Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   13/12/2007, 16:44

Jeg trenger hjelp.

Saken er slik at da jeg var på jakt etter ny bil har jeg sendt prisforespørsel til flere forhandlere.
Ett tilbud var bra, og jeg har bekreftet på e-post at jeg aksepterer det.

Senere ble jeg oppringt av en annen forhandler som spurte meg om jeg har bestemt meg om tilbudet hans. Jeg sa at hans pris var alt for høyt, og at jeg allerede har bekreftet per e-post at jeg kjøper bil et annet sted.

Da sa han til meg at han kunne gi meg enda lavere pris, og at den bekreftelsen jeg sendte til første forhandler på mail ikke er gyldig så lenge jeg ikke har underskrevet noen kontrakt (noe som jeg ikke hadde gjort). Han også sa at slike ting skjer, og at han i noen tilfeller måtte kansellere kjøp hvor kontrakten allerede var signert.

Nå sier den første selgeren at avtalen er bindende og at jeg enten må kjøpe bil eller betale 10% av summen.

Se her:
.....................................................
Hei *******

Den avtalen du har bekreftet til meg pr mail er juridisk bindende og er ikke mulig å kansellere.
Med mindre du ønsker å betale 10% av kjøpesummen.

Sender du kontrakten signert som avtalt?
......................................................
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   13/12/2007, 18:30

jeg er ingen ekspert, men en epost er ikke juridisk bindende, så lenge du ikke har skrevet under på noe. Men sjekk med forbruker rådet så du vet hva du gjør. forbrukerportalen.no Dette med epost er jo slik at mottakeren ikke vet hvem han "snakker" med, så juridisk bindene er det ikke! ps, hvor mye bedre var det andre tilbudet?

Sist endret av den 13/12/2007, 18:55, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   13/12/2007, 18:33

Jeg synes det er merkelig at man kan si at dette er bindende så lenge det ikke foreligger en underskrevet kontrakt. Kan du ikke be han dokumentere hvordan han mener at dette er like bindende som en kontrakt ? Kommer du til å bruke verkstedet hos den forhandler du handler hos, eller kjøper du et sted og bruker verksted et annet sted?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pohorne
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 162
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   13/12/2007, 18:57

Inngår du som forbruker en kontrakt (har du inngått kontrakt i juridisk stand?) om kjøp av bil fra en forhandler vil du i henhold til forbrukerkjøpsloven ha rett til å avbestille bilen så lenge leveringen ikke er skjedd. Vær imidlertid klar over at selger vil ha krav på erstatning for sitt dokumenterte økonomiske tap, og at dette kan utgjøre et stort beløp. Det kan også være at det på forhånd er avtalt et avbestillingsgebyr. Gebyret skal da fremgå av kjøpsavtalen/kontrakten. Spørsmålet er om han kan dokumentere noe tap når kontrakten ikke er skrevet, har selger lagt inn bilen til produksjon?

Kanskje kan den andre selgeren (han som har gitt deg bedre tilbud) hjelpe deg.

Har tatt inn noe jeg har funnet om dette da jeg var oppe i noe av dette ved min første bestilling som jeg anullerte da det manglet utstyr som var forespeilet. Men jeg bestilte etterpå det jeg ville ha i annen bestilling.

http://forbrukerportalen.no/klageveiledersider/bokmal/331/klageview

http://forbruker.no/bil/bileksperter/lothe/article1522409.ece

Er e-post bindende, ja det kan den være. Men i ditt tilfelle, ikke send underskrevet kontrakt som selger ber om

http://www.dinside.no/php/art.php?id=4792

http://www.sfm.no/Arkiv-2006/Art-Okt-06/25.10.2006-Advarer_mot_epost_kaos.htm

http://folk.uio.no/oddau/index_files/Nytt%20Innlegg%20i%20Dagbladet%20v1%5B1%5D.0.doc

http://www.e-guiden.no/hvilken-juridisk-vekt-har-avtaler-gjort-med-epost.109003-5231.html
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   13/12/2007, 19:24

Ut i fra det du skriver, virker det som du har bekreftet en handel, men ikke signert kontrakten. De vil sikkert påberope seg medgått tid til å sette sammen bilen etter dine ønsker, koding av utstyr, kontraktsoppsett samt oppfølging av bilen.
Du kan jo høre om de ikke kan matche ditt nye tilbud.

