Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!
 
IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 
 

 test. aftonbladet. sverige. del2

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek


Antall Innlegg : 643
Age : 62
Location : indre østfold.
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: test. aftonbladet. sverige. del2   6/12/2007, 13:59

V70 vinner kombiracet


Sittdynan har blvit kortare fram i Volvo, men komforten är ändå riktigt bra under långresan. Bak är beutrymmet okej och det är rymligt på bredden.
Foto: Lasse Allard

1. Volvo V70 2,4D
Grundpris: 297 900 kr.

Våra tillval: Kineticpaketet 15 000 kr (klimatanläggning, eluppvärmt baksäte, 16-tums alufälgar, farthållare, läderklädd ratt och växelspak samt knappar till radio/farthållare, insynsskydd till bagagerum).

Testad motor: 5-cyl diesel, 2 400 cm3, 163 hk vid 4 000 varv/min, vridmoment 340 Nm vid 1 750 varv/min.

Förbrukning: (tillverkarens uppgift/test) 0,65/0,97 l/mil (bl).

CO2: 172 g/km.

Acceleration: 0-100 km/tim på 9,9 s.

Toppfart: 209 km/tim.

Längd/bredd/höjd: 482/186/155 cm.

Bageutrymme/fält baksäte: 370/1 120 l.

Tjänstevikt/maxlast: 1 704/596 kg.

Milkostnad: 49,94 kr.


BETYG

Äga
Volvos starkare motor är också markant törstigast i testet. Priset är näst högst, nästan Audinivå, men starkt andrahandsvärde ger en hyfsad ekonomikalkyl.

Köra
Exakt styrning, neutral på krokvägen, svänger in snabbt utan att släppa taget bak.

Komfort
Lägst ljudnivå i testet och mycket fin fjädringskomfort. Därtill kan tre vuxna sitta bekvämt i bredd bak. Framstolarna är lite mindre än förr men fortfarande mycket bekväma.

Utrymmen
Långbenta vuxna skulle önska mer benutrymme. Men tre i bredd funkar överlägset bäst i V70 och bagageutrymmet är stort och brett.

Säkerhet
S80 har toppbetyg i Euro Ncap och är allra säkrast i amerikanska försäkringsbolagens tester. Och V70 är ju samma bil. Kanonfina strålkastare, säkra barnstolar.

Känsla
Kvalitetskänslan är mycket bra och den ljusa nordiska designen är upplyftande. Man trivs i nya V70.

Totalt: 27
HELHET
Bäst i test! En utmärkt familjebil med mycket fin avvägning mellan köregenskaper och komfort. Och därtill supersäker, genomtänkt och flexibel.





Passat har lite små stolar men de är skönt utformade och erbjuder god komfort. Bak är benutrymmet riktigt bra.
Foto: Lasse Allard

2. Volkswagen Passat 2,0 TDI


Grundpris: 253 200 kr.
Våra tillval: Sportlinepaket 17 900 kr (klimatanläggning, färddator, elektrisk parkbroms, farthållare, sportchassi, radio-cd, multifunktionsratt, paraplyfack, sportstolar, genomlastningslucka, 16-tumsfälgar).

Testad motor: 4-cyl, 1 968 cm3, 140 hk vid 4 000 varv/min, vridmoment 320 Nm vid 1 750 varv/min.

Förbrukning: (tillverkarens uppgift/test) 0,59/0,84 l/mil (bl).

CO2: 159 g/km

Acceleration: 0-100 km/tim på 10,8 s.

Toppfart: 206 km/tim.

Längd/bredd/höjd: 477/182/147 cm.

Bageutrymme/fält baksäte: 603/1 731 l.

Tjänstevikt/maxlast: 1 580/560 kg.

Milkostnad: 42,48 kr.


BETYG

Äga
Lägst milkostnad med marginal i det här testet. Passat hävdar sig mycket väl i storkombiland och är prisvärd.

Köra
Alla i testlaget trivs mycket bra bakom ratten i Passat. Bilen är körsmidig och extremt trygg med en lätt understyrning, som Golf.


Komfort
Lite små stolar men bekväma, baksätet också bekvämt. Bra fjädringskomfort om än inte i nivå med V70. Faller lite på bullrig kupé, men tystare än Ford och Saab.

