Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Dieselforbruk

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next
AvInnlegg
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Dieselforbruk   23/1/2008, 10:56

Har noen kommet ned i det oppgitte forbruket for 2,0 TDCi 130 hk M6 stv? Ifølge reklamen og instruksjonsboka skal den jo bruke 0,49 l/mil på langkjøring og 0,59 ved blandet kjøring.

Sist jeg fylte hadde den brukt 0,8 (riktignok med takboks en liten del av strekningen). Kjørekomputeren viste 0,76 så den er vel litt optimistisk. Hadde nullstilt den ved forrige fylling.

Har vel vært nede i 0,6 på litt lengre turer. Driver ikke med ekstrem sparekjøring, men kjører ikke som Petter Solberg heller. Juger Ford på seg mer enn de kan holde, eller må bilen gå litt lenger før forbruket er der det skal være? Har kjørt ca 3000 km.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Dieselforbruk   23/1/2008, 11:26

du kommer vel skjelden ned i det forbruket fabrikken sier. de oppgitte forbrukstall er hentet fra en kjøresyklus og ikke fra "virkeligheten". på min v50 1,6 har jeg en gang vært nede i 0,51. det ligger som regel på 0,55-0,60. de tall du har virker jo høye, er det småkjøring? Du nevner 0,6 på langkjøring og det er mere normalt. Med v50 og en carina turbo diesel merker jeg liten forskjell på kort og lang turer. Carina ligger på 0,6-0,63 uansett om det er sommer eller vinter, lang eller små kjøring.. denne har gått over 2runder.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Dieselforbruk   23/1/2008, 14:05

Jeg synes nok 0,6 på langkjøring høres overraskende drøyt ut. 1,8 l 100hk er nok noe mer sparegrisaktig, men der har jeg ikke noe problem med å holde meg godt under 0,5 på langkjøring ihvertfall ... Burde vel ikke være så stor foskjell på dem ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Dieselforbruk   23/1/2008, 20:56

Jeg hadde 43 mil bak rattet søndag, og målte forbruket til 0,47 Smile Kjørecomputeren viste 0,5. Jeg har en 140 hk M6. Har kjørt 2000 km
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
morander

Antall Innlegg : 26
Registration date : 10.09.2007

PosteTema: Re: Dieselforbruk   24/1/2008, 05:50

Gjennomsnittelig forbruk siden bilen var ny (har kjørt ca, 6500km) ligger på 0,65. Kjørecomputeren nullstiller jeg ved hver fylling, og denne har vist mellom 0,62 og 0,67 før påfylling. Jeg kjører sjelden strekninger under 20-30km, og mest i 70-100 soner.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352

PosteTema: Re: Dieselforbruk   27/1/2008, 21:19

Leser om nye Focus med nye Powershift automatkasse. Sammen med 2 liters diesel på 136 hk er CO2 utslippet på 147g/km og gjennomsnittsforbruk på 0,56 l/mil. Til sammenligning har Mondeo med 2 liters diesel, 130 hk og automat CO2 utslipp på 189 g/km og snittforbruk på 0,71 l/mil og manuell kasse CO2 utslipp på 159 g/km og forbruk på 0,59 l/mil. Nå er jo vekten litt forskjellig på Focus og Mondeo, slik at en eventuell Powershiftkasse i Mondeo vil kunne trekke litt mer, men i hovedsak ser det nå ut til at ny type automatkasse blir like drivstoffeffektiv som dagens manuellkasse.

Ser at Volvo setter denne kassen inn i sine modeller opp til V50, men ikke i V70. Finner heller ingen nyheter om at den kommer i Mondeo, men så er det jo slik at man holder på hemmelighetene til like før produksjon. Noe skal man vel også ha som nyheter på kommende bilmesser.

Focus kommer også i en ECOneticversjon med 1,6 liters diesel på 109 hk, CO2 utslipp på 115 g/km, snittforbruk på 0,43 l/mil og landevei nede i 0,36 l/mil. Dette må vel sies å være svært bra.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
FordFreak
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 92
Registration date : 14.01.2008

PosteTema: Re: Dieselforbruk   27/1/2008, 21:30

Hei, kjørte 30mil i går og komputeren viste snitt forbruk på 0,57 på min S-Max 2.0 tdci 130hk automat. Det synes jeg er rimelig bra til automat å være Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.facebook.com/profile.php?id=646800055
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Dieselforbruk   28/1/2008, 10:31

hhf skrev:
Jeg synes nok 0,6 på langkjøring høres overraskende drøyt ut. 1,8 l 100hk er nok noe mer sparegrisaktig, men der har jeg ikke noe problem med å holde meg godt under 0,5 på langkjøring ihvertfall ... Burde vel ikke være så stor foskjell på dem ?
Fikk endelig testet forbruket på en skikkelig langtur i helga. 2 x 40 mil på sørlandske E18 ga 0,52 l/mil nedover, og 0,50 tilbake. Lå på 0,48 og 0,49 i lange strekk. Ikke galt for en stor bil, 2 l TDCi 130 hk 6M stv. Kjørte riktignok uten last og uten takboks. Ford-reklamen stemmer visst allikevel Very Happy

