Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Chiptuning.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5  Next
AvInnlegg
erlends

Antall Innlegg : 6
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Chiptuning.   2/9/2007, 19:26

Har lyst og chiptrimme motoren ( 130 TDCI). Det enkleste er vel en powerbox som kobles på eksisterende kontakter. Men det er vel datachipping som gir det beste resultatet?
Noen som har noen erfaringer på begge disse metodene?
Noen som har fått ødelagt motor/girkasse pga tuning, evt hørt om noen m problemer? Hva sier forsikringsselskapene hvis det viser seg at bilen er trimmet? Kanskje Titanium-XXX kan svare på dette?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 171

PosteTema: Re: Chiptuning.   2/9/2007, 19:41

Hei

Ang forsikringsdekning så kan forsikringsselskapet med loven i hånd fortelle deg at i og med at du hever HK fra 130 til f.eks 160 så er dette en risikoendring som du er pliktig til å informere selskapet om. I den sammenheng er det jo faktisk slik at skal dette gjøres på 100% riktig måte må bilen "registreres om" fra 130 HK til f.eks 160 HK for at forsikringen skal gjelde.

Har ikke i praksis vært borti noen slike tilfeller, men jeg ser for meg at det kan komme. Uansett er det jo ikke sikkert at selskapet heller finner ut at bilen var chippet da uhellet var ute.

Personlig ville jeg aldri tatt sjansen på å chippe bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ghostrider264

Antall Innlegg : 17
Registration date : 06.09.2007

PosteTema: KCR og Chip   8/9/2007, 19:50

Så vidt jeg har lagt merke til, er det lite el ingen skader ved å tune (el dieseloptimere som noen kaller det) slik at du får 20-25% bedre effekt på motoren. F.eks. KCR tilbyr jo noe slikt, selv om boksen til de siste variantene av Mondeo MK4 Duratorq 130HK A6 og Duratorq 140HK M6 ikke er ferdig utviklet ennå (iflg. KCR.se). Ser bl.a på VWAUDI-forum at det er noen som har problemer med å få bilene til å yte mer, men skjelden mindre. I slike tilfeller er investeringen din på ca kr. 7000,- bortkastet.

Chip-tuning vet jeg ikke så mye om, bortsett fra at det er en oppfatning av at det skal være enda mer effektivt enn en boks som overstyrer signalene og som ikke er integrert i kontrollsystemet slik som chip-tuning vil være. Jeg tror det også en del dyrere enn f.eks. KCR-boks, men dette vet jeg ikke så mye om. Det som er noe dritt med chip-tuning er at installasjonen er mye vanskligere å skjule hvis uhellet skulle være ute el på f.eks. en EU-kontroll (avgassverdiene er ikke lenger i hht. spec). En KCR-boks kan du jo fjerne raskt i de fleste tilfeller (selv om det sikkert kan være vanskelig å fjerne KCR-boksen etter f.eks. en frontkollisjon) og så installere igjen etter en EU-kontroll.

Forøvrig synes jeg bil-avgiftene er så til de grader høy her i landet (både på kjøp og bruk) i forhold til nødvendigheten en bil er, at jeg ikke har noen moralske skrupler med å "chippe" bilen uten å betale avgift for det. Jeg synes heller ikke mye synd på forsikringsselskapene, de tjener grasat mer enn de burde og argumenter om endret risikobilde og at cipping fører til høyere priser på forsikring generelt stiller jeg med helt likegyldig til. Forsikringsselskap vet virkelig hvordan de skal tjene penger. Aldri hørt om at et forsikringsselskap har gått konkurs. Men jeg tror på kameraten som skrev innlegget over når han sier at forsikringsselskapene avkorter forsikringen over en lav sko hvis de oppdager chipping. Forsikringsselskaper fornekter seg ikke.

Nok avsporing, tilbake til saken:
Jeg har bare prøvekjørt Duratorq 130 HK M6 og den motoren var grei nok, men heller ikke mer. Det kan skyldes at jeg ikke er vant til å kjøre diesel, men jeg håper 140HK er merkbart mer sprut i. Hvis ikke 140HK er det, vil jeg sterkt vurdere å sette i en KCR. Ikke bare blir det lettere og sikrere ved forbikjøringer, men det bruker jo litt mindre drivstoff.

