Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

ESP og traction-control

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Erling
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 21.09.2007

PosteTema: ESP og traction-control   8/1/2008, 10:37

Jeg lurer på om ESP virker når bilen triller i fri. Jeg pleier ofte å sette gearkassen i fri og trille nedover dersom det er passe slakt og da ville det jo vært en fordel om ESP også virket.

En annen ting jeg lurer på er om Mondeo har styrende bakaksel. På en 1986 modell VW Passat jeg kjørte i mange år var bakakselen stiv, noe som litt for ofte førte til at bakenden på bilen fikk sleng. Citroen Xantia jeg kjørte i en del år hadde en bakaksel som styrte med forhjulene (PSB) og jeg fikk aldri bakhjulssleng på den bilen selv om den ikke hadde ESP. Jeg har følelsen av at Mondeo også har det, men er det noen som vet ?

Hvis det er noen som har full oversikt hadde det vært fint med en detaljert beskrivelse av hvordan ESP virker. Det er jo nyttig informasjon nå om vinteren.

Ellers har jeg lagt merke til at "traction-control" også virker når cruise-control er aktivert. Man er sjanseløs å komme oppover med cruise-controlen aktivert når det er glatt.

Hvis det er bratt og glatt: Kommer man seg lettere oppver bakken dersom man kobler ut ESP ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: ESP og traction-control   8/1/2008, 10:47

Har ikke svaret på alle spørsmålene her, men til det siste er definitivt svaret JA. I gitte situasjoner vil antispinnsystemer være uheldig for fremkommeligheten rett og slett fordi det tar for mye av farten i situasjoner hvor man heller må gi gass og spinne seg litt frem for å opprettholde momentumet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: ESP og traction-control   8/1/2008, 11:02

Mht. ESP så synes jeg ESP-en på MB er mye bedre enn den som er i Mondeoen. Den er ikke like sensitiv på glatt føre - mer slapp og treg i reaksjon. Samt på løssnø/sporet vei er oppsettet forhjulsdrift/ESP mer "fortung" i forhold til bakhjulsdrift/ESP.

En så stor og tung bil som Mondeoen egentlig er, tror jeg ville ha bedre kjøreegenskaper med bakhjulsdrift - aller best 4x4.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: ESP og traction-control   8/1/2008, 11:34

Det er uvant for meg også med forhjulstrekk når man har kjørt BMW i mange år og jeg må nok innrømme at jeg var mer komfortabel med å bli skjøvet frem når det er snø på bakken. BMW'ns antispinn var også fabelaktig god, men så langt har jeg jo heller ikke noen opplevelser med Mondeoen som skal diskvalifisere den i så måte. Det føles bare litt mindre "fast i grepet" når jeg kjenner etter ... Suspect
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425

PosteTema: Re: ESP og traction-control   8/1/2008, 18:21

ESP og traction-control er 2 forskjellige systemer. Var selv spent på overgang fra bak til forhjulsdrift. Kjenner den blir litt understyrt inntil systemene slår inn med forhjulsdrift på glatt føre.

Her er en link som besvarer alle spørsmålene.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=101741
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: ESP og traction-control   8/1/2008, 18:29

Sitat :
Ellers har jeg lagt merke til at "traction-control" også virker når cruise-control er aktivert. Man er sjanseløs å komme oppover med cruise-controlen aktivert når det er glatt.

Hvis det er bratt og glatt: Kommer man seg lettere oppver bakken dersom man kobler ut ESP ?

Cruise-controllen virker ikke når farten er under ca. 30 km/h så jeg skjønner ikke problemet.

Jeg er ikke helt enig i at det er lettere å komme opp en bakke når ESP-er koblet ut. Jeg har erfart at hvis jeg står stille i en glatt bakke, så vil ESP bremse ned det hjulet som spinner og overføre kraften til det andre hjulet. De eneste gangene jeg eventuelt ville ha koblet ut ESP er hvis jeg har fart når jeg kommer til bakken og er redd for at ESP vil bremse bilen.

Så langt er jeg svært fornøyd med fremkommeligheten til Mondeo. Nå er det lenge siden jeg har kjørt Benz, men jeg synes fremkommeligheten er betydelig bedre enn BMWs 5-serie.

Sjekk forøvrig min første opplevelse av Mondeo på skikkelig vinterføre her: http://www.norwegianmondeoclub.com/diverse-f11/mondeo-pa-vinterfore-t284.htm
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: ESP og traction-control   8/1/2008, 23:33

Fra stillestående er jeg helt enig - da er ESP bedre enn ikke-ESP, antakelig alltid. Men det er når du kan ta litt fart jeg mener det noen ganger kan være like greit å "gi jernet" for å holde momentumet og kraften oppe. Avhenger av føret.