Sist endret av den 28/1/2008, 21:03, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430

PosteTema: Re: Dieselforbruk   28/1/2008, 10:51

Dette høres mer riktig ut ja. Slett ikke galt forbruk, nei!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Neonleon
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 71
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Dieselforbruk   28/1/2008, 12:06

Har blitt noen turer nå, første tur fra Oslo - Trondheim lå jeg på ca 0,52/mil.

På turer nordover (ca 90 mil hver vei) - med SÆRDELES fullastet bil har jeg jeg vært på ca 0,56/mil, noe jeg slettes ikke syntes er ille!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
oednom
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 136
Registration date : 27.12.2007

PosteTema: Re: Dieselforbruk   28/1/2008, 19:53

'07 Trend stv. 1,8 tdci 125hk 6M. 0,71 på blandet, mest småkjøring. Vet ikke hvordan dieselvarmer virker inn på dette, men den rusler i gang et par ganger om dagen.

Prøvde å nullstille under langkjøring og da går den på ca 0,48.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: Dieselforbruk   18/3/2008, 20:34

Ja, nå har vi vært noen dager i Karlstad i Sverige. Jeg nullstilte dieselforbruket da vi dro. Da vi kom tilbake, viste Converse+ et forbruk på 0.53. Jeg synes dette er imponerende med en 2 liters motor og automat. Very Happy

Dette resultatet hjelper også litt på humøret mitt. Jeg ergret meg fælt over at dieselprisene lå over eller var lik bensinprisene på de fleste bensinstasjonene jeg passerte under turen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Dieselforbruk   19/3/2008, 15:08

Med min daglige kjøring ligger nå forbruket jevnt på 0,62-0,64 l pr mil. Dette målt direkte på forbruk over flere tank fyllinger. Kjørecomputer viser et forbruk på 0,61. Jeg bruker dieselvarmeren om morgenen 5 dager i uka, men har tatt vekk bruken av denne som tilleggsvarmer under kjøring.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436

PosteTema: Re: Dieselforbruk   19/3/2008, 16:28

StardustSilver skrev:
Med min daglige kjøring ligger nå forbruket jevnt på 0,62-0,64 l pr mil. Dette målt direkte på forbruk over flere tank fyllinger. Kjørecomputer viser et forbruk på 0,61. Jeg bruker dieselvarmeren om morgenen 5 dager i uka, men har tatt vekk bruken av denne som tilleggsvarmer under kjøring.

Om det forbruket er medregnet dieselvarmeren om morgenen, er det veldig gode tall syns jeg. Får ikke vår under 0.9 i det daglige (mye småkjøring) og da brukes varmeren en morgen...hvor skrur man av tilleggsvarmer under kjøring egentlig og er dette eventuelt "snilt" mot motoren ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pohorne
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 162
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Dieselforbruk   19/3/2008, 17:42

Kjørte i dag Drammen - Svinesund og retur. Ikke kø eller noen trafikkforsinkelser. Forbruk Drammen - Svinesund 0,59l. Svinesund - Drammen 0,64l. Er stort sett fornøyd. Men skulle nå ønsket at vi hadde Adaptiv fartsholder (ACC). Det blir litt slik med vanlig cruisekontroll og justere hele tiden for sånne som kjører i rykk og napp.

Under kjøring kan tilleggsvarmer eller parkeringsvarmer ikke justeres. Dette må gjøres før bilen er i gang på veien.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Dieselforbruk   19/3/2008, 18:08

Tjohoi skrev:
StardustSilver skrev:

Om det forbruket er medregnet dieselvarmeren om morgenen, er det veldig gode tall syns jeg. Får ikke vår under 0.9 i det daglige (mye småkjøring) og da brukes varmeren en morgen...hvor skrur man av tilleggsvarmer under kjøring egentlig og er dette eventuelt "snilt" mot motoren ?

