Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

campingvogn.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: campingvogn.   13/1/2008, 11:41

Hei, jeg bytter til mondeo for å få en bedre trekkvogn til cv. Min vogn er en hobby , max vekt 1500kg. Det ble vel ikke levert mange nye mondeo i sommer, men er det noen der ute som har erfaring med denne som trekkvogn? På min har jeg bestilt automatisk nivå regulering bak. Dette fungerer slik at bilen synker ned bak når du lesser på , men etter 50meter har støtdemperne bak "jekket" seg opp til normal høyde.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: campingvogn.   13/1/2008, 11:53

Vil tro du er på trygg grunn her. Nye Mondeo ble i fjor kåret til 2008 Towcar of the year i England.

Ford's all-new Mondeo has been awarded the prestigious Caravan Club Towcar of the Year title, the UK's longest running towing competition.

Ford came out top in two of the five classes, which are judged in price bands. The Ford Mondeo Zetec hatchback performed best in the £16,000-£20,000 class while the Ford Mondeo Titanium X Estate won the £25,000-£32,000 class. The Ford Mondeo Titanium X Estate then went on to be awarded the overall Towcar of the Year 2008 title.

Robert Black MBE, Caravan Club Chairman, commented: "Mondeo has been a huge success since its launch in 1993 and the latest car's performance in this year's Caravan Club Towcar of the Year Competition shows that a good towcar has become even better. The Mondeo Titanium X Estate is sure to be a popular towing vehicle with our members."

The competition was held at the Millbrook Proving Ground in Bedfordshire and it attracted a total of 36 entries representing 20 different brands. It was The Caravan Club's 25th year of running the competition.

The judges considered the Ford Mondeo Zetec to be a giant leap forward in both quality and style: "Fitted with the free-revving 2.0-litre diesel engine and six-speed manual gearbox, the Zetec was quick off the line and remained stable even at 80mph on the test track. The engine and gearbox make for relaxed towing."

In commenting on the Ford Mondeo Titanium X Estate judges noted that although the outgoing model was a good towcar, the Estate version with a 2.5-litre petrol engine was considered excellent: "Handling is so good that you know exactly what the outfit is doing. Well-weighted steering helps you position the outfit precisely, the brakes are excellent and the six-speed gearbox, as usual in a Ford, is a delight. Add to that a well appointed interior, comfort and an ability to swallow a huge amount of luggage and you have a winning tow car."

Roelant de Waard, chairman and managing director of Ford of Britain, commented: "This is a widely respected competition that is very tough to win. We are delighted that The caravan Club has recognised the new Ford Mondeo's outstanding all-round abilities, enabling it to come out on top."
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: campingvogn.   13/1/2008, 13:40

tdci skrev:
Hei, jeg bytter til mondeo for å få en bedre trekkvogn til cv. Min vogn er en hobby , max vekt 1500kg. Det ble vel ikke levert mange nye mondeo i sommer, men er det noen der ute som har erfaring med denne som trekkvogn? På min har jeg bestilt automatisk nivå regulering bak. Dette fungerer slik at bilen synker ned bak når du lesser på , men etter 50meter har støtdemperne bak "jekket" seg opp til normal høyde.

Jeg har også samme som deg, og gleder meg til¨å ha 140 hk å dra vogna med. Automatisk nivåregulering er jo supert når man drar vogn, har hatt det på alle min stv, også nå.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: campingvogn.   13/1/2008, 17:59

Jeg har bare hatt en kort tur med campingvogna i høst. Det er en Hobby495 (ca. 1400-1500 kg tot. vekt). Den turen gikk i alle fall veldig greit. Det var lett å holde jevn fart, men det hadde jeg også ventet. Razz Ifølge vognkortet kan jo Mondeoen dra 2000 kg.

