Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Varmetråder og låskasser som svikter

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Varmetråder og låskasser som svikter   13/12/2007, 10:23

Så ble det mer enn 5 kuldegrader og så kom dessverre feilene som jeg fryktet ...

1. Varmetråder i frontruta virker ikke lenger. Ford sier dette er en feil de har fått mange av og løsningen er å bytte frontruta!!! Dette lyder utrolig - de har jo hatt denne teknologien i mange år og bare fordi de har en ny rute burde vel ikke slikt skje! Får håpe den nye ruta vil vare lenger enn et par månder da ...

2. Fritidskoordinatoren skulle kjøre bilen hjem fra jobb i går og så ville ikke varslingen om at førerdøra var åpen gi seg. Selvom døra var låst. Når jeg så prøvde å åpne passasjersiden, ble samme feil gjeldende her. Måtte slå av taklysene og ignorere feilmeldingen. En tur i garasjen på Sandvika Storsenter var åpenbart nok til at dette ga seg. I dag tidlig (etter en lang, kald natt ute) er det fremdeles ok med varslingen for fordørene, men nå ville ikke bakdøra lukkes skikkelig. Nå er jo feilmeldingen reell. Sitter og venter på å bli oppringt igjen fra Ford, men de har foreløpig antydet at det skal skiftes til nye låskasser som tåler kulden bedre!!!

Jeg begynner jo å lure på om de glemte å ta denne biltypen til vintertest før den gikk i produksjon!!? Og vi snakker tross alt bare 7-8 kuldegrader så langt! Gadd vite hvordan det går i 30 blå !!!

Den eneste gleden oppi alt dette er garantien! Det gjør at jeg får nattesøvnen allikevel, men frustrerende og bekymringsfullt er det ...

Sist endret av den 13/12/2007, 11:49, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436

PosteTema: Re: Varmetråder og låskasser som svikter   13/12/2007, 10:37

Begynner nesten å grue meg til bilen kommer jeg nå...feil og mangler hagler jo.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Shorty
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 94
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Varmetråder og låskasser som svikter   13/12/2007, 14:59

Tjohoi skrev:

Kanskje en liten avbestiling fra min side, vet ikke om jeg orker/gidder en bil med masse feil Question
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Varmetråder og låskasser som svikter   13/12/2007, 15:11

Shorty skrev:
Tjohoi skrev:

Kanskje en liten avbestiling fra min side, vet ikke om jeg orker/gidder en bil med masse feil Question

Vi får tro at Ford om en stund kaller inn bilene i tur og orden, og retter opp barnesykdommene.

Biler som ikke er levert blir vel rettet opp før leveranse, så de som fortsatt venter på bil har vel en fordel her. Virker som det dessverre er vanlig med barnesykdommer på nye modeller, og det gjelder ikke bare Ford. Det er vel prisen vi betaler for å være først med en ellers glimrende bil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436

PosteTema: Re: Varmetråder og låskasser som svikter   13/12/2007, 16:15

Ja, får da inderlig håpe de får rettet opp mye av dette...for det var en del som kom med en advarende finger når jeg bestemte meg for å kjøpe Ford ! Vet at det henger igjen fra tider hvor det ikke sto så bra til, men det begynner å bli bra med feil nå syns jeg. Får satse på at jeg ikke får bilen på noen måneder :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Varmetråder og låskasser som svikter   13/12/2007, 18:44

Dette med kvalitet er vanskelig! Jeg har kjørt 5 nye japse biler, den siste en Toyota carina turbo diesel, 96 modell har det vært mere feil på enn på en 93 mod sierra som min svigerfar kjøpte ny og som jeg arvet i 20000. Den solgte jeg til min bror for 2 år siden og den har nå gått 170-180000km. Jeg ble såpass skuffet over toyota at det ble volvo v50, den har gått 28000km, har vært 4-5 ganger på verksted med den, byttet startmotor ogg noen kabelkontakter+ noen datafeil. Så jeg er ikke redd for mondeo kvaliteten, den forrige modellen er av de bilene med færrest feil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Varmetråder og låskasser som svikter   13/12/2007, 19:22

Jeg har hatt 3 mondeo tidligere, og har hatt minimalt med feil, så jeg stoler fortsatt på Ford. Hadde en ny Mitsubishi i 2 år, den var ofte på versted med sin supre 5 års garanti....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Varmetråder og låskasser som svikter   13/12/2007, 20:34

Det er jo selvfølgelig feil med de fleste biler, men dette med låskasser som ikke tåler kulde/fukt, det virker rart på meg. Skal innom Bilia på Økern i morgen, hvor de var veldig velvillige til å se på bilen med en gang. Om det må låskassebytte til for å få orden på tingene, er det imidleritid et problem med venting på deler fra Tyskland - og spesielt når jeg forstod at bilen faktisk ikke kan låses sålenge bilen "tror" at en dør ikke er helt igjen, slik som situasjonen er nå (var over den i kveld og alle dørene er nå lukket inntil, men den "føler" at den har åpen sidedør fremdeles). Ser for meg å dra til DK med en bil som ikke kan låses og som er stappfull av gaver ...