Spørsmålet er jo også hvor mye mer rabbat du fikk av den andre forhandleren, vil det lønne seg ift. kundeforhold og geografi.

Beste tips er NAFs jurister, var selv i kontakt med dem ang. spørsmål vedr. min kontrakt. De er veldig klare på bilkjøp.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   13/12/2007, 19:26

tdci
Andre tilbudet var ca. 2000-3000 kroner bedre, men bilen ble til slutt kjøpt hos en tredje forhandler, og tilbudet hans var 8500 kroner bedre enn første tilbud. Han andre forhandler tok det med ro. Her er hva han skrev til meg:
"Hei igjen ***** og gratulerer med en meget flott bil!
Lykke til videre, og velkommen tilbake ved en senere korsvei."

Stardustsilver
Jeg skal bruker verksted der hvor jeg har handlet bil.

pohorne
Jeg har sendt samme mail til han andre selgeren for å spørre om råd, men tror ikke han svarer på den før i morgen.

I de lenkene pohorne la ut står det kun informasjon om hva videre når kontrakten er underskrevet. Jeg har aldri underskrevet noen kontrakt og har aldri vært i selgers lokaler.
Jeg handler ofte på internet og hver gang når jeg har handlet noe, fikk jeg vedlagt angrerettskjema. Gjelder ikke her samme betingelser som hos andre butikker når kjøper har ikke vært i selgers lokaler?
Men, som sagt, jeg har IKKE underskrevet noen kontrakt.

Sist endret av den 13/12/2007, 19:31, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   13/12/2007, 19:30

PanterX
Har sendt samme mail som den første posten i tråden til
http://forbruker.no/bil/bileksperter/lothe/index.jsp
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   13/12/2007, 19:57

Bra da får du svar....Må si jeg blir imponert, bestille en bil til 350´over nettet.

Er vel gammeldags...Skal jeg bruke den summen med penger, vil jeg gjerne kjenne håndtrykket til den som skal lure fra meg så mye penger... Shocked
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
RS
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 82
Registration date : 27.09.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   13/12/2007, 23:04

For å finne svar på dette ville jeg ha sett på Avtaleloven.

Er noen år siden jeg studerte økonomisk jus, men etter det jeg husker av denne loven så kan se ut som du er bundet av den første kontrakten, i og med at du har akseptert et tilbud, så er du bundet av det. Når det gjelder å kanselere en kontrakt, så er jeg usikker på hva loven sier, men som det er nevnt, så er du nok pliktig til å kompensere for de økonomiske tap selger har hatt.

Når det gjelder aksepten, så kan det vell drøftes hvordan sedvanen i bilbransjen er ang. e-post..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 282
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   14/12/2007, 08:40

Har snakket med advokaten på huset, og ja en aksept på et tilbud pr. epost er like bindene som signatur på papir. Om man skal ta dette videre i retten ligger bevisbyrden på motpart. Han må bevise at det er du uten tvil som har sendt eposten. Om du ikke har sendt elektronisk signert epost, betyr dette i teorien at hvem som helst kan ha misbrukt din epostadresse da epost er ukryptert og veldig enkelt å misbruke. Det blir da din oppgave i en evt. rettsak å skape tvil rundt sikkerheten rundt standard epost uten elektronisk signatur, da dette er informasjon som er åpent og kan endres av andre underveis, eller oppstå feil underveis, slik at du igjen kan påstå at epost ikke kan være bindene avtale.