Min erfaring med 5-serien var veldig god. Stod aldri fast noe sted.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
oednom
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 136
Registration date : 27.12.2007

PosteTema: Re: ESP og traction-control   8/1/2008, 23:44

Henger meg på den med 5-serien ('05 M525diesel,touring,steptr.). Hadde en Touareg før denne og var spent, men med 245 Hakkapelitta RSi kjørte jeg til og med spor for en V70 som ikke kom fram. Utrolig bra på vinterføre BMW'en.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 171

PosteTema: Re: ESP og traction-control   9/1/2008, 08:43

Men Erling:

Hvorfor setter du girkassen i fri (og bilen går dermed på tomgang og du bruker enormt med diesel) istedet for å sette bilen i 6 gir og trille?

Når bilen triller uten at du har clutch eller gass inne bruker den 0 diesel.

Derfor ser jeg ikke akkurat poenget med å sette bilen i fri i nedoverbakker - da bruker du jo like mye som når bilen står på tomgang. Og det er MYE!

HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: ESP og traction-control   9/1/2008, 09:04

titanium-xxx skrev:
Men Erling:

Hvorfor setter du girkassen i fri (og bilen går dermed på tomgang og du bruker enormt med diesel) istedet for å sette bilen i 6 gir og trille?

Derfor ser jeg ikke akkurat poenget med å sette bilen i fri i nedoverbakker - da bruker du jo like mye som når bilen står på tomgang. Og det er MYE!

Er du sikker på dette? Når bilen triller på tomgang gir man jo heller ikke gass, så at dieselforbruket da skulle bli høyt skjønner jeg ikke.

Forbruket kan vel heller ikke bli 0 når bilen triller uten at du har clutch eller gass inne, for motoren går jo!

Å trille med bilen i fri i passe slake nedoverbakker gir vel lavest forbruk pr. mil. Står bilen i gear når man triller (uten å gi gass) blir vel turtallet som regel høyere enn tomgang, så da trekker vel bilen mer diesel pr. mil enn på tomgang(?).

En stillestående bil på tomgang bruker uendelig mye diesel pr. mil (siden den står stille), men det er jo ikke det som er poenget her?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: ESP og traction-control   9/1/2008, 09:09

Ja, her må jeg si jeg er helt på linje med HallaBalla. Om fasiten er noe annet må jeg virkelig ha en god forklaring på det som jeg også kan forstå. scratch
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dallas
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 153
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: ESP og traction-control   9/1/2008, 09:51

Nyere biler (og sikkert Mondeo) har bensinkutt når en slipper gasspedalen så det er ingenting å hente ved å sette giret i fri. Snarere tvert imot.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
romsais

Antall Innlegg : 17
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: ESP og traction-control   9/1/2008, 09:53

Det er nok titanium-xxx som har rett her. Når du slipper opp gasspedalen kuttes drivstofftilførselen. Bilen bremser på girene og "holdes i gang". Det er sikkert noen som har en mer detaljert/riktig forklaring på hva som egentlig skjer.

Setter du bilen i fri vil jo det være som å la den gå på tomgang, og med tilsvarende forbruk.

Følg linken og les for å lære økonomisk kjøring. Her vil titanium-xxx sin "påstand" bli bekreftet.

http://www.klimaveien.no/binary?id=2&download=true
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: ESP og traction-control   9/1/2008, 11:41

Nei, nå blir jeg bare mer usikker på hva dere mener... Ingen kan vel mene på alvor at en motor som går ikke bruker drivstoff (selvom den går i nedoverbakke med bilen i gir) ??? Det sier seg jo helt selv at en total kutting av drivstoff vil føre til at motoren stopper vel?

Når man sier at en bil ikke bør gå på tomgang, er det jo naturligvis fordi tomgangskjøring jo egentlig ikke er "kjøring", men stillestående forbruk av drivstoff. Da kan man med fordel stoppe motoren istedenfor og så starte når man skal kjøre igjen. Det er logisk og bl.a BMW har jo innført dette som en skikkelig miljøgevinst på sine nyere biler. http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/efficient_dynamics/phase_2/technologies/auto_start_stop.html

Men at man skal se det som rimeligere forbruksmessig å trille nedover med bilen i gir enn i fri - ja det forstår jeg fremdeles ikke noe av. Please enlighten me ! Question scratch Very Happy

Sist endret av den 9/1/2008, 12:12, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: ESP og traction-control   9/1/2008, 11:52

Dallas skrev:
Nyere biler (og sikkert Mondeo) har bensinkutt når en slipper gasspedalen så det er ingenting å hente ved å sette giret i fri. Snarere tvert imot.
Stemmer virkelig dette? Tilførsel av bensin/diesel kuttes helt når man slipper gasspedalen med bilen i gear? Og hvis man da trykker inn clutchen (uten å røre gassen) starter drivstofftilførselen igjen, slik at motoren ikke stopper?

