Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Flatt batteri

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
AvInnlegg
Aasmund

Antall Innlegg : 19
Registration date : 09.01.2009

PosteTema: Re: Flatt batteri   11/2/2009, 09:23

I dag hadde ikke diselvarmeren startet som programert.
Når jeg sjekket var både den og den andre varmeren skrudd av. Jeg sjekket batteriet med et multimeter det målte 12,6 volt. Jeg gikk inn i Diagnostics mode der sto det 12,2 volt??
Kan det være noe feil der som gjør at bilen tror det er for lite strøm på batteriet?
Jeg har Converse+ sw versjon 0906.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
svpett
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 90
Registration date : 11.08.2008

PosteTema: Re: Flatt batteri   11/2/2009, 11:09

Heisann
Er det noen her som vet hvilket batteri som sitter i Mondeo Diesel?, tenker på type batteri,(Gel,Agm osv), eller hvem som produserer batteriet, som Varta, Optima osv?
Mulig det står på batteriet.

MVH
Svein-Egil
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   11/2/2009, 11:42

svpett skrev:
Heisann
Er det noen her som vet hvilket batteri som sitter i Mondeo Diesel?, tenker på type batteri,(Gel,Agm osv), eller hvem som produserer batteriet, som Varta, Optima osv?

MVH
Svein-Egil

hei , prøvde å se på det i går, men det plastikk lokket som dekker enden av batteriet ut i motorrommet sprakk så det sang. det tålte nok ikke kulden.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
svpett
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Flatt batteri   11/2/2009, 11:50

tdci skrev:
svpett skrev:
Heisann

MVH
Svein-Egil

hei , prøvde å se på det i går, men det plastikk lokket som dekker enden av batteriet ut i motorrommet sprakk så det sang. det tålte nok ikke kulden.

Heisann
Det var jo synd, kan hende kulden har gjort platen rimelig sprø.

Hadde vært greit å vite batteri type/fabrikat, for jeg vet at Noen Optima og Hawker batterier av type AGM(Absorbent Glass Mat) krever høyere ladespenning enn andre typer batterier, typisk 14.4 - 14.7 volt, og det er det ikke alle ladere som klarer i pulser. Men det er ikke sikkert at det sitter slike batterier i Mondy'en, jeg er bare nysgjerrig...:-))

MVH
Svein-Egil
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
svpett
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Flatt batteri   11/2/2009, 13:56

Heisann
Gjorde noen tester på dette med spenningen i bilen, tok opp Converse+ diplayes i diagnostics mode og bladde meg fram til volt visningen, startet opp bilen med dette i displayet.

Her er tre forskjellige resultater av spenningen på bilen, det ene er med bare tenning på, og to med motor i gang
Tenning på = 11.8V
Motor i gang, alle varmetråder på = 12.3V
Motor i gang, alle varmetråder av = 13.5V
Og med absolutt allt av, Radio, varme, vameseter,lys osv fikk da på det meste 13.8V, og det var ingen forskjell på tomgang eller med turtall på bilen.

La ut noen bilder av disse resultatene på websiden min: http://svpett.webs.com

MVH

Svein-Egil
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
svpett
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Flatt batteri   11/2/2009, 13:59

b0 skrev:
Hmm.. angående varmetråder som går på automatisk.
Mine varmetråder går aldri på automatisk, uansett hvor kaldt det er. Ser egentlig på det som en fordel når batteriet er underdimensjonert i utgangspunktet.

Vet ikke hvorfor det er sånn, men jeg kommer ikke til å "klage" på det til min forhandler.

B

Heisann
Testet litt på dette med varmetråder automatisk av og på i dag, og hos meg ser det ut til at med klima anlegg i Auto modus, så går disse automatisk på. Når jeg satte klima i Manuell modus gikk de ikke automatisk på.

MVH
Svein-Egil
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Flatt batteri   11/2/2009, 14:02

Interessant.
Hos meg står aldri klimaanlegget i auto (kontrollfreak?), men likevel, under 4 celsius går varmetråder på automatisk foran og bak.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
svpett
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Flatt batteri   11/2/2009, 14:07

biggame skrev:
Interessant.
Hos meg står aldri klimaanlegget i auto (kontrollfreak?), men likevel, under 4 celsius går varmetråder på automatisk foran og bak.

