Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Flatt batteri

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
AvInnlegg
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Flatt batteri   6/1/2008, 19:45

Skulle kjøre en tur i kveld og bilen ville ikke starte. Batteriet er åpenbart flatt og står nå til lading. Dette er ikke spesielt begeistrende synes jeg.

Vi har også brukt parkeringsvarmer jevnlig, men har kjøretur på min 20 minutter etter bruk, så dette vil jeg ikke akseptere som forklaring på tappingen. Ellers er det ikke noe jeg kan skjønne skulle være forklarende bruksmønstermessig. Skal la tvilen komme bilen tilgode pga noe galt med varmetrådene i frontvindu - skal byttes i morgen pga at det ikke virker. Vet ikke om noe kan "lekke" strømmessig den veien og tappe litt, men dette virker litt urovekkende på meg som ville ha ny bil grunnet litt trøbbel med gammel bil som slukte mye batteri. Det har ikke stått noe kupelys eller annet på og vi har ikke hatt mer enn 2 minus i den senere tid. Kjørte en tur på ca 20 minutter i går kveld også før bilen stod nesten et døgns tid ...

Er det ikke bedre enn dette, må jammen Ford gjøre noe - jeg vil ikke akseptere at det skal være så elendig ihvertrall.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
oednom
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 136
Registration date : 27.12.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   6/1/2008, 20:12

Hei

Vet du hvor mange amperetimer det er i batteriet -og vet du hvor mange ampere varmeren trekker? Jeg mener det skal sitte et batteri på 72 el. 74Ah. Hvis varmeren f.eks trekker 15A er et fulladet batteri flatt etter ca5 timer. Dette er bare for å skissere størrelsene. Batteriet yter best ved ca 20+ og svekkes proporsjonalt ved kulde, da motoren normalt er mer tungstartet, det burde vel ikke gkelde med varmer. I tillegg har jeg lagt merke til i den lånemondeoen jeg har, at varmetråder både foran og bak går på automatisk, noen fyrer vel opp litt under rompa også. Sammen med kjørelys vil jeg tro at alt dette ikke lar seg lade inn igjen på korte kjøreturer.

Et større batteri er således kun en kortsiktig løsning, d.v.s at hadde du hatt et batteri på 100Ah hadde du fått samme problemet, men ikke i dag, -kanskje på torsdag (forutsatt samme kjøremønster og forbruk).

Forhandleren bør derfor se på:
Strømforbrukerne (hvor mange A, hvor lenge?)
Dynamo/regulator og ladespenning (hvor lang tid tar det å lade inn igjen ovenstående).

Det som umiddelbart slår meg er at varmetrådene ikke skulle gått på automatisk.

Spent på hva forhandleren sier!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Flatt batteri   6/1/2008, 20:53

Ja, jeg ser poenget med varmetrådene - nå har jo faktisk disse ikke fungert på forruten på en stund og har vel da ikke sluket strøm heller og selv pleier jeg å skru av rutevarmeren når de er isfrie. Ellers er det utvilsomt mye strømforbruk på park.varmeren, men som sagt, mener jeg at kjøreturen hver dag på 20 min etter oppvarming, samt også 20 min tilbake igjen burde være tilstrekkelig til å kompensere for dette ?

Får høre med forhandler og så får vi se ...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Zonker

Antall Innlegg : 29
Registration date : 29.12.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   6/1/2008, 20:55

Jeg bruker ca 12-15 minutter til jobben om morgenen.
Betyr dette at jeg ikke bør bruke dieselvarmeren?
Eller for å si det på en annen måte..
- valget er en kald bil til jobben tur/retur.
- evt en varm bil til jobben og bussen hjem?
Det må være noen alternativer/løsninger her.
Oppvarmet bil om morgenen vinterstid er jo et must.
Meningsløst hvis jeg ikke skal ha dette på min nye bil.