...og jeg må si at det er en sleip luring(selgeren) du dessverre har kommet borti der, som begynner å kreve 10% for å ha gitt deg et dårlig tilbud....
Om de ikke roer seg ned foreslår jeg litt(MASSIV) negativ omtale av selger i forumet her...kanskje de tar hintet... Ingen vil vel handle med noen som presser kontrakter over kundenes hoder???

For å si det sånn. Pga. veldig forsinket levering av vår bil førte til litt bjeffing fra min side og jeg varslet at vi ønsket å gå ut av kontrakten, men Kverneland krevde ingen prosenter eller penger for å dekke opp noe om jeg sa opp kontrakten min, sånn bør det også være.
Sa ikke opp kontrakten da..... fikk lånebil, så jeg er igrunn fornøyd jeg nå. Kjører i griseværet med lånebil som kun koster diesel og bompenger, og så får jeg vel bilen min når finværet kommer en gang i 08! Smile

Sist endret av den 14/12/2007, 12:59, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   14/12/2007, 09:22

..."sleip luring".!!!

Carnivore beskriver at han har hentet inn flere tilbud. Han har frivillig akseptert det billigste tilbudet. Har også endret på sin bestilling ved noen anledninger.

"Sleipingen" her, er vel selgeren som kommer etterpå å undergraver en annens kontrakt, selv om han hadde muligheten til å gi riktig pris første gangen.

Den proffe her, må jo være han som ønsker lykke til, det er redelig.

Mener at forhandlere også skal ha rettigheter, ellers vil det bli klondyke tilstander.
Synes forbrukermakt i denne saken blir for drøy, med mindre en elektronisk avtale ikke er bindene. Da har han ett krav.

Å bryte kontrakten når selger eller kjøper ikke opprettholder deler av kontrakten, blir en annen diskusjon og paragraf.

Det blir spennende å se hva som blir utfallet av denne saken da elektroniske bekreftelser er noe som kommer mere og mere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   14/12/2007, 10:33

RS skrev:
For å finne svar på dette ville jeg ha sett på Avtaleloven.

Er noen år siden jeg studerte økonomisk jus, men etter det jeg husker av denne loven så kan se ut som du er bundet av den første kontrakten, i og med at du har akseptert et tilbud, så er du bundet av det. Når det gjelder å kanselere en kontrakt, så er jeg usikker på hva loven sier, men som det er nevnt, så er du nok pliktig til å kompensere for de økonomiske tap selger har hatt.

Når det gjelder aksepten, så kan det vell drøftes hvordan sedvanen i bilbransjen er ang. e-post..

dette kommer inn under forbrukerkjøp - og da anvendes ikke avtaleloven.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pohorne
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   14/12/2007, 12:09

Spennende tråd dette her.

Første kontrakten jeg skrev under på angret jeg på da det var noen mangler. Forhandler prøvde seg også da med at det ikke var angrerett. Men jeg viste til at man har angrerett men at selger kan kreve dukumenterte kostnader dekket. Spørsmålet er jo hva som kan dokumenteres. Jeg vil vel anta at det her kanskje kun er snakk om evt provisjon til selgeren. Men hvor rigide skaql en forhandler være. Om forhandleren sitter med en bil i bestilling han ikke kan annulere vet ikke jeg, men kan han ikke det er dette en bil han uten noe som helst problem kan selge raskt grunnet etterspørsel.

Nei stå på ditt Carnivore. Kanskje vil en tur til daglig leder hos forhandleren være til hjelp.

Det pantherx skriver kan være som så, han er inne på noe. Men uansett mener jeg at dersom en kan gi meg bedre pris velger jeg å gjøre alt for å få til netopp dette. Det kan jo være mer enn bare pris også. F eks oppfølging ved servicer m.m. Dette spiller også inn.

Skal bli spennende å lese fortsettelsen på tråden.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 171

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   14/12/2007, 12:36

Jeg synes den selgeren som først gir en pris, for deretter å justere denne ned i etterkant er den største skurken her.

Jeg jobber til daglig med forsikring, og gjør aldri dette overfor mine kunder. Jeg gir en pris, og står ved denne.