Det er medregnet dieselvarmeren om morgenen ja (0,62-0,64), jeg har mye start og stopp, men også distanser på 5-6 mil i slengen innimellom. Grunnen til at funksjonen med å slå av tilleggsvarmer er der, er nok etter dårlige erfaringer på forrige Mondeo, der var tillegsvarmeren konstant på under +5, noe som "brant" opp flere webastoer, pga mye småkjøring. Men jeg har kjørt uten tillegsvarmeren lenge nå, og varmeapparatet på bilen fungerer godt uten ekstra hjelp Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
morander

Antall Innlegg : 26
Registration date : 10.09.2007

PosteTema: Re: Dieselforbruk   22/3/2008, 15:19

Har nettopp kommet hjem fra en tur Sarpsborg - Stockholm T/R. Har 2,0l 130hk manuell. Forbruk til Stockholm på måler 0,49. Stort sett kjørt på cruisekontroll hele veien. Jevnt ca 10 km over fartsgrensen målt på speedometeret, omtrent på grensen målt på GPS. Fine kjørforhold, ingen kø. Hjemover møtte vi snøuvær ut av Stockholm. Brukte ca. 2 timer på den 1. mila pga kø. Snittforbruk hjem lå på 0,59, utregnet snitt etter dieselpåfylling på hele turen var 0,54. Har stasjonsvogn. Ikke dårlig det Exclamation . Turen gikk eller som en drøm - overhodet ikke sliten etter 52 mil hver vei. Fortsatt god Påske til dere alle!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Dieselforbruk   24/3/2008, 14:49

Med ski på taket, to voksne og to barn i bilen, full oppakning, vinterføre, automatgir og mye kaldkjøring (ned mot minus 16) i og rundt Kongsberg, var forbuket på kjørecomputer 0,63 på hele påskeferien.

Solo, med mer innkjørt bil på sommerføre, regner jeg med å komme ned mot 0,50 eller deromkring. Forbruket på kjørecomputeren med nevnte bestykning på strekningen Bergen- Eidsfjord (før fjellet) var 0,56.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
simons d 4

Antall Innlegg : 10
Registration date : 14.10.2007

PosteTema: Re: Dieselforbruk   5/4/2008, 18:31

Kjørte Oslo - København fredag 28/3 og hadde ett gjenomsnits forbruk på 0,66 og gjennomsnits hastighet på 97 km/t brukte acc og den sto stort sett på 140 km/t . tok båt hjem.
Er kjempe fornøyd med bil og forbruk.
Mondeo Ghia X 130 tdci A6 5 dørs.Har til dags dato kjørt 7000 km
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 76
Registration date : 17.11.2007

PosteTema: Re: Dieselforbruk   5/4/2008, 21:22

Kjørte Sarpsborg-Oslo,tur retur på fredag.Med motorveg og køkjøring.Hadde et gjenomsnitsforbruk på 0,62.Gjenomsnitshastighet-ukjent!Kjørte Sarpsborg-Høland forige helg,på svingete veger.Da var forbruket på 0,6.Diesel er jo blitt dyre dråper,så en må kansje begynne å kjøre mere økonomisk!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Heggis

Antall Innlegg : 30
Registration date : 13.12.2007

PosteTema: Re: Dieselforbruk   7/4/2008, 19:35

Forbruket har vært ganske greit, men det er forholdsvis stor forskell mellom målt forbruk ved fylling og hva kjørecomputeren sier.
De to siste gangene har jeg regnet ut forbruk på 0,66 ved blandet kjøring, mens computeren har sagt 0,62 og 0,59. Og da har jeg fylt opp tanket til fyllepistolen slår ut, og ikke noe mer.
Jeg er sikker på at jeg ikke har nullet computeren ut underveis. Bare etter fylling.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Dieselforbruk   7/4/2008, 22:10

Har prøvd å kjøre økonomisk,helt ned på 0,5.Men med et par forbikjøringer så går forbruket kanske mye opp.Samme med motorvegkjøring,pen kjøring,lite forbruk.Men øker man hastiheten til 100+så synes jeg forbruket øker desto mere.
Til daglig har jeg mye småkjøring,med forbruk på ca. 0,8.
Kjører på hytta i helgene,på svingete veger.Kjøpte ikke Mondeoen bare for å kjøre billig.Liker å ha litt kjørefølese. Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425

PosteTema: Re: Dieselforbruk   7/4/2008, 22:41

Har nå fått motoroppgraderingen..at last.

Tidligere har computeren vist 0,57-0,61 ved blandet kjøring, under normale forhold og fartsgrense +.

Etter oppgraderingen var jeg spent på om det var merkbart.
Tok en skikkelig sving for å provosere forbruket med by, motorvei og ACC. Parkerte med 0,55 på computeren.
I tillegg virker motoren mykere og bedre respons på pedalen. Instant fuel har også kommet med på menyen. Så hvis motorkuttingen også blir fraværende er den i boks.

Var vist nok ett omfattende program de måtte legg inn, som bare går på motoroptimering.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Dieselforbruk   8/4/2008, 20:37

Veldig bra! Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Dieselforbruk   13/4/2008, 20:45

Kjørte hjem fra hytta i dag,forbruk 0,55.Det er en strekning på 6,5 mil med svingete og kupert veg.Er fornøyd med det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Dieselforbruk   

Til Toppen Go down

Dieselforbruk
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 4Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next