Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   4/1/2008, 08:22

eppen skrev:
Man kunne jo håpe på det, men min selger hevder at det er "feil i instruksjonsboka" og at det går an å låse inn nøkkelen med beskrevet fremgangsmåte.
Jeg er derimot veldig uenig med tolkningen "feil i instruksjonsboka" kontra "feil programmert". Det er mye letter for Ford å kalle det feil i boken istedenfor feil programmert. Den ene genererer 0.- i utgifter, den andre tilbakekall og omprogrammering ..

Jeg er ikke imponert.
Kan ikke tenke meg at Ford ikke vil rette på en feil som gjør at nøkkelen kan låses inne. Håper forhandleren din er helt på jordet.

De vil kanskje ikke kalle inn bilene bare pga. dette (det gjør de bare for ting som går på sikkerhet, tror jeg), men når de har en løsning oppdaterer de sikkert bilene når de allikevel har dem inne til f.eks. km-service.

Å ikke rette opp denne programmeringstabben ville jo være helt hårreisende, og dårlig reklame for Ford.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   22/5/2008, 12:19

Dallas skrev:
pantherX skrev:
Det var ikke særlig oppløftene....Hva står der i den norske manualen..?

Der er vel noen andre her som har keyless som kan teste det, og se om det gjelder flere modeller.

Jeg har testet dette nå. Jeg la min nøkkelen i i bagasjerommet, smelte igjen bakluka uten at jeg benyttet låsenappen på bakluka...og alle dører samt bakluka er låst....
Altså, her er det lett å låse inne nøklene slik eppen gjorde.

Noen som vet om dette problemet nå løses når man har bilen inne til service? Altså problemet med at med nøkkelløs bil er det lett å låse inne nøkkelen i bagasjerommet?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 224
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   5/6/2008, 14:21

Nei, denne feilen er der ennå. Personlig har jeg blitt mer bevisst på det, men skal love at jeg flere ganger har holdt på å gå i samme fella igjen.

Løsningen er enkel for Ford. Lås opp ALLE dørene når men åpner bare bakluken. Det er nemlig funksjonen som går på at man kan åpne bare bakluken som gjør dette. Når man deretter lukker igjen bakluken så låses den automatisk uten å sjekke bilen for nøkkel.
Utrolig at de ikke klarer å fikse dette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   5/6/2008, 16:09

eppen skrev:
Nei, denne feilen er der ennå. Personlig har jeg blitt mer bevisst på det, men skal love at jeg flere ganger har holdt på å gå i samme fella igjen.

Løsningen er enkel for Ford. Lås opp ALLE dørene når men åpner bare bakluken. Det er nemlig funksjonen som går på at man kan åpne bare bakluken som gjør dette. Når man deretter lukker igjen bakluken så låses den automatisk uten å sjekke bilen for nøkkel.
Utrolig at de ikke klarer å fikse dette.
Skuffende av Ford at dette ikke er fikset! Det er veldig lett å gå i baret og låse inn nøkkelen hvis man ikke tenker seg om.

Dette burde Ford hatt langt oppe på lista over feil som MÅ rettes.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 83
Registration date : 13.03.2008

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   5/6/2008, 21:34

Man må jo ikke legge nøklene i bagasjerommet! Laughing

Dette er et problem Ford må ordne opp i.

Har forøvrig hatt liknende problem med arbeidsbilen min, en transporter. Hvis man åpner bilen med fjernkontrollen og kun bruker sidedøren låses bilen automatisk etter ca 30 sek. Har to ganger gjort dette og lagt nøklene fra meg på gulvet mens jeg har sett etter noe utstyr. Deretter har jeg lukket sidedøren og selvfølgelig glemt å ta med nøklene.
Skal love at jeg har kommet på det rett etterpå når man hører at bilen låser seg igjen. Men da er det for sent.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   6/6/2008, 10:25

Systemene er designet mye mer med SIKKERHET mot tyveri i fokus og har gått utover kundefokusen. Hvorfor i alle dager skal ikke hele bilen låses opp når jeg tar opp bagasjeluken? Ford mener altså at det er mulig at slemme tyver sniker seg inn i bilen (som jeg kan se rett inn i fra der jeg står) og stjele ting og tang fra kupèen?

Hvis de hadde vært litt lurere så hadde de droppet det opplegget der, og heller hatt en bedre varsling for å forlate bilen uten å låse den. DET hadde vært nyttig det. OG sikkert.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Odin Ravn
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 56
Registration date : 05.12.2007

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   23/6/2008, 18:55

Jeg har bestilt bil med nøkkelfri adkomst og start. Men betyr nøkkelfri adkomst at bilen låser seg opp automatisk når nøkkelen er innefor en gitt avstand fra bilen? Eller er det forskjellige varianter/tolkninger av begrepet "nøkkelfri adkomst og start"?