Syns det ellers virker som jeg forsøkte å lure kunden første gang, for deretter å gi en rimeligere pris etterpå.

Det er min mening.

Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   14/12/2007, 12:59

titanium-xxx skrev:
Jeg synes den selgeren som først gir en pris, for deretter å justere denne ned i etterkant er den største skurken her.

Jeg jobber til daglig med forsikring, og gjør aldri dette overfor mine kunder. Jeg gir en pris, og står ved denne.

Syns det ellers virker som jeg forsøkte å lure kunden første gang, for deretter å gi en rimeligere pris etterpå.

Det er min mening.

Der er jeg helt enig. Jeg forventer ærlighet og redelighet av en selger. Hvis han først gir meg en pris for siden å senke den når jeg har gått til en annen, da får jeg følelsen av at den første selgeren har sett på meg som en naiv og dum kunde som han ville loppe for penger.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   14/12/2007, 13:41

Philip Marlowe skrev:
titanium-xxx skrev:

Det er min mening.

Der er jeg helt enig. Jeg forventer ærlighet og redelighet av en selger. Hvis han først gir meg en pris for siden å senke den når jeg har gått til en annen, da får jeg følelsen av at den første selgeren har sett på meg som en naiv og dum kunde som han ville loppe for penger.
Synes ikke dette er noe problem. Det er vel sånn bilsalg foregår. Omtrent alle pruter, og selgeren vil jo ikke gå lengre ned i pris enn absolutt nødvendig.

Da jeg skulle kjøpe Mondeoen mailet jeg mange forhandlere og ba om deres beste pris på en konkret utgave av bilen. Det var ganske store sprik i tilbudene. Min nærmeste forhandler matchet deretter laveste tilbud uten videre, selv om han da slo av 10-15000 til.

sånn er spillet, og det er bare å akseptere, tror jeg. Men dyrt blr det, for den som ikke shopper rundt!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   14/12/2007, 13:54

Husker når jeg skulle ut av min kontrakt, da en annen forhandler hadde en bil som jeg kunne handle der og da. Det var før min lev. mnd. var oppnådd. Denne selgeren sa også at det ikke var noe problem å komme seg ut av kontrakten, siden etterspørselen var så stor. Historien ville det annerledes.

Liker dårlig at andre forhandler setter seg til dommere over sine konkurenter, spesielt hvis det viser seg at det ikke holder juridisk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Deshpremi

Antall Innlegg : 47

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   16/12/2007, 18:52

Som kjent så kansellerte jeg også bilkjøpet - Men måtte ikke betale noe. Jeg hadde "bestilt" under et møte med selgeren. Forhandleren varslet kr. 25.000,- men det viste seg at de hadde glemt å få min underskrift på kontrakten - så det var ingenting juridisk som tilsa at jeg var blitt informert at det var en kanselleringsavgift hvis jeg ikke tok ut bilen. Selgeren var ivrig med å få lagt inn bestillingen for at jeg skulle få bilen i des/jan, og vi skulle ta det formelle etter hvert...

Uansett så hadde jeg en bra dialog med forhandleren og de så dette kun som et utsatt salg. I tillegg så var det flere som var klare til å ta over kontrakten/bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   16/12/2007, 21:32

Jeg fikk ikke noen varsel at jeg skulle betale noe om jeg skulle trekke meg ut. Er det en grunn at krav til selgeren ikke er gyldig?

Jeg har også ikke underskrevet noen kontrakt bortsett fra bekreftelse på e-post at jeg aksepterer prisen jeg fikk av ham.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pohorne
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   17/12/2007, 15:46

Det å akseptere pris er en sak. En kontrakt vil jo ha flere momenter enn pris. Leveringstid ville jo også være en del av kontrakta.