Heisann
Ja det var Interessant, da må jeg nok ta en test til for å se om det har sammenheng med Mono, DobbelSone osv,eller andre klimainnstillinger , eller det kan hende at det har med Navi Software versjon 633 som jeg selv har oppgradert til, jeg vet at disse oppgraderingene til Navi påvirker dette med klima innstillinger for de som har Navi.

MVH
Svein-Egil
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   11/2/2009, 17:29

[quote="svpett Heisann

Hold "OK" knappen inne, og samtidig trykk på start knappen uten å starte, bruke deretter pil opp og ned for å bla gjennom alle de forskjellige skjermbildene etter at du er i test modus.

MVH

Svein-Egil[/quote]

Jeg bladde opp og ned i menyen i dag, jeg finner ikke noe som heter Converse+ Sw versjon ????
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   11/2/2009, 17:39

svpett skrev:
Heisann
Gjorde noen tester på dette med spenningen i bilen, tok opp Converse+ diplayes i diagnostics mode og bladde meg fram til volt visningen, startet opp bilen med dette i displayet.

Her er tre forskjellige resultater av spenningen på bilen, det ene er med bare tenning på, og to med motor i gang
Tenning på = 11.8V
Og med absolutt allt av, Radio, varme, vameseter,lys osv fikk da på det meste 13.8V, og det var ingen forskjell på tomgang eller med turtall på bilen.

MVH

Svein-Egil

Jeg leste av 14,3 v med motor på tomgang i dag. Slo ikke av noe spes da.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
svpett
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Flatt batteri   11/2/2009, 17:54

Heisann StarDustSilver
Sw versjon er det bildet som heter " NVM Taget ROM 0906", du ser det på dette bildet på min web:
http://svpett.webs.com/apps/photos/photo.jsp?photoID=24846463&prev=1

MVH
Svein-Egil
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
svpett
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Flatt batteri   11/2/2009, 18:01

StardustSilver skrev:
svpett skrev:
Heisann

Tenning på = 11.8V

MVH

Svein-Egil

Hmmmm, det var merkelig, da kan det tyde på at dette med smartlading/smartdynamo spiler en rolle her. Bilen min har stått med lader i snart 10 dager grunnet noen brukne ribben, og det er mulig at bilen ikke hadde behov for å lade med mer spenning enn det som ble vist når jeg sjekket dette, kanskje ladespenningen ville vært høyere hvis det hadde vært manko på noen volt på batteriet. Men det er uansett litt merkelig, og det er sikkert en logisk forklaring på dette her...:-))
Jeg har aldri hatt problemer med strøm på bilen, og jeg bruker dieselvarmer 2 ganger på dag, og har bare 18 km til jobb.
Tror nok jeg skal gjøre noen flere tester en dag..:-))

MVH
Svein-Egil
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
FlyingMondeo

Antall Innlegg : 10
Registration date : 30.03.2008

PosteTema: Re: Flatt batteri   11/2/2009, 21:50

Fikk problemer med at bilen var morragretten, dvs ikke villig til å starte uten hjelp. Gjorde det enkleste man kan gjøre, kontaktet mitt lokale ford verksted, etter litt feilsøking var batteriet byttet. grunn lav syrevekt og ikke mulig å få ladet. Bilen er gått ca 31000. Verkstedet ordnet dette veldig kjapt :-)

Alf
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Flatt batteri   12/2/2009, 13:50

da skjedde det meg og, bilen tom for strøm, det var 18 kalde jævler ute. så jeg har satt på ladder så jeg kommer vel i gang etterhvert. skal innom ford kl 15.00, det er ikke bra dette her, en ny bil skal starte!!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
svpett
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Flatt batteri   12/2/2009, 15:23

svpett skrev:
StardustSilver skrev:
svpett skrev:
Heisann

Tenning på = 11.8V

MVH

Svein-Egil

Hmmmm, det var merkelig, da kan det tyde på at dette med smartlading/smartdynamo spiler en rolle her. Bilen min har stått med lader i snart 10 dager grunnet noen brukne ribben, og det er mulig at bilen ikke hadde behov for å lade med mer spenning enn det som ble vist når jeg sjekket dette, kanskje ladespenningen ville vært høyere hvis det hadde vært manko på noen volt på batteriet. Men det er uansett litt merkelig, og det er sikkert en logisk forklaring på dette her...:-))
Jeg har aldri hatt problemer med strøm på bilen, og jeg bruker dieselvarmer 2 ganger på dag, og har bare 18 km til jobb.
Tror nok jeg skal gjøre noen flere tester en dag..:-))