Har dere noen referanser som beskriver dette?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: ESP og traction-control   9/1/2008, 11:57

romsais skrev:
Det er nok titanium-xxx som har rett her. Når du slipper opp gasspedalen kuttes drivstofftilførselen. Bilen bremser på girene og "holdes i gang". Det er sikkert noen som har en mer detaljert/riktig forklaring på hva som egentlig skjer.

Setter du bilen i fri vil jo det være som å la den gå på tomgang, og med tilsvarende forbruk.

Følg linken og les for å lære økonomisk kjøring. Her vil titanium-xxx sin "påstand" bli bekreftet.

http://www.klimaveien.no/binary?id=2&download=true
I referansen nevnes et drivstofforbruk på omkring 1 liter/time ved tomgang. Triller man i 70 km/t på tomgang gir det 0,14 liter/mil. Synes ikke det er høyt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: ESP og traction-control   9/1/2008, 12:58

Det er ingen tvil om at jeg har rett i denne saken:-)

Høres høy på pæra ut jeg kanskje nå, men jeg er utdannet kjørelærer og er også EcoDriving instruktør og har vært med på flere prosjekter som viser dette. Har også lest en del literatur som viser dette. Er nå i forsikringsbransjen, så har ikke lenger denne literaturen hjemme.

Men som nevnt så har nyere biler bensin/diesel-kutt når man slipper gassen og lar bilen trille på giret i nedoverbakker. Det vil si at bilen bruker 0,0000 liter diesel pr mil. Motoren er ikke avhengig av drivstoff når man triller på denne måten. MEN, dersom turtallet blir for lavt (les under 800 som regel på de fleste biler) vil dieselkuttet opphøre og motoren vil igjen bruke litt drivstoff. Derfor gjelder det å tilpasse gir utfra fart og heldingsgrad på bakken.

Ved tomgang, og spesielt på kald motor bruker bilen drivstoff, hvor mye varierer fra bil til bil, og ut fra temperatur osv.

Dette gjør da at de aller fleste sjåfører har masse å spare å slippe gassen lenge før kryss, rundkjøringer osv - slik at bilen får trille og får brukt drivstoffkuttet optimalt. Dersom man alltid går direkte fra å gasse til å bremse vil man aldri få dette drivstoffkuttet frem mot kryss og rundkjøringer osv.

Ved EcoDriving kurs jeg har holdt tidligere så vi at snittforbruket til en gjennomssnittssjåfør i Norge vil kunne senkes fra f.eks 0,8 pr mil til 0,7 pr mil KUN ved å tenke på å slippe gassen tidlig nok i forbindelse med situasjoner hvor man gjerne holder gassen inne helt til man begynner å bremse. Det er også svært viktig å tenke på å forsøke å unngå full stans - f.eks ved rødt lys. Trill heller sakte frem mot det røde lyset, og vent på grønt på denne måten. Da slipper man full stans. Full stans øker drivstoff-forbruket enormt.

Det var dagens kjørelærerprat :-)

HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: ESP og traction-control   9/1/2008, 13:13

titanium-xxx skrev:
Det er ingen tvil om at jeg har rett i denne saken:-)

Høres høy på pæra ut jeg kanskje nå, men jeg er utdannet kjørelærer og er også EcoDriving instruktør og har vært med på flere prosjekter som viser dette. Har også lest en del literatur som viser dette. Er nå i forsikringsbransjen, så har ikke lenger denne literaturen hjemme.

Men som nevnt så har nyere biler bensin/diesel-kutt når man slipper gassen og lar bilen trille på giret i nedoverbakker. Det vil si at bilen bruker 0,0000 liter diesel pr mil. Motoren er ikke avhengig av drivstoff når man triller på denne måten. MEN, dersom turtallet blir for lavt (les under 800 som regel på de fleste biler) vil dieselkuttet opphøre og motoren vil igjen bruke litt drivstoff. Derfor gjelder det å tilpasse gir utfra fart og heldingsgrad på bakken.

Ved tomgang, og spesielt på kald motor bruker bilen drivstoff, hvor mye varierer fra bil til bil, og ut fra temperatur osv.

