Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
eppen
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 224
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   10/12/2007, 23:56

Kommer akkurat hjem fra en mildt sagt kjip opplevelse på min 4 dager gamle Mondeo. Mad

Altså jeg parkerer min titanium x med keyless entry. Trener 2 timer, pakker jakken med nøkkelen i bagen min fordi jeg er fremdeles svett når jeg har dusjet. Åpner bagasjeromet på stv, legger inn bagen og lukker igjen. Går til førerdør for å komme inn i bilen, men den åpner seg ikke. ÅÅÅ. nøkkelen er i bagen, så jeg får åpne bagasjeromet igjen. ÅNEIDA!!! Det går ikke fordi nøkkelen er inni bilen og hele bilen er HERMETISK LÅST! pale

Så der står jeg, -2 grader. Ingen telefon, og samboer kan ikke hjelpe meg fordi barnesetet er i mondeoen så hun kan ikke kjøre ekstranøklene til meg. Heldigvis er en kamerat med for å se på vidunderet. YEAH RIGHT! Han må kjøre meg hjem og så tilbake for å hente ekstranøkkel.
Takk for det iallefall. cheers

Så spørsmålet er: Hvilken KRONIDIOT king er det som designer nøkkeløs systemet i bilen slik at når bagasjeromsdøren lukkes så låser bilen seg? Han har iallefall ikke brukt 20 minutter på å studere Toyota sitt system som er bedre på alle måter. scratch
Og når vi er igang: Hvorfor i alle dager er det for Ford helt naturlig å deaktivere evt nøkler som er i bilen når bilen låses. Det burde ikke være mulig å låse bilen med en nøkkel inni. Dette løser Toyota perfekt ved at bilen piper hvis du prøver å låse bilen med en nøkkel inni.

Hvor finner Ford sine ingeniører? På Vinmonopolet kl 0955 i påvente på at det åpner?
-->"Slipp oss inn vi er tørste! Jobbe for Ford? Joda, men vil starte først kl 1030 om dagene."
-->"You are hired! Første jobb: nøkkelløst system. Test Toyota sitt og la være å benytte noen av de samme løsningene de har. Vi er ikke japser heller...."

Jaja, så jeg er forbanna, men dette MÅ endres. Hva hvis min sønn på 7 uker satt inni bilen? Ikke usannsynlig. Å går handlet vi 2 minutter på butikken mens han satt i bilen. La oss si at jeg ved en feil legger inn vesken til madammen i bagasjerommet og lukker igjen........ Da har vi liten gutt i låst bil, ingen husnøkler tilgjengelig og eneste løsning Falken, Viking eller knusing av ruten. Takk og pris for at ikke det skjedde i går.......

Jeg vil melde denne feilen til Ford Norge og prøve å få noen på Engelsk Forum til å ta det mot bug fixerne. Og hvis noen fra Ford Norge leser dette: Før dere retter denne hårreisende designen, lån dere en Toyota Yaris og test hvordan de har gjort det. Det er ikke nødvendig å velge vekk alle de lure løsningene Toyota har funnet på. Kopier dem som vanlige firma gjør!

PS: Jeg testet å prøve å låse bilen utenifra med en nøkkel på førersetet. Det gikk ikke, så gratulerer Ford, dere klarte nesten å gjøre systemet Idiotsikkert, men bare nesten......
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   11/12/2007, 08:05

I instruksjonsboka står at bakluka ikke kan lukkes hvis en nøkkel ligger i bagasjerommet:

"Luggage compartment lid
Note:The luggage compartment lid
cannot be closed and will pop back
up if the passive key is located inside
the luggage compartment."

Hos deg fungerer det tydeligvis ikke slik det skal.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   11/12/2007, 08:19

At nøkkelen ligger i en jakke inne i en bag kan vel i yterste konsekvens avskjerme signalene fra senderen. Men at bilen låser seg uten man har aktivert låseknappen blir skikkelig dustete.
Hvis man nærmer seg bilen bakfra, vil bagasjeluken låse seg opp, for så å låse igjen når man har lukket luken igjen, etterpå skal man gå rundt for åpne førerdøren med enda en opplåsing...Håper ikke det er tilfellet.. Shocked
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   11/12/2007, 08:54

Sist jeg sjekket så var en jakke en dårlig isolator av radio signaler. Jeg klarte å åpne bilen med nøkkelen i bagen, så da skulle også den vite at nøkkelen var inni når lokket går igjen.

Jeg tror at utsagnet om at lokket skal gå opp av seg selv er relatert til når hele bilen er åpen. Dette tilfellet var når kun bagasjelokket var åpnet, og da er resten av bilen låst.
Logisk? NEI.

Ja, det er tilfelle at du må "låse" opp 2 ganger når du først åpner bagasjeluka. Når den lukkes er altså bilen låst igjen.
Tåpelig og skylden for at jeg ble låst ute i går.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   11/12/2007, 09:13

Håper Ford Norge kommer på banen igjen. Begynner å bli en del spørsmål rundt tekniske feil eller forklaringer.
Er redd for at de synes vi var ett furte forum, ang. leveringer. Det har de svart på, så kanskje vi kan komme videre.

Ser UK jobber med en forklaring ang. keyless..så det blir spennende å se hva de kommer opp med.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   11/12/2007, 09:19

pantherX skrev:
At nøkkelen ligger i en jakke inne i en bag kan vel i yterste konsekvens avskjerme signalene fra senderen. Men at bilen låser seg uten man har aktivert låseknappen blir skikkelig dustete.
Hvis man nærmer seg bilen bakfra, vil bagasjeluken låse seg opp, for så å låse igjen når man har lukket luken igjen, etterpå skal man gå rundt for åpne førerdøren med enda en opplåsing...Håper ikke det er tilfellet.. Shocked

Har lagt merke til at min stv med nøkkelfri adkomst låser seg igjen hvis man bare åpner og lukker bagasjeluka (uten å trykke på fjernkontrollen).

Kan jo være greit hvis man bare skal en snartur inn i bagasjerommet.

Skal man inn en av fordørene må man låse opp igjen, men siden det bare er å dra i dørhåndtaket er det ikke noe problem. Dra i håndtaken må man jo uansett.

Men selvfølgelig, hvis det er fare for å låse inn nøkkelen er systemet klønete programmert. Får teste dette hos meg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   11/12/2007, 09:21

Jeg hørte om et tilfelle av en fordselger, en mann hadde nøkkelen i lomma og satte seg i pass sete og en annen kjørte, så går pass av , med nøkkelen i lomma og bilen kjører videre. Først når føreren stoppet bilen fikk han ikke startet igjen!! Det betyr at har du startet bilen kan du kjøre det du vil uten nøkkel så lenge du ikke stopper motoren!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   11/12/2007, 09:26

tdci skrev:
Jeg hørte om et tilfelle av en fordselger, en mann hadde nøkkelen i lomma og satte seg i pass sete og en annen kjørte, så går pass av , med nøkkelen i lomma og bilen kjører videre. Først når føreren stoppet bilen fikk han ikke startet igjen!! Det betyr at har du startet bilen kan du kjøre det du vil uten nøkkel så lenge du ikke stopper motoren!!

Det stemmer. Bilen stopper ikke, men kan ikke startes hvis man har stoppet den.

Tror ikke det ville vært så trygt med et plutselig motorstopp på motorveien hvis du sitter med nøkkelen i lomma, og den plutselig slutter å virke pga. oppbrukt batteri, f.eks.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   11/12/2007, 09:43

Kan heller ikke låses.......

Ennå et eksempel på et totalt mangel på gjennomtenkning av keyless system.

Toyota løser dette enkelt: PIIIP høres hvis føreren(nøkkelen) beveger seg ut av bilen og skjønner med en gang at han har nøkkelen i lommen.

