Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Chiptuning.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
AvInnlegg
Pellepedal
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 102
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Chiptuning.   10/4/2008, 17:57

Da er boksen kommet men sliter litt med å lokalisere riktig kontakt. (fikk med S-Max manual) Noen som kan hjelpe meg med noen hint please :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 649
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Chiptuning.   10/4/2008, 19:17

Pellepedal skrev:
Da er boksen kommet men sliter litt med å lokalisere riktig kontakt. (fikk med S-Max manual) Noen som kan hjelpe meg med noen hint please :-)

Tror det er ganske likt på mondeo/smax
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
faarstei
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 176
Registration date : 05.10.2007

PosteTema: Re: Chiptuning.   10/4/2008, 19:31

Det er helt likt...ta ut kontakten som går inn på common rail dysene/styringen i forkant av motoren. ( under dekselet ved oljepeilepinnen )
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Pellepedal
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 102
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Chiptuning.   11/4/2008, 12:26

Da ble den montert i lunsjen:-) Boksen kan justeres med jumpere(for de av dere som har holdt litt på med pc`er) Og på maks så får man litt ekstra knatring fra motoren når den er kald. Justerer man ned effekten litt så forsvinner dette helt. På maks effekt så var det STOR forskjell. Det beste er egentlig at du hører at motoren går renere og arbeider helt annerledes. Skal ut på tur til fjellet i dag og skal da få prøvd den ut skikkelig Smile Så langt så er det Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
faarstei
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Chiptuning.   11/4/2008, 12:37

Helt sikkert samme boksen som jeg har...bare annet "skall". Har ikke forsøkt å ha den på maks, synes den gir nok slik den står nå....2-3 hakk under maks.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jon

Antall Innlegg : 5
Registration date : 10.04.2008

PosteTema: Re: Chiptuning.   11/4/2008, 13:34

Ville begynt litt forsiktig der ja.. Sett den på midten og øk den heller gradvis etter å ha testet stund. En kollega av meg satte boksen på fullt på en Avensis og fikk litt problemer..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
oednom
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 136
Registration date : 27.12.2007

PosteTema: Re: Chiptuning.   11/4/2008, 18:02

Enig med Jon!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Zonker

Antall Innlegg : 29
Registration date : 29.12.2007

PosteTema: Re: Chiptuning.   13/4/2008, 21:04

Hadde egentlig ikke tenkt til å "fikle" med motoren.
Men det virker på meg som om bilen skriker etter litt tuning.
Det gjelder både motorlyd og kraft.

Bør kanskje prøve en oppdatering på verksted først.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
madmax
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 116
Registration date : 01.03.2008

PosteTema: Re: Chiptuning.   17/4/2008, 20:18

Ser på noen engelske s-max club sider http://www.smaxownersclub.co.uk/ at flere anbefaler Bluefin http://www.mybluefin.co.uk/apps.php . Noen som har prøvd den? Ser at gutta fra Top Gear også har prøvd dem, uten at det kanskje er den mest seriøse testen...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
oednom
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 136
Registration date : 27.12.2007

PosteTema: Re: Chiptuning.   24/4/2008, 23:40

Hei

Noen som har erfaring med DTK (Diesel Tuning Kit)? Ser de har vårtilbud nå, til 27.04. kr. 3.990,-

• Modell: Ford Mondeo 2.0 TDCi
  • CCM: 1998
  • KW original: 96
  • NM original: 330
  • HK original: 130
  • HK med tuning: 159,9
  • NM med tuning: 405,9
  • Sikker og trygg trimming og tuning da man ikke påvirker originalsystemet - ingen chipbytte eller endring av bilens programvare
  • Plug&drive - originale kontakter. Ingen løse ledninger
  • Mindre forbruk
  • Raskere forbikjøringer
  • Norske manualer

De påstår dette er "originalen" innen tuning. Noen med erfaring?

http://www.biltuning.no/tuning/ford/tuningstyling440.htm
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Chiptuning.   25/4/2008, 12:31

Det kunne jo vært fint med ekstra futt i motoren, men jeg har ikke lyst til å risikere å komme ut i et økonomisk uføre.

Etter å ha lest innleggene om chiptuning sitter jeg fortsatt igjen med noen spørsmål som gjelder forholdet til bilforhandleren, forsikringsselskapet, vegvesenet og skattemyndighetene.

Virker som folk tror, eller har hørt dette og hint, men er det noen som positivt vet hvordan regler og praksis er (gå ut fra at man ikke forteller noen at bilen er chippet):

- Faller (deler av) nybilgarantien bort?
- I tilfelle en ulykke, kan man få regresskrav fra forsikringsselskapet, hvis de oppdager at bilen er chippet?
- Kan man risikere å få mangellapp i EU-kontroll eller ved teknisk kontroll langs veien?
- Kan man få krav fra skattemyndighetene om å betale avgift for den ekstra motorytelsen, hvis de får snusen i det?

Leser man nettsidene til de som forhandler chip tuning, så sier de ikke mye om disse tingene. Det er kanskje med hensikt?

