Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

iPod etc på Sony-anlegget

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: iPod etc på Sony-anlegget   4/9/2007, 07:51

I ventetiden lurer jeg på om noen har testet noen iPod eller mp3 spiller av annet slag på Sonyen? Kunne vært fint å hørt litt om hvordan dette funker med hensyn på hva man ser i display og hvorvidt man har noen kontrollmuligheter fra bilanlegget. Antar det bare er lyden som blir overført og at all kontroll må gjøres fra mp3-spillerene ...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 118
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: MP3-CD   4/9/2007, 08:27

Ikke Ipod eller MP3 spiller har jeg testet ennå, men MP3-CD har jeg brent, og det funker helt fint! Cool Mer enn 100 låter på en CD! Bør brennes med det formatet og i mappestruktur som står i instruksjonsboka slik at displayet leser det meste av titler, og spiller av i ordnet rekkefølge..
Dårlig svar på det du spurte om, Embarassed ville bare bidra med den infoen jeg hadde foreløpig, siden det var enkelt å få til å funka greit.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   4/9/2007, 13:24

MP3 på CD er helt klart en fin mulighet, men iPod'en gir en del mer fleksibilitet. Takker for info anyway !
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
nhh

Antall Innlegg : 4
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   4/9/2007, 15:26

Har prøvd Ipod (Nano). Det er som du antok kun lyden som overføres, alt annet må styres via Ipod. Noe skuffende! Med den utbredelsen av MP3 spillere synes jeg integrasjonen av f.eks Ipod kunne vært bedre enn kun en AUX inngang. Tror bla. BMW har en mer helhetlig løsning.

I tillegg viste det seg å være et problem med volumet (signalstyrken) fra ipod, ihvertfall fra min Nano. Volumet blir rett og slett ikke høyt nok og annlegget måte opp på 15-16 for å i det hele tatt høre lyden. Etter uttalige søk på utenlandske forum fant jeg ut at dette var et vanlig problem på flere bilmerker. Spiller klarer rett og slett ikke forsterke signalet fra AUX tilkoblet utstyr. Resultatet jeg kom frem til var at den eneste løsningen på problemet var en forsterker. Jeg kjøpte denne, http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=149006!på på Elkjøp for et par hundrelapper, og da fungerte det bra. Den er samtidig bil-lader så det var en ok løsning, selv om det blir litt mer ledninger og styr og gjør at du ikke for gjemt unna hel Ipoden i hanskerommet når du spiller!

Om noen har andre bedre løsninger tar jeg imot med takk!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   4/9/2007, 15:37

Hmm - da er det litt som jeg trodde ja, med unntak av at ikke lyden blir god nok - det var jo ikke noen høydare ...

Får prøve min gamle standard iPod og se hvordan den funker. Skal rapportere funn her etterhvert.

Har selv også sett en iPodløsning for Audi A4 (en cab) hvor det var veldig elegant kontroll fra radioen direkte og som håndterte iPoden som en CD-veksler.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jay

Antall Innlegg : 2
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   6/9/2007, 14:32

Jeg er enig at det er skuffende at jeg ikke kan styre Ipod på navigasjonen, men jeg tror det vil måtte komme. Men når det gjelder volum fant jeg ut at det ikke var satt opp med samme innstillinger/EQ som f.eks. når jeg brukte cd spilleren (Komprimert,rock, total) Dette skal gi nok volum. Det er nesten umulig å sitte i bilen med max volum.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
nhh

Antall Innlegg : 4
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   6/9/2007, 15:56

Jay, jeg skjønnte ikke helt forklaringen på Volum. Kan du gi meg en beskrivelse av hvilke innstillinger jeg må endre på anlegget?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Pellepedal
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 102

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   6/9/2007, 20:31

jora skrev:
Bør brennes med det formatet og i mappestruktur som står i instruksjonsboka slik at displayet leser det meste av titler, og spiller av i ordnet rekkefølge..

Er det egen instruksjonsbok for Sony spilleren? Finner ingen ting om dette i den vanlige manualen. Hva sa den om format og mappestruktur egentlig ?

Pellepedal
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   6/9/2007, 22:09

Pellepedal skrev:
jora skrev:
Bør brennes med det formatet og i mappestruktur som står i instruksjonsboka slik at displayet leser det meste av titler, og spiller av i ordnet rekkefølge..

Er det egen instruksjonsbok for Sony spilleren? Finner ingen ting om dette i den vanlige manualen. Hva sa den om format og mappestruktur egentlig ?