Ser for meg scenario der mannen kjører selv på flyplassen, og kona kjører hjem. Vel hjemme kan ikke bilen låses eller startes fordi mannen har nøkkelen i pakistan.
Dette er ikke et nøkkeløs problem, men et Ford design problem. INGEN av disse problemene kan noen gang skje med toyota uten å ignorere minst 1 stk PIIIP.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   11/12/2007, 09:45

Mener at alt skal være åpent eller stengt så lenge man har sentrallås. Sånn delvis åpen og lukking virker bare tungvint.

Når det gjelder Eppen, så har han sikkert hatt maks uflaks med plassering av nøkkelen. Den må ha blitt totalt isoleret, og da vil nøkkel nr.2 heller ikke oppdage at den er i bilen. Men det er vel bare å legge nøkkel nr.1 åpent i bagasjerommet for å se om luken går igjen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   11/12/2007, 09:48

ja,ja, kanskje like greit bilen min ikke kommer før april-mai, da er det kanskje rettet opp en del "rariteter".
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   11/12/2007, 10:09

Jeg må jo bare være så kjip og si at dette keyless-greiene etter mitt syn virker helt tåpelig. Skjønner virkelig ikke poenget sålenge man har fjernkontroll på nøkkelen og slipper tilfrossede dørlåser uansett. Dette er typisk et produkt som bare gir en hel masse ekstra feilkilder og potensielle irritasjonsbomber samtidig som det koster uforholdsmessig mye. Virkelig glad jeg ikke valgte dette må jeg si. Lett å være etterpåklok kanskje, men moderne bilers elektronikkhysteri har gått helt av skaftet - keep it simple stupid, er det noe som heter - jeg støtter det 100% hva dette gjelder! geek

Sist endret av den 11/12/2007, 10:11, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   11/12/2007, 10:10

? Maks uflaks? Isolering? Nøkkel nr 2?

Som ekstra info så ble ikke nøkkelen i bagasjeromet deaktivert.
Når jeg hentet nøkkel nr 2 så åpnet bilen seg helt som forventet.

Dette kan alle teste, MEN husk å ha ekstra nøkkel tilgjengelig, men legg den minst 10 meter unna bilen slik at bilen ikke merker at det er mer enn 1 nøkkel i området. Åpne bagasjerommet(bare), legg nøkkel inni, og lukk igjen.
Jeg skal selv teste dette en gang til når jeg kommer hjem.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dallas
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 153
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   11/12/2007, 10:46

tdci skrev:

------
Dette er vel noe eiere av andre bilmerker kan utsettes for også.
Har en kjenning som har Tourareg med keyless. Han kjørte til en fotballkamp med sin nøkkel. Kona tok over bilen og skulle innom en butikk på vei hjem og der ble hun stående til etter fotballkampen var over....
Ikke bare Ford som ikke har denne varslingen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   11/12/2007, 11:09

kan man bruke nøkkelen på vanlig måte? altså låse og åpne med fjernkontrollen?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   11/12/2007, 11:13

tdci skrev:
kan man bruke nøkkelen på vanlig måte? altså låse og åpne med fjernkontrollen?

Ja.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   11/12/2007, 17:08

Enig med hhf, tror mulighetene for løsninger nå begynner å nå grensen for hva som bør puttes inn i en bil. Dette systemet er jeg glad jeg ikke valgte. Har en mistanke om at det er for ustabilt. Dette gjelder ikke bare Ford. Har hørt fra andre med andre bilmerker at de sliter med keyless system.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   11/12/2007, 17:38

Jeg hadde keyless-go på min 06 Mercedes. Det er et glimrende system forutsatt at det virker. Nøkkel ligger i lommen og ma trenger ikke fiske den opp for å få åpnet og startet bilen. Derfor har jeg også bestilt det til Mondeoen. Men det må jo selvsagt virke.
På Mercen hadde jeg også aut. åpning/lukking av bagasjeromsluke. Jeg testet ut systemet, og det virket helt fint.
Hvis jeg kjørte bilen og overlot førersetet til en annen person og der nøkkel ikke befant seg i bilen, så kom ikke vedkommende noen vei (skjedde en gang). Hvis nøkkel lå igjen i bilen så kunne jeg ikke låse den. Prøvde en gang å låse bilen fra bagasjerommet også. Trykket på knappen for lukking av bakluke og låsing av bilen. Luken senker seg, og jeg kaster nøkkelen inn i bilen. Luken lukker seg, men åpner igjen umiddelbart samtidig med at alle dørene åpnes.

