Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Dekkvalg

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next
AvInnlegg
TOMSIN

Antall Innlegg : 12
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Dekkvalg   2/9/2007, 15:17

Flott forum dette!!! Er det noen som vet om man kan få vinterdekk på bilen uten ekstra kostnad, når man får den levert. Jeg har bestillt 18"Y-felger, og har kommet til at jeg heller vil ha de på vinterdekkene og kjøpe meg felger/sommerdekk til våren.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Dekkvalg   5/9/2007, 08:02

TOMSIN skrev:
Flott forum dette!!! Er det noen som vet om man kan få vinterdekk på bilen uten ekstra kostnad, når man får den levert. Jeg har bestillt 18"Y-felger, og har kommet til at jeg heller vil ha de på vinterdekkene og kjøpe meg felger/sommerdekk til våren.
Synes du skal revurdere 18" som vinterhjul. Det er ikke det du spør om, og svaret på spørsmålet er vel at det burde gå greit slik jeg ser det. Så lenge du ikke har bestilt vinterhjul allerede i annen dimensjon, vil jeg tro at de får bilen fra fabrikken med 18" og sommerdekk. Disse må så byttes mot vinterhjul og settes på en annen bil og om bilen ikke har kjørt, bør det ikke være noe problem. Det er jo en kurant dimensjon med 18" når det gjelder sommerdekk... Men som sagt - jeg ville nok tenkt meg om mange ganger før jeg gikk for 18" på vinterhjulene...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dallas
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 153

PosteTema: Re: Dekkvalg   5/9/2007, 23:38

Jeg har ikveld (og imorgen) hatt en Tit X, Stasjonsv, A6, med Safetech til disposisjon.
Det var 18" på denne.
Jeg har bestilt 18" men dette skal jeg endre. Synes det sporer altfor mye og litt i overkant dekkstøy. Har tidligere prøvekjørt med 17" og synes dette var veldig mye bedre.
Fungerte greit på nylagt fin asfalt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352

PosteTema: Re: Dekkvalg   6/9/2007, 06:32

Det tror jeg ikke du kommer til å angre på Dallas. Selv er jeg jo hysterisk når det kommer til biler som sporer, og da er det jo synd dersom det er selvforskyldt. Som nevnt en gang i sommer, jeg har bestilt 17" med opsjon på å bytte de inn i 16". Tror likevel det skal bli unødvendig da bil med 17" virket OK på meg sånn umiddelbart. Ser for øvrig at bilene som kommer til landet har mange ulike dekkmerker, og det innenfor samme dimensjon. Ser ut til at det blir litt bingo hvilket dekkmerke bilen kommer til å få. Spørsmål kan jo gå til de som har fått bilene sine, hvilke dekkmerker og dimensjoner fikk dere?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352

PosteTema: Re: Dekkvalg   6/9/2007, 06:33

Det tror jeg ikke du kommer til å angre på Dallas. Selv er jeg jo hysterisk når det kommer til biler som sporer, og da er det jo synd dersom det er selvforskyldt. Som nevnt en gang i sommer, jeg har bestilt 17" med opsjon på å bytte de inn i 16". Tror likevel det skal bli unødvendig da bil med 17" virket OK på meg sånn umiddelbart. Ser for øvrig at bilene som kommer til landet har mange ulike dekkmerker, og det innenfor samme dimensjon. Ser ut til at det blir litt bingo hvilket dekkmerke bilen kommer til å få. Spørsmål kan jo gå til de som har fått bilene sine, hvilke dekkmerker og dimensjoner fikk dere?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Dekkvalg   6/9/2007, 15:32

Jeg skal inn og hente min bil etterpå og gleder meg en smule, men kan allerede opplyse om at sommerdekkene ble GoodYear (var inne på Fornebu og sniktittet før klargjøring i forigårs). Dim er 17".
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 118

PosteTema: Re: Dekkvalg   6/9/2007, 22:19

hhf skrev:
Jeg skal inn og hente min bil etterpå og gleder meg en smule, men kan allerede opplyse om at sommerdekkene ble GoodYear (var inne på Fornebu og sniktittet før klargjøring i forigårs). Dim er 17".

Gleder deg en SMULE!? Shocked -ikke en masse?.. -glem nå den karamellen du snakket om, og kos deg med hele godtebutikken! Wink
-hvertfall er jeg og vi spent på høre hva en ny lykkelig eier har å fortelle fra sin jomfrutur bounce Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Dekkvalg   6/9/2007, 23:42

Hehe - akkurat tilbake nå fra jomfruturen og det var bra! Siden vi nå er under dekk-kategorien, kan jeg bare slå fast at 17" med GoodYear-dekkene hverken sporer eller føles for harde og det heller ikke med sportsfjæringen.

Ellers er jeg, som alle andre som har fått bilen sin, bare veldig happy med at bilen virker helt tipp-topp - akkurat som jeg fikk følelsen av under prøvekjøringen også. Selv var jeg jo også veldig spent på å se kombinasjonen trend og sorte rails på SeaGrey og det ble knallbra! I tillegg var jo 100-hesteren et stort spenningsmoment og jeg må si det funker helt fint det også, selvom det jo helt sikkert er noe mindre trøkk enn det 130-hestern kan by på. Spesielt er jeg fornøyd med 5-trinnskassa som virker helt suverent og hvor 3. giret har et veldig godt skyv helt fra 1500 omdreininger og oppover. Veldig fleksibelt og fint!

Skal prøve å få tatt noen bilder og skrevet noe mer siden. Må ta kvelden nå og se om jeg får sove... hehe
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 118

PosteTema: Re: Dekkvalg   7/9/2007, 06:16

hhf skrev:
Hehe - akkurat tilbake nå fra jomfruturen og det var bra! Siden vi nå er under dekk-kategorien, kan jeg bare slå fast at 17" med GoodYear-dekkene hverken sporer eller føles for harde og det heller ikke med sportsfjæringen.

Ellers er jeg, som alle andre som har fått bilen sin, bare veldig happy med at bilen virker helt tipp-topp - akkurat som jeg fikk følelsen av under prøvekjøringen også. Selv var jeg jo også veldig spent på å se kombinasjonen trend og sorte rails på SeaGrey og det ble knallbra! I tillegg var jo 100-hesteren et stort spenningsmoment og jeg må si det funker helt fint det også, selvom det jo helt sikkert er noe mindre trøkk enn det 130-hestern kan by på. Spesielt er jeg fornøyd med 5-trinnskassa som virker helt suverent og hvor 3. giret har et veldig godt skyv helt fra 1500 omdreininger og oppover. Veldig fleksibelt og fint!

Skal prøve å få tatt noen bilder og skrevet noe mer siden. Må ta kvelden nå og se om jeg får sove... hehe

Høres bra ut hhf! Som man sier, diesel er diesel selv om det er noe mindre gamp så er skyvet der likevel!, merket det selv på andre diesel-biler jeg prøvde før Mondeo-kjøpet! Grattis med bilen, fint at du er fornøyd! Ser frem til bilder etterhvert.. cheers
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Siggy

Antall Innlegg : 32
Registration date : 09.09.2007

PosteTema: Re: Dekkvalg   18/9/2007, 07:21

På min kommer eg til å gå for 15 toms på vinter, og 17 toms sommer, med 205 dekk på. Mondeo sporer veldig om man går over 205 har eg erfart tidligere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436

PosteTema: Re: Dekkvalg   18/9/2007, 13:30

For spesielt interesserte står det en demobil hos RøhneSelmer på Lillestrøm nå med 20" felger !!!! Sinnsykt kult å se på, men ikke testet og opplevd....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 282
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Re: Dekkvalg   18/9/2007, 14:13

Noen må ta bilde av den 20" og poste det her!!!! Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
larsse

Antall Innlegg : 37
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Dekkvalg   18/9/2007, 15:36

Måtte ha 215 dekk på den bilen som jeg har kjøpt sa dem hos forhandelen som jeg kjøpte bilen som er en 130hk med aut.
jeg tenkte jeg skulle ha 205/55-16 som vinterhjul
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Dekkvalg   18/9/2007, 16:04

205/55-16 har nå jeg bestilt som vinterhjul (kjøper selv, så det er ikke en del av min bilbestilling)...hvorfor skulle man måtte ha 215 ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
larsse

Antall Innlegg : 37
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Dekkvalg   18/9/2007, 16:09

Dem sa bilen ble for tung !!!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Siggy

PosteTema: Re: Dekkvalg   18/9/2007, 16:27

larsse skrev:
Dem sa bilen ble for tung !!!!

Uten at eg har prøvd dei nye Mondeo, men bilen er for tung til å bruke 205? Håper at bilen blir bra med 215, kan fort bli dyrt om du må gå ned til 205 Shocked
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Dekkvalg   18/9/2007, 17:28

Dette må noen med mer peiling enn meg finne ut av....kan da ikke være mulig at bilen er for tung til å benytte 205 dekk på vinterhjul ?? Er jo denne dimmen jeg har fått tilbud fra hos flere dekkforhandlere nå, og da har jeg bedt om tilbud til en Mondeo...enkelte anbefalte meg å gå ned til 195 også faktisk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare

PosteTema: Re: Dekkvalg   18/9/2007, 18:18

Tror jeg ikke blir noe problem, jeg kommer til å gå for 215 eller 205 ettersom hvor smale17" felger jeg får tak i.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Siggy

PosteTema: Re: Dekkvalg   18/9/2007, 21:26

Tjohoi skrev:
Dette må noen med mer peiling enn meg finne ut av....kan da ikke være mulig at bilen er for tung til å benytte 205 dekk på vinterhjul ?? Er jo denne dimmen jeg har fått tilbud fra hos flere dekkforhandlere nå, og da har jeg bedt om tilbud til en Mondeo...enkelte anbefalte meg å gå ned til 195 også faktisk.

Men ka er org dimensjon på bilen? Syns dette høyres veldig rart ut. 215 på vinterdekk hadde eg vurdert meir enn 1 gang, og det vil garantert spore veldig på vinterføre.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare

PosteTema: Re: Dekkvalg   18/9/2007, 22:17

Orginaldim på TitaniumX er 235/45/17.

Har kjørt E klasse med 245 foran og 275 bak(std er 245 rundt hele), på vinter brukte jeg 1ste året 225 og året etter 215, merket ikke noe problemer med det. Og det er ikke så store størrelse forskjellen på nye E klassen og den nye Mondeon.

Sist endret av den 11/1/2008, 07:21, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Dekkvalg   18/9/2007, 22:42

Som standard på Ambiente og Trend er det vel 205/55/16 som medfølger, så om dette ikke hadde latt seg gjøre (med 205) ville det vel ikke blitt levert slik...?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dallas
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 153

PosteTema: Re: Dekkvalg   19/9/2007, 09:40

Noen som har tips til felger for vinterdekkene som passer godt til bilen?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Dekkvalg   19/9/2007, 10:17

Sendte en mail til Ford Norge i går, da jeg har bestilt dekk i 205/55/16.....mitt spørsmål til Ford ble:

Betyr det at mine bestilte vinterdekk på 205/55/16 bør avbestilles ?

Svaret ble:

Hei igjen.

Ja, det må du. Du må ha 215 eller bredere. Dette skyldes bilens godkjente totalvekt.

Med vennlig hilsen
Ford Motor Norge AS
Kunderådgiver

----------------------------------------------------------------------

Så det betyr at man må ha 215 det da....den dimensjonen på vinterføre syns jeg høres skummelt ut !
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mrT

Antall Innlegg : 1
Registration date : 19.09.2007

PosteTema: Re: Dekkvalg   19/9/2007, 12:32

Hei

Jeg er ikke en av dere som skal eller har kjøpt ny Mondeo. I hvert fall ikke ennå. Har ennå et drøyt år igjen av Firmabil-avtalen min (Passat Highline Stv).

Men man har da begynt å kikke litt allerede, og den nye Mondeoen er en av 3-4 kandidater.

Synes også det er utrolig moro å se hvordan dere faktisk har klart å lage et effektivt kundenettverk (via et enkelt diskusjonsforum opprettet av Skiman/Dallas), som legger press på Ford og deres rolle som serviceorientert leverandør.

Når det gjelder dette med Felger, så har jeg tidligere hatt problemer med sporing på Golf med 195-dekk. Min nåværende Passat (som er litt mindre enn Mondeoen) ble levert med 235 sommerdekk og 215 vinterdekk.

Var litt skeptisk i utgangspunktet, men har aldri hatt antydning til sporing. Bilene blir større og tyngre, teknikken bedre. Hadde ikke vært så engstelig for dette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Dekkvalg   19/9/2007, 13:05

mrT skrev:

Når det gjelder dette med Felger, så har jeg tidligere hatt problemer med sporing på Golf med 195-dekk. Min nåværende Passat (som er litt mindre enn Mondeoen) ble levert med 235 sommerdekk og 215 vinterdekk.

Var litt skeptisk i utgangspunktet, men har aldri hatt antydning til sporing. Bilene blir større og tyngre, teknikken bedre. Hadde ikke vært så engstelig for dette.

Da takker jeg for det, trengte noen beroligende ord nå Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Dekkvalg   

Til Toppen Go down

Dekkvalg
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 4Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next