Utrymmen
Inte lika bra benplats bak som Audi och Ford, men bra ändå. Störst bagagevolym i testet. Mittplatsen är acceptabel. Fram är det rymligt.

Säkerhet
Vi drar av ett plus för dåliga standardstrålkastare. Man måste välja Bixenon för att få tillräckligt bra ljus. I övrigt är säkerhetsnivån på topp.

Känsla
Riktigt bra kvalitetskänsla, solitt intryck i alla detaljer. Att Passat dessutom är billigast att äga höjer känslan ett snäpp.

Totalt: 25
HELHET
Passat är en mycket mogen bil som inte tar stryk av någon. Grymt trygga köregenskaper, en bil för hela familjen att trivas i.




Audi är en mycket ombonad bil. Mittplatsen bak är helt obrukbar ? men benutrymmet för två är enormt.
Foto: Lasse Allard

3. Audi A6 2,0 TDI
Grundpris: 321 300 kr.
Våra tillval: Prolinepaket 13 000 kr (Larm, farthållare, mittarmstöd fram, MMI basic Plus, elektriskt svankstöd i framstolarna, multifunktionssportratt).

Testad motor: 4-cyl, 1 968 cm3, 140 hk vid 4 000 varv/min, vridmoment 320 Nm vid 1 800 varv/min.

Förbrukning: (tillverkarens uppgift/test) 0,71/0,87 l/mil (bl).

CO2: 189 g/km

Acceleration: 0-100 km/tim på 10,5 s.

Toppfart: 205 km/tim.

Längd/bredd/höjd: 493/186/146 cm.

Bageutrymme/fält baksäte: 565/1 660 l.

Tjänstevikt/maxlast: 1 765/475 kg.

Milkostnad: 50,38 kr.


BETYG

Äga
Dyrast att köpa, dyrast att utrusta och andrahandsvärdet är inte så solitt som många tror.

Köra
Med standardchassi och normala däck är A6 en bra avvägning mellan sport och komfort. Styrningen är inte nervös, men ändå finkänslig. Och körställningen är perfekt.

Komfort
Missar femte pluset på något högre bullernivå än V70 och för att bilen i praktiken är fyrsitsig. Annars utmärkt fjädringskomfort med standardchassi.

Utrymmen
Efter Mondeo har A6 störst baksäte och bagaget är rymligt. På förarplats är det mest benplats i testet. De skålade sätena bak gör det trångt på bredden.

Säkerhet
Den aktiva säkerheten kan inte bli bättre. Bra strålkastare, utmärkta vägegenskaper och perfekt antisladdsystem. 5-stjärnig i Euro Ncap bekräftar att den passiva säkerheten är hög.

Känsla
Är du ute efter bästa kvalitetskänsla på den här sidan miljonen är A6 bilen för dig. Oerhört solid känsla i alla material. Dessutom är bilen supersnygg.

Totalt: 25
HELHET
Som familjebil når A6 inte lika långt som Volvo V70. Den är inte lika smart och praktisk och därtill fyrsitsig. Men hög image och superfin kvalitetskänsla.



Små men sköna stolar i Mondeo. Fjädringskomforten håller nära Volvoklass, men bilen bullrar mest. Bak är benutrymmet riktigt bra.
Foto: Lasse Allard

4. Ford Mondeo 2,0 TDCI

Grundpris: 241 200 kr.

Våra tillval: Ghiapaketet 16 000 kr (Farthållare, radio-cd, eluppvärmd framruta, 16-tumsfälgar, automatiskt avbländbar innerbackspegel, svankstöd fram, regnsensor, läderklädd växelspak och handbromsspak, tygmattor mm).

Testad motor: 4-cyl, 1 997 cm3, 140 hk vid 4 000 varv/min, vridmoment 320 Nm vid 1 750 varv/min.

Förbrukning: (tillverkarens uppgift/test) 0,59/0,82 l/mil (bl).

CO2: 156 g/km

Acceleration: 0-100 km/tim på 11,3 s.

Toppfart: 205 km/tim.

Längd/bredd/höjd: 483/189/151 cm.

Bageutrymme/fält baksäte: 554/1 745 l.

Tjänstevikt/maxlast: 1 610/700 kg.