Pellepedal

Ja, det fulgte med en egen bok for Sony-spilleren, og det står litt om dette der, både brenne-formater og mappestruktur. En slik MP3-CD brennes som en data-cd, og spiller så mapper og undermapper med påfølgende innhold i rekkefølge, men jeg tror det lønner seg og nummere låtene.. 01 - 02 osv før tittel.. Jeg nummererte mappene også og lot dem fungere som album.. funker fint..
Jeg har boka i bilen så husker ikke nå hva den sa om format, men du må velge et spesielt for å se titler på displayet..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Jay

Antall Innlegg : 2

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   6/9/2007, 22:59

I navigasjonsmenyen trykker du "sound" da får du opp EQ så trykker du "klang" så får du opp valgene "Komprimert " på - av, pop - rock etc. Dersom du vil ha mest mulig volum må du trykke inn "Komprimert" og "Rock". Jeg har full navigasjon og vet derfor ikke hvordan dette er i f.eks. Sony spilleren.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Pellepedal
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   6/9/2007, 23:41

jora skrev:
Pellepedal skrev:
jora skrev:

Pellepedal

Ja, det fulgte med en egen bok for Sony-spilleren, og det står litt om dette der, både brenne-formater og mappestruktur. En slik MP3-CD brennes som en data-cd, og spiller så mapper og undermapper med påfølgende innhold i rekkefølge, men jeg tror det lønner seg og nummere låtene.. 01 - 02 osv før tittel.. Jeg nummererte mappene også og lot dem fungere som album.. funker fint..
Jeg har boka i bilen så husker ikke nå hva den sa om format, men du må velge et spesielt for å se titler på displayet..

Ok, brente en plate med Nero nå og det funker forsåvidt greit. Tok hele album og brente inn. Den viser både hvilke album som spilles og hvilke sang men jeg klarer ikke hoppe fra album til album. Kun fra sang til sang. dvs skip, et spor av gangen..litt tungvint når det er 100låter på platen.....Fins det noen lettere måte ?

Pellepedal
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   6/9/2007, 23:47

Jay skrev:
I navigasjonsmenyen trykker du "sound" da får du opp EQ så trykker du "klang" så får du opp valgene "Komprimert " på - av, pop - rock etc. Dersom du vil ha mest mulig volum må du trykke inn "Komprimert" og "Rock". Jeg har full navigasjon og vet derfor ikke hvordan dette er i f.eks. Sony spilleren.
Det er temmelig likt i Sony-spilleren. Velger DISP og får opp valget for Equalizer der. Her kan man bla mellom ulike innstillinger. Rock var et fint valg for mitt vedkommende. Det er forøvrig viktig å stille inn for de ulike valgene av kilder som du antyder. Det er jo kanskje greit å ha "Voice" for radioen og noe annet for MP3-spilleren ...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   7/9/2007, 06:28

Pellepedal skrev:

Ok, brente en plate med Nero nå og det funker forsåvidt greit. Tok hele album og brente inn. Den viser både hvilke album som spilles og hvilke sang men jeg klarer ikke hoppe fra album til album. Kun fra sang til sang. dvs skip, et spor av gangen..litt tungvint når det er 100låter på platen.....Fins det noen lettere måte ?

Pellepedal

Hmm.. det har jeg ikke prøvd, men tviler nok på at den klarer å finne mapper/album.. skal forsøke litt i helgen..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Pellepedal
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   7/9/2007, 17:22

jora skrev:
Pellepedal skrev:

Pellepedal

Hmm.. det har jeg ikke prøvd, men tviler nok på at den klarer å finne mapper/album.. skal forsøke litt i helgen..

He he fikk det til nå men vet ikke hvordan Rolling Eyes Nå funker det slik at pil opp/ned er neste/forrige mappe og pil til siden neste/forrige sang. Genialt akkurat som å ha cd 10cder`s veksler cheers
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   9/9/2007, 17:13

Pellepedal skrev:
jora skrev:
Pellepedal skrev:

Pellepedal

He he fikk det til nå men vet ikke hvordan Rolling Eyes Nå funker det slik at pil opp/ned er neste/forrige mappe og pil til siden neste/forrige sang. Genialt akkurat som å ha cd 10cder`s veksler cheers

Bra, takk! Da vet jeg det Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
geir