Vi har planlagt Norgesferie med Mondeoen og vogna til sommeren. (Værforbehold) sunny
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: campingvogn.   13/1/2008, 20:01

Min hobby er en 495ufe. 05mod. Vi planlegger å dra nedover i europa, var en tur i lubeck i fjor. Så vi har brutt barrieren! Det satt litt langt inne å våge å kjøre i tyskland, men med gps så er det ikke noe problem. Det er faktisk enklere å kjøre der enn i skandinavia, alt er mye større og velorganisert. Så vi har en drøm om østerike, italia, kroatia. Hvet vet hva det blir men noe skal det bli!! I en ny mondeo!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
henrikh

Antall Innlegg : 25
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: campingvogn.   13/1/2008, 21:45

Fra et dansk campingforum www.campingferie.dk, hvor en har haft den nye Mondeo fra juni 2007, skriver han, at han er meget tilfreds med den som trækker. Han har ikke aut. niveau-regulering og den hænger ikke med enden.

Se : http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?postGuid=283915
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: campingvogn.   25/2/2008, 21:00

hei igjen! Er det noen som har erfaring med cv speil til mondeo? Hva som passer best?
I MORGEN KL 14.00.............. HVA SKJER DA?????????? DA TRYKKES STARTKNAPPEN INN FOR FØRSTE GANG!!!!!!!!!!!!!!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: campingvogn.   25/2/2008, 21:02

tdci skrev:
hei igjen! Er det noen som har erfaring med cv speil til mondeo? Hva som passer best?
I MORGEN KL 14.00.............. HVA SKJER DA?????????? DA TRYKKES STARTKNAPPEN INN FOR FØRSTE GANG!!!!!!!!!!!!!!!

Beste følelsen...spesielt når den starter på første...Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
henrikh

Antall Innlegg : 25
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: campingvogn.   25/2/2008, 21:35

tdci skrev:

Oppi laver et spejl der er lavet specielt til den nye Mondeo. Det passer perfekt. Men det forhandles vist ikke i Norge.

Men se om du kan overtale http://www.caravanspiegel.de til at sende dig dem. De har en webshop på siden.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: campingvogn.   26/2/2008, 22:37

da er mondeoen i gang! Fin bil. Men ble litt overrasket over at det var 7 pol kontakt på tilhengerfeste . min campingvogn er 13 . selgeren sa at de leverte en overgang og at alle funksjoner var med på den . er det noen andre som har fått 7 pol? En overgang oppfatter jeg som "nødløsning" og skanglete og som skaper kontaktproblemer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bilsjuk
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 62
Registration date : 24.01.2008

PosteTema: Re: campingvogn.   26/2/2008, 23:32

tdci skrev:
da er mondeoen i gang! Fin bil. Men ble litt overrasket over at det var 7 pol kontakt på tilhengerfeste . min campingvogn er 13 . selgeren sa at de leverte en overgang og at alle funksjoner var med på den . er det noen andre som har fått 7 pol? En overgang oppfatter jeg som "nødløsning" og skanglete og som skaper kontaktproblemer.

Sist endret av bilsjuk den 26/2/2008, 23:36, endret 1 gang (Reason for editing : hei! Fikk samme hengerkontakten jeg også. har kjørt med henger en masse ganger og ikke hatt noe problem med overgangen. selgeren sa at alle nye CV og hengere kommer med 7-polet kontakt etter vært.)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 76
Registration date : 17.11.2007

PosteTema: Re: campingvogn.   27/2/2008, 10:38

Hei tdci[Båsting).Gratulerer med bil.Jeg fikk 13 polet kontakt med overgang til 7. Mitt hengerfeste er fabrikkmontert.
Mvh. Ingvar[X-Høland]
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: campingvogn.   27/2/2008, 13:45

tdci skrev:

Jeg fikk 7 polet, men nektet å godta dette, da det skulle være det samme som fabrikkmontert, som det stod i kontrakten. Så de måtte bare bytte tilbake til 13 polet. Ingen krangling på dette. Du mister jo mulighet for ryggelys, tåkebaklys, og eventuell lading til vogn når du ikke har 13 polet. Og i tillegg så sitter jo 13 polet bedre låst i kontakten. Krev bytte !!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pohorne
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 162
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: campingvogn.   27/2/2008, 13:56

Rart at du nå har fått montert en 7-polet kontakt, trodde det var EU standard med 13-polet nå. Men vi har mange hengere med 7-polet kontakt så de med ny 13-polet må ha overgang til 7 som forøvrig fungerer greit.

