Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Dallas
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 153
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   19/12/2007, 10:07

Carnivore skrev:

Etter min egen mening (nå i etterkant), så tror jeg at butikken hadde rett i å kreve penger av meg (selv om de kunne vise skjønn og se bort fra kravet). De har tross alt fått en bekreftelse av meg at jeg skal kjøpe bil av dem, og har sagt at de har sendt bestilling til fabrikken (jeg spurte om bestillingsnummer (eller hva det heter) på oppfordring av en annen selger, men fikk det ikke).
Jeg er heldig at de ikke har saksøkt meg.

Håper ikke det er mye du har betalt. Uten å være helt sikker så tviler jeg på at de har sendt bestilling så lenge de ikke har en underskrevet kontrakt med deg. Dersom en skal betale noe så må det jo være etter medgått tid hos selgeren.
Støtter det å legge ut navnet på forhandleren her.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   19/12/2007, 10:52

Satt å leste ditt innlegg med vond magefølelse. Forferdelig at ett bilkjøp skal gå på helsa løs.

Har ikke helt forstått dette med bekreftelse over mail. Fikk du kontrakten i posten, eller pr. mail.

Ut fra diskusjonen her, virker det ikke som forhandleren har gjort noe ulovligt, men har ført en beinhard forretningsprofil.
Er det grunn nok til å bli hengt ut her.

Har selv sovet i timen ang. min egen kontrakt, men det har løst seg etter noen heftige runder med forhandleren. En kontrakt må da være en forsikring for begge parter. Hadde likt dårlig at min bil ble solgt til kunde som kunne betale mer.. Shocked
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
trønder
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 30.10.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   19/12/2007, 11:34

Håper ikke det er mye du har betalt. Uten å være helt sikker så tviler jeg på at de har sendt bestilling så lenge de ikke har en underskrevet kontrakt med deg. Dersom en skal betale noe så må det jo være etter medgått tid hos selgeren.
Støtter det å legge ut navnet på forhandleren her.[/quote]

Da jeg bestillte min var det viktig å få skrevet kontrakten slik at bilen kunne bestilles. Farge og sånt gikk det an å endre etterpå. Synes det er en ufin måte å drive butikk på. Hvis de hadde bestillt bilen burde de prøve å få over på en annen kunde. Dermed hadde de kanske mulighet for å selge deg en bil en annen gang. Desverre er det vel mange som er opptatt av å hente inn mes mulig penger i steden for å ha et godt forhold til folk som ikke kjøte bil hos dem.

I tillegg er det forhandleren som er den proffe parten her og han har om ikke et juridisk så i alle fall et moralsk ansvar for at ting går korrekt for seg. Han burde forhørt seg med deg om bilen skal settes i bestilling når det ikke foreligger en underskrevet kontrakt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   19/12/2007, 13:48

Carnivore
Mondeoguru
Tema: Re: Hva skjer med bilene våre? 17/12/2007, 21:59

--------------------------------------------------------------------------------

Jeg bestilte 2 biler (ved feil, omtalt i en annen tråd), og BEGGE fohandlere har oppgitt leveringsdato i slutten av februar.
Bilene ble bestilt for ca. 2-3 uker siden.
------------------------------------------------------------------------------------

hei, det høres ille ut det du har opplevd, men så dette innlegget i en annen tråd, har du egentlig bestilt 2 biler? Har du godtatt pris hos en selger via mail, og så bestilt hos en annen uten å si fra til første selger? Håper du ikke har kommet alt for galt ut av dette økonomisk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   19/12/2007, 14:40

Har også stusset over noen av de foregående innlegg, som tdci nevner. Det blir også nevnt at kontrakt er blevet underskrevet, i hvilken form er nå ett diskusjonstema.

Det blir også nevnt at bilen allerede var i bestilling, og man har bevist lagt til utstyr etter kundens spesifikasjoner samt bekreftet over mail. Som forhandler ville jeg oppleve dette som ett salg.

Vi kjenner kun saken ut fra carnivores ståsted som sikkert er virkelig for ham og beklagelig. Men det kommer ikke frem at forhandleren har løyet, underslått eller presset frem ett salg under tvang. Carnivore har selv kontaktet forbrukerrådet som har konkludert med at kjøpet er bindene.
Skal vi virkelig ha en gapestokk her, som skal henge ut forhandlere som prøver å drive en forretning innenfor gjeldene regler. Terskelen må være høy, og synes ikke moral er god nok grunn.