Antall Innlegg : 20
Registration date : 25.09.2007

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   26/9/2007, 23:55

jeg kjøpte en "aux" ledning til creativ mp 3 spilleren min og den spiller bra igjennom anlegget.
men det er ikke gangbart med en lang ledning ut fra hanskeromet. Ikke lader den creativen heller slik det blir med ipod.
slik jeg forstod det når selgeren forklarte så ville ipoden både bli ladet og en vil se , og styre sangene igjnnom bilen anlegget. Alt annet vil jo bare være tull???
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 282
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   27/9/2007, 07:44

Pr. i dag er det ingen styring eller lading for noen mp3 spiller i Mondeo. Trist, men sant.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
knut

Antall Innlegg : 7
Registration date : 27.09.2007

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   27/9/2007, 08:51

Nja, tror det finnes løsninger for å koble adapter til cd-veksler inngangen på Sony 6000, se http://www.acb.no/Details.asp?ProductID=1719 . Denne adapteren kommer istedenfor cd-veksler. Da kan du styre i-poden som om det var en cd-veksler.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
knut

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   27/9/2007, 08:53

Nja, tror det finnes løsninger for å koble adapter til cd-veksler inngangen på Sony 6000, se http://www.acb.no/Details.asp?ProductID=1719 . Denne adapteren kommer istedenfor cd-veksler. Da kan du styre i-poden som om det var en cd-veksler.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare

Antall Innlegg : 282
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   27/9/2007, 08:56

Ah! Den var ny! Smile Finnes det tilsvarende for Navi anlegget?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   27/9/2007, 18:45

knut skrev:
Kunne jo selvfølgelig nok ha lest på dette selv, men hvor kobles denne enheten inn? CD-veksler inngangen har jeg ikke sett. Om jeg skulle hatt en slik, ville det jo vært fint om den var i hanskerommet f.eks. Har ikke lyst å ha den montert som om den var en mobiltelefon etc i bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
geir

Antall Innlegg : 20
Registration date : 25.09.2007

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   29/9/2007, 18:47

Når jeg fikk min bil for fire mnd siden, så informerte selgeren om denne adapteren til ipod, den skulle settes fast inne i hanskerome og kobles til aux ingangen. jeg er 100% sikker på at han sa den ladet ipoden, sangene styrte en gjennom computeren i bilen. Han gikk jo ut på delelageret å viste meg innpakningen. han hadde solgt en av dem. Var ikke kompatibel med alle ipodene, han sa hvilke.Har jeg misforstått så mye.
jeg reiste jo bort samme dagen for å kjøpe ipod video, men de hadde den "heldigvis" ikke inne.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
knut

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   29/9/2007, 23:22

Sendte mail til www.abc.no for å sjekke om den iPod adapteren de hadde, er kompatibel med spillerne som sitter i den nye Mondeoen. Her er svaret:

72500 passer ikke til ny Mondeo fordi denne leveres med en ny type radio av et annet fabrikat.
Det kommer nok en iPod-løsning for ettermontering i denne også etterhvert.

Denne adapteren kobler du på spilleren istedenfor en cd-veksler. Du vil da kunne styre i-poden fra cd-spilleren i bilen. Får håpe de kommer med en adapter til den nye mondeoen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bilsjuk
Gjest

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   7/10/2007, 22:47

Jeg prøvde min Ipod i bilen forleden og det stemmer som det sies her i forumet at du må skru lyden på annlegget veldig høyt for å høre Ipod. Det som er like irriterende er jo at de har prestert å sette aux-inngangen i lukkefolden på hanskeromslokket så lokket må stå åpent!! under kjøring.
Til Toppen Go down
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   7/10/2007, 23:24

bilsjuk skrev:
Jeg prøvde min Ipod i bilen forleden og det stemmer som det sies her i forumet at du må skru lyden på annlegget veldig høyt for å høre Ipod. Det som er like irriterende er jo at de har prestert å sette aux-inngangen i lukkefolden på hanskeromslokket så lokket må stå åpent!! under kjøring.
Hva mener du her - klarer du ikke å lukke hanskerommet når du har noe plugget i? Man må jo ha mp3-spilleren liggende i hanskerommet uten mulighet for betjening, men det lar seg da gjøre å lukke det hos meg ihvertfall ... Lyden synes jeg helle ikke ble spesielt dårlig med mp3. Er det Sony-anlegget du har testet på?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: iPod etc på Sony-anlegget   Today at 13:17

Til Toppen Go down

iPod etc på Sony-anlegget
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next