Milkostnad: 44,01 kr.



BETYG

Äga
Lägst pris borgar faktiskt inte för lägst milkostnad. Andrahandsvärdet bara bättre än Saab. Mondeo ger ändå väldigt mycket bil för pengarna.

Köra
Styrningen är reptilsnabb vilket tyvärr gör bilen nervös på ojämn asfalt. Dessutom känns bilen bylsigt stor i stan.

Komfort
För hög ljudnivå i kupén drar ner betyget. Ännu ett plus ryker för att fönsterlinjen bak är på tok för hög, barn ser inte ut. Men fjädringen sväljer alla ojämnheter.

Utrymmen
Stor utanpå och stor inuti är inte alltid synonymt. Men för Mondeo gäller det i allra högsta grad. Enorm lastöppning, bra bredd, gott om ben- och huvudplats bak.

Säkerhet
Nykrockad i Euro Ncap och fick högsta betyg, 5 stjärnor. Pisksnärtskydd är standard, och nu kan passagerarkudden kopplas ur. Okej strålkastare.

Känsla
Mycket bil för pengarna och nya Mondeo ser fräckast ut. Men den billigaste bilen känns också billigast, se bara på materialen i bagagerummet.

Totalt: 24
HELHET
Mondeo är rymlig, körglad, snygg och säker. Men kvalitetskänslan är låg och styrningen för nervös på svenska slitna vägar.




Framstolarna i Saab 9-5 är riktigt sköna, men körställningen är inte bra. Benutrymmet är godkänt. Du sitter också högt bak.
Foto: Lasse Allard

5. Saab 9-5 1,9 TID
Grundpris: 284 900 kr.

Våra tillval: Vector 24 000 kr (klimatanläggning, radio/cd, 17-tumsfälgar,

elmanövrerad förarstol med minne, lastnät, öglor och spännband, solskydd, mittarmstöd, tygmattor, mugghållare).

Testad motor: 4-cyl, 1 910 cm3, 150 hk vid 4 000 varv/min, vridmoment 320 Nm vid 2 000 varv/min.

Förbrukning: (tillverkarens uppgift/test) 0,68/0,86 l/mil (bl).

CO2: 184 g/km

Acceleration: 0-100 km/tim på 10,3 s.

Toppfart: 205 km/tim.

Längd/bredd/höjd: 481/179/150 cm.

Bageutrymme/fält baksäte: 416/1 490 l.

Tjänstevikt/maxlast: 1 710/450 kg.

Milkostnad: 50,96 kr.

BETYG

Äga
Begmarknaden svämmar över av 9-5:or så det kan bli lurigt att sälja. Priset är lite för högt med tanke på vad man får och milkostnaden blir därefter.

Köra
Styrningen saknar känsla och bilen är svajig på krokvägen. Åker man dock mest långfärder på rak väg är Saaben vilsam att köra.

Komfort
Framstolarna gör att betyget höjs från två till tre plus. Mittplatsen bak fungerar men man sitter lågt. Ljudnivån är hög och fjädringskomforten är sämst i testet.

Utrymmen
Fram sitter man bra och baksätet är godkänt. Fönsterlinjen är låg vilket barnen kommer att gilla. Både lastvolym och maxlast är klart sämst i testet.

Säkerhet
Saab 9-5 är säkraste bilen i Folksams statistik och förmodligen den bil älgen fruktar mest. Antisladdsystemet går in tidigt men effektivt.

Känsla
Kvalitetskänslan varierar mellan toppnivå och helt usel. Och Saab-känslan börjar bli sliten.

Totalt: 17




HELHET
Saab 9-5 blir brutalt frånåkt på nästan alla punkter i detta storkombitest. Den känns antik. Säkerheten är dock skyhög och framstolarna är mycket bekväma. Mer än så är det tyvärr inte.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
 
test. aftonbladet. sverige. del2
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Isracing i Sverige 2012
» Israce i sverige igjen:)
» Ikke merkevarer på andre og tredjeplass på test, BILTEMA...
» Sommerdekk, gateslicks og racingslicks
» Racing Slicks

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norwegian Mondeo Club :: Mondeo 2007- 2015 (MK4) :: Link/info til tester og omtaler-
Gå Til: