Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Flatt batteri

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
AvInnlegg
bilsjuk
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 62
Registration date : 24.01.2008

PosteTema: Re: Flatt batteri   28/1/2009, 14:48

Jeg fikk nytt batteri i fjorvinter etter slike ting som beskrevet ovenfor.
Det er en ting til som irriterer meg- hvis man ikke låser bilen med det samme en forlater den (ca 2-3 min.) så hender det at man må starte den og
stoppe den igjen før fjernkontrollen på låsen virker.
Vet ikke om andre har erfart dette?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
emergo
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 73
Registration date : 07.10.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   28/1/2009, 19:49

Jeg hadde også flatt batteri rundt nyttår da det var som kaldest. De har hatt mange henvendelser på Sulland i Elverum om akkurat dette.

Selv har jeg også montert lader. Ikke Defa, men en Ctek XS3600. Imotsetning til Defa som kun er en vedlikeholdslader, er CTEK en avansert lader som i tillegg til vedlikeholdslading også lader batterier som er tomme/nesten tomme. Selve laderen ligger på benken i garasjen. Har trukket fast kabling til batteri i motorrommet med hurtigkobling foran i grillen (nesten som på Defa). Denne løsningen koster 700kr.

Har testet litt dieselvarmeren. Det viser seg at den starter opp hele 50 minutter før innstilt tidspunkt. Ikke rart at batteriet blir utladet! Har nå begynt å stille inn tiden ca 30 minutter etter forventet avreisetidspunkt (kjører til jobb 07:20, stiller inn 07:50 i Converse+). Da starter varmeren kl 07:00, og varmer i 20 minutter som gir grei lunk i bilen. Kobler til laderen de kaldeste dagene, samt i perioder hvor det bare blir småkjøring. Det er nok dette med småkjøring som er problemet mitt, da jeg bare har 5 minutters kjøring til jobb. Hvis det nå har kommet en SW upgrade som reduserer varmertiden er jo det velkomment. Kan noen bekrefte dette?

Har nå følelsen at bilen også starter mer velvillig, starteren må nesten ikke trekke i det hele tatt. Gløder i 4-5 sek.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   28/1/2009, 20:26

emergo skrev:
Jeg hadde også flatt batteri rundt nyttår da det var som kaldest. De har hatt mange henvendelser på Sulland i Elverum om akkurat dette.

Selv har jeg også montert lader. Ikke Defa, men en Ctek XS3600. Imotsetning til Defa som kun er en vedlikeholdslader, er CTEK en avansert lader som i tillegg til vedlikeholdslading også lader batterier som er tomme/nesten tomme. Selve laderen ligger på benken i garasjen. Har trukket fast kabling til batteri i motorrommet med hurtigkobling foran i grillen (nesten som på Defa). Denne løsningen koster 700kr.

Har testet litt dieselvarmeren. Det viser seg at den starter opp hele 50 minutter før innstilt tidspunkt. Ikke rart at batteriet blir utladet! Har nå begynt å stille inn tiden ca 30 minutter etter forventet avreisetidspunkt (kjører til jobb 07:20, stiller inn 07:50 i Converse+). Da starter varmeren kl 07:00, og varmer i 20 minutter som gir grei lunk i bilen. Kobler til laderen de kaldeste dagene, samt i perioder hvor det bare blir småkjøring. Det er nok dette med småkjøring som er problemet mitt, da jeg bare har 5 minutters kjøring til jobb. Hvis det nå har kommet en SW upgrade som reduserer varmertiden er jo det velkomment. Kan noen bekrefte dette?

Har nå følelsen at bilen også starter mer velvillig, starteren må nesten ikke trekke i det hele tatt. Gløder i 4-5 sek.

gløder 4-5 sek? hvordan får du til det? gødelampen slukner jo etter 1 sek?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
emergo
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 73
Registration date : 07.10.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   28/1/2009, 21:10

[quote="tdci
gløder 4-5 sek? hvordan får du til det? gødelampen slukner jo etter 1 sek?[/quote]

på titanium er det ikke lenger glødelampe (ble borte etter software oppgradering).

Jeg la kanskje litt på når jeg skrev 4-5 sek, men gløder ihvertfall 2-3 sekunder når det er kaldt. Har merket at jeg ikke bør starte motoren før xenonlysa har stilt seg inn (de tilter jo opp og ned når man slår på tenninga). Hvis man starter midt i denne prosessen har jeg merket at de lyser for lavt, at nivåreguleringa henger seg opp i nedre posisjon.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   28/1/2009, 21:29

emergo skrev:
[quote="tdci
gløder 4-5 sek? hvordan får du til det? gødelampen slukner jo etter 1 sek?

på titanium er det ikke lenger glødelampe (ble borte etter software oppgradering).