Forøvrig er jo Duratorq-motoren også benyttet av bl.a Citröen/Peugeot og Mazda (sikkert under annet navn) og kanskje Volvo også. Dette må jo bety at ganske mange har disse motorvariantene i bilene sine og det er sikkert et forholddsvis stort antall mennesker som har forsøkt både chip- og bokstuning. Noen som har erfaringer fra dette på disse motorene?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Pellepedal
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 102
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Chiptuning.   8/9/2007, 21:00

Min forrige bil var en Passat TDI med 130HK. Den var merkbar sprekere enn min nå 140HK Mondeo. Noe skyldes nok at Passaten så vidt jeg husker var ca 200KG lettere.. Jeg kommer så fort det er chip som virker tilgjengelig å "oppgradere" Men en kollega som hadde forrige model Mondeo hadde ikke suksess med sitt forøk på chipping. Men siden de (TS Racing) ikke fikk bilen til å gå skikkelig, sotet og fjusket litt, så kostet det han ikke noe.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pohorne
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 162
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Chiptuning.   9/9/2007, 09:45

Tittet litt rundt og ser i utgangspunktet to ulike opplegg. Det ene er en boks som settes i motorrommet og det andre en å programere bilen med en boks.

Uten at jeg vet det, men jeg tror en programering av hele greia er det beste hvis man har automat. En boks i motorrommet fikser det meste men ikke elektroniken til hele bilen.
Her er linkt til to kjente produkter. Nooen som har sysnpunkter eller anbefalinger.

http://sv.bsrab.se/
http://www.kcr.se
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427

PosteTema: Re: Chiptuning.   9/9/2007, 10:13

Jeg mener også BSR er noe av det sikreste og beste man kan velge. Blir kanskje ikke maksimal tyning av motoren, men det kan jo være smart også. Denne metoden går på omprogrammering av motorstyringen, hvilket jeg har lest og forstått er bedre enn ren diesel- og turbopåvirkning som boksene ofte gjør. BSR-dingsen leser også ut originalprogrammet fra bilen og lagrer dette før det dytter inn det justerte programmet til bilen. Så er det bare å skifte igjen om man skal til EU-kontroll etc og ønsker det hele originalt. Det blir også lagt ut oppdaterte programmer som man kan laste ned og legge inn i bilen når det kommer slike. BSR er jo også veldig anerkjent som tunere som tenker miljø - heller ikke så dumt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 171

PosteTema: Re: Chiptuning.   9/9/2007, 21:22

Jeg slettet alle innleggene som var avsporing fra chiptuningen i denne tråden, så får vi heller diskutere forsikring i en annen tråd!

Moderator.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Siggy

Antall Innlegg : 32
Registration date : 09.09.2007

PosteTema: Re: Chiptuning.   11/9/2007, 19:48

Kan anbefale denne her til tuning, er med garanti og forsikring på motoren.
www.cartuning.no
1 kompis som chippa Skodaen sin, og den gjekk merkbart beire og forbruket blei og merkbart redusert.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
RS
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 82
Registration date : 27.09.2007

PosteTema: Re: Chiptuning.   27/9/2007, 18:14

En ting jeg ville ha lagt i bakhodet er garantien på motoren. Jeg tviler sterkt på at Ford-forhandleren er villig til å ta en garantisak på en motor som er chiptunet.

Når det gjelder chipping, så skal man være forsiktig med dette. Det KAN resultere i dårligere effekt, og i værste tilfelle kan elektronikken i bilen ryke. Skulle dere chippe, så hold dere til anerkjente leverandører som leverer garanti!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Siggy

PosteTema: Re: Chiptuning.   28/9/2007, 21:02

Så lenge man chipper hos seriøse firma, og ikkje hos dei som gjør det billigst er det ingen fare. Problemet med dei som gjør det veldig billig er at dei ofte overstyrer all elektronikk for å hente ut mest mulig HK bare ved chip tuning. Dette er ikkje å anbefale så klart, men tar dere kontakt på den linken eg la inn over så er det med garanti og forsikring på motoren.
Eg kan komme med eit eksempel på min Audi eg hadde tidligere, var 1.8 T som orginalt hadde 150 HK. Med chip og nytt effektanlegg fekk eg 210 hk. Og reduserte forbruktet med ca 0.1 pr mil på langkøyring. Under 0.7 for 1 bensinmotor med litt meir enn rolig køyring.
Chipping er å anbefale på det sterkaste så lenge det er utført av seriøse folk. Betal gjerne litt ekstra for å få det skikkelig gjort.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bige

