Etter samtale med delesjef fikk jeg info om at garanti mot rust ikke gjaldt kanalene hvis ikke skvettlapper foran var installert. Jeg ble forespilt en kostnad på 2000.- for å montere komplett sett foran og bak. Jeg synes dette var dyrt og kjøpte heller settet selv til 450 med 30% rabatt (etter nybilkjøp hos kverneland).
Fra fabrikk koster dette 1600 noe som jeg synes er vanvittig. Til S-max koster det samme 1000 komplett.
Her kommer det en guide til installering:
(Det følger med god instruksjon i posen)
Tidsforbruk: 2 timer inkl vasking, rydding og knoting og leting etter forsvunne deler.
Vanskelighetsgrad: Ikea++
Verktøy: Jekk, hjulkryss, torx,rørtang + noe å lage hull med. Jeg brukte drill.
Fremgangsmåte foran: (Tid i praksis: 10 minutter)
Vask området rundt der skvettlappen skal. Husk avfetting.

Jekk opp bilen, dekket trenger ikke å fjernes. Det er lurest å svinge rattet helt til venstre for høyre side, og vice verca. (Bildet viser motsatt)

Fjern 3 plugger ved å trykke ut midten av dem.
Plasser på svettlapp og fest den på undersiden.
Fest 3 nye plugger.
Bor/stikk hull ved festepunktet innerst under skjermen.
(Her kommer svinging av hjulet til sin rett. Det er veldig trangt)

Voila, du er ferdig, ta bilen ned fra jekken og nyt ditt ferdige produkt.

Gjenta for andre siden. Merk avstand til skjerm på bildet. Det var ikke mulig å få dette bedre, men det er mulig den blir bedre etter hvert. Begge sidene ble like, og jeg er ikke sikker på at det er bedre fra fabrikk eller verkstedet klarer det så mye bedre. Iallefall ikke uten å lime skvettlapp til skjermen.
Fremgangsmåte bak: (Tid i praksis: <5 minutter)
Vask området rundt der skvettlappen skal. Husk avfetting.
Jekk opp bilen, dekket må fjernes! Ikke mulig å gjøre uten hvis man ikke har microverktøy og barnehender.

Fjern 1 skrue, hekt på skvettlapp og fest samme skrue igjen.
OBS OBS: Nå skal du feste 2 "klips" Disse MÅ festes rett vei, se bildet, samt at man må passe på at de kommer på insiden av skjermen og ikke på utsiden. Tro meg, det er veldig lett å treffe utsiden på det nederste klipset og det var ufattelig stress å få disse engangsklipsene til å åpne seg igjen. Jeg kastet vekk 30 minutter her.
Når disse er på plass er det kun et lite hull som må lages, en skrue festes og voila!

Sett på dekket igjen og ta bilen av jekken. Husk å stramme boltene skikkelig.

På bildet ser man at det er stor avstand nede. Dette er fordi skvettlappen fortsetter mens skjermen skrår inn under bilen.