Jeg la kanskje litt på når jeg skrev 4-5 sek, men gløder ihvertfall 2-3 sekunder når det er kaldt. Har merket at jeg ikke bør starte motoren før xenonlysa har stilt seg inn (de tilter jo opp og ned når man slår på tenninga). Hvis man starter midt i denne prosessen har jeg merket at de lyser for lavt, at nivåreguleringa henger seg opp i nedre posisjon.[/quote]

Jeg har aldri sett noe til glødelampa. Bilen starter med en gang, selv i 10-12 minusgrader. Ikke merket noen problemer med Xenonlysa heller.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   28/1/2009, 21:29

I dag var det min tur, -13 grader, varmeren hadde stått på som vanlig om morgenen, og bilen var død..... Som om ikke det var nok, så var panser utløseren fryst helt fast, panseret var umulig å åpne! Så jeg ringte Ford veiservice, de kom etter en drøy time, lastet opp min kjære mondeo (ikke så kjær i dag da) og fraktet den til forhandleren. Vi trillet den rett inn på verkstedet, og etter 5 min tinet panser wiren. Vi startet bilen og jeg la ut på en to timers tur. Mot verkstedets anbefaling, de ville gjerne beholde bilen til lading et døgn, men.... Har nå satt opp time til uka, da får de ha den i 24 timer, skal lade batteri skikkelig med spesiallader på verkstedet, da de mener at den type batteri som sitter i bilen ikke lar seg lade skikkelig med CTEK lader hjemme. Bilen skal også oppgraderes med ny SW for parkeringsvarmeren, så denne blir bedre styrt, og starter og går slik det er beskrevet i instruksjonsboken. Håper den suger mindre strøm etter dette. Det skulle vist også ha kommet en SW oppgradering for AC styringen, skal vistnok bli bedre luftstyring under oppvarming av bilen etter start. Men skulle nå bilen gå tom for strøm igjen, så håper jeg panseret lar seg åpne neste gang..... Smile Og i morgen tidlig har jeg slått av varmeren....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Aasmund

Antall Innlegg : 19
Registration date : 09.01.2009

PosteTema: Re: Flatt batteri   29/1/2009, 13:20

Jeg har fått time på verkstedet 050209. Kommer
tilbake med resultatet etter dette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Aasmund

PosteTema: Re: Flatt batteri   30/1/2009, 11:08

I dag var batterispeningen på 12.4 volt. Det vil si ca 75% kapasitet igjenn. Etter at batteriet var flatt på mandag
Ladet jeg opp batteriet så på tirsdag hadde jeg fulladet
batteri. På disse dagene har jeg ikke brukt parkeringsvarmeren så strømforbruket har vært ganske normalt. Det vil si at dynamoen ikke klarer å erstatte den
strømmen som bilen bruker.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   30/1/2009, 11:20

Aasmund skrev:
I dag var batterispeningen på 12.4 volt. Det vil si ca 75% kapasitet igjenn. Etter at batteriet var flatt på mandag
Ladet jeg opp batteriet så på tirsdag hadde jeg fulladet
batteri. På disse dagene har jeg ikke brukt parkeringsvarmeren så strømforbruket har vært ganske normalt. Det vil si at dynamoen ikke klarer å erstatte den
strømmen som bilen bruker.

ja, eller at du har feil på det elektriske som gjør at batteriet tappes. min mondeo har gått 23000km uten noen start problemer, på vinterstid er det meste av kjøringen 2-3 mil. og varmeren brukes hyppig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Aasmund

PosteTema: Re: Flatt batteri   30/1/2009, 11:56

Jeg har hatt bilen i to uker. Allerede etter en uke var batteriet flatt. Dette kan umulig være riktig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
larsse

Antall Innlegg : 37
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   30/1/2009, 12:10

Jeg har hatt bilen min siden juli i 2007,kjørt 30000 og ikke hatt noe strømproblemer.Kona bruker bilen daglig på korte turer,men vi bruker sjelden varmeren.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   30/1/2009, 12:49

Vår Mondeo var flat på batteriet igjen i går. NAF måtte til for å få hjelpestartet, da jeg var på reise.

Dette er for dårlig og jeg vil ikke høre på unnskyldninger om parkeringsvarmer etc. Her må det være for dårlig batteri eller for dårlig lading. Har nemlig ikke brukt varmeren de siste dagene og dessuten kjøres det minimum 30 km hver vei til og fra jobb hver dag, så da burde det være ok å bruke parkeringsvarmer også - ellers kan de ikke selge noe slikt uten å ta seg klare forbehold om dette.

Bilen skal inn på verksted mandag og da ville de oppdatere SW også, men om dette er det eneste de gjør, vil jeg ikke akseptere det - som sagt kan det ikke ha vært parkvarmer sin skyld denne gangen ...