I beskrivelsen i kontrakten står det følgende:

"Nøkkel - nøkkelfri adkomst og start (inkl. 2 stk. flipkey) over nøkkelfri start".

Det er å anføre at jeg ikke har den lille knappen i dørhåndtaket som kan trykkes på for å låse bilen. Eller betyr "nøkkelfri adkomst" at jeg ikke trenger å sette nøkkelen fysisk i døren for å låse, men kan trykke på en knapp på nøkkelen (senderen) for å låse opp/igjen?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   23/6/2008, 19:25

Odin Ravn skrev:
Jeg har bestilt bil med nøkkelfri adkomst og start. Men betyr nøkkelfri adkomst at bilen låser seg opp automatisk når nøkkelen er innefor en gitt avstand fra bilen? Eller er det forskjellige varianter/tolkninger av begrepet "nøkkelfri adkomst og start"?

I beskrivelsen i kontrakten står det følgende:

"Nøkkel - nøkkelfri adkomst og start (inkl. 2 stk. flipkey) over nøkkelfri start".

Det er å anføre at jeg ikke har den lille knappen i dørhåndtaket som kan trykkes på for å låse bilen. Eller betyr "nøkkelfri adkomst" at jeg ikke trenger å sette nøkkelen fysisk i døren for å låse, men kan trykke på en knapp på nøkkelen (senderen) for å låse opp/igjen?
Bilen verken låses eller låses opp bare ved at man er innenfor en viss avstand fra bilen.

Poenget er at hvis man har nøkkelen på seg, låses bilen opp når man drar i et av dørhåndtakene (eller bakluka). Man låser bilen ved å trykke på knappen i førerdøra eller bakluka.

Virker rart at du ikke har knapp i dørhåndtaket hvis du har nøkkelfri adkomst.

I tillegg har "nøkkelen" fjernkontroll, slik at man alternativt kan betjene låsen ved å trykke på fjernkontrollen.

I fjernkontrollen ligger en plastnøkkel som man kan bruke i nøkkelhullet i døra hvis elektronikken svikter.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Odin Ravn
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   23/6/2008, 19:52

Takk for svar. Jeg får vente å se hva som skjer. En kompis mente at det er forskjellige varianter ute å går når det gjelder dette med nøkkelfri adkomst og knapp i dørhåndtaket. Bl.a. at om bilen har alarm, dobbeltlåsing etc.

Jeg trodde at låsene låste seg opp automatisk når man var innenfor en gitt avstand (1,6 - 1,8 meter) til bilen, og at det da bare var å dra i håndtaket for å åpne døren. Altså at bilen ble ulåst, men at man selvsagt må dra i dørhåndtaket for å lukke opp dørene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   23/6/2008, 20:13

Odin Ravn skrev:
Takk for svar. Jeg får vente å se hva som skjer. En kompis mente at det er forskjellige varianter ute å går når det gjelder dette med nøkkelfri adkomst og knapp i dørhåndtaket. Bl.a. at om bilen har alarm, dobbeltlåsing etc.

Jeg trodde at låsene låste seg opp automatisk når man var innenfor en gitt avstand (1,6 - 1,8 meter) til bilen, og at det da bare var å dra i håndtaket for å åpne døren. Altså at bilen ble ulåst, men at man selvsagt må dra i dørhåndtaket for å lukke opp dørene.
Jeg har ikke alarm (men har dobbeltlåsing), så jeg vet ikke om det blir annerledes med alarm.

Hos meg er dørene låst til man drar i håndtaket. Ser det på at "låst-opp" signalet i blinklysene aktiveres først da, og hører at dørene låses opp.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   23/6/2008, 20:58

Hvis det ikke er knapp i håndtaket er det IKKE nøkkelfri adkomst. Det har ingenting med alarm eller annet å gjøre.

Hvis du mangler knappen på håndtaket har du opplevd det samme som jeg har; Feillevering.

Du får spørre deg selv hvor mye du ønsket dette, fordi det kan ikke ettermonteres.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Odin Ravn
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   23/6/2008, 21:08

OK - eppen. Da får jeg foreløpig ta dette til etterretning og tygge litt på saken. Takk til deg også HB for oppklarende informasjon.

