Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

ESP og traction-control

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 171
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: ESP og traction-control   10/1/2008, 15:55

Nttopp som hhf sier. Ved gass bruker selvfølgelig bilen drivstoff. Null gass = null drivstoff forbruk. Så lenge bilen triller selvfølgelig.

hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: ESP og traction-control   10/1/2008, 23:12

Apropos fremkommelighet - så stod samboer'n fast med Mondeoen på glattisen i dag. Hadde kjørt for å hente poden og oppkjørselen deres var helt islagt og sterkt hellende. Der stod hun med "ræva" mot en kant, en bratt oppoverbakke foran seg og en liten stikker ned til høyre og kom ingen vei etter at bilen hadde sklidd nedover etter å ha vært på toppen. Jeg kom meg frem dit og prøvde noen forsøk oppover, men måtte gi meg. Så fikk jeg prøve det eneste jeg ser som en fordel med forhjulstrekk på glatta - trikset med å holde bilen på brekket, legge fullt over på rattet og gi gass - bilen snurret rundt og jeg kom meg ut stikkveien. :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Erling
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 21.09.2007

PosteTema: Re: ESP og traction-control   10/1/2008, 23:50

I forgårs kjørte jeg opp til Landfalltjern i Drammen for en kveldsskitur. Det var 0-føre og snødekke på veien som er ganske bratt, tror det er ca 20 % på det bratteste. Jeg har hatt problemer her tidligere med andre biler, først og fremst pga dårlige dekk, men jeg har stått fast med nye vinterdekk også.

Jeg holdt ganske høy fart (40-50) fordi jeg trodde det kunne bli vanskelig.
Mondeoen dro seg utrolig greit opp her med ESP innkoblet. Etter hva jeg skjønner på innleggene her var det da mest fornuftig å ha ESP innkoblet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: ESP og traction-control   26/2/2008, 10:55

titanium-xxx skrev:
Nttopp som hhf sier. Ved gass bruker selvfølgelig bilen drivstoff. Null gass = null drivstoff forbruk. Så lenge bilen triller selvfølgelig.

Betyr det at med automatkasse i "Drive" får man aldri utnyttet fuel cut? Selv om man slipper gassen helt går jo motoren på tomgang og dras ikke rundt av hjulene (som med manuell kasse)? Eller ...?

Er dette noe av forklaringen på at biler med automatkasse bruker mer drivsoff enn de med manuell kasse?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: ESP og traction-control   26/2/2008, 12:25

Nei, jeg har fulgt med på intstant fuel consumption, og registrerer at med aut får du også drivstoffkutt når gasspedal slippes. Imidlertid begynner motoren å trekke fuel når hastigheten går ned under en hastighet(husker ikke helt men tror det var et sted mellom 20 og 30 Km/t). Så det er fullt mulig å kjøre økonomisk med aut også.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: ESP og traction-control   Today at 01:04

Til Toppen Go down

ESP og traction-control
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» traction avant 11 sport