på Modeo har jeg valgt manuell p.g.a. den hæye prisen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
nemo

Antall Innlegg : 33
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Automat eller manuell   25/1/2008, 13:26

Både den vi har nå og den forrige bilen var manuell, men de to før der hadde automat. Ett av kriteriene når vi begynte å se på ny bil var automat og diesel.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 334
Registration date : 17.02.2008

PosteTema: Re: Automat eller manuell   2/3/2008, 22:04

helt klart manuel .. automat uff så kjeddddlig....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436

PosteTema: Re: Automat eller manuell   2/3/2008, 22:14

Automat for meg gitt... påstanden om at den automatkassa er kjedelig (eller kjedddlig) er jeg ikke med på, men godt vi er forskjellige.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
oednom
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 136
Registration date : 27.12.2007

PosteTema: Re: Automat eller manuell   2/3/2008, 22:31

Bare automat på meg, 6M i den leie/lånebilen jeg kjører, må sitte og geare i ett sett. I en skikkelig potent bil er det ok med manuell, men 99% av kjøringa er vel "vanlig" kjøring og det gjør valget enkelt. Greit å slippe også da, siden stereo, navi, blue tooth, enkelte kvinnelår og i verste fall Statoilkoppen (som har vann i karosseriet-tåler ikke oppvaskmaskin) og en røyk også skal betjenes Smile

Kjørt gorresten 62 mil med bilen i dag, -og den fungerer bra, men er svak på høye gear - og det blir relativt kort mellom 3,4,5 og 6!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425

PosteTema: Re: Automat eller manuell   8/3/2008, 10:03

Husker tiden i min MB E.klasse med automat..hadde akkurat truffet min utkårete...var veldig behagelig å slippe å gire mens "labben" var på hennes lår, men det var for 6 år siden...Rolling Eyes

Vi valgte manuell denne gangen pga. kjøremønster og pris.
Det fungerer helt fint, savner egentlig ikke automat. Vi kjører ikke i noe særlig rushtrafikk og de gangene girspaken veksler er helt overkommelig. Kjører + 30.000km. i året.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Automat eller manuell   8/3/2008, 10:14

Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Automat eller manuell   8/3/2008, 10:16

king glad i manuel jeg
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krs
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 114
Registration date : 29.02.2008

PosteTema: Re: Automat eller manuell   8/3/2008, 14:29

Har også en 2.016v med automat, og den drikker nok litt mer suppe enn nødvendig, men som nesten alle andre sier : Det er det verdt! Bruker ca.0.8 på langkjøring med CC, ellers ligger vi på 1.1-1.2 på blandet kjøring ( ifølge kjørecomputer iallfall ). Syns likevel ikke det er et argument for å gå tilbake til manuel. Med mindre drivstoffutgiftene er veldig vesentlige hadde jeg valgt automat nesten uansett kjøring, så lenge vi snakker bil med en vanlig motor og ikke motor med effekt som tilsier at man kjøper bil for å ha det moro Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.sagatoppen.com
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Automat eller manuell   8/3/2008, 17:27

ja manuel drikker litt mindre diesel/bensin, er en liten fordel det da,men behaglig med automat da....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
PetterDK
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 54
Registration date : 20.02.2008

PosteTema: Re: Automat eller manuell   10/3/2008, 22:59

automat er for slappe folk...
manuell er for de som vil ha litt mer trøkk og litt mer aktiv kjøring

manuell er for de som vil kjøre
automat er for de som vil bli kjørt