Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Håndbremsen

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Erling
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 21.09.2007

PosteTema: Håndbremsen   3/12/2007, 22:08

Jeg har lest en del i instruksjonsboken og der står det at man skal trykke på fotbremsen både når man drar til og løsner håndbremsen. Jeg har aldri hørt om det før på noen biler. Hva er årsaken til at det skal være nødvendig ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Håndbremsen   3/12/2007, 22:14

Erling skrev:
Jeg har lest en del i instruksjonsboken og der står det at man skal trykke på fotbremsen både når man drar til og løsner håndbremsen. Jeg har aldri hørt om det før på noen biler. Hva er årsaken til at det skal være nødvendig ?

Tror ikke det er noe annet enn rene selvfølgeligheter, og en sikkerhetsregel som gjelder alle biler. Man vil jo ikke at bilen skal begynne å rulle ukontrollert når man løsner brekket. Sikkert spesielt viktig hvis man har automatgear, der bilen kan krabbe fremover på tomgang i "Drive".
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
17M

Antall Innlegg : 29
Registration date : 12.09.2007

PosteTema: Re: Håndbremsen   3/12/2007, 22:53

Jeg har også lest litt i manualen (!), og der står det at man IKKE skal trykke på knappen på brekket når man "strammer" til!

Jeg må innrømme at jeg har for vane å gjøre akkurat dette affraid

Noen som har en troverdig forklaring på hvorfor man ikke skal gjøre det?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 118
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Håndbremsen   4/12/2007, 09:26

17M skrev:
Jeg har også lest litt i manualen (!), og der står det at man IKKE skal trykke på knappen på brekket når man "strammer" til!

Jeg må innrømme at jeg har for vane å gjøre akkurat dette affraid

Noen som har en troverdig forklaring på hvorfor man ikke skal gjøre det?

Når du trykker inn knappen løsner du vel 'låsen' slik at du slipper bremsen.. det er vel dermed bare for at du skal få full effekt når du trekker til at du skal la knappen være, ellers så er det vel som å dra uten å holde skikkelig i tauet....
Kanskje ikke så troverdig forklaring, Cool bare slik jeg føler at det fungerer..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Erling
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 21.09.2007

PosteTema: Re: Håndbremsen   4/12/2007, 09:44

HallaBalla skrev:
Man vil jo ikke at bilen skal begynne å rulle ukontrollert når man løsner brekket.
Hvis det er så enkelt er det jo ingenting å bry seg om. Det gjør jeg på instinkt.

Jeg trodde at det kanskje var en teknisk årsak til dette. Som at man bør benytte bremsekraftforsterkeren som virker på fotbremsen for å dra til bremsene og så benytter man håndbremsen bare for å "feste" bremsene. Jeg går ut fra at bremsekraftforsterkeren ikke er i bruk når man benytter håndbremsen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Håndbremsen   

Til Toppen Go down

Håndbremsen
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1