Om det er feillevering så får jeg kanskje høre om det er annet jeg kanskje kan få en god pris på. Men det hadde vært OK med nøkkelfri adkomst, da...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   24/6/2008, 09:51

Hvis du er ny her så kan jeg fortelle at jeg nektet å ta imot min bil når nøkkelfri adkomst manglet.
Det endte med omlevering og gratis lånebil i 6 mnd.

Dette er nok ikke lett å få igjennom hvis bilen er tatt i bruk.

Jeg har nøkkelfri adkomst på vår bil nr.2 så for meg var det aldri aktuelt å ha en bil uten dette igjen. Det er rett og slett genialt.
(Utenom det faktum at forden låste meg ute en gang pga designfeil nevnt i denne tråden)

Lykke til.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
corvy

Antall Innlegg : 38
Registration date : 23.06.2008

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   20/11/2008, 12:02

Halloisen, jeg har sjekket dette på min 2009 modell nå og jeg får et helt annet resultat. Dersom jeg legger nøkkelen i en veske (testa med kona si veske) eller i en jakke i bagasjerommet så nekter den å låse. Dersom bilen er låst, dvs at jeg ankommer låst bil med nøkkelen i jakkelomme, kaster jakka inn og smekker igjen så spretter luka opp igjen. Den eneste måten å låse nøkkelen inn i bagasjerommet på er å ha en ekstra nøkkel på utsiden (det var sånn jeg testa første gangen, jeg hadde glemt nøkkelen i jakka, i bagasjerommet, men kona hadde med sin nøkkel og da låste bilen seg).

Så for 2009 modellen er dette løst, ingen nøkkel på utsiden så låser den seg ikke. Om dette er en soft update som kan installeres på eldre biler vet jeg ikke. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.barmen.nu
eppen

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   20/11/2008, 22:58

Det må jo være softwarestyrt.

Så hvis du åpner bare bakluken og lukker den igjen. låser den seg selv? Skjer altså ikke dette hvis du hiver nøkkelen inn?

Det er viktig at kun bakluken åpnes når dette testes. hvis hele bilen er åpen så er det ingen problem.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
corvy

Antall Innlegg : 38
Registration date : 23.06.2008

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   3/12/2008, 11:34

Ja det stemmer. Bilen låst, går til bilen og åpner bakluken, kaster inn jakken med nøkkelen i lommen f.eks., smekker igjen luka og så spretter den opp igjen. Smekk igjen, klikk åpen igjen. Wink

For å få lukket luka må du ha en nøkkel til på utsiden av bilen, da fungerer det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.barmen.nu
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   5/12/2008, 15:38

corvy skrev:
Ja det stemmer. Bilen låst, går til bilen og åpner bakluken, kaster inn jakken med nøkkelen i lommen f.eks., smekker igjen luka og så spretter den opp igjen. Smekk igjen, klikk åpen igjen. Wink

For å få lukket luka må du ha en nøkkel til på utsiden av bilen, da fungerer det.
Designtabben som gjorde at man lett kunne låse inne nøkler er altså rettet på helt nye biler.

Noen som vet om dette kan fikses i SW på allerede leverte biler?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
BOSSAS

Antall Innlegg : 6
Registration date : 13.11.2010

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   21/12/2010, 21:35

Hei folkens.
Er ny her. Første Ford,n vi har Very Happy
Måtte sjekke ut dette med nøkkelen som ble låst inn i bagasjerommet, og bilen låste seg. Har en sein 07 mod med nøkkelfri adkomst. Nevnte dette hos RS Lilllestrøm at 09 og nyere mod ikke hadde dette problemet. Etter at vi fikk igjen bilen lot ikke bagasjen seg låse med nøkkelen i Very Happy Tydeligvis en SW oppdatering.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 658
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   21/12/2010, 22:34

BOSSAS skrev:
Hei folkens.
Er ny her. Første Ford,n vi har Very Happy
Måtte sjekke ut dette med nøkkelen som ble låst inn i bagasjerommet, og bilen låste seg. Har en sein 07 mod med nøkkelfri adkomst. Nevnte dette hos RS Lilllestrøm at 09 og nyere mod ikke hadde dette problemet. Etter at vi fikk igjen bilen lot ikke bagasjen seg låse med nøkkelen i Very Happy Tydeligvis en SW oppdatering.

Stemmer det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   

Til Toppen Go down

KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» kopi R felger vurderes solgt
» Felger selges.
» NULL lyd fra subwoofer
» Lesing av feilkoder Chevrolet Blazer (muligens andre og?)
» Lynvinge`s 93 Chevrolet Blazer 4.3 v6 4x4 automat