Noen som positivt vet hva som gjelder?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 334
Registration date : 17.02.2008

PosteTema: Re: Chiptuning.   25/4/2008, 13:06

hvis alle som har trimmet bilene sine skulle ha tenkt sånn,ja da er det rart at det er så mange på rudskogen,våler banen.gardemoen.he he slapp av litt .Detta går nok helt fint.ingen som merker detta med chip,micro skopisk risiko å bli merket med chip .Like LITEN sjanse som å få 7 rette på lotto
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Chiptuning.   25/4/2008, 13:39

johnny ghia x 08 skrev:
hvis alle som har trimmet bilene sine skulle ha tenkt sånn,ja da er det rart at det er så mange på rudskogen,våler banen.gardemoen.he he slapp av litt .Detta går nok helt fint.ingen som merker detta med chip,micro skopisk risiko å bli merket med chip .Like LITEN sjanse som å få 7 rette på lotto

Greit nok, men det besvarte jo ikke spørsmålet. Eller... når jeg leser mellom linjene står det vel at det KAN bli fryktelig dyrt, i verste fall (?).
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 224
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: Chiptuning.   25/4/2008, 13:51

-Faller (deler av) nybilgarantien bort? Neppe, men iallefall ikke hvis inngrepet ikke kan bevises
- I tilfelle en ulykke, kan man få regresskrav fra forsikringsselskapet, hvis de oppdager at bilen er chippet? Det må isåfall bevises at det er den ØKTE effekten som er skyld i en ulykke og det er umulig i praksis
- Kan man risikere å få mangellapp i EU-kontroll eller ved teknisk kontroll langs veien? Eu kontroll, tja hvis de ser den. (ta den ut før) På veien tviler jeg sterkt på at de begynner å demontere diverse deksler i motoren for å lete etter bokser, hvis de ikke gjør det utifra tips
- Kan man få krav fra skattemyndighetene om å betale avgift for den ekstra motorytelsen, hvis de får snusen i det?
Hvis du ringer dem for å fortelle at du nå har 16% ekstra JA.
Men, det er også ulovlig å kjøre i 51 i 50 sonen, men ingen ringer til politiet for å si ifra at de brøt fartsgrensen her en dag....
Hvordan skal de få snusen i det? Ingen driver å tester effekt på biler an mas. Det kan bes om å få testet effekten av et kjøretøy, men siden det tar 26 sekunder å ta ut boksen igjen er det ingen problem.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Chiptuning.   25/4/2008, 14:30

eppen skrev:
-Faller (deler av) nybilgarantien bort? Neppe, men iallefall ikke hvis inngrepet ikke kan bevises
- I tilfelle en ulykke, kan man få regresskrav fra forsikringsselskapet, hvis de oppdager at bilen er chippet? Det må isåfall bevises at det er den ØKTE effekten som er skyld i en ulykke og det er umulig i praksis
- Kan man risikere å få mangellapp i EU-kontroll eller ved teknisk kontroll langs veien? Eu kontroll, tja hvis de ser den. (ta den ut før) På veien tviler jeg sterkt på at de begynner å demontere diverse deksler i motoren for å lete etter bokser, hvis de ikke gjør det utifra tips
Hvis du ringer dem for å fortelle at du nå har 16% ekstra JA.
Men, det er også ulovlig å kjøre i 51 i 50 sonen, men ingen ringer til politiet for å si ifra at de brøt fartsgrensen her en dag....
Hvordan skal de få snusen i det? Ingen driver å tester effekt på biler an mas. Det kan bes om å få testet effekten av et kjøretøy, men siden det tar 26 sekunder å ta ut boksen igjen er det ingen problem.

Høres jo fornuftig ut dette, eppen, men jeg tolker deg slik at dette er i en gråsone (eller vel så det), og at man med mye uflaks kan få en dyr smell på lanken. Jeg kan jo selv sjekke garantivilkår og forsikringsvilkår, men regner med at det bare er ulne formuleringer der.

Vet dere om noen garanti- eller forsikringssaker der chiptuning har vært et tema?

Jeg har ikke overfølsom samvittighet når det gjelder skattefuten, men har ikke lyst på å bli sittende med en regning på 50 000,- for havarert motor/gearkasse, eller 5 000 000,- for en bilulykke, selv om sannsynligheten er liten. Alle vet jo hvor nidkjære verksteder og forsikringsselskaper kan være hvis de ser en mulighet til å fraskrive seg ansvar ved f.eks. å skylde på chipping.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
faarstei
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Chiptuning.   25/4/2008, 15:04

Sitat :
Jeg har ikke overfølsom samvittighet når det gjelder skattefuten, men har ikke lyst på å bli sittende med en regning på 50 000,- for havarert motor/gearkasse, eller 5 000 000,- for en bilulykke, selv om sannsynligheten er liten. Alle vet jo hvor nidkjære verksteder og forsikringsselskaper kan være hvis de ser en mulighet til å fraskrive seg ansvar ved f.eks. å skylde på chipping.