Frontruta skal byttes 7. januar.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
trønder
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 30.10.2007

PosteTema: Re: Varmetråder og låskasser som svikter   14/12/2007, 07:16

Tjohoi skrev:

Jeg blir litt bekymret for om jeg har kjøpt meg en problembil? Er kvaliteten på bilen god nok når det dukker opp slike ting. Men ut fra erfaringer med mine og andres biler er tydeligvis en ny bil i dat så avansert at en nesten må regne med at det kommer noen garanti reparasjoner. Så lenge dette går på garanti er det nesten OK.

Bekynringen er hvordan blir dette når bilen er utenfor garanti perioden. Vil modeller som har hatt mye garant rep komme til å ha mye feil som må rettes og betales i dyre dommer.

Er ikke en bilprodusent som har eksistert i over 100 år istand til å velge en dørlås som ikke fryser? Gammel VW er fryktelig på dette. Der går det i værete fall ikke an å lukke døra etter at den er blitt åpnet om vinteren slik at en må ha strikk i bilen for å holde dørene inntil.

Problemet er vel at de sparer 10 kr pr bil ved å kjøpe inn sekunda deler. Og siden er er få mondeo som havner på Røros er det ikke så farlig. Er vel noe av det samme som er bakrunn for batteri problemene.

Det er vel ikke annet å vente når dagens biler inneholder så mye mer utstr en tidligere uten at prisen i forhold til realløn har økt.

Men for oss som bor i et land der bilene kjøres lenge og der det er kaldt og dårlige vinterveier blir det problemer.

Men det store spørsmålet blir: Hva skal en kjøpe hvis det ikke skal være Ford? Ut fra erfaringer på tidligere modeller er det vel Mazda 6 som er den modellen som er best i stand til å levere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 282
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Re: Varmetråder og låskasser som svikter   14/12/2007, 09:04

For å si det sånn... Om dette er alt som er galt med Mondeoen, er jeg glad som en sol. Jeg kjørte mer Peugeuot en MB når jeg hadde E klasse. Bilen runder glatt 600´ svære, og skal liksom være den beste kvaliteten å få på markedet!! Girkasse problem fra den var ny(nakkesleng-giring), elektronikkfeil opp i mente, dørlåser som kuttet ut å virke slik at man måtte bryte seg inn i egen bil og alarm som uler og ikke mulig å slå av med fjernkontrollen, stereo som var på bærtur, sot langt oppetter bagasjelokket, bremseskiver som ble skjeve, bil som går i nødmodus i hytt og pine, girkasse som låser seg i D når du står parkert med nesa mot en vegg.....and the list goes on... DET er møkkabil det!

trønder
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 30.10.2007

PosteTema: Re: Varmetråder og låskasser som svikter   14/12/2007, 10:13

trønder skrev:

Men for oss som bor i et land der bilene kjøres lenge og der det er kaldt og dårlige vinterveier blir det problemer.

Men det store spørsmålet blir: Hva skal en kjøpe hvis det ikke skal være Ford? Ut fra erfaringer på tidligere modeller er det vel Mazda 6 som er den modellen som er best i stand til å levere.

Ser i ettertid at jeg var litt morgengretten Question
Var foresten innfor handleren til bilen jeg har nå og komm inn på dette med dørlåser i diskusjon med en selger. I følge han har også en Peugeot modeller problemer med at det fryser. Fordi: På nyere modeller er det vaiere i låsen mens tidligere var det en del stag som er midre utsatt for frysing. Men de har funnet en løsning på det så det blir bra.

Men Norge er nok et tøft land for bilene så tror nok at selv en ny bil trenger litt kjærlig omsorg for å kunne stille opp til enhver tid.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425

PosteTema: Re: Varmetråder og låskasser som svikter   14/12/2007, 10:24

Før om åra, var trikset å ta dørpanelene av og smøre alle bevegelige deler med silikonspray. Funket helt fint igjennom vinteren. Problemet er når det er en temperatur forskjell på 14-15* mellom ute og inne, at det blir kondensvann i dørene som fryser igjen. Smør gummilister, dørlåser, vindusheiser og vaiere, så går det nok bedre.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Varmetråder og låskasser som svikter   14/12/2007, 10:35

Kom fra Bilia på Økern nå og problematikken er, ifølge en veldig hyggelig servicesjef der oppe, at en fjærordning som skal bevege seg når døra smeller igjen ikke gjør dette pga kulda. Det er antakelig noe fett eller lignende på denne brytern som ikke er godt nok og den blir rett og slett treig. Da blir ikke mikrobryteren aktivert slik at bilen skjønner at døra er lukket. Bilen stod nå bare inne i varmt verksted en halvtimes tid og problemet er borte.