Men du som har en 7 polet kontakt på bilen, får ikke tilgang til alle funksjonene til til en 13 polet ved bruk av et adapter til 7. Det du oppnår er å få brukt det 13 pol støpselet fra vogna, men det er bare funksjonene fra 7 pol kontakta som vil virke. Altså vil f eks ikke ryggelys, tåkebaklys og andre funksjoner virke på vogna.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: campingvogn.   27/2/2008, 14:31

takk for mange hyggelige svar!! Jeg regner med de bytter til 13 pol. dette er bestilt sammen med bilen, men om det er montert her i landet vet jeg ikke. Jeg regner med det ordner seg. Bilen ble bygget 07.02 og kom til mysen 20.02. Egentlig utrolig raskt i forhold til andres biler. Det kan jo hende det har løsnet for FORD!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: campingvogn.   27/2/2008, 14:35

Ingvar skrev:
Hei tdci[Båsting).Gratulerer med bil.Jeg fikk 13 polet kontakt med overgang til 7. Mitt hengerfeste er fabrikkmontert.
Mvh. Ingvar[X-Høland]

takk for svar, det er alltid hyggelig å høre fra naboer, selv om de er utflyttet! Nå har bilen rullet 16mil så jeg begynner å bli kjent med den. Det er en behagelig bil å kjøre! Er du fornøyd?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: campingvogn.   27/2/2008, 15:09

hei igjen, hengerfeste er montert her på mysen, de har levert 13 pol og overgang til 7 pol i flere år. Men sier at leverandøren plutselig har begynt å levere med 7 pol og at mekanikkeren satte det på uten å tenke på å sjekke. de bytter det på mandag, det er 4 timers jobb! hengerfeste er et avtagbart WESTFALIA. Skulle feste vært montert på fabrikk ville det gått 2 mnd til før levering.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: campingvogn.   27/2/2008, 21:25

Bilen går som ei kule,og den er god å kjøre.Når det gjelder kvalitet er jeg litt usikker.Vi får se om et år. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: campingvogn.   27/2/2008, 22:09

Ingvar skrev:
Bilen går som ei kule,og den er god å kjøre.Når det gjelder kvalitet er jeg litt usikker.Vi får se om et år. Smile
hvor langt har du kjørt? usikker på kvaliteten, er det små detaljer du tenker på eller kvaliteten på selve bilen?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: campingvogn.   28/2/2008, 18:23

tdci skrev:
Ingvar skrev:
hvor langt har du kjørt? usikker på kvaliteten, er det små detaljer du tenker på eller kvaliteten på selve bilen?

Hva får deg til å tvile på kvaliteten? scratch Er det ikke uansett for tidlig å dra noen konklusjoner etter bare et år? Jeg har kjørt 16000 km (feilfritt) til nå, men vil ikke dra noen foreløpig konklusjon før den har passert 100,000 km. rabbit
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: campingvogn.   28/2/2008, 22:06

Jeg har kun kjørt 500 mil,så vi får se etter et år.Sjelden jeg har en bil mer enn et par år.Når det gjelder kvaliteten så har jeg sett en del her på forumet. Både + og -.Har en følelse av tynne matrialer.Under panseret sitter en gummikloss som løsnet.Ford fjernet denne og bestilte ny.Har oppdaget at det er blitt en liten bulk i panseret på høyere side inn mot frontrute.Matte flekker på baksjermene,skylder på dårlig lakk,miljølakk.Skvettlapper blir montert i morgen.Legger til at jeg bare har en Ghia,mangler x-en.Er ellers fornøyd med bilen.Kos dere med bilene,snakkes.......
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: campingvogn.   29/2/2008, 23:45