Dette gjør da at de aller fleste sjåfører har masse å spare å slippe gassen lenge før kryss, rundkjøringer osv - slik at bilen får trille og får brukt drivstoffkuttet optimalt. Dersom man alltid går direkte fra å gasse til å bremse vil man aldri få dette drivstoffkuttet frem mot kryss og rundkjøringer osv.

Ved EcoDriving kurs jeg har holdt tidligere så vi at snittforbruket til en gjennomssnittssjåfør i Norge vil kunne senkes fra f.eks 0,8 pr mil til 0,7 pr mil KUN ved å tenke på å slippe gassen tidlig nok i forbindelse med situasjoner hvor man gjerne holder gassen inne helt til man begynner å bremse. Det er også svært viktig å tenke på å forsøke å unngå full stans - f.eks ved rødt lys. Trill heller sakte frem mot det røde lyset, og vent på grønt på denne måten. Da slipper man full stans. Full stans øker drivstoff-forbruket enormt.

Det var dagens kjørelærerprat :-)
Takker! Da lærte jeg jaggu noe nytt i dag.

Dette bli kanskje en akademisk diskusjon, men drivstoffkutt fungerer bare når gasspedalen er helt ute? Er det derfor man kan merke et rykk i bilen når man berører gassen igjen, fordi motoren brått "våkner til liv" igjen (dette gjelder naturligvis ikke grombilen Mondeo, der slikt skjer helt umerkelig Laughing )?

Skal nok begynne å tenke på dette med å slippe gassen i god tid før veikryss, og kjøre i så høyt gear i unnabakker at jeg kan slippe gassen helt (og heller kanskje bruke bremsepedalen litt). Tydeligvis penger å spare!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
romsais

Antall Innlegg : 17
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: ESP og traction-control   9/1/2008, 13:24

Men av og til er det jo lurt å gire ned i bratte unnabakker. Da kan du kanskje holde fartsgrensen uten å måtte bremse. Sparer både drivstoff og bremser...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: ESP og traction-control   9/1/2008, 13:37

romsais skrev:
Men av og til er det jo lurt å gire ned i bratte unnabakker. Da kan du kanskje holde fartsgrensen uten å måtte bremse. Sparer både drivstoff og bremser...

Joda, men hvis man girer ned så mye at man må gasse så forsvinner vel drivstoffbesparelsen? Men.. jeg spanderer jo en cl diesel for å ikke svi bremsene! Gjelder vel å finne riktig gir.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: ESP og traction-control   9/1/2008, 13:38

Stemmer, drivstoffkuttet kommer kun når gasspedalen er HELT ute. Mange har en uvane at man nesten uansett har ett bitte lite trykk på gasspedalen. Dette vil øke forbruket enormt, da bilen aldri får benyttet drivstoffkuttet.

Som romsais sier så er det aller beste å beregne girvalget slik at man slipper å verken bremse eller gasse i nedoverbakkene. Både drivstofftanken og bremseklossene holder lenger.

Jeg har hatt et par ekstremvarianter av dette, en gang klarte jeg kjøre Drammen-Gol-Drammen helt uten å være i nærheten av bremsepedalen. Men da skal man være utrolig fokusert og forutseende. Da blir drivstoffbesparing slitsomt kan man si.... :-)

hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: ESP og traction-control   9/1/2008, 16:25

Da har jeg også lært noe i dag - takker for det cheers
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
oednom
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 136
Registration date : 27.12.2007

PosteTema: Re: ESP og traction-control   9/1/2008, 20:11

Blir utfordrende å ligge bak dere hvis man har ACC lol!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Erling
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 21.09.2007

PosteTema: Re: ESP og traction-control   10/1/2008, 15:22

titanium-xxx skrev:
Men Erling:

Jeg pleier å gjøre dette ned Lierbakkene fra Oslo til Drammen. Der er det 5-6 km hvor bilen fint triller - riktignok blir farten av og til høy når man endelig er nede på flata. Jeg trodde det var drivstoffbesparende, men hvis det er bedre å ha bilen i 6. gir og gi litt gass får jeg vel heller gjøre det da Shocked
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: ESP og traction-control   10/1/2008, 15:32

Mulig jeg fremdeles ikke har forstått dette helt - men det er vel nettopp å IKKE gi gass du skal? Ha bilen i 6. gir og bare slippe pedalen helt - så kuttes drivdtofftilførselen og motoren holdes igang på luft og kjærlighet jocolor
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: ESP og traction-control   

Til Toppen Go down

ESP og traction-control
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» traction avant 11 sport