MVH
Svein-Egil

Heisann
Da har jeg testet litt til i kulden, her er det 16 blå og kjerra er rimelig kald og god, målte batterispenning til 11.9V på batteripolene, sjekket det samme i C+ og der stod det 11.7. Startet opp dyret, og bang der var ladespenningen oppe i 14.9V etter et par minutter, og det er jo rimelig bra, målte rett på batteripolene og det resulatet var det samme...:-))
Lot bilen gå i 15 minutter, og stoppet allt, målte batteripolene igen, og var da oppe i 13.1 på batteriet
Hadde litt spenning variasjon avhengig av turtall og strømbelastning. var nede i 14.6 med allt av strøm på, og litt turtall, så dynamoen klarer tydligvis å gjøre det den skal.

Så konklusjonen er at det er såkalt smartlading eller noe slikt siden det ble andre resultater enn det jeg målte i går. Tyder på at ladingen baserer seg på belastning, turtall og hvor mange volt det er på batteriet til enhver tid.
Dette er en rimelig uoffisiell konklusjon, for jeg er på ingen måte bileletriker, bare tester litt for å se om det er en rød tråd i alle meldinger om flatt batteri...:-))

MVH
Svein-Egil

MVH
Svein-Egil
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Flatt batteri   12/2/2009, 21:59

Snakte litt med svigerfar om flatt batteri i går. Han jobbar på verstedet til Sotra Bil, og dei, som sikkert alle andre verksted, har hatt ein del erfaring med saken etter kvart. Lysbrytaren har vore eit feilmoment tidligare, som dei har bytta ein del av. I tillegg var programvaren til motorvarmaren eit problem tidligare. Men det blir stadig jobba med saken, så det var ikkje så masse problem med det no lenger. Så har ein gammal programvare er vel første bud å få denne oppdatert om ein har problem.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Flatt batteri   13/2/2009, 13:10

ford beholdt bilen i går og skal sette i nytt batteri. de sa de har hatt en del problemer med batteriene. hvis jeg forsto dette riktig så er det slik at vis batteriet ikke er toppladdet ved montering så blir det ikke laddet opp mere enn det hadde ved montering. altså er det for eks 80% laddet ved montering i bilen vil det aldri bli mere enn 80% laddet. de har fått en "super" ladder som de bruker til å toppladde nye batterier før montering. De har fått godkjent av ford å bytte de batteriene som ikke fungerer. litt klønete beskrivet men...Very Happy ...et forsøk på å bidra med viten!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bilsjuk
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 62
Registration date : 24.01.2008

PosteTema: Re: Flatt batteri   13/2/2009, 22:25

tdci skrev:
ford beholdt bilen i går og skal sette i nytt batteri. de sa de har hatt en del problemer med batteriene. hvis jeg forsto dette riktig så er det slik at vis batteriet ikke er toppladdet ved montering så blir det ikke laddet opp mere enn det hadde ved montering. altså er det for eks 80% laddet ved montering i bilen vil det aldri bli mere enn 80% laddet. de har fått en "super" ladder som de bruker til å toppladde nye batterier før montering. De har fått godkjent av ford å bytte de batteriene som ikke fungerer. litt klønete beskrivet men...Very Happy ...et forsøk på å bidra med viten!