Jeg skulle likt å sett ansiktet på meg sjøl hvis jeg etter først å ha ventet på bilen i 9- 11 mnd opplever at bilen ikke starter når jeg skal hjem fra jobben.
Huff, jeg kjenner blodtrykket stiger bare ved tanken.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Flatt batteri   6/1/2008, 21:09

Jeg lurer på om Defas batterilader er det smarteste på alle biler her til lands. Det er jo warm-up-pakken uten noe annet enn selve batteriladerdelen - bruker så et standard Defa-stikk ... Så tar man en lading i ny og ne uten noe større hassel ...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Zonker

PosteTema: Re: Flatt batteri   6/1/2008, 21:39

OK, så ettermontering av Defa batterilader gjør susen.
Ja, da blir vel det sånn med mindre Ford kommer opp med en løsning.
Ikke helt hva jeg hadde tenkt, men isfri bil SKAL jeg ha......
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436

PosteTema: Re: Flatt batteri   6/1/2008, 21:52

Nå hadde jo fruen gledet seg veldig til å få en bil igjen med kupevarmer, da vi ikke har hatt dette de siste 3 årene. Vår forrige bil før dagens var en Octavia med diesel drevet motor/kupevarmer. Den sto på hver eneste morning vinteren igjennom, og da får at fruen skulle ha en kjøreklar bil til sin 5 min lange tur til jobben....turen hjem fra jobb var jo heller ikke lenger enn de nevnte 5 min. Vi opplevde aldri antydninger til redusert batterikapasitet på den bilen, så dette høres jo litt rart ut syns jeg.

Det vi måtte tenke på ved bruk av varmeren på vår Octavia var å redusere viftehastighten på klimaanlegget ved parkering kvelden før (måtte stå på manuelt, og ikke på auto).

Hele meningen med å kjøpe en bil med kupevarmer igjen, var nettopp savnet av å slippe å stå og skrape og måke i 10 min for å kjøre en kort tur på 5 min...Og jo da, hun kunne nok ha gått til jobb når det er så kort vei..hehe. Men det er noen unger som skal hit og dit underveis !
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436

PosteTema: Re: Flatt batteri   6/1/2008, 21:55

hhf skrev:
Jeg lurer på om Defas batterilader er det smarteste på alle biler her til lands. Det er jo warm-up-pakken uten noe annet enn selve batteriladerdelen - bruker så et standard Defa-stikk ... Så tar man en lading i ny og ne uten noe større hassel ...

Da er man vel anhengig av et strømstikk på parkeringsplassen sin....og der sliter jeg. Er jo derfor jeg vil ha en bil som er diesel drevet på denne motor/kupevarmeren !

Eller holder det å koble til denne Defa laderen en sjelden gang ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Flatt batteri   6/1/2008, 22:21

Helt til nå har vi heller ikke merket noe galt, så hvem vet - kanskje det er en feil av noe slag - en strømtyv - jeg vet ikke. Nå står den og lader så får vi se.

Vedr Defa Batterilader: Den behøver man helt sikkert ikke bruke så ofte som hver gang man skal bruke park.varmeren. Noe tåler jo batteriet, men litt avhengig av bruks- og kjøremønste, kan nok en tur i støpselet innimellom være lurt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dallas
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 153
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   6/1/2008, 22:27

Som jeg har skrevet en annen plass her inne, så har jeg vært inne til verksted pga strømproblemer ved bruk av parkeringsvarmer.
Verkstedet fant en servicemelding på at noen har en feil i software og at dette medførte at den trakk strøm når tenning var av. En strømtyv. De målte både før og etter softwareoppdatering og det ble forskjell.
Har ikke hatt strømprobemer etter dette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Flatt batteri   6/1/2008, 23:04

Ja, der var det ja. Mente jeg hadde lest noe slikt, men fant ikke tilbake til det. Så de mener altså det kan være en slik feil som gjør det - får sørge for å få oppdatering jeg også da.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
romsais

Antall Innlegg : 17
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   7/1/2008, 10:54

Som nevnt tidligere i annen tråd kommer jeg til å installere full Defa-pakke (med lading) i tillegg. Dette fordi det ikke egner seg bruke diseslvarmer når bilen står i garasje. Dessuten blir batteriet ladet slik at jeg trygt kan bruke diselvarmeren på jobb.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   7/1/2008, 18:35

Etter å ha lest på forumet om dieselvarmer og flatt batteri, så har jeg kjøpt meg en liten batteritester til kr 44.90 på Biltema. Den stikker jeg i sigarettenneren og på den måten kan jeg sjekke at jeg har nok strøm til dieselvarmeren. geek

http://www.biltema.no/

Artikkelnr. 43-333
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Flatt batteri   8/1/2008, 00:04

Kjekk den - men det er igrunn rart man ikke har en slik måler innebygd i instrumentene på moderne biler som standard? Det måtte jo være verdens enkleste sak å få inn ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
RS
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 82
Registration date : 27.09.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   8/1/2008, 18:29

En litt vestentlig forskjell på en batteritester og et voltmeter...