Registration date : 26.09.2007

PosteTema: Re: Chiptuning.   29/9/2007, 17:53

nye regler innen Eu - mere enn 20% effekt økning er ikke godkjent
http://www.sancodk.dk/chiptuning-produkter.htm
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Siggy

PosteTema: Re: Chiptuning.   30/9/2007, 22:49

Å chippe biler er ikkje ulovig om man modifiserer bremser og understell til den effekten man får på bilen.
Eks. Børge Olsen Racing på Askøy trimmer Audi RS2 til 500 hk + MTM tuning. Og dette er fullt lovlig:)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: Chiptuning.   30/9/2007, 23:03

Hvordan vil dette påvirke automatkassen? Jeg har blitt fortalt at hvis ikke motoren er justert riktig i forhold til automatkassens spesifikasjoner, så kan giringen bli rykkete eller at den ikke girerer når den skal. Er det noen som erfaring med dette?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
RS
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Chiptuning.   30/9/2007, 23:05

Siggy skrev:
Å chippe biler er ikkje ulovig om man modifiserer bremser og understell til den effekten man får på bilen.
Eks. Børge Olsen Racing på Askøy trimmer Audi RS2 til 500 hk + MTM tuning. Og dette er fullt lovlig:)

Joda, men skal du være lovlig, så må nok forsikringen vite om det også Cool
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 282
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Re: Chiptuning.   1/10/2007, 07:58

Philip Marlowe skrev:
Hvordan vil dette påvirke automatkassen? Jeg har blitt fortalt at hvis ikke motoren er justert riktig i forhold til automatkassens spesifikasjoner, så kan giringen bli rykkete eller at den ikke girerer når den skal. Er det noen som erfaring med dette?

Ikke bare det, du kan i værste fall ta knekken på atutomatkassa. Det er ikke sikkert den klarer alle de ekstra hk og nm etter en chipping....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Siggy

PosteTema: Re: Chiptuning.   1/10/2007, 08:54

Om man chipper bilen hos seriøse aktører så forteller dei deg kor masse effekt man kan øke på bilen uten at det går utover event gearkasse. Det fins mange useriøse som bare har lasta ned program på nettet, man kople til ei datamaskin til bilen og forandrer på det elektroniske i styringsenheten. Mange overstryrr det meste for å få mest mulig effekt. Dersom man chipper hos cartuning har man forsikring og garanti på motoren. Om man leser litt der så ser man at det er ein seriøs aktør innen chipping.
Ang forsikring, det er jo opp til kver enkelt å gi beskjed, men smeller det og forsikringa finner ut at den er trimma langt over "evne" så kan det koste dyrt. Dette veit vel titanium masse om.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Luigi

Antall Innlegg : 30

PosteTema: Re: Chiptuning.   1/10/2007, 16:08

Dette med chip tuning må jeg innrømme at jeg ikke har tenkt mye på tidligere og ser på det som en litt "skummel" greie pirat og scenario med total motorhavari og ingen dekning etc. frister ikke veldig. Men diskusjonen her samt at jeg hører stadig om venners venner og andre som har gjort dette gjør at jeg er blitt litt mer nysgjerring på dette.

Jeg sendte en forespørsel til cartuning som siggy anbefalte og ble tilbudt en "Diesel power boks" som ville gi meg 20 Hk og 50 Nm mer på min 100HK. Har også sett andre type løsninger som direkte software oppdateringer osv. Jeg er faktisk nå rett og slett litt forvirret for hva som er som chip tuning å regne? Er en slik "Diesel Power boks" chipping?