Ja men hva hjelper det å få nytt batteri? Har det samme problemet denne
vinteren som i fjorvinter. Fikk nytt batteri før jul -07 og fikk også montert
en Defalader som jeg bruker 2-3 ganger i uken i 3-4 timer hver gang.
ikke bruker jeg den kostbare dieselvarmeren eller hjelpevarmer heller.
enda så hender det at jeg må bestille taxi på morgenen for å komme meg til jobb!!! Tragiskt er riktige ordet.
Har sendt flere mail til FMN uten å få svar på mine spørsmål- kun at han som har peiling på dette er ute på forhandlerrunde.
Det har han vært et par uker nå tydeligvis.
tenk å lure folk til å kjøpe dieselvarmere som vi knapt kan bruke her til lands. Men det må være andre ting i tillegg som tapper strøm eller at dynamo er for svak til å lade batteriet.
Jeg har begynnt å grue meg til å gå ut å starte bilen- vet aldri om den starter.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Flatt batteri   13/2/2009, 22:44

bilsjuk skrev:
Ja men hva hjelper det å få nytt batteri? Har det samme problemet denne vinteren som i fjorvinter. Fikk nytt batteri før jul -07 og fikk også montert en Defalader som jeg bruker 2-3 ganger i uken i 3-4 timer hver gang. ikke bruker jeg den kostbare dieselvarmeren eller hjelpevarmer heller. enda så hender det at jeg må bestille taxi på morgenen for å komme meg til jobb!!! Tragiskt er riktige ordet.
Har sendt flere mail til FMN uten å få svar på mine spørsmål- kun at han som har peiling på dette er ute på forhandlerrunde.
Det har han vært et par uker nå tydeligvis.
tenk å lure folk til å kjøpe dieselvarmere som vi knapt kan bruke her til lands. Men det må være andre ting i tillegg som tapper strøm eller at dynamo er for svak til å lade batteriet.
Jeg har begynnt å grue meg til å gå ut å starte bilen- vet aldri om den starter.

Har verkstedet ditt sjekka / bytta lysbrytar eller? I følge svigerfar er denne eit kjent problem som tappar batteriet. Reknar då med det er mest aktuelt for bilar av tidligare produksjon, der seinare produksjon har fått ny forbedra brytar. Kanskje lysbrytar kan vere feilkilde i ditt tilfelle? Bytte av lysbrytar har i alle fall fiksa problemet på mange bilar.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 08.10.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   13/2/2009, 22:49

Det kan jo høres ut som at du har en strømtyv,bruker varmeren 2-3 ganger i uka og har aldri startproblemer.Har en 07 mod,det er jo rart at noen har problemer mens for de fleste funker det greit.Har du 10 like biler som blir brukt noenlunde likt og 3 av bilene har strømproblemer så må det jo være noe som ikke stemmer med de 3.Det må jo gå i denne data-alderen at verkstedet måler strømen over tid,f.eks at de måler spenningen gjennom hele natten for å se om det forandrer seg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bilsjuk
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 62
Registration date : 24.01.2008

PosteTema: Re: Flatt batteri   14/2/2009, 00:23

mondeo1 skrev:
Det kan jo høres ut som at du har en strømtyv,bruker varmeren 2-3 ganger i uka og har aldri startproblemer.Har en 07 mod,det er jo rart at noen har problemer mens for de fleste funker det greit.Har du 10 like biler som blir brukt noenlunde likt og 3 av bilene har strømproblemer så må det jo være noe som ikke stemmer med de 3.Det må jo gå i denne data-alderen at verkstedet måler strømen over tid,f.eks at de måler spenningen gjennom hele natten for å se om det forandrer seg.

Har sett innlegg her tidligere ja ang. denne lysbryteren.
Forsto det sånn at det var forskjellige typer lysbrytere etter som hvilke model bilen er.( om man har convers + f.eks.)
På min står bryteren alltid på auto kjørelys.
På Sulland i Elverum hadde de ikke hørt om at lysbryteren kunne være en strømtjuv.
Føler at de ikke er veldig oppdatert på problemer og problemløsninger
som har dukket opp på disse bilene.
Virker ikke som det er ett nettverk som fungerer med opplysninger fra sentralt hold heller.
Det er heller sånn at det skal dysses ned føler jeg.
Kan jo føre til at folk ikke kjøper Ford neste gang dette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Flatt batteri   14/2/2009, 09:07

bilsjuk skrev:
mondeo1 skrev:

Har sett innlegg her tidligere ja ang. denne lysbryteren.
Forsto det sånn at det var forskjellige typer lysbrytere etter som hvilke model bilen er.( om man har convers + f.eks.)
På min står bryteren alltid på auto kjørelys.
På Sulland i Elverum hadde de ikke hørt om at lysbryteren kunne være en strømtjuv.
Føler at de ikke er veldig oppdatert på problemer og problemløsninger
som har dukket opp på disse bilene.
Virker ikke som det er ett nettverk som fungerer med opplysninger fra sentralt hold heller.
Det er heller sånn at det skal dysses ned føler jeg.
Kan jo føre til at folk ikke kjøper Ford neste gang dette.

neste gang dette skjer så sett igjen bilen hos forhandleren og nekt å røre den før den er i orden. jeg hadde en ny vw på 90 tallet med mye feil og truet med dette og når de skjønte det var alvor ble det fart i dem. Er du naf medlem kan de også hjelpe til. Dette er jo uhørt at dette med å ikke få startet skal gjenta seg!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   14/2/2009, 09:35

Jeg bruker varmer ofte, og har den siste uka startet bilen i kulde ned mot -18, uten å oppleve noe som helst problem med batteriet. selvom jeg har en ctec lader har jeg ikke brukt den mere enn 3 ganger siden november. Har bare brukt den for sikkerhetskyld, ikke fordi battteriet var dårlig. Sjekket diagnose i converse i går. Fikk da opp 13,7 på batterie med tenning,lys, osv på.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Flatt batteri   14/2/2009, 10:03

Skal forhøyre meg litt meir med svigerfar angåande denne lysbrytaren, kva modell og versjon det eventuelt kan vere snakk om. Virkar uansett litt merkelig at dei ikkje har høyrt om dette problemet før, for det skal vist vere eit veldig kjent problem.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ghostrider264

Antall Innlegg : 17
Registration date : 06.09.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   18/2/2009, 10:45

Har to ganger opplevd at bilen ikke starter pga. for lite/ingen strøm på batteriet.

Første gangen var i romjulen og det var vel ca minus 15 grader ute. Et par uker før hadde vi også fått varsling om "Front Alarm Malfunction" og hadde derfor bestilt repr. av Front Alarm. I mellomtiden oppsto altså situasjonen med at batteriet var flatt. Ladet batteriet i flere dager før bilen skulle inn på verksted i begynnelsen av januar. Bilen ble levert, software oppdatert, Front Alarm-meldingen kvittert ut. Imidlertid fortalte forhandler at batteriet kun hadde halv effekt og at de hadde ladet det. Litt rart i grunnen i og med at jeg hadde ladet batteriet i flere dager før innlevering, men jeg reagerte ikke mer på det og gikk lykkelig ut av sjappa.

I forrige uke sto bilen parkert på Gardermoen i 5 dager. Gardermoen er jo som kjent et godt kuldehøl og denne gangen var intet unntak. Resultat var at batteriet var flatt igjen. Vi hadde for et par uker siden igjen fått melding om "Front Alarm Malfunction" og bestilt tid for rep. Lokket til batteriet brakk bare vi så på det. Og vi var ultraforsiktige med å åpne det. Startkabler fikk bilen i gang og batteriet ble ladet gjennom hele helgen. Bilen ble levert inn i går og forhandler fant da at celle nr 3 på batteriet hadde syrevekt på 1,12 og det tilsvarer tomt for strøm. Syrevekten skal visstnok være 1,28. Nytt batteri installert. Deksel bestilt og blir dekket uten kostnader for meg.

Forhandler mente at melding om "Front Alarm Malfunction" oppstår pga. for lite strøm på batteriet. Han nevnte også at lading av dette batteriet med hjemmelader (har CTEK XS 3600) ikke vil fungere særlig godt da man trenger en 30A-lader for i det hele tatt å få opp nivået i dem. Synspunkter?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Flatt batteri   Today at 10:50

Til Toppen Go down

Flatt batteri
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 4 av 8Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 Similar topics
-
» Batteri og strømtjuv
» Lading av batteri i campingvogn direkte fra bil-dynamo