En batteritester belastningstester batteriet, og kan også måle dynamo og startmotor, mens et voltmeter målet kun volten.. Men du kommer ganske langt med voltmeteret. Har du et "åpent" batteri, kan man også måle syrevekten..

Når det gjelder voltmeter, kan dette enkelt kobles til bilens ledninsnett. På nye biler må man finne en krets som "tåler" dette, siden noen sensorer kan gi utslag hvis man får en minkning eller økning i spenningen..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
frodec

Antall Innlegg : 46

PosteTema: Re: Flatt batteri   10/1/2008, 21:16

Jeg må si at jeg lurer litt på det med flatt batteri. Skulle ikke en av kriteriene for dieselvarmeren være spenningsrelatert. Den skal ikke virke hvis spenningen er for lav. Dette for å sikre at bilen alltid skal starte. For meg har det uansett vært et ikke tema. Dieselvarmeren har aldri virket på min Mondeo. Skal på verksted i morgen så da får jeg se om de endelig får fikset varmeren. Ellers så må jeg nevne at display har lyst noen ganger om morgenen når jeg har kommet ut. Hvis det skjer over lengre tid vil neppe bilen starte.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Flatt batteri   17/1/2008, 09:52

Fikk bestilt verkstedtime litt frem i tid for å få oppdatert software mm. Der fikk jeg beskjed om at de ennå ikke hadde fått denne softwareoppdateringen fra Ford sentralt, så han lurte veldig på hva slags oppdatering andre da har fått hos sine verksteder så langt ... det må jo jeg også si jeg lurer på om så er tilfelle.

Morsomt ellers å registrere skepsisen hos verkstedet når man forteller at man har et forum å hente erfaringer og innspill fra. Det var tydelig stor skepsis til dette og "jeg skulle nok ikke stole blindt på det jeg leste på nettet", fikk jeg beskjed om. Selv svarte jeg at jeg hadde minst like stor skepsis til det som kom fra Ford sentralt av info som til det jeg leste på forumet her. Brukererfaringer er rimelig håndfaste greier, mens varierende kompetanse og informasjon hos forhandlere og verksteder er noe helt annet og langt mer usikkert på mange måter ...

Jeg har imidlertid også tidligere hatt veldig god erfaring med BMWCCN-forumet og elbilforumet. Det er utvilsomt mye å spare på å være informert som bileier.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Zonker

PosteTema: Re: Flatt batteri   17/1/2008, 20:17

Det er rart det der...........i mange andre bransjer ville leverandører kalt et slik brukerforum for en gullgruve.
Skulle Ford skaffet seg tilsvarende brukerinfo og feedback gjennom egne kanaler/budsjetter så hadde det kostet flesk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Flatt batteri   17/1/2008, 20:52

Nettopp slik jeg også tenker. Her har de også blitt invitert inn til å drive opplysning og oppbygging av merketilfreshet hos kunder og intressenter, men det er jammen ikke mye aktivitet her heller fra Ford Norge, selvom de skal ha ros for å i det minste stille opp såpass som de har gjort.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
oednom
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 136
Registration date : 27.12.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   17/1/2008, 21:18

Mitt inntrykk er at de leser og følger med, men det mangler kanskje en til å svare. Går ut i fra at de har fått beskjed om ikke å svare her "hver for seg" og problemstillingene her er så mangefoldige at at det er vanskelig for en enkelt og ta stilling til alt.

Det finnes imidlertid en annen forening -Ford forhandlerforening-, kanskje noen derfra burde få en kanal inn. De er litt mellom barken og veden og kjenner sannsynligvis begge sider...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   18/1/2008, 09:10

oednom skrev:
Mitt inntrykk er at de leser og følger med, men det mangler kanskje en til å svare. Går ut i fra at de har fått beskjed om ikke å svare her "hver for seg" og problemstillingene her er så mangefoldige at at det er vanskelig for en enkelt og ta stilling til alt.

Det finnes imidlertid en annen forening -Ford forhandlerforening-, kanskje noen derfra burde få en kanal inn. De er litt mellom barken og veden og kjenner sannsynligvis begge sider...
Ford-ansatte er nok redd for å si noe her som kan gi dem trøbbel i etterkant. Rene faktaopplysninger burde være greit, men å gå ut her og synse om feilretting, garantibetingelser osv. blir jo mer følsomt.

En "tilfeldig" Ford-ansatt som stikker ut hodet her kan jo få store problemer internt i Ford, hvis han ikke har "velsignelse" ovenfra i organisasjonen, og er sikker på at det han sier her har støtte oppover i Ford-systemet.