Hadde de bevist lurt folk inn i hemmelige kontrakter eller uten samtykke, skulle jeg ha vært den første til å melde meg på.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Deshpremi

Antall Innlegg : 47

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   19/12/2007, 21:08

Forbrukerrådet har kanskje rett at en bestilling gjennom e-mail er bindende rent teknisk, dvs. aksept av pris og bil. Men en helt annen ting er hvilke vilkår som er gjeldende ved et konkret bilkjøp, deriblant kanselleringsbetingelsene, forsinkelse av levering, osv. Forhandleren som den profesjonelle part er forpliktet til å informere kunden om dette, som regel gjennom en standard kontrakt. Jeg tror derfor kjøper ville fått medhold i en tvist der forhandleren krever 10% ved en kansellering. Tror faktisk at det interne regelverket hos forhandleren forbyr bestilling av bil før en kontrakt er skrevet under, så forhandleren har en dårlig sak her og har tydeligvis gamblet på å skremme deg til å betale.

Når slike ting skjer så lønner det seg å snakke med daglig leder av butikken som ofte ser ting annerledes enn en selger eller salgssjef.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   19/12/2007, 23:10

De 10% hang over mitt hode i flere dager, men til slutt ble vi enige om 12 000 kroner, som er ca. 3-4 % av prisen. Dette er noe jeg kan leve med, og er takknemlig for at det ikke var mer (hvis loven er slik som selger sier).

Det var aldri tanke om å offentliggjøre navn på butikken, da jeg har sagt før at jeg tror at de, etter loven, hadde rett til å kreve penger, men at jeg synes at de burde se bort fra kravet, særlig da de gjør slik i andre butikker (det har skjed med Deshpremi).

Det jeg klager mest på er at man ikke får tilstrekkelig med informasjon om hva bilkjøp innebærer.

Før jeg skulle sende bekreftelse på mail pratet jeg med selger, og han sa: Send meg mail at du aksepterer tilbudet, så skal vi jobbe videre.

Det er snakk om en bil på nesten 400 000 kroner, og hvis man kjøper noe sånn, da forventer man i det minste å høre:

Gratulerer! Nå har du kjøpt en ny bil. Send meg bekreftelse på mail at du aksepterer tilbudet slik at vi har alt offisielt. Du må også vite at det er bindende, og at du må betale 10% av salgssummen hvis du ombestemmer deg. Kontrakten er ikke så viktig da mailen regnes som kontrakt, men du får kontrakt i posten om 1-2uker likevel. Jeg legger bil i bestilling så snart jeg får bekreftelsesmailen.

Dette er ikke så vanskelig å si for en selger, og heller ikke vanskelig for en kjøper å forstå.

Salgssjefen sa at jeg måtte kjenne til loven før jeg handlet, og at selger ikke var forpliktet til å opplyse om noe som helst.

De burde kanskje jobbe litt med rutiner for å unngå misforståelser. Noe som kan virke veldig klar for dem kan vare veldig vanskelig for en kunde å forstå.

Her er del av en mail jeg fikk i dag fra en som jobber i bransjen:

"Svaret fra forbrukerrådet overrasker meg, og jeg tar det selvsagt til etterretning.
Jeg skjønner at ******* "trekker strikken helt ut", noe slikt ville neppe ha skjedd her.
Jeg er ikke utdannet jurist, kun ingeniør - men har arbeidet i bilbransjen i 22 år og har aldri hørt om noe lignende.
Uansett, man lærer noe hver dag - og jeg forstår at praksisen er svært forskjellig."

En gang til - jeg har ikke underskrevet kontrakt (har fått den i posten, men den er fortsatt hos meg og er ikke sendt tilbake til butikken). Men, det gjør ikke noe da mailen var bindende, og jeg aksepterer dette.

Alt i alt - JEG ER FORNØYD. Jeg har gjort noe dumt og var useriøs, og jeg har betalt for det. Det var ikke så dyrt som jeg hadde fryktet selv om det er sure penger.
*Og jeg sover igjen* Smile

Nå kan vi "prate" om andre ting her på forumet. rendeer
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
C=64

Antall Innlegg : 19
Registration date : 06.09.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   20/12/2007, 12:48

I mine øyne er dette SVINDEL !!!!

Nekter å tro at forhandler har bestilt bilen uten kontrakt.
(Ford Norge; Er det lov ??)

Hvis du skal betale noe så bør det være dokumenterte utgifter. Og med folkeskikk burde det være utgifter etter at du sa ja via mail. Hva bilen kostet og hvor mange % det blir har ingen ting med saken. (Høres mer ut som han skal ha dekket sin tapte bonus !!)

Mitt forslag er at du dokumenterer hele hendelsesforløpet og sender det til Ford Norge. Ja, kanskje de kan komme med noen generelle betrakning her i forumet...

