Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Dieselforbruk

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4
AvInnlegg
Erling
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 21.09.2007

PosteTema: Re: Dieselforbruk   9/12/2010, 13:24

Mine erfaringer med dieselforbruket er at det stiger temmelig kjapt når hastigheten øker over 90 km/t. Jeg tipper det optimale er 65 km/t. Min første Mondeo hadde et forbruk på 0,49 l/mil avlest på kjørecomputeren da jeg kjørte meget drivstoffvennlig Drammen - Gjendesheim (1000 moh) med mye bagasje og skiboks. På returen var forbruket helt nede i 0,41 l/mil. Siden min erfaring var at kjørecomputeren viste for lite var kanskje det reelle 0,52 og 0,44.

Min andre Mondeo målte jeg til 0,51 l/mil på kjørecomputeren Drammen - Fredrikstad på motorveien, men det var en søndag med snøvær og farten lå bare på 85-90 km/t. Dagen etter på bare veier og ca 100 km/t var forbruket 0,55 l/mil.

Foreløbig har jeg ikke noe inntrykk av at Econeticen bruker mindre enn Trend med 130 Hk-motoren, kanskje snarere omvendt. Den nye bilen har gått kun 5000 km og er kanskje ikke riktig innkjørt ? Kan det være årsaken Question

Jeg leste en artikkel i Motor om noen som hadde kjørt Oslo - Kirkenes på en tank på en Mondeo Econetic stasjonsvogn og kommet ned i et forbruk på 0,34 l/mil. Er det noen som vet hvordan man klarer det Question Konstant 65 km/t og 5.gir Question En Passat Blue Motion hadde gått på 0,28 l/mil i England forøvrig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Dieselforbruk   9/12/2010, 13:41

Vi ligger i snitt på +/-800km på hver tank. Det er på småkjøring i Bærum. Om sommeren ligger vi på 12-1300km på hver tank iforb. med turer til og fra hytta etc.

Jeg tenker ikke forbruk når jeg kjører, og jeg foretrekker på kjøre med et noe høyere turtall. Blir spennende å se på bla. dette med forbruk når nymondeoen kommer, dog er den på 140HK, mot den vi har nå på 130HK.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Dieselforbruk   9/12/2010, 15:50

Skikkelig langkjøring i "norske" hastigheter pleier å gå på 0,49 - 0,51 l/mil iflg. kjørecomputeren, som imidlertid kan være litt optimistisk i sine beregninger. De gangene jeg har regnet manuellt etter en tanking har jeg fått fra 0,06 l/mil (og oppover) mer enn computeren.

Flere som har sammelignet vist/faktisk forbruk på denne måten?

Med småkjøring pleier computeren å legge seg på rundt 0,65. Uansett synes jeg dette er pene tall for en stor bil. Kom man ned på 0,7-tallet på langkjøring med en tilsvarende bensinbil for 20-30 år siden var man jo veldig fornøyd! F.eks. var offisielle forbrukstall for Granada 2,3 l bensin (ca 110 hk) frem til siste årsmodell i 1985: 0,82 l/mil i konstant 90 km/t og for bykjøring 1,36.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Dieselforbruk   9/12/2010, 18:28

Mondeoen som kjørte Oslo - Kirkenes, var ikke en Econetik etter det jeg husker. Det var en vanlig 2.0 tdci trend 115hk. Faktisk kom de et stykke forbi Kirkenes. Lånebil fra Røhne & Selmer. Vår bil ligger på 0,67 til 0,7 på by/blandet kjøring. På landskap pleier den i å bli liggende på ca 0,56. På vei Bergen - Bodø i sommer, var vi faktisk borti 0,49 tallet. Men viktig med godt med luft i dekkene!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Dieselforbruk   9/12/2010, 21:20

Erling skrev:
Mine erfaringer med dieselforbruket er at det stiger temmelig kjapt når hastigheten øker over 90 km/t. Jeg tipper det optimale er 65 km/t. Min første Mondeo hadde et forbruk på 0,49 l/mil avlest på kjørecomputeren da jeg kjørte meget drivstoffvennlig Drammen - Gjendesheim (1000 moh) med mye bagasje og skiboks. På returen var forbruket helt nede i 0,41 l/mil. Siden min erfaring var at kjørecomputeren viste for lite var kanskje det reelle 0,52 og 0,44.

Min andre Mondeo målte jeg til 0,51 l/mil på kjørecomputeren Drammen - Fredrikstad på motorveien, men det var en søndag med snøvær og farten lå bare på 85-90 km/t. Dagen etter på bare veier og ca 100 km/t var forbruket 0,55 l/mil.

Foreløbig har jeg ikke noe inntrykk av at Econeticen bruker mindre enn Trend med 130 Hk-motoren, kanskje snarere omvendt. Den nye bilen har gått kun 5000 km og er kanskje ikke riktig innkjørt ? Kan det være årsaken Question

Jeg leste en artikkel i Motor om noen som hadde kjørt Oslo - Kirkenes på en tank på en Mondeo Econetic stasjonsvogn og kommet ned i et forbruk på 0,34 l/mil. Er det noen som vet hvordan man klarer det Question Konstant 65 km/t og 5.gir Question En Passat Blue Motion hadde gått på 0,28 l/mil i England forøvrig.

På flat fin veg dei gangane eg har testa for moro skyld, er min erfaring i grunnen motsatt.
Når ein først har komt opp i fart gir cruising i 80-100 faktisk mindre forbruk enn tilsvarande i lavare hastighet.
I alle fall i følge computeren på min 140 automat.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: Dieselforbruk   9/12/2010, 21:44

Tenkte jeg skulle foreta et lite eksperiment:
Nullstilte kjørekomputeren da jeg la om til sommerdekk i vår. Da jeg la om til vinterdekk i høst viste den 0,70l/m. Ble ca 35 000 km (mest langkjøring) på sommerdekkene. Ikke alverdens vitenskapelige test, men skal bli moro å lese av "vinterforbruket" når sommerdekkene en gang kommer på igjen...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 667
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Dieselforbruk   10/12/2010, 06:43

HallaBalla skrev:
Skikkelig langkjøring i "norske" hastigheter pleier å gå på 0,49 - 0,51 l/mil iflg. kjørecomputeren, som imidlertid kan være litt optimistisk i sine beregninger. De gangene jeg har regnet manuellt etter en tanking har jeg fått fra 0,06 l/mil (og oppover) mer enn computeren.

Flere som har sammelignet vist/faktisk forbruk på denne måten?

Samme er det på min 2010 140hk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Dieselforbruk   

Til Toppen Go down

Dieselforbruk
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 4 av 4Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4