Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
eppen
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 224
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   11/1/2008, 22:35

Etter samtale med delesjef fikk jeg info om at garanti mot rust ikke gjaldt kanalene hvis ikke skvettlapper foran var installert. Jeg ble forespilt en kostnad på 2000.- for å montere komplett sett foran og bak. Jeg synes dette var dyrt og kjøpte heller settet selv til 450 med 30% rabatt (etter nybilkjøp hos kverneland).
Fra fabrikk koster dette 1600 noe som jeg synes er vanvittig. Til S-max koster det samme 1000 komplett.

Her kommer det en guide til installering:
(Det følger med god instruksjon i posen)
Tidsforbruk: 2 timer inkl vasking, rydding og knoting og leting etter forsvunne deler.
Vanskelighetsgrad: Ikea++
Verktøy: Jekk, hjulkryss, torx,rørtang + noe å lage hull med. Jeg brukte drill.

Fremgangsmåte foran: (Tid i praksis: 10 minutter)
Vask området rundt der skvettlappen skal. Husk avfetting.

Jekk opp bilen, dekket trenger ikke å fjernes. Det er lurest å svinge rattet helt til venstre for høyre side, og vice verca. (Bildet viser motsatt)

Fjern 3 plugger ved å trykke ut midten av dem.
Plasser på svettlapp og fest den på undersiden.
Fest 3 nye plugger.
Bor/stikk hull ved festepunktet innerst under skjermen.
(Her kommer svinging av hjulet til sin rett. Det er veldig trangt)

Voila, du er ferdig, ta bilen ned fra jekken og nyt ditt ferdige produkt.

Gjenta for andre siden. Merk avstand til skjerm på bildet. Det var ikke mulig å få dette bedre, men det er mulig den blir bedre etter hvert. Begge sidene ble like, og jeg er ikke sikker på at det er bedre fra fabrikk eller verkstedet klarer det så mye bedre. Iallefall ikke uten å lime skvettlapp til skjermen.

Fremgangsmåte bak: (Tid i praksis: <5 minutter)
Vask området rundt der skvettlappen skal. Husk avfetting.

Jekk opp bilen, dekket må fjernes! Ikke mulig å gjøre uten hvis man ikke har microverktøy og barnehender.

Fjern 1 skrue, hekt på skvettlapp og fest samme skrue igjen.

OBS OBS: Nå skal du feste 2 "klips" Disse MÅ festes rett vei, se bildet, samt at man må passe på at de kommer på insiden av skjermen og ikke på utsiden. Tro meg, det er veldig lett å treffe utsiden på det nederste klipset og det var ufattelig stress å få disse engangsklipsene til å åpne seg igjen. Jeg kastet vekk 30 minutter her.

Når disse er på plass er det kun et lite hull som må lages, en skrue festes og voila!

Sett på dekket igjen og ta bilen av jekken. Husk å stramme boltene skikkelig.

På bildet ser man at det er stor avstand nede. Dette er fordi skvettlappen fortsetter mens skjermen skrår inn under bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   11/1/2008, 23:14

Nice. Kjempefin og detaljert veiledning.
Jeg bestilte likevel fabrikkmonterte. Er redd at jeg kunne ødelegge noe om jeg installerte skvettlapper selv..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
trønder
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 30.10.2007

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   12/1/2008, 09:38

eppen:Etter samtale med delesjef fikk jeg info om at garanti mot rust ikke gjaldt kanalene hvis ikke skvettlapper foran var installert. Jeg ble forespilt en kostnad på 2000.- for å montere komplett sett foran og bak. Jeg synes dette var dyrt og kjøpte heller settet selv til 450 med 30% rabatt (etter nybilkjøp hos kverneland).
Fra fabrikk koster dette 1600 noe som jeg synes er vanvittig. Til S-max koster det samme 1000 komplett.

Oppskriften så grei ut, men det høres jo helt sykt ut det som delesjefen sier.Bilen må da være laget slik fra fabrikk at garantien gjelder. Her synes jeg ikke Ford har kommet helt i mål. Minner om da jeg vurderte å kjøpe en Mondeo MKIII det var rett etter at det var oppdaget rust i dørene på noen eksemplarer. Fikk da til svar fra Ford at det var et krav at bilen hadde hatt komplett service hos autorisert forhandler for å få fikset dørene på garanti.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   12/1/2008, 09:58