Det hadde visstnok "haglet inn" med meldinger om dette problemet i går når det ble kaldt for alvor. De har meldt fra om dette til Tyskland og bestilt låsekasser for bytting, men antakelig gjør ikke dette store forskjellen så lenge det er snakk om samme kassene de får som de som sitter i. Han mente dette ble en alvorlig sak for Ford og at de nok måtte lage noe nytt for som bare det og så få byttet ut på alle bilene etterpå. Lyder ikke morsomt.

Det var heller ikke noen løsning å få på kort sikt da, men en workaraound for ihvertfall å få låst dørene hadde de - ta ut sikringene for dørkursene. Da kan man ihvertfall låse alle dørene manuelt. Ulempen er at sentrallåsen da er ute av funksjon og at speilvarme og evt elektrisk justering av disse også utgår. Hvordan blir dette mulig evt på en bil med keyless - er det der noe nøkkelhull i det hele tatt?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: Varmetråder og låskasser som svikter   14/12/2007, 11:52

Shorty skrev:
Tjohoi skrev:

Det hagler ikke med feil og mangler på den nye Mondeoen. Jeg har ikke hatt en eneste feil med bilen min etter 12,000 km og en kamerat av meg har kjørt ca 8500 km med sin og heller ikke opplevd noen feil. Det virker som at de som har opplevd et problem eller flere, er aktive til å skrive om det mens de som ikke har opplevd noen feil er tause.

Jeg tror vi vil få et bedre grunnlag for å diskutere kvaliteten på den nye Mondeoen hvis vi alle skriver om våre erfaringer her:

http://www.norwegianmondeoclub.com/diverse-f11/10000-km-t255.htm

Feil oppstår også på japanske biler. Jeg kjøpte en ny Mitsubishi Galant i 2003. Før jeg hadde kjørt 5000 km, fikk jeg problemer med det elektriske vinduet på førersiden. Tidligere i år så oppdaget jeg at bilen hadde begynt å ruste på fire forskjellige steder - dører og dørkarmer. Da syntes jeg det var på tide å bytte bil. For meg er det jo betryggende å vite at Mondeo har 12 års rustgaranti. Fikk forresten problemer med det samme elektriske vinduet like før jeg leverte inn Galanten.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Varmetråder og låskasser som svikter   14/12/2007, 12:50

Det er klart det er feil å dømme bilen bare med bakgrunn i meldinger her i forumet. Det er korrekt som du sier at det vil være de med feil som skriver og de uten skriver ikke at alt er bra hver gang de opplever det. Samtidig er det mange bileiere som ikke i det hele tatt er inne på forumet og hva deres erfaringer er, får vi jo aldri vite. Allikevel har det stor verdi at det samles erfaringer her inne fra de som faktisk opplever noe "rusk", da dette kan være verdifullt for å lære om workarounds og i noen tilfeller faktisk løsninger på problemet. Det er også ofte fint å komme med litt "info i bagasjen" når man skal til verkstedet med et problem som de kanskje ikke har vært borti før.

Ergo - keep posting, men vi skal selvfølgelig være forsiktige så vi ikke blir et rent syteforum - det bør det ikke bli, for bilen er fremdeles tilsynelatende en god bil ...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
RS
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 82
Registration date : 27.09.2007

PosteTema: Re: Varmetråder og låskasser som svikter   14/12/2007, 15:10

Til alle dere som er bekymret over kvaliteten på den nye Mondeoen:

Fra biltidenes morgen har nesten samtlige modeller hatt barnesykdommer, dette er et vellkjent faktum. Noen biler kan være mer rammet av dette enn andre. Ford har en 3 års garanti på sine biler, som de aller fleste andre norske importører. Er feilen en såkalt barnesykdom, så faller denne under garantien, og Ford retter den opp.

Når det gjelder testing om bilen tåler kulde, så blir bilen, om jeg husker rett, utsatt for maks 30 spiker, og da skal den fungere. Dessverre så er det ikke alle feil som viser seg under testing..

En av Fords modeller, Focus, ble av Tüv kåret til den beste bruktbilen <2 år.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Varmetråder og låskasser som svikter   

Til Toppen Go down

Varmetråder og låskasser som svikter
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1