Og vi har også endt opp med et kranglete panser. Det vil ikke låse seg igjen og ligger bare med sikkerhetslåsen på. Sikkert noe treighet bare i låsekassen, men dette får de også fikse.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
larsse

Antall Innlegg : 37
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   30/1/2009, 13:18

Panser ja,det har også jeg problemer med.
Skal på verksted til uken å bytte vaier,måtte dra som f for å få det opp og da ville det ikke låse seg igjen .Vaieren hadde strekt seg sa de på verkstedet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Aasmund

PosteTema: Re: Flatt batteri   2/2/2009, 12:02

fra fredag til lørdag ladet jeg batteriet nok en gang. På søndag kjørte jeg en lang tur med bilen. I dag mange timer etter at jeg kom på jobben målte batteriet 12.1 volt. Det tilsvarer ca 40% igjen av batterikapasiteten. Jeg målte batteriet til en arbeidskolega. Det målte 12.9 volt.
Det må være noe riv ruskende galt med bilen min.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Flatt batteri   2/2/2009, 20:13

Kan jo lure på om det er biler med Navi som har problem med strømmen. Overvekt av disse som har problemer. Synes hvertfall slik
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: Flatt batteri   2/2/2009, 22:31

På min har det fungert helt topp. Har mye småkjøring (ca 12 km til kontoret) og bruker varmetråder og varme i setene hverdag. Har ikke parkeringsvarmer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   3/2/2009, 09:42

Min har ikke Navi, men flatt-batteri problemet er der allikevel. Tror Parkeringsvarmeren er et eksempel på felles multiplum som gjelder for alle ...

Fikk bare sw-oppdatering i går. Batteri og lading var som det skulle være. Ford jobber etter sigende med en langsiktig løsning på problemet med at parkvarmer og alt annet suger altfor mye strøm i forhold til hva bilen klarer å lade tilbake igjen på normale til-og-fra jobb turer. Kortsiktig løsning er bare å sette frem klokkeslett på forvarmeren slik at tiden blir redusert. Ellers bør man også manuelt skru av varmetråder i front- og bakvindu om det er isfritt.

Ellers skal også min panservaier byttes pga fuktinntrengning, som åpenbart er et utbredt problem.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
svpett
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 90
Registration date : 11.08.2008

PosteTema: Re: Flatt batteri   9/2/2009, 12:49

Heisann
Fant noe på engelske Mondeoforumet om dette med flatt batteri, om dette er en løsning skal være usagt, men iflg dette forumet er det en TSB(tec Service Bulletin) på dette.
Utfra det jeg ser på andre forum så ser det ut til at det kan ha sammenheng med manuell lysbryter, og ikke de med "a" automatisk lysbryter.
Kankje bare rett og slett en lysbryter som er strømtyv, kan være verdt å sjekke opp.

http://www.fordmondeo.org/forum/showtopic.php?tid/794133/

http://www.fordmondeo.org/forum/showtopic.php?tid/794502/

11-01-09 06:40 AM - Post#1646060
In response to A1bertz

I got the car back after a week in the dealers, turned out to be the light switch. He told me that when you switch the light on, you are in fact sending a request to the car's computer to give you light, likewise when you switch them off, the request goes to the computer to turn them off, although the lights go out, the system is still active and shuts down after an hour, mine was staying active because the switch was not completing the request. Had no prolems with it since. Fingers crossed.

MVH
Svein-Egil
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Flatt batteri   9/2/2009, 16:25

Hentet igjen bilen min fra verksted i dag, sw oppdatering og omprogramering er utført for parkeringsvarmer og AC, panser wire er også byttet. Fikk beskjed om å bruke varmer med omhu..... Men hver morgen i ukedagene skal den tåle, mener jeg ! Kjører jo 10-15 mil hver dag. Skjønner ikke hvorfor ford ikke kan gjøre noe med de varmetrådene som går på automatisk, de stjeler sikkert mye strøm i oppstarten de også.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
b0
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 98
Registration date : 10.01.2008

PosteTema: Re: Flatt batteri   9/2/2009, 17:49

Hmm.. angående varmetråder som går på automatisk.
Mine varmetråder går aldri på automatisk, uansett hvor kaldt det er. Ser egentlig på det som en fordel når batteriet er underdimensjonert i utgangspunktet.

Vet ikke hvorfor det er sånn, men jeg kommer ikke til å "klage" på det til min forhandler.

B
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
svpett
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Flatt batteri   9/2/2009, 17:55

StardustSilver skrev:
Hentet igjen bilen min fra verksted i dag, sw oppdatering og omprogramering er utført for parkeringsvarmer og AC, panser wire er også byttet. Fikk beskjed om å bruke varmer med omhu..... Men hver morgen i ukedagene skal den tåle, mener jeg ! Kjører jo 10-15 mil hver dag. Skjønner ikke hvorfor ford ikke kan gjøre noe med de varmetrådene som går på automatisk, de stjeler sikkert mye strøm i oppstarten de også.

