Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

TåkeLys!

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
17M

Antall Innlegg : 29
Registration date : 12.09.2007

PosteTema: TåkeLys!   5/12/2007, 16:52

Dette berører ikke Ford Mondeo spesielt, men siden de aller fleste av oss her inne har biler utstyrt med tåke/grøfte lys prøver jeg meg alikevel:

Ett hett tema for tiden er bruken av tåke/grøfte lys.

Så vidt meg bekjent er dette lyset ment for bruk ved tett tåke/snødrev/styrtregn, altså når nærlyset er mer til sjenanse enn til nytte.

Min påstand er da at rett innstilte tåke/grøfte lys har en lyskjegle som sjelden eller aldri berører motgående trafikk i særlig grad!

Hvorfor er det da så mange som hevder at de blir "blendet" av dette lyset?

Det var den brannfakkelen tenker jeg.... Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: TåkeLys!   5/12/2007, 17:00

17M skrev:
Dette berører ikke Ford Mondeo spesielt, men siden de aller fleste av oss her inne har biler utstyrt med tåke/grøfte lys prøver jeg meg alikevel:

Ett hett tema for tiden er bruken av tåke/grøfte lys.

Så vidt meg bekjent er dette lyset ment for bruk ved tett tåke/snødrev/styrtregn, altså når nærlyset er mer til sjenanse enn til nytte.

Min påstand er da at rett innstilte tåke/grøfte lys har en lyskjegle som sjelden eller aldri berører motgående trafikk i særlig grad!

Hvorfor er det da så mange som hevder at de blir "blendet" av dette lyset?

Det var den brannfakkelen tenker jeg.... Wink

Tror argumentet mot bruk av tåkelys i klarvær i mørke er at de lyser opp veien helt inntil bilen så kraftig at sjåføren (i tåkelys-bilen) mister noe av mørkesynet og dermed ikke ser hindringer lengre fremme.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
17M

PosteTema: Re: TåkeLys!   7/12/2007, 15:27

Hmmm. Mulig det.

Vi har en rimelig varm diskusjon om dette på jobben om dagen, så hvis noen av dere der ute kan opplyse (ha,ha) meg om hvorfor det ikke er lov med tåke/grøftelys etter det er blitt mørkt, så ville jeg blitt evig takknemlig.

Jeg vet at det er lovstridig, men har foreløpig litt problemer med å skjønne hvorfor.
Var ute og "testet" litt sammen med en kompis igår, og mener fortsatt at det ikke er overhengende fare for å bli "blendet" av rett innstilte tåke/grøftelys.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KS
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 78
Registration date : 02.10.2007

PosteTema: Tåkelys!   7/12/2007, 15:49

17M skrev:
Hmmm. Mulig det.

Vi har en rimelig varm diskusjon om dette på jobben om dagen, så hvis noen av dere der ute kan opplyse (ha,ha) meg om hvorfor det ikke er lov med tåke/grøftelys etter det er blitt mørkt, så ville jeg blitt evig takknemlig.

Jeg vet at det er lovstridig, men har foreløpig litt problemer med å skjønne hvorfor.
Var ute og "testet" litt sammen med en kompis igår, og mener fortsatt at det ikke er overhengende fare for å bli "blendet" av rett innstilte tåke/grøftelys.

Hei 17m. Grøftelysa blender for mye, feil innstilt, min første Mondeo 95mod lysa blendet motgående biler endå bilen var ny, veldig mange grøftelys er feil laget det blender for mye og det blir farlig på mørke og våte veier. jeg tro det er derfor di er forbutt nesten sikker. på sytti talle var det også en tid lysa var forbutt. Veldig mange jeg møter bruker grøftelys til alle tider og di blender alt for mye av og til er det et problem greier nesten ikke å se veien i mørke.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: TåkeLys!   14/12/2007, 13:31

Da er 007 kurvelysene bestilt. Kommmer om ca. 14 dager.

Har tenkt lenge på dem. Synes de balanserer fronten til det bedre.

Var fast bestemt på å flytte antennen bak. Etter en del negative tilbakemeldinger dropper jeg det. Bruker pengene på 007 lysene... Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: TåkeLys!   14/12/2007, 13:41

pantherX skrev:
Da er 007 kurvelysene bestilt. Kommmer om ca. 14 dager.

Har tenkt lenge på dem. Synes de balanserer fronten til det bedre.

Var fast bestemt på å flytte antennen bak. Etter en del negative tilbakemeldinger dropper jeg det. Bruker pengene på 007 lysene... Very Happy
hva er 007 kurve lys??lol!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: TåkeLys!   14/12/2007, 13:57

De som er i RS stylingen...De kalte dem 007 lys... Twisted Evil
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
17M

PosteTema: Re: TåkeLys!   14/12/2007, 15:25

Husk å slå de av etter det er blitt mørkt da......;-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: TåkeLys!   

Til Toppen Go down

TåkeLys!
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Vectra B tåkelys