Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Motorfusk

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Motorfusk   27/12/2007, 13:11

I tresifret norsk motorveifart kan jeg merke litt vibrasjoner i bilen, spesielt i visse hastighetsintervaller (130 hk tdci stv.). Er dette noe dere andre har merket, eller kan det være bare dårlig avbalanserte hjul?

Hender også en sjelden gang at motoren småfusker litt i veldig korte perioder (et sekund eller to). I tillegg er det ikke spesielt vanskelig å kvele kald motor, noe som er nesten umulig å få til med min VW-diesel. Slik skal vel ikke en moderne dieselmotor være?

Ellers er jo motoren sterk og fin, og en fryd å kjøre.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
rob
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Motorfusk   27/12/2007, 14:57

Har ikke merke noe viberasjoner i min.
Motoren er sterk og finn, bilen trekker godt og er nydelig å kjøre Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
langbein

Antall Innlegg : 8
Registration date : 30.12.2007

PosteTema: Re: Motorfusk   30/12/2007, 12:37

Det med kveling av mondeoen (140 tdci stv) når den er kald har jeg også merket meg. Dette er faktisk hyppigere enn på den gamle mondeoen, (2002 ambiente 90 tdi). De andre tingene har jeg ikke merket noe av.

Sist endret av den 2/1/2008, 12:38, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Erling
Mondeoguru
Mondeoguru

Registration date : 21.09.2007

PosteTema: Re: Motorfusk   30/12/2007, 22:36

HallaBalla skrev:
Hender også en sjelden gang at motoren småfusker litt i veldig korte perioder (et sekund eller to). I tillegg er det ikke spesielt vanskelig å kvele kald motor, noe som er nesten umulig å få til med min VW-diesel. Slik skal vel ikke en moderne dieselmotor være?
Småfusk har jeg ennå ikke opplevd etter 1400 km, men å kvele motoren er veldig lett - spesielt fordi jeg rygger ut av garasjen og slipper ofte gassen med clutchen inne. Da er det omtrent garantert kveling av motoren på gang. Jeg advarte kona om dette, men det er jeg som er "the strangler" her i familien Embarassed
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Motorfusk   1/1/2008, 14:03

Min motor (100hk diesel) gir meg noen ganger en opplevelse av at de blir litt "tungpustet" når jeg ligger på motorveien. Den mister liksom litt kraft en kort periode før den "slipper" igjen. Det er ikke noen brå og hardt merkbar sak og passasjerene kjenner ikke noe til det - bare sjåføren. Min samboer har også merket dette litt oppover i Lierbakkene.

Har lurt litt på om det kan ha noen sammeheng med dette overboost systemet, men vet ikke helt - noen som har kjent noe tilsvarende?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
17M

Antall Innlegg : 29
Registration date : 12.09.2007

PosteTema: Re: Motorfusk   1/1/2008, 23:34

Samme her!

Jeg har også 100hk TDCI, og har ved noen anledninger erfart det samme som deg. Virker som om man "mister" turbo'en ett lite sekund.

Kanskje noen med mere peil på motorer en meg kan gi en forklaring på hva som skjer, eller kanskje det bare er sånn...... Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
btny

Antall Innlegg : 27
Registration date : 06.11.2007

PosteTema: Re: Motorfusk   15/1/2008, 08:16

I går fikk jeg min andre Mondeo, begge to er MK4 og 130 hk TDCI.
Merker at motoren på min nye bil går veldig ujevnt på lavt turtall og at den hopper på turtall når den står på tomgang. Min forrige mondeo med samme motor hadde jeg ingen tilsvarende problemer med.

Noen flere som har opplevd dette?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Pellepedal
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 102
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Motorfusk   15/1/2008, 09:12

Når jeg hentet min i sommer fikk jeg beskjed fra selger at jeg kunne regne med noe ujevn gange de første 100mil før alt "kalibrerte" seg ordentlig. Jeg merket ikke spesielt mye, men er mulig dette varierer fra bil til bil.

PS 140HK TDI
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
btny

PosteTema: Re: Motorfusk   15/1/2008, 10:19

Jeg var inne på tanken at det kunne være pga den ikke er innkjørt ennå, men ettersom jeg har hatt en identisk bil som jeg kan sammenligne den med så har jeg funnet ut at det må være noe gale med denne.
Det er alt for mye turtallet "hopper" alt for mye på tomgang til at det kan være normalt.
Har fått time på verksted imorgen så jeg håper de rakst klarer å løse feilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
trønder
Mondeoguru
Mondeoguru

Registration date : 30.10.2007

PosteTema: Re: Motorfusk   15/1/2008, 11:39

Pellepedal skrev:
Når jeg hentet min i sommer fikk jeg beskjed fra selger at jeg kunne regne med noe ujevn gange de første 100mil før alt "kalibrerte" seg ordentlig. Jeg merket ikke spesielt mye, men er mulig dette varierer fra bil til bil.

PS 140HK TDI

Spørs om disse 100 milene resetter seg hvis strømmen kobles fra. Pga at motorstyringen må stille seg inn på nytt. Eventuelt at løsningen er å koble fra strømmen slik at bilen får stille seg inn på nytt.

Men nå er jo jeg datanerd mes stor tro på omstart som løsning på alle problemer. Nå har sikkert Mondeo'n din mer datakraft en min førte PC så det er kanskje noe i det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Pellepedal
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 102
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Motorfusk   15/1/2008, 12:01

Som Microsoft ville svart: Skru av bilen og gå ut av den. Sett deg inn igjen og start opp og alt virker Laughing
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
btny

PosteTema: Re: Motorfusk   18/1/2008, 08:00

Det var nok ikke så lett som en omstart, var noe gale med en eller flere dyser. De må bestilles fra Tyskland så det kan ta sin tid før jeg får bilen tilbake...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
RS
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 82
Registration date : 27.09.2007

PosteTema: Re: Motorfusk   19/1/2008, 20:34

Når det gjelder re-calibrering av motorstyringen, så vil nok denne gjennomføre dette i løpet av noen få minutter... MK 2, dvs ECC-V (om jeg husker rett), gjør dette i løpet av 5 min...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Motorfusk   Today at 04:42

Til Toppen Go down

Motorfusk
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1