Det at selger ikke er pliktig til å informere om noe som helst er jo bare latterlig. Loven sier vel ingenting om 10%, så hvordan skal du da 'skjønne' det...

Er ikke jurist, men her virker det som selger tar seg rettigheter han må ha en underskrevet kontrakt for å få...

Når det er sagt, så er det vel litt usseriøst å si ja for så å skifte mening, fordi du ikke var helt ferdig med pruttinga..

Greit du legger saken dø, men jeg er skeptisk til denne tolkningen av muntlige/email avtaler. Greit email er skriftlig, men poenget med kontrakt er jo å få en skriftlig bekreftelse på at man har skjønt hva man kjøper, dermed virker din mail mer som en muntlig bekreftelse.

En liten tanke;
Man sier ja muntlig/eller via mail, så kommer kontrakten i posten, og man ser at dette ikke er slik man har trodd..
At man da ikke skal ha mulighet til å kanselere virker helt uttrolig i mine øyne (10% er i hvertfall helt lattlig).

Med den labre produksjonen i Genk, er det kanskje mer penger i dette....

For at jeg skal sove fremover, synnes jeg du burde legge ut svaret fra forbrukerrådet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   20/12/2007, 12:58

Svar fra Forbrukerrådet:

"Avtalen er bindende i det du bekrefter aksept av tilbud. Jeg ville rådet deg til å diskutert 10% av kjøpesummen hvis selger ikke opplyste deg om dette forholdet. Hvis dette er opplyst så vil det være vanskelig for deg å komme utenom det."

--------------------------

Slik som jeg forstår det, selger har rett til kompensasjon uansett, men summen kunne diskuteres fordi han ikke har opplyst meg om dette. Det var akkuratt det vi gjorde, og vi ble enige om 12 000 (3-4%). Så, det er ikke noe jeg kan klage på (i følge Forbrukerrådet).
Eller har jeg misforstått dette?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
C=64

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   20/12/2007, 13:32

Overrasket over svaret fra Forbrukerrådet. Det var veldig bastant...

Nei, jeg tror du hadde en veldig god sak siden du ikke var informert om 'avbestilingsgebyret', og de til nå ikke har dokumentert sine utgifter. De har vel heller ikke bevist at de virkelig bestilte bilen. Spørsmål; har du samtykket til at bilen skulle bestilles før underskrevet kontrakt ?? Hvis ikke blir jo det et poeng til i din favør. Hadde det blitt retsak, er urent trav som dette ikke veldig positivt....
(Selv om du burde hatt en bedre kanseleringsgrunn enn bedre pris fra en konkurent...)

De har nok krav på kompensasjon, spørsmålet er vel bare hvor mye. I mine øyne er 12.000 veldig mye penger, da jeg ikke klarer å se at de skal ha hatt så store utgifter.... men hva vet jeg..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   20/12/2007, 13:40

Nå pratet jeg med Forbrukerrådet igjen. De seier at jeg IKKE må betale noe som helst siden selger ikke har informert meg om angrefristen. Dete var selger pålagt å gjøre siden jeg har handlet på internet, og har ikke vært i selgers lokaler.
Heller ikke var jeg informert om avbestillingsgebyr før etter at jeg sa at jeg ikke ønsker bil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
C=64

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   20/12/2007, 13:53

Artig, så du klarer å komme inn under reglene for telefon- og internettsalg....

Tror det blir litt overraskende for selgeren...

Bra at forbrukerrådet er litt mer på ballen !!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dallas
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 153
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   20/12/2007, 14:05

C=64 skrev:
Artig, så du klarer å komme inn under reglene for telefon- og internettsalg....

Tror det blir litt overraskende for selgeren...

Bra at forbrukerrådet er litt mer på ballen !!

Nå har jo juristene fra FR mer greie på dette enn meg, men reglene om internett og telefonsalg gjelder vel ikke når kjøper selv tar initiativet og kontakter forhandler...eller?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pohorne
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 162
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   20/12/2007, 14:19

Jeg ville tatt kontakt med ledelsen i firmaet og krevd de 12000,- tilbake. Det er helt uakseptabelt at en selger prøver å kreve mer enn det man har "avtalt", i dette tilfellet ingenting.

Stå på ditt, tenk hva du kan bruke 12000,- selv. Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   20/12/2007, 14:27

Jeg har nevnt følgende til Forbrukerrådet:

"Unntak fra lovens virkeområde:
salg utenfor fast utsalgssted dersom selgeren eller tjenesteyteren oppsøker forbrukeren etter dennes uttrykkelige anmodning, og avtalen angår en vare eller tjeneste som omfattes av forbrukerens henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er direkte forbundet med denne"

De sier at det ikke har noen betydning. Merkelig.... tror de tar feil der.