Heisann
Kan du sjekke hvilken versjon du har av software, hvis du har Converse+ har jeg lat ut en liten opskrift på hvordan du selv kan se versjonen du har.

Har lagt ut noen bilder på websiden min av Converse+ i Diagnostics mode, har ikke tatt bilder av alle de forskjellige tingene som kommer opp, kun noen av dem, og legg merke til spenningen som bilen påstår er 11.9 volt, og dette er uten motor i gang, og med CTek lader tilkoblet, og den har stått tilkoblet i en uke nå siden jeg ikke er kjørbar grunnet ribbensbrudd, og allikevel sier bilen at det er 11.9 volt, dette synes jeg høres veldig lavt ut.
Her ser man også at jeg har Converse+ sw versjon 0906

http://svpett.webs.com/

MVH
Svein-Egil
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Aasmund

PosteTema: Re: Flatt batteri   10/2/2009, 09:51

Nå har min bil vært på verksted pga flatt batteri. Den har fått nytt batteri og ny diselvarmer da denne ikke virket lengre. Programvaren er også oppgradert. På verkstedet sa de at batteriet i mondeon er så spesielt at for å kunne lade det opp 100% måtte man bruke en puls lader. Laderen til verkstedet kostet 20000.-. Jeg bruker diselvarmeren to ganger om dagen. Kjøreturen til jobben tar bare 15min. Det skal bli spennende å se hvor lenge jeg har strøm på batteriet. Det er tragisk at man må levere bilen til verkstedet
for å klare å lade batteriet fult. Men hvis jeg lader batteriet nesten fult med min egen lader så klarer vel dynamoen resten. Får jeg håpe.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Flatt batteri   10/2/2009, 14:57

Aasmund skrev:
Nå har min bil vært på verksted pga flatt batteri. Den har fått nytt batteri og ny diselvarmer da denne ikke virket lengre. Programvaren er også oppgradert. På verkstedet sa de at batteriet i mondeon er så spesielt at for å kunne lade det opp 100% måtte man bruke en puls lader. Laderen til verkstedet kostet 20000.-. Jeg bruker diselvarmeren to ganger om dagen. Kjøreturen til jobben tar bare 15min. Det skal bli spennende å se hvor lenge jeg har strøm på batteriet. Det er tragisk at man må levere bilen til verkstedet
for å klare å lade batteriet fult. Men hvis jeg lader batteriet nesten fult med min egen lader så klarer vel dynamoen resten. Får jeg håpe.

Ditt verksted sier det samme som mitt om batteri og lading, men til tross for at jeg fikk tilbake bilen i går med fullt ladet batteri, så var den tom for strøm igjen i dag tidlig, ventet på ford veiservice i 1,5 timer. Så nå kommer jeg rett fra verkstedet, de har nå satt inn et nytt batteri. Kanskje jeg får start i morgen tidlig Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Flatt batteri   10/2/2009, 17:48

svpett skrev:
StardustSilver skrev:

Heisann
Kan du sjekke hvilken versjon du har av software, hvis du har Converse+ har jeg lat ut en liten opskrift på hvordan du selv kan se versjonen du har.
Jeg kan godt sjekke, men husker ikke hvordan jeg kommer inn i denne menyen Question Kan fortelle meg det?
Har lagt ut noen bilder på websiden min av Converse+ i Diagnostics mode, har ikke tatt bilder av alle de forskjellige tingene som kommer opp, kun noen av dem, og legg merke til spenningen som bilen påstår er 11.9 volt, og dette er uten motor i gang, og med CTek lader tilkoblet, og den har stått tilkoblet i en uke nå siden jeg ikke er kjørbar grunnet ribbensbrudd, og allikevel sier bilen at det er 11.9 volt, dette synes jeg høres veldig lavt ut.

MVH
Svein-Egil
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
svpett
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Flatt batteri   10/2/2009, 17:58

StardustSilver skrev:
svpett skrev:
StardustSilver skrev:

Heisann
Jeg kan godt sjekke, men husker ikke hvordan jeg kommer inn i denne menyen Question Kan fortelle meg det?

MVH
Svein-Egil

Heisann

Hold "OK" knappen inne, og samtidig trykk på start knappen uten å starte, bruke deretter pil opp og ned for å bla gjennom alle de forskjellige skjermbildene etter at du er i test modus.

MVH

Svein-Egil
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Flatt batteri   

Til Toppen Go down

Flatt batteri
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 3 av 8Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 Similar topics
-