Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Valg av farge på bilen

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Vern

Antall Innlegg : 29
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Valg av farge på bilen   2/9/2007, 13:58

Dette er første bilen som jeg har bestilt og hatt så store problemer med å velge farge på. Når jeg bestilte min forrige Mondeo var det helt klart att fargen skule være sølv, men denne gangen er det ikke like enkelt. Jeg har valgt machine silver fordi dette er en sikker farge med tanke på vedlikehold, steinsprut m.m. Jeg har egenlig lyst på panther black med jeg tør ikke fordi mange sier dette er en helv... farge å holde i orden. Er det noen som har erfaring med svart og syntes denne er grei å holde i orden så kom med innlegg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   2/9/2007, 23:28

Vern skrev:
Dette er første bilen som jeg har bestilt og hatt så store problemer med å velge farge på. Når jeg bestilte min forrige Mondeo var det helt klart att fargen skule være sølv, men denne gangen er det ikke like enkelt. Jeg har valgt machine silver fordi dette er en sikker farge med tanke på vedlikehold, steinsprut m.m. Jeg har egenlig lyst på panther black med jeg tør ikke fordi mange sier dette er en helv... farge å holde i orden. Er det noen som har erfaring med svart og syntes denne er grei å holde i orden så kom med innlegg.

Hadde en Merc. E.klasse sort før. Etter den lovte jeg meg selv aldri mer sort, ALDRI... Evil or Very Mad

Så kom Mondeoen. Etter å ha vinglet med hele fargespekteret, havnet jeg på sort. Klarer ikke å forklare hvorfor, men fornuften finnes ikke lengere.
Så nå er det påen igjen..håper at lakkforseglingen og mine vaskevenner nede i gaten lindrer mitt håpløse valg av farge.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   7/9/2007, 19:19

Var innom jaguar for å se bilder av XK. Fant denne fargepaletten. Her er det mange nyanser over samme tema gitt.

British Racing Green

Jaguar Racing Green

Seafrost*

Porcelain

Liquid Silver*

Lunar Grey*

Slate*

Frost Blue*

Blue Prism*

Indigo*

Midnight*

Ebony

Salsa

Radiance*

Winter Gold*

Sist endret av den 16/9/2007, 09:33, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
17M

Registration date : 12.09.2007

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   12/9/2007, 23:36

Samme her!

Mazda'n vi har nå er sort metallic. Sinnsyk fin når den er nypusset og blank, men etter en tur langs E-18 (eller en natt med litt dugg) ser den plutselig grå og trist ut Crying or Very sad

Jeg har hele tiden sagt "aldri mer sort bil på meg", men hva tror du jeg valgte? Jepp, PantherBlack Twisted Evil

Kommer nok til å bruke noen timer med svampen tenker jeg, men what the f...: Finnes være ting enn å bruke tid sammen med den nye bilen sin Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 171

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   13/9/2007, 09:18

Jeg har valgt COLORADO RED! Synes det er et sprekt fargevalg...og jeg er stolt av at jeg turte! [/url]
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   13/9/2007, 09:20

Her er ett bilde av hvordan bilen vil se ut...

http://www.servimg.com/image_preview.php?i=1&u=11561205
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 282
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   13/9/2007, 10:10

Digg Titanium-xxx!!! Hadde lyst på denne fargen jeg også, men fikk ikke godkjent det hjemme! Sad Skikkelig lekker denne rødfargen! Bare husk på å bruk lakkbeskyttelse eller vær nøye med stellet av lakken, rød har en tendens til å falme om den ikke blir stelt pent med..(Stort sett ikke noe problem om du bytter bilen etter 3-4 år da)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   15/9/2007, 21:15

titanium-xxx skrev:
Jeg har valgt COLORADO RED! Synes det er et sprekt fargevalg...og jeg er stolt av at jeg turte! [/url]

Den fargen er super, men jeg turte ikke Very Happy Jeg har mørk grå i dag, men går nå tilbake til sølv som jeg hadde på mondeoen før der igjen, er lei alle småripene som kommer i klarlakken Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   15/9/2007, 21:35

Antar at du som nicket ditt har valgt stardust silver. Jeg så en TitX hos RS Sandvika i denne fargen, og jeg likte den skikkelig godt. Sølv i overgang mot lys/hvit. Helt klart mitt andrevalg, eller kanskje også delt førstevalg om jeg skulle valgt på nytt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pelle

Antall Innlegg : 4
Registration date : 14.09.2007

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   15/9/2007, 22:39

Har bestilt en Sea Gray TitaniumX noen som har noe erfaring med denne fargen med hensyn til hvordan møkka synes?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   15/9/2007, 22:56