Men, som sagt... jeg skal betale... vil ikke risikere retten og advokatutgifter.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 224
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   20/12/2007, 16:25

Kontakt Ford Norge og spør om de synes at konsernet er tjent med at selgere opererer i Ford sine skjorter og bondefanger en stakkars bilkjøper for å få 10-12000 ekstra i kassen.
En slik sak er perfekt for media(Les: Tv2 hjelper deg), og så gjenstår det å se om Ford Norge er tjent med at deres slutt-selgere kompenseres 12 000 på et salg som foretas over mail.

Å presse en kjøper for en epost med aksept av pris er som å pisse i buksa på hardangervidda. Skikkelig lurt der og da men ikke noe smart i de lange løp.¨

Mitt forslag er å ikke betale noe ennå, men å fortelle dem at du vil vente å høre hva redaksjonen fra Tv2 Hjelper deg sier til saken.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pohorne
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 162
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   20/12/2007, 20:01

Ikke betal. Du har jo bare akseptert prisen. selve kontrakten vill ha hatt evt flere avtalepunkter.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   20/12/2007, 21:53

Ville nok bare ignorert et slikt krav fra selger om det var meg. Fullstendig legge det døve øret til og se om de har et system som kan sende ut et slikt krav. Tviler på de ville gjøre noe slikt uten videre - men det er klart at de tar pengene om noen vil betale ...

Å true med TV2 hjelper deg kan være effektivt, men jeg ville ikke gjort det i første omgang tror jeg. Dessuten bør en slik bemerkning få gå til ledelsen hos forhandleren om det skal ha max effekt antakelig ... Men som nevnt - jeg ville først sett om det faktisk kom et krav i posten - vil anta at de ser at de ikke har noen skriftlig kontrakt å basere et slikt krav på og droppe hele saken.

Men når det er sagt - om du nå er happy med dette Carnivore - så synes jeg vi bare skal la saken ligge. Det er jo dine penger og ditt valg dette her.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 171

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   20/12/2007, 23:17

En ting er helt sikkert: JEG hadde ALDRI betalt en eneste krone!!!!!!!!! Hadde ikke engang vurdert 50 øre!

DU MÅ IKKE FINNE PÅ Å BETALE 12000 for INGENTING!?!?!?!?!?!!!!

NEI!, dette vil jeg gjerne vite hva slags firma er - så jeg kan holde meg langt unna i fremtiden. Send meg gjerne firmanavnet på pm, dersom du ikke vil legge det ut i offentligheten. Men siden firmaet mener å ikke ha gjort noe galt eller umoralsk i denne saken så gjør det sikkert ingenting for firmaet at du legger ut navnet her. De blir sikkert bare glade for litt reklame for sin flotte kundepolitikk.

Dette smaker hoggorm og svindel spør du meg.

Hadde ikke vært sen med å kontakte VG, Dagbladet, Tv2 Hjelper deg, Aftenposten og hele mediesirkuset dersom ikke de frafaller kravet på flekken. Jeg ville også krevd en skriftlig beklagelse.

Nok en gang, JEG HADDE ALDRI BETALT EN KRONE FOR NOE JEG IKKE SKAL HA!

C=64

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   20/12/2007, 23:17

Jeg mener du ikke burde betale !!

Sett følgende setning på repeat;
JEG HAR IKKE SREVET UNDER NOEN KONTRAKT

En ting er lover og regler, men vanlig fornuft sier at man ikke har kjøpt en bil til 400' ved å rope 'Den tar jeg' litt for høyt i bilsjappa.....

Er klar over at man f.eks ved boligkjøp er i saksa lenge før kontrakt, men her er det snakk om bestilling av bil med ventetid på 6 mnd+ Hvilke tap kan selge påstå han har hatt ??? Han kan i hvertfall ikke si at denne bilen kunne vært solgt til en annen i mellomtiden. Og tapte anbudsrunder må jo være helt dagligdags i den bransjen.

Mitt råd er å ta kontakt med Ford Norge å høre hvordan de mener bilsalg bør foregå.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   21/12/2007, 10:28

Det forhandleren kan kreve er tapet han har fått som følge av avbestillingen. Bilforhandleren må dokumentere at han har et tap på 12,000.-. Klarer han ikke å dokumentere det, behøver du heller ikke å betale 12,000.-

Hvis du er medlem av NAF, så ville jeg også ha tatt kontakt med dem.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   

Til Toppen Go down

Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Gløding
» Gnist problem volvo
» Stort Treff-cruise i Finland
» Boltsirkler til stort sett alle biler!!
» Rexton