Er det noen som kan forklare litt forskjellen på de forskjellige måtene å "chippe" på og evt. gode / dårlige erfaringer? Kanskje noen også vet hva koster å evt. "registrere" de ekstra Hk? om man nå ønsker å være helt lovgyldig tongue
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bige

Registration date : 26.09.2007

PosteTema: Re: Chiptuning.   1/10/2007, 16:21

er det ikke lurere og bruke Fords Hus trimmer ??? Med garanti på motor ??
http://www.wolf-racing.de/
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Siggy

PosteTema: Re: Chiptuning.   1/10/2007, 18:16

Om man kan kalle det chipping eller ikkje er auget som ser. På sykler bruker man Power Commander, man setter ein boks mellom innsrøytingshjernen og ledingsnettet. Så kan man justere luft og bensin fra tomgang til den sperrer, man optimaliserer blandinga og får meir hk, beire gassrespons, meir Nm og redusert forbruk. På sikt sparer man kr.
Når eg chippa min bil fekk eg 45 hk meir, + ekosanlegget. Dette var då bensinmotor og eg fekk det gjort hos Børge Olsen Racing. Der kopler man til ei datamaskin som forandrer på luft, bensin og turbotrykk. Bilen gjek beire, fekk lavere forbruk på normal køyring.
Kompisen min brukte cartuning på sin Skoda og som nevnt før har han fått meir effekt osv. Kor masse effekt har han ikkje fått målt, men eg har prøvd bilen og den gjekk godt, vil tippe effektøkning fra orginalt 110 til min 140 hk. Og eit vannvittig bunndrag.
På dieselbiler er det dette som er vanlig, øke effekten litt. På bensinbiler er jo det veldig vanlig å trimme masse, men det koster kr om man skal ha eit resultat som varer. Min gamle Audi tåler ca 250 hk før råder og lager må byttes ut for å tåle meir effekt. Om man ikkje kan gjør dette sjøl koster jo det skjorta, ut med motoren, kløyve den, porting, ny større turbo, nytt grenrør osv.
Eg har gitt mi anbefaling til diesel tuning, men for all del, det fins andre som og er bra, men sjekk om dei har gananti på arbeidet og kvalitet koster penger.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Siggy

PosteTema: Re: Chiptuning.   2/10/2007, 20:40

bige skrev:
er det ikke lurere og bruke Fords Hus trimmer ??? Med garanti på motor ??
http://www.wolf-racing.de/

Som eg skreiv over ang Cartuning så har dei garanti og forsikring på motoren om det skulle skje eit el anna, så den saken er jo grei Smile Og skal du ha det inn fra utlandet så kan det fort koste litt ekstra i moms og frakt, og ikkje minst, ta lang tid flør det kommer, tollen har vist seg å bruke ulik tid på å fortolle varer inn til Norge Shocked
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
RS
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Chiptuning.   2/10/2007, 20:43

Tviler på at tollen sjekker softwaren på bilen din når du kommer i land på kaia;)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Siggy

PosteTema: Re: Chiptuning.   2/10/2007, 21:27

RS skrev:
Tviler på at tollen sjekker softwaren på bilen din når du kommer i land på kaia;)

Haha, nei det gjør dei ikkje, men om man importerer chipper så kan det skje, har sjøl gjort det til 996´n min fra Tyskland. Om man må betale avgift kommer an på summen det står på pakken fra avsender Cool
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
RS
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Chiptuning.   2/10/2007, 21:38

Noe of topic her, men.. Sist jeg sendte pakker så kunne man sende inn til Norge for 200 kr, var det gaver ol opp til 1000. Over dette måtte det betales moms..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Siggy

PosteTema: Re: Chiptuning.   3/10/2007, 08:07

Of topic vil eg ikkje sei det er, er nyttig info om man skal ta inn deler. Det beste er å få leverandøren til å skrive at det er reklamasjon med retur rett på varer, så sant det ikkje er altfor store deler som kommer. Men funka faktisk på å få sendt topper med nye kammer og porting på fra Tyskland. Og bur man nært sverige er det bare å få sendt deler dit og ta det over grensa sjøl.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Luigi

Antall Innlegg : 30

PosteTema: Re: Chiptuning.   3/10/2007, 16:03

Noen som har erfaring med TS Racing? http://www.tsracing.no/
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Chiptuning.   

Til Toppen Go down