Tenker akkurat det samme som deg, Trønder. Jeg har ikke blitt gjort oppmerksom på noen begrensning i rustgarantien og vil slett ikke finne meg i at noe slikt som manglende skvettlapper skal frita dem for et slikt ansvar. Det kan jeg aldri tenke meg ville holde i en juridisk sak heller, så dette tar jeg med stor ro. Det ser ikke pent ut med skvettisene heller, synes jeg, så dette prøver jeg å klare meg uten. Det eneste virkelig gode med dem, er etter min mening nettopp at de hindrer skvetting på bilen som derfor gjør den noe renere i lengden antakelig ...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   12/1/2008, 10:38

Jeg tenkte også at dette var urimelig, men samtidig vil skvettlapper minske dritt opp langs siden og kanskje også begrense den uante mengden med drit bak på bilen. Synes ikke det ser stygt ut i det hele tatt. Hadde det vært på en lys bil så skulle jeg vært enig, men fargen er nesten samme som min sea grey.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   12/1/2008, 14:07

Som sagt - det med skiten har jeg forståelse for. Særlig i disse dager :-)

Et helt annet spørsmål - ser du bruker en garasjejekk - hva har du brukt mellom jekk-festet på bilen (som jo bare er kanalskjøt eller en slags kant) og jekken som vel er den vanlige "skålen" med 3 spor? Jeg turte ikke bruke noe slikt når jeg skiftet hjul av frykt for å ødelegge festet ... Har du et spesielt mellomstykke?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   12/1/2008, 18:00

hhf skrev:
Som sagt - det med skiten har jeg forståelse for. Særlig i disse dager :-)

Et helt annet spørsmål - ser du bruker en garasjejekk - hva har du brukt mellom jekk-festet på bilen (som jo bare er kanalskjøt eller en slags kant) og jekken som vel er den vanlige "skålen" med 3 spor? Jeg turte ikke bruke noe slikt når jeg skiftet hjul av frykt for å ødelegge festet ... Har du et spesielt mellomstykke?

Det lurer jeg på også, ser jo ut som en lur ting du har der, og i instruksjonsboka, står det jo at man skal bruke garasjejekk. Hva har du brukt der?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   12/1/2008, 18:05

eppen skrev:
Jeg tenkte også at dette var urimelig, men samtidig vil skvettlapper minske dritt opp langs siden og kanskje også begrense den uante mengden med drit bak på bilen. Synes ikke det ser stygt ut i det hele tatt. Hadde det vært på en lys bil så skulle jeg vært enig, men fargen er nesten samme som min sea grey.

Her er mine fabrikkmonterte på lys bil http://picasaweb.google.co.uk/Stardustsilver08/Mondeo/photo#5152408348403347794
Det er jo klart de synes, men det finnes jo andre svarte detaljer på bilen også......
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   12/1/2008, 18:11

Jeg har brukt et mellomstykke som er mykt som man får på biltema. Men jeg så faktisk at kanten bøyde seg ørlite på ene baksiden. Dette har ingenting å si i praksis, men det finnes ingen andre steder å løfte på. Det beste fant jeg ut var å ta en laminatbit imellom. Den er stiv og god, mens den klossen fra biltema var litt for myk og hard på samme tid. Kan ikke forklare helt hva jeg mener, men det var iallefall ikke optimal. Jeg sjekket nøye i instruksjonsboka og det var ikke differensiert på hvor man skal løfte. Det viktigste er at man får et stort nok løfteområde når man løfter med annet enn bilens jekk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 76
Registration date : 17.11.2007

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   12/1/2008, 18:36

Ang.bruk av garasjejekk.Fikk beskjed av Ford om å jekke på "ramme",noe som ikke gikk bra bak.Løftet hele golvet.Ergelig når man spør en ekspert.Snakket senere med verksmester,han forstod mitt problem.Vi fant skadet fals på en ny bil.Jeg har tengt å kjøpe en pøck,skjære et spor til falsen på kanalen og legge den i skåla på jekken.(Tar patent på den,hvis den funker.......)Andre med problemer-erfaringer?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   12/1/2008, 19:05

Det står jo faktisk i instruksjonboka til bilen, at bilens jekk kun skal brukes til nødstilfeller, ellers så skal man bruke garasjekk. Den ideen med en pøck høres god ut, men er den tykk nok, slik at sporet kommer dypt nok....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   12/1/2008, 20:02

Hm, selgeren min sa at skvettlapper måtte jeg ha foran og jeg tror jeg betalte 700 kr for dem. Disse ble montert på fabrikken.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   12/1/2008, 20:15

Jeg fikk også beskjed om å ha skvettlapper forand.Betalte 700kr. for disse,som sitter perfekt.Eneste minus er at snø og slaps samler seg.Burde hatt en glattere profil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   13/1/2008, 11:32

Jeg mener Ford burde ha en overgang til dette til salgs. Har tenkt å ta opp dette med forhandler ved nærmeste anledning. Ellers kan puck-alternativet være en løsning. Var faktisk en nabo av meg som nevnte samme alternativ.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   13/1/2008, 15:59

Mine fabriksmonterte "skvettiser" foran sitter helt perfekt inn til karrosseriet, intet mellomrom som samler masse skitt. Betalte 700,- og var verdt det.