Synes det er flott at de har bidradd såpass som de har gjort.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Zonker

PosteTema: Re: Flatt batteri   18/1/2008, 09:32

Dere har nok rett begge to.
Flott at de bidrar når de kan, skal de svare på alt i dette forumet så er det jo snakk om flere heltidsstillinger, men de hadde fått/gitt mye kunnskap og spart kostnader også.
Tenk om Volvo hadde fått tips om denne i et forum tidlig i produksjonsfasen - og tatt det seriøst.
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article760265.ece

Jeg tipper også at det er noen Ford karer iblant oss som
følger med, og det er bra. At de må være forsiktige med å uttale seg på vegne av Ford er også rimelig.
MEN - som hff sier tydelig skepsis til kundenes brukererfraringer- der har du et minefelt uten exit. Slike holdninger møter du stort sett bare der det er fulle ordrebøker og ventetider.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bilsjuk
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 62
Registration date : 24.01.2008

PosteTema: Re: Flatt batteri   24/1/2008, 04:26

romsais skrev:
Som nevnt tidligere i annen tråd kommer jeg til å installere full Defa-pakke (med lading) i tillegg. Dette fordi det ikke egner seg bruke diseslvarmer når bilen står i garasje. Dessuten blir batteriet ladet slik at jeg trygt kan bruke diselvarmeren på jobb.

Har vært innpå her før ang. flatt batteri etter bruk av dieselvarmer.
Hos meg endte det med at forhandler ga meg nytt batteri. (De mente det var noe feil med batteriet fra fabrikk). Fikk også 50%
rabatt på innstalasjon av defalader med kontaktopplegg i fronten.
Jeg har carport så jeg kan koble til laderen på kvelden med tidsur som kobler ut før varmer slår inn.
Viktig at laderen er frakoblet før dieselvarmer slås på pga. ellers vil en sikring i lader ryke-(dette ble jeg fortalt av kyndig person.) Har vist noe med motstand og gjøre.
ellers har også jeg fått skiftet en låsekasse i førerdøra pga. ising.
Jeg var en av de første innpå dette forum som fikk nybil, nærmere bestemt 4. August.
Har kjørt i nærmere 6 mnd. nå og rundet 10000km- uten annet tull en det som er beskrevet ovenfor,
Er meget fornøyd med Mondeoen, en utrolig god og stødig bil på alle måter.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
faarstei
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 176
Registration date : 05.10.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   25/1/2008, 10:08

bilsjuk skrev:
romsais skrev:

Har vært innpå her før ang. flatt batteri etter bruk av dieselvarmer.
Hos meg endte det med at forhandler ga meg nytt batteri. (De mente det var noe feil med batteriet fra fabrikk). Fikk også 50%
rabatt på innstalasjon av defalader med kontaktopplegg i fronten.
Jeg har carport så jeg kan koble til laderen på kvelden med tidsur som kobler ut før varmer slår inn.
Viktig at laderen er frakoblet før dieselvarmer slås på pga. ellers vil en sikring i lader ryke-(dette ble jeg fortalt av kyndig person.) Har vist noe med motstand og gjøre.
ellers har også jeg fått skiftet en låsekasse i førerdøra pga. ising.
Jeg var en av de første innpå dette forum som fikk nybil, nærmere bestemt 4. August.
Har kjørt i nærmere 6 mnd. nå og rundet 10000km- uten annet tull en det som er beskrevet ovenfor,
Er meget fornøyd med Mondeoen, en utrolig god og stødig bil på alle måter.

Kjekt at de som begynner å få noen km kommer med tilbakemeldinger på hvordan bilen fungerer.

Ang. den låsekassen du fikk skiftet...Jeg har også vært plaget med at passasjerdøren fremme fryser. Er det god nok grunn for å få den skiftet?

Som jeg har skrevet tidligere, så har jeg aldri vært plaget med frysing på mine MK3'er.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 76
Registration date : 17.11.2007

PosteTema: Re: Flatt batteri   25/1/2008, 10:59

Hadde bilen på verksted i går.De tok av dørtrekket og smurte opp låsekassene.Har dugg i h.-baklys,her ble det bestilt ny lykt.Har kjørt 450 mil og er fornøyd med bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Flatt batteri   Today at 11:47

Til Toppen Go down

Flatt batteri
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 8Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 Similar topics
-
» Batteri og strømtjuv
» Lading av batteri i campingvogn direkte fra bil-dynamo