Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Advarsel: Fartshumper

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Erling
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 21.09.2007

PosteTema: Advarsel: Fartshumper   7/12/2007, 20:21

I Rosenkrantzgata og flere andre steder i Drammen er det noen spesielle fartshumper som kalles bussputer. Det er noen slags metallforhøyninger som busser uproblematisk kjører over med hjulene på hver side av denne puten, mens mange biler bremser opp og tar det svært pent over bussputen, gjerne med ett hjul oppe på puten.

De to tidligere bilene jeg har hatt, Citroen Xantia 1997 og Ford Mondeo 2002 gikk over disse putene uproblematisk med hjulene på hver side av bussputen som er den mest komfortable måten å passere putene på. Jeg pleide å passere i 40 km/t som også er fartsgrensen der.

Men den nye Ford Mondeo er lavere, så jeg var nok litt mer skeptisk når jeg prøvde det for første gang i dag, i veldig lav hastighet riktignok. Og akk og ve: Det skrapte under bilen. Etter å ha hatt bilen oppe på en bukk i dag er det dog ingen skader: Det er et stort plastdeksel under motoren som henger lavest og jeg kan ane at det har kommet en stripe, så ingen skade har skjedd.

Med tanke på at det kan være flere passasjerer og mer bagasje i bilen vil jeg absolutt fraråde å passere fartsdemperne i Drammen med hjulene på hver side av bussputen.

Jeg merker jo også at skjørtet foran på bilen er lavt og advarer mot fortauskanter.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pohorne
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 162
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Advarsel: Fartshumper   7/12/2007, 21:07

Bilen jeg prøvde (trend stv) i sommer gikk klar av bussputene i Collets gate i Drammen. Men det er er klart at bilen er lav så vi for nok passe på (har selv bestilt Titanium stv). Heller riktig konstruerte (og vedlikeholdte) fartshumper enn dårlige bussputer. Bussputenene er av betong.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Advarsel: Fartshumper   7/12/2007, 21:33

Leste en test mellom Mondeo, Avensis og Passat i Motor i går, og der er Mondeo oppgitt med den laveste bakkeklaringen på drøyt 10 cm, og det overrasket meg litt, hadde faktisk ikke tenkt over at den var så lav.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Advarsel: Fartshumper   7/12/2007, 22:18

er den så lav? jeg prøvde en platinium og hørte/merket det subbet over en normal fartsdump, men tenkte det var skvettlappene, men ved nærmere ettertanke så sitter jo de så tett inntil hjulene så de kan vel ikke subbe?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hilmar

Antall Innlegg : 23
Registration date : 10.09.2007

PosteTema: Re: Advarsel: Fartshumper   8/12/2007, 23:59

Jeg har undersøkt dette litt, fordi jeg kjører på så mye dårlige veier på mine fisketurer. Jeg hadde egentlig avskrevet Mondeo pga av den lave bakkeklaringen. Så var jeg innom en selger som sjekket for meg. Han kom til at laveste punkt var et sted mellom 13,5 og 14 cm, og at 10.1 cm var klaring på laveste punkt ved maks lovlig belastning. Har ikke ettersjekket dette, dog...

En annen selger sa at laveste punkt var absolutt laveste punkt på bilen, altså at skvettlappen ble regnet som laveste punkt. Denne siste høres jo helt sprø ut Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Advarsel: Fartshumper   9/12/2007, 02:12

Samt at bilen blir enda 15mm lavere hvis man velger Sportspakke.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
frodec

Antall Innlegg : 46
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Advarsel: Fartshumper   9/12/2007, 19:32

Har brukt min Mondeo på steder hvor jeg pleier å subbe nedi litt. Kan ikke si at bakkeklaringen er noe problem så langt. Får vel svaret til sommeren når det blir noen fisketurer med tilhørende grøfteparkeringer o.s.v.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: Advarsel: Fartshumper   9/12/2007, 20:25

frodec skrev:
Har brukt min Mondeo på steder hvor jeg pleier å subbe nedi litt. Kan ikke si at bakkeklaringen er noe problem så langt. Får vel svaret til sommeren når det blir noen fisketurer med tilhørende grøfteparkeringer o.s.v.

Jeg har heller ikke opplevd noe problem. Her en mørk kveld så var jeg uoppmerksom og kjørte fort over en fartsdump i Fr. Stangs gt. i Oslo. Jeg slo ikke nedi. Den forrige bilen jeg hadde, en Mitsusbisi Galant, slo jeg stadig nedi med. Den var forøvrig veldig myk i fjæringen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Advarsel: Fartshumper   

Til Toppen Go down

Advarsel: Fartshumper
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1