Trodde du var ferdig med denne saken jeg. Holder han på enda?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Deshpremi

Antall Innlegg : 47

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   18/12/2007, 13:57

På e-post så har du kun akseptert en pris. En kontrakt inneholder betingelsene, der i blant kanselleringsavgiften. Så her har selgeren en dårlig sak da han må bevise at du er blitt informert om denne kanselleringsavgiften. Jeg ville avslått kravet fra forhandleren (ref. min egen sak).
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   19/12/2007, 00:08

Jeg valgte å betale en del penger da jeg begynte å bli dårligere både psykisk og fysisk.
Det var en stor påkjenning for både kona og meg. Vi fikk nesten ikke sove på 4-5 dager, og det gikk utover hele familien.

Jeg ble truet med rettssak og advokater, og jeg orket ikke mer.
Jeg har ikke penger til advokater, og Forbrukerrådet sa at mail ER bindende. Så, jeg er på en måte fornøyd.
Jeg sover i hvert fall normalt igjen.

Deshpremi
Jeg nevnte hva som skjedde med deg, men de var ikke interesserte i å høre på det. Salgssjefen bare sa at det ikke har skjedd i hans butikk, og at han ikke hadde tid til å høre på mine unskyldninger.

Etter min egen mening (nå i etterkant), så tror jeg at butikken hadde rett i å kreve penger av meg (selv om de kunne vise skjønn og se bort fra kravet). De har tross alt fått en bekreftelse av meg at jeg skal kjøpe bil av dem, og har sagt at de har sendt bestilling til fabrikken (jeg spurte om bestillingsnummer (eller hva det heter) på oppfordring av en annen selger, men fikk det ikke).
Jeg er heldig at de ikke har saksøkt meg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 171

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   19/12/2007, 09:03

Kan du nevne navnet på butikken som oppfører seg slik ?

Interessant for andre som går å lurer på å kjøpe Mondeo. Greit å holde seg unna sånne forretninger - som viser seg å ha null medfølelse med kunden.

Er ikke akkurat noe stort problem å få solgt Mondeo om dagen - så at en stakkars kunde kansellererer en kontrakt bør de kunne se gjennom fingrene på.

HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   19/12/2007, 09:19

titanium-xxx skrev:
Kan du nevne navnet på butikken som oppfører seg slik ?

Interessant for andre som går å lurer på å kjøpe Mondeo. Greit å holde seg unna sånne forretninger - som viser seg å ha null medfølelse med kunden.

Er ikke akkurat noe stort problem å få solgt Mondeo om dagen - så at en stakkars kunde kansellererer en kontrakt bør de kunne se gjennom fingrene på.
Kunne ikke vært mer enig. Du hadde jo ikke engang skrevet kontrakt, bare pr. mail akseptert et pristilbud. Burde være MEGET lett å selge bilen til en annen kunde.

Slike bøller fortjener gapestokk. La oss få navnet på forhandleren slik at ikke andre havner i klørne på dem.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare

Antall Innlegg : 282
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   19/12/2007, 09:34

Stemmer med. Selgere og bedrifter som oppfører seg slik, og stjeler kundenes nattesøvn, fortjener ikke å få flere kunder.

Hadde det slik med Bertel O.Steen i Lier. De gadd ikke en gang å gi tilbakemeldinger til min advokat. Til slutt sendte jeg en mail hvor jeg truet de med å opprette webside å legge ut info om hvordaan de behandlet kundene sine, og samle inn informasjon fra andre kunder som har opplevd det samme (jeg kjenner til mange tidligere MB eiere ja)... Sendte da selvfølgelig kopi til advokatene og HK i Oslo. 20 minutter etterpå ringte de og beklaget, og saken var løst etter et døgn.....da hadde det gått 3 mnd. siden advokaten henv. seg til B.O.S.

Så Carnivore, slike folk vil jeg/vi gjerne vite om, slik at andre ikke kommer opp i ubehaglige situasjoner....

Sponsored content

PosteTema: Re: Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt   

Til Toppen Go down

Jeg har et stort problem med kjøpekontrakt
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Gløding
» Gnist problem volvo
» Stort Treff-cruise i Finland
» Boltsirkler til stort sett alle biler!!
» Rexton