Jeg holdt på å si, det kan Pellepedal si noe om, men han har valgt Panther black. hhf derimot har Seagrey og han er aktiv på forumet. Han har hatt bilen sin kun en uke, så det er vel litt lite til å få noe erfaring på. Selv har jeg tidliger hatt en Merc. 1995 mod. i en farge som het Onyxgrå, Den var en del lysere enn Seagrey, og var følgelig helt kurant å holde fin. Min erfaring er at biler blir skitne uansett. Eneste "gode" erfaring jeg har hatt var min 1976 Taunus som var lys blå. Den tror jeg knapt ble vasket de 11 årene jeg hadde den. Det vil nok ikke skje med min Tonic selv om også den er lys blå, men det slo meg plutselig, kanskje et godt valg med tanke på synlige skittmerker?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   16/9/2007, 00:26

Har hatt min SeaGrey i en ukes tid ja. Har bare spylt bilen lett med vannslangen en gang så langt og kan vel konstatere at det blir fort skittent som forventet. Tror ikke dette bør bli noe hovedargument for å velge SeaGrey fremfor PantherBlack. Så også dette når jeg var på Bilia og studerte en av hver farge som stod og ventet på klargjøring der - de var begge tydelig preget av "skittregn" som hadde kommet på dem og det var nok bare marginalt bedre på den grå dessverre ...

For mitt vedkommende, ble avgjørende faktor at jeg synes SeaGrey gir bilen et mer livlig spill i lakken. Den ser veldig ulik ut i forskjellig type lys hvilket jeg synes er spennende. Er det sol fra blå himmel, kan man kanskje si den er litt mer kjedelig enn den sorte, men i de fleste andre lystyper synes jeg så langt at det er veldig mange spennende uttrykk som kommer frem. Favoritten så langt er kveldsrød himmel - da er den rå!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 118
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   16/9/2007, 14:51

pelle skrev:
Har bestilt en Sea Gray TitaniumX noen som har noe erfaring med denne fargen med hensyn til hvordan møkka synes?

Har hatt både lyse og mørke biler, -har en hvit 'nr2-bil' nå også, og generelt synes jeg virker slik at Mondeon min (Seagrey) blir fort 'støvete' -altså at 'lett skitt' synes raskt, noe det ikke gjør på lyse biler. Derimot blir lyse biler liksom skikkelig møkkete om vintern f.eks. -altså at 'tung skitt' synes mer enn på mørke biler.
Så, som alltid.. pluss og minus med begge deler.. Velg den fargen du liker og hold bilen så ren du kan er mitt råd -som om ikke alle skjønner det.. Embarassed Cool
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Deshpremi

Antall Innlegg : 47

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   16/9/2007, 17:38

Jeg vurderte "Frozen White" lenge, men valget falt på Tonic. "White is the new Black" sies ofte. Mange nyere biler ser fine ut i hvit. Men valgte Tonic da jeg tror bilen vil bli fin med RS styling i den fargen + var kansje litt for feig til å velge hvit...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Vern

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   16/9/2007, 17:56

Lyse farger er oftest det letteste å holde fordi møkk syntes lite på disse. Det som er blitt ett større problem er disse store steinene som veivesenet strør med om vinteren og med mange biler som kjører piggfritt. Steinene fester seg i dekkene og slipper ut i høy hastighet så det smeller i lakken på bilen. Når dette skjer er det verst for biler med mørke farger fordi grunningen under er lys og steinsprutskaden syntes bedre. Har 2 biler den ene er stardust silver og den andre er seagrey og sistnevnte syntes steinsprut og riper veldig lett på. Personlig syntes jeg svart og seagrey er de fineste fargene med p.g.a det kommer nedbør ca 8 - 10mnd i året og mye småstein i vinterhalvåret er lyse farger det enkleste for bilvedlikeholdet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   17/9/2007, 08:06

Sakset fra dn.no i dag under overskriften: Styr unna hvit bil

Det er rådet Nordania Leasing, et av Nordens ledende billeasingselskaper, gir kundene sine etter å ha undersøkt fargenes betydning for bilers verditap.

Andelen hvite biler stiger kraftig i Norge og er i ferd med å bli motefarge på nye, kostbare biler.

Spår "hvit revolusjon"
I Europa forøvrig er trenden mot hvite biler enda sterkere i premiumsegmentet. Verdens ledende billakkprodusent, tyske Basf Coating, spår en «hvit revolusjon».

Stig Østeby, country manager i den norske delen av Nordania Leasing, erfarer at hvite biler gjerne er priset fem prosent lavere enn andre bruktbiler etter få år. For en bruktbil til 300.000 kroner betyr den hvite fargen dermed et tap på 15.000 kroner.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Erling
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 21.09.2007

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   22/9/2007, 21:45

Jeg skal ha en ny Ford Mondeo stasjonsvogn med levering etter påske 2008 og er i tvil om hvilken farge jeg bør velge.

På onsdag skulle ja ha en sølv metallic bil – jeg tror det var Machine Silver. Da jeg kom hjem til kona mente hun at Panther Black eller Sea Grey var finere farger på en så stilig bil. Jeg var enig og forandret mening og gikk for Sea Grey. Etter å ha lest det som står i denne linken er jeg litt på vei tilbake til sølv metallic igjen.

Kriteriene mine for valg av bilfarve i prioritert rekkefølge er:

1. Bruktbilpris. Jeg vil ha en farve det er lett å selge. Kanskje selger jeg bilen etter 3 år.
2. Viktig at steinsprut og striper ikke synes.
3. Viktig at bilen ser pen ut selv om den ikke er helt ren så jeg slipper å vaske den veldig ofte.
4. Fargen skal være fin.

Uten å ha studert så veldig mye på forskjellige farger tror jeg Panther Black er den stiligste fargen. Sea Grey tror jeg også vil fungere veldig bra på bilen. Jeg har ikke sett sølv metallic på Ford Mondeo så jeg vet ikke helt hvordan det vil fungere. Blått, grønt og rødt er uaktuelle på bilen jeg skal ha.

Dette er første gang i mitt 40-årige liv at jeg kjøper en ny bil. Jeg synes at det er en stor investering og at det er sprøtt å bruke så mye penger på bil, men unnskylder meg med at vi har fått et barn og prioriterer en sikrere bil. Jeg er heller ikke noen bilentusiast, og vil neppe kjøre mer enn 15.000 km i året. Grunnen til at det ble Ford Mondeo fremfor Avensis, Passat, C5 eller Vectra er at jeg synes bilen er fin og at den har fått bra omtale.

Er det noen som har noen gode råd til farger hensyntatt min prioritering hadde det vært veldig fint Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   22/9/2007, 21:51

Ad 1 - både sort, seagrey og sølv vil nok selge greit igjen
Ad 2 - Steinsprut og riper synes nok godt på både sort og hvit. Er redd også seagrey som jeg har fått vil være litt som sort, men kanskje noe mildere. Sølv er nok safest her
Ad 3 - Hverken sort eller seagrey holder seg "rene". Sølv er en vinner der
Ad 4 - Her er det jo ren subjektivitet og personlig synes jeg Sort og Seagrey er finest, men må innrømme at introfargene og tonic også er lekkert, men disse er jo uaktuelle for deg

Ikke lett dette, men du tar neppe helt feil med noen av de du vurderer sterkest her nå. Lykke til!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 199
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   22/9/2007, 23:22

Farge har vært det vanskeligste valget for mange her. Tror de fleste har vært igjennom hele spekteret.
Stort sett passer de fleste farger i forskjellige lysforhold. Men å finne den farge som gjenspeiler ens egen illusjon om hvordan bilen tar seg ut, blir som regel en kombinasjon av det praktiske og forfengelige.
Har selv valgt panther fordi jeg er usikker. Hvis jeg ikke kunne velge, kunne jeg fint ha levd med de fleste fargene. Akkurat nå synes jeg hvit er fint. Har lagt merke til en del nye biler i hvit i det siste. Imorgen synes jeg rød er fint...!!!! Shocked

Fordeler og ulemper med nesten alle farger.
Rød falmer fortere.
Sort og mørke avslører riper, smuts og småbulker.
Sølv og lyse er mer avslørende på tung vintermøkk.( desverre lang vintersesong her i Norge ).

Kanskje du bør la det modnes litt. Sikkert en stund til før bestillingen er låst for korrigeringer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   23/9/2007, 09:08

Erling skrev:
Jeg skal ha en ny Ford Mondeo stasjonsvogn med levering etter påske 2008 og er i tvil om hvilken farge jeg bør velge.

På onsdag skulle ja ha en sølv metallic bil – jeg tror det var Machine Silver. Da jeg kom hjem til kona mente hun at Panther Black eller Sea Grey var finere farger på en så stilig bil. Jeg var enig og forandret mening og gikk for Sea Grey. Etter å ha lest det som står i denne linken er jeg litt på vei tilbake til sølv metallic igjen.

Kriteriene mine for valg av bilfarve i prioritert rekkefølge er:

1. Bruktbilpris. Jeg vil ha en farve det er lett å selge. Kanskje selger jeg bilen etter 3 år.
2. Viktig at steinsprut og striper ikke synes.
3. Viktig at bilen ser pen ut selv om den ikke er helt ren så jeg slipper å vaske den veldig ofte.
4. Fargen skal være fin.

Uten å ha studert så veldig mye på forskjellige farger tror jeg Panther Black er den stiligste fargen. Sea Grey tror jeg også vil fungere veldig bra på bilen. Jeg har ikke sett sølv metallic på Ford Mondeo så jeg vet ikke helt hvordan det vil fungere. Blått