Noen linker:

http://samferdsel.toi.no/article18785-344.html
http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=159102
http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/4700846.html
http://www.dn.no/arkiv/article29626.ece
http://www.evo.no/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=96

Men, om noen blir noe klokere vet ikke jeg...er vel bare usikkerheten som øker Smile

Jeg er ikke i tvil i allefall, jeg ville ha brukt "trimboksen" igjen..hvis forutsettningene var de samme som før.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Chiptuning.   25/4/2008, 15:43

Hvis man lever etter mottoet "det man ikke vet har man ikke vondt av" er det ingen problemer.

I følge mitt verksted var det klar tale...Hvis man gjør noe uautorisert med bilen, faller garantien bort i sin helhet.

Rett som det er blir biler som har vært i alvorlige ulykker etterforsket for å finne årsaken. Her vil nok forsikringsselskapene som du nevner, finne en trenerings årsak.

Tilfeldigheter og utenkligheter kan ramme oss alle.
For 2 mnd. siden ringte tolleren på døren hjemme hos en kompis av meg som har kjørt med svenskreg. bil i Norge i 2 år. De lurte på om han skulle betale 120.000.- i avgifter, eller bli anmeldt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Chiptuning.   25/4/2008, 15:54

faarstei skrev:
Sitat :

Noen linker:

http://samferdsel.toi.no/article18785-344.html
http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=159102
http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/4700846.html
http://www.dn.no/arkiv/article29626.ece
http://www.evo.no/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=96

Men, om noen blir noe klokere vet ikke jeg...er vel bare usikkerheten som øker Smile

Jeg er ikke i tvil i allefall, jeg ville ha brukt "trimboksen" igjen..hvis forutsettningene var de samme som før.
Takk for linkene! Interessant lesning. Skremselspropaganda, vil vel noen si, men jeg har aldri seriøst vurdert chipping og er vel enda mindre sugen på det nå (er vel av den litt forsiktige typen sånn sett). Synes også tralla er sprek nok som den er.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

Antall Innlegg : 224
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: Chiptuning.   25/4/2008, 16:06

Et annet godt motto: "Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse"
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Chiptuning.   25/4/2008, 16:29

eppen skrev:
Et annet godt motto: "Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse"

Er ikke så sikker på at det gjelder for verksteder og forsikringsselskaper.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kjesk

Antall Innlegg : 19
Registration date : 01.07.2008

PosteTema: BSR Tuning   1/7/2008, 22:58

Ditt meddelande: 2008-07-01 05:38
Vil BSR lage PPC Tuning for Ford S Max 2,0 TDIC, og i så tilfelle når.
Eg ser at Superchip har tilsvarandes løsning,men har tidlegere dårlig erfaring med deres chip.
Eg ser i Ford Mondeo forum i Norge at det er fleire som håpar på PPC frå BSR

BSR: 2008-07-01 10:05

Våra tekniker jobbar för fullt med att ta fram PPC överföringsfiler till både de nya
bilmodellerna och de äldre (ca 01- )som fortfarande saknas.
Vi kan i dagsläget inte svara på när PPC trimning finns tillgängligt till din bilmodell
utan ber dig t.ex göra en anmälan i våran maildatabas, då kommer du att löpande få nyhetsbrev från oss.

Med vänliga hälsningar /BSR

Dette var svaret frå BSR ang. PPC Tuning. Etter å ha følgt med på tuning i mange år , og prøva chip med god og dårleg erfaring ,så trur eg det er verdt å vente på BSR. I fleire testar har dei scora best.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Chiptuning.   11/7/2008, 11:09

Jeg venter også på BSR. Leste ellers siste nr av Motor med interesse hvor de testet et par tuningsbokser hos Turbokarlsen (kanskje ikke en helt objektiv og nøytral instans, men dog) og det var veldig lite oppløftende resultater der... Og så var det jo litt morsomt å se at en av de slaktede alternativene reklamerte for samme produkt et par sider lengre bak i bladet. Motor skal ihvertfall ha cred for å ikke la seg påvirke av sponsor-kroner i dette tilfellet!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
madmax
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 116
Registration date : 01.03.2008

PosteTema: Re: Chiptuning.   12/7/2008, 09:52

Ser forøvrig på ford etis sine sider et min bil har 143(!) hester( hehehe...) Hva skal jeg bruke de 3 ekstra hestene til mon tro.......
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kjesk

Antall Innlegg : 19
Registration date : 01.07.2008

PosteTema: Re: Chiptuning.   12/7/2008, 18:34

Eit godt råd .Hold dere langt unna Turbo Karlsen ,
Stor i kjeften men dårleg resultat. Eg fekk store problemer med ein BMW eg chippa sjå han.Effektmåling sjå NAF visa at bilen hadde samme hk. som før.Han fekk 2 sjangser til å rette opp feilen , før eg reiste til Sverige og chippa om til ein brøkdel av prisen. Ny effektmåling visa at det var vellykka.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 334
Registration date : 17.02.2008

PosteTema: Re: Chiptuning.   12/7/2008, 21:43

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Chiptuning.   Today at 04:00