Philip Marlowe skrev:
Jeg har bare hatt en kort tur med campingvogna i høst. Det er en Hobby495 (ca. 1400-1500 kg tot. vekt). Den turen gikk i alle fall veldig greit. Det var lett å holde jevn fart, men det hadde jeg også ventet. Razz Ifølge vognkortet kan jo Mondeoen dra 2000 kg.

Vi har planlagt Norgesferie med Mondeoen og vogna til sommeren. (Værforbehold) sunny

Nå har jeg hektet en vanlig tilhenger på mondeo, er det uvanlig stor høyde fra bakken til tilhenger kula på den? Tilhengeren heller jo mye bakover. Jeg målte på v50 og der er høyden fra bakke til midt på kula ca 41cm. På mondeo ca 46cm. På v50 har campingvognen stått veldig rett , på mondeo vil den helle en del bakover? Det ser i tillfelle ikke pent ut og er no dritt fordi bakenden på vognen subber lettere ned i når du kjører i land fra ferger etc. Det er en hobby 495 jeg har , maken til din?, hvordan så det ut når du prøvde dette? Jeg har westfalia av tagbart henger feste. På v50 kunne du velge mellom 2 høyder på tilhenger feste, et lavt til biler med auto nivå og et høyere til vanlig hengerfeste. på min mondeo er det auto nivå reg. har du det på din bil?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: campingvogn.   1/3/2008, 10:37

Hm, akkurat det der har jeg ikke tenkt på, men så er jeg heller ikke noen erfaren caravanist. Det var kona som i flere år har mast om campingvogn. Vogna ble kjøpt brukt i 2007. Det er en 2001-modell og da har jeg jo den å øve med.

Hvis vi etter sommerens erfaringer finner ut at caravan-ferie er "livet" for oss, da kan vi heller kjøpe en ny vogn.

Jeg har ikke aut. nivå regulering på min bil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: campingvogn.   1/3/2008, 13:11

tdci skrev:
Philip Marlowe skrev:

Nå har jeg hektet en vanlig tilhenger på mondeo, er det uvanlig stor høyde fra bakken til tilhenger kula på den? Tilhengeren heller jo mye bakover. Jeg målte på v50 og der er høyden fra bakke til midt på kula ca 41cm. På mondeo ca 46cm. På v50 har campingvognen stått veldig rett , på mondeo vil den helle en del bakover? Det ser i tillfelle ikke pent ut og er no dritt fordi bakenden på vognen subber lettere ned i når du kjører i land fra ferger etc. Det er en hobby 495 jeg har , maken til din?, hvordan så det ut når du prøvde dette? Jeg har westfalia av tagbart henger feste. På v50 kunne du velge mellom 2 høyder på tilhenger feste, et lavt til biler med auto nivå og et høyere til vanlig hengerfeste. på min mondeo er det auto nivå reg. har du det på din bil?

Hvis den er høyere enn min gamle mondeo, så er jeg enig, da blir det ikke bra. Jeg har en Hobby 450 i dag, men har bestilt ny 540 som kommer i mai. Håper den ikke vil helle for mye ned bak. Jeg har også automatisk nivåregulering, så foran vil den jo holde høyden. Blir spennende å prøve om noen mnd.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: campingvogn.   23/5/2008, 16:34

tdci skrev:

Mine speil passet ikke på den nye bilen. Så nå har jeg bestilt nye OPPI speiler fra Nibe Caravan center i Danmark.

http://www.caravanspiegel.de/

http://www.nibecaravan.dk/
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: campingvogn.   

Til Toppen Go down

campingvogn.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-