Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Kveling

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
oednom
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 136
Registration date : 27.12.2007

PosteTema: Kveling   14/1/2008, 20:13

Hei

Jeg har en lånebil Mondeo MKIV 07, 1,8 diesel, manuell. Motoren kveles veldig lett f.eks når man kjører inn mot et kryss, -stopper nesten og fortsetter i 2. gear. Som regel er det tryggest å stoppe helt og legge inn 1. gear. En kollega av meg har samme type bil og samme erfaring.

bounce Nei, det er ikke sjaføren det er noe galt med. Har også hatt bilen i snart 3 uker og den burde "sitte i beina nå". Kan det ha noe med drivstoffkutt å gjøre, er det sånn på 2,0 litern også?

Noen som vet? I og for seg ikke noe problem for meg, siden jeg venter på en aut., men kanskje interessant for andre.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Kveling   14/1/2008, 20:21

Har 2,0 l 130 hk. Har ikke hatt problemer med kveling i kryss slik som du beskriver, men den er lett å kvele når jeg rygger den ut av garasjen og motoren er kald. Har begynt å venne meg til den nå, og "gjeter" den litt med gasspedalen.

Har en 10 år gammel VW 2,5l 5-cyl. TDI fra før som er nesten umulig a kvele, så Mondeoen krever litt mere påpasselighet her.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Kveling   14/1/2008, 22:10

oednom
Jeg kjører en liten Toyota Yaris diesel på jobben, og den kveles akkurat slik du beskriver det.
Den må ha litt høyere fart (med høyere turtall) om den skal klare å aksellerere når den er saktegående i andre gir.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
henrikh

Antall Innlegg : 25
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Kveling   14/1/2008, 23:36

Har Mondeo 4 2.0 diesel 143 hk og ingen problemer med kveling.

Kun hvis man vi sætte meget meget hurtigt igang har jeg oplevet kveling - ellers ikke.

2.0 motoren er mere "smidig" end 1,8 'eren har jeg læst mig til op det engelske Mondeo forum.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Kveling   15/1/2008, 12:10

Min 100hk 1,8 tdci er ikke plaget på dette området synes jeg. Det er selvfølgelig grenser for hvor langt ned i omdreininger den f.eks vil gå i 2. gir, men det merker man lett før den kveles.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Erling
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 21.09.2007

PosteTema: Re: Kveling   16/1/2008, 09:11

HallaBalla skrev:
Har 2,0 l 130 hk. Har ikke hatt problemer med kveling i kryss slik som du beskriver, men den er lett å kvele når jeg rygger den ut av garasjen og motoren er kald. Har begynt å venne meg til den nå, og "gjeter" den litt med gasspedalen.
Jeg har akkurat samme motoren og akkurat samme problemet når jeg rygger ut av garasjen, men jeg er ikke blitt så flink til å "gjete" gasspedalen ennå.

Er det mulig å få stilt tomgangen på bilen når den er kald ? Er dette en så stor mangel på bilen at det kan være snakk om en garantisak, altså at forhandler må stille tomgangen kostnadsfritt ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 118
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Kveling   16/1/2008, 11:34

Erling skrev:
HallaBalla skrev:
Jeg har akkurat samme motoren og akkurat samme problemet når jeg rygger ut av garasjen, men jeg er ikke blitt så flink til å "gjete" gasspedalen ennå.

Jeg har 2.0 130hk -og med automat -som dermed gjør kvelning nærmest umulig.. MEN en gang jeg rygget ut av garasjen stoppet den halveis.. Startet igjen med det samme og kjørte ut, så ikke den store greia..
Men den gang hadde jeg det travelt, og hev den i R nesten på likt med at den startet.. Etter den gangen har jeg latt motoren gå en 10-15 sek hvertfall før jeg rygger ut.. lar den liksom få summe seg litt.. og har ikke hatt problemer siden!
Er kanskje elektronikken/temp etc som trenger å stabilisere seg litt også før man legger i vei?.. hva vet jeg, bare en tanke....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 76
Registration date : 17.11.2007

PosteTema: Re: Kveling   17/1/2008, 09:10

Jeg har også hatt problem med kvelning,ved kald motor(130hk.) Ved å skru på tenningen,vente 10 sek. til alle kontrollampene slukker.Start motoren og motoren gå påtomgang,10 sek.Kjør........
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Kveling   

Til Toppen Go down

Kveling
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1