Igjen, dette er et "must" system for meg, men det bør jo virke logisk og det bør ikke være mulig å låse inn nøkkelen, da er det noe galt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   11/12/2007, 18:54

Endelig en annen som har skjønt verdien av nøkkeløst system.

Både Toyota og Mercedes har funnet ut av dette og jeg synes Ford er et godt stykke unna godkjent på sitt. Men, det er kun snakk om software, så patcher kan fikse disse probleme.

I mellomtiden har jeg testet igjen, nå med å åpne bakluka, legge inn nøkkelen og lukke igjen. Å joda, bilen låste seg igjen med nøkkelen inni. Kan ikke forstå noe annet enn at dette er en feil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   11/12/2007, 20:44

Det var ikke særlig oppløftene....Hva står der i den norske manualen..?

Der er vel noen andre her som har keyless som kan teste det, og se om det gjelder flere modeller.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dallas
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 153
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   11/12/2007, 22:49

pantherX skrev:

Der er vel noen andre her som har keyless som kan teste det, og se om det gjelder flere modeller.

Jeg har testet dette nå. Jeg la min nøkkelen i i bagasjerommet, smelte igjen bakluka uten at jeg benyttet låsenappen på bakluka...og alle dører samt bakluka er låst....
Altså, her er det lett å låse inne nøklene slik eppen gjorde.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   12/12/2007, 12:35

Dallas skrev:
pantherX skrev:

Jeg har testet dette nå. Jeg la min nøkkelen i i bagasjerommet, smelte igjen bakluka uten at jeg benyttet låsenappen på bakluka...og alle dører samt bakluka er låst....

Opplagt reklamasjonssak, synes jeg. Hva sier forhandleren?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   17/12/2007, 10:13

Dallas skrev:
pantherX skrev:

Har testet det hos meg også. Samme resultat. Nøkkelen innelåst.

Men jeg har ikke funnet noen annen måte å låse inne nøkkelen på, bilen vil ikke låses. Opplagt en programmeringstabbe dette med bakluka. Får klage til forhandleren min.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   3/1/2008, 18:39

HallaBalla skrev:
Dallas skrev:
pantherX skrev:

Har testet det hos meg også. Samme resultat. Nøkkelen innelåst.

Men jeg har ikke funnet noen annen måte å låse inne nøkkelen på, bilen vil ikke låses. Opplagt en programmeringstabbe dette med bakluka. Får klage til forhandleren min.

Hadde bilen inne hos forhandleren i dag for bl.a. å ettermontere hengerfeste. Han testet dette med innelåsing av nøkkel, og konstaterte at den låses inne hvis man gjør som beskrevet her.

Han kunne ikke finne noen feil i låsesystemet, og hadde ikke fått noen meldinger fra Ford sentralt om slike problemer. Tydeligvis en systematisk feil/tabbe i programmeringen som vi får regne med blir rettet etterhvert.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   3/1/2008, 23:40

Man kunne jo håpe på det, men min selger hevder at det er "feil i instruksjonsboka" og at det går an å låse inn nøkkelen med beskrevet fremgangsmåte.
Jeg er derimot veldig uenig med tolkningen "feil i instruksjonsboka" kontra "feil programmert". Det er mye letter for Ford å kalle det feil i boken istedenfor feil programmert. Den ene genererer 0.- i utgifter, den andre tilbakekall og omprogrammering ..

Jeg er ikke imponert.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang   

Til Toppen Go down

KJEMPE design feil mhp nøkkelløs adgang
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» kopi R felger vurderes solgt
» Felger selges.
» NULL lyd fra subwoofer
» Lesing av feilkoder Chevrolet Blazer (muligens andre og?)
» Lynvinge`s 93 Chevrolet Blazer 4.3 v6 4x4 automat