Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

dekk-slitasje-komfort.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: dekk-slitasje-komfort.   22/12/2007, 00:39

Hei, venter på ghiax med 17tom jul. Er litt i tvil om jeg skal bytte dem i 16tom. 17 tom er vistnokk en dyr dimensjon og slites hurtig og blir for stive å kjøre med. pga diverse fysiske defekter er jeg avhengig av en myk bil, tåler ikke harde støt og slag i bilen. . Hva mener dere om dette med dekk? Er det mere komfort i 16tom og hva med pris i forhold til slitestyrke?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Kasei
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 84
Registration date : 10.12.2007

PosteTema: Re: dekk-slitasje-komfort.   22/12/2007, 08:17

Hvis du vil ha en myk bil er det nok mer komfort i 16" enn i 17".

Hvis du har bestilt med IVDC er det jo også en del forskjell om den står i Comfort eller Sport.

Jeg har 205/55/16 vinterdekk og 235/45/17 sommerdekk på Touran'en i dag, og merker god forskjell. Bilen blir mye mykere og mer gyngende med vinterdekkene. Nesten så det blir litt ubehagelig mykt synes jeg, men jeg liker at bilen oppfører seg litt stivt.
17" er såpass utbredt i dag at det nok ikke utgjør store forskjellen i pris.

På S-Max'en jeg har bestilt droppet jeg 20" sommerdekk delvis pga komfort og delvis pga kostnaden ved å bytte gummi. Derfor har jeg bestilt med 18" sommerfelg og 17" vinterfelg. Jeg ville ikke hatt noe mindre enn dette, men dette er min mening. Her er det smak og behag som gjelder.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: dekk-slitasje-komfort.   22/12/2007, 09:15

TDCI, les denne artikkel i bladet Motor; http://www.motor.no/tester/dekk/article174464.ece

Jeg har selv valgt å bytte fra 17" til 16". Her er det selvfølgelig mange meninger, men min oppfatning er at 16" er best. Har bodd tre år i Nederland og kjørt mye til Norge på Autobanen. 16" er mere enn bra nok, og faktisk det som anbefales fra Ford. Legg også merke til at det er ikke riktig å bruke vinterdekk som grunnlag for valg. Vinterdekk er veldig mye mykere enn sommerdekk, spesielt piggfrie. De har også lammeller som skal gripe på snø og is, som gjør at dekket er mykt og kan føles svømmende. For Norske veier og dekkøkonomi, er jeg ikke i tvil om at 16" er best. Men her er det som sagt mange meninger
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: dekk-slitasje-komfort.   

Til Toppen Go down

dekk-slitasje-komfort.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Nokian Hakka 5 og 7. Rana billigste? NOEN FÅ DEKK IGJEN!
» Dekk størrelsa å anna info om dekk
» mustang felger og dekk
» Moped dekk
» Felger / dekk 16"