Ang. jekkepunkter, så hadde min forhandler en liste som skulle gjennomgås før overtakelse. Her blir også falsen under kanalen vist som jekkepunkt. Bra tiltak...Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   13/1/2008, 16:04

Jeg har originalmonterte skvettlapper både foran og bak, for jeg vet jo hvor slitt lakken ellers blir like bak hjulene, særlig forhjulene.

Synes de ser OK ut, og skjemmer ikke utseendet nevneverdig, selv om bilen er Machine Silver. En billig forsikring mot lakkskader.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   20/1/2008, 18:50

Pucken er kjøpt.Skjerte et spor 5cm inn og 2cm ned.La først en trekloss i skåla på jekken og så pucken.Har prøvd å jekke,så det funker......
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   20/1/2008, 19:23

Ingvar skrev:
Pucken er kjøpt.Skjerte et spor 5cm inn og 2cm ned.La først en trekloss i skåla på jekken og så pucken.Har prøvd å jekke,så det funker......

Flott, kan vi få lov til å kopiere patenten ? Very Happy Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   20/1/2008, 20:00

Det går bra.Pucken kostet forøvrig 15kr.på G-sport.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   25/2/2008, 10:52

Nå har jeg kjøpt skvettlapper bak også.Det begynner å bli matt i lakken på baksjerm,etter 500mil.Lakken er behandlet med Tefcar.Sjekk baksjermene!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Buypass

Antall Innlegg : 14
Registration date : 07.09.2007

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   24/4/2008, 00:01

eppen skrev:

Gjenta for andre siden. Merk avstand til skjerm på bildet. Det var ikke mulig å få dette bedre, men det er mulig den blir bedre etter hvert. Begge sidene ble like, og jeg er ikke sikker på at det er bedre fra fabrikk eller verkstedet klarer det så mye bedre. Iallefall ikke uten å lime skvettlapp til skjermen.

Jeg kjøpte også skvettlapper fra Kverneland med 30 % nybilrabatt, men jeg hadde ikke noe problem med glippe mellom karoseri og skvettlappene. Kan du ha fått skvettlapper tilhørende en annen modell?

Forøvrig vil jeg bare si at skvettlappene var veldig enkle å montere (har bare montert foran), så du må ha 100 tommeltotter for ikke å få det til. I tillegg tok det virkelig ikke mer enn 10 min per skvettlapp (+ vask) så det er verdt å gjøre dett selv.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   24/4/2008, 08:54

Nå tror jeg at bildet er litt misvisende. Glipen er kun ca 1 mm, og bildet er tatt for å få den størst mulig.
Det er selvfølgelig korrekt skvettlapp, men de kunne vært ennå bedre tilpasset spør du meg. For myke, så selv med bøying går de tilbake.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 13.06.2010

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   27/11/2011, 13:50

Litt gammel tråd dette. Men jeg prøver. Kjøpte i sommer skvettlapper foran som jeg sku montere selv. Har ikke kommet så langt at det har skjedd enå. Blitt utsatt hele tiden, og så har bilen heller ikke blitt kjørt så veldig mye grunnet nærliggende arbeidsplass.
Montering ser veldig enkel ut, men er en ting som jeg lurer på: Innerste festepunkt er en skrue, og en slags plastmutter som er anker for skruen. Nå har ikke jeg fått sett under bilen, men sånn jeg oppfatter det så skal skruen gjennom karosseri og plastmutteren på andre sida som mothold. Stemmer dette, og er det metallkarosseri vi snakker her? Det vil jeg tro. For de som har satt på skvettlapper selv; har dere smurt på noe stoff som rustbeskyttelse her (som f.eks en liten dråpe tjære) eller er det ikke helt nødvendig? Måtte dere borre også for å komme gjennom karosseri? Høres ikke helt ut som 10 min pr skvettlapp hvis dette skal gjøres skikkelig...

Noen erfaringer?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 664
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   27/11/2011, 14:57

Den skruen skal gjennom plast innerskjermen, ikke karosseriet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil Online
mannemann

Antall Innlegg : 11
Registration date : 10.02.2010

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   1/1/2012, 17:52

Takk for guide! Jeg kjøpte selv og skal slenge dem på. Betale ca 700kr for både forran og bak.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-   

Til Toppen Go down

DIY - Installere skvettlapper. Spar 1500.-
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Dodge Ram 1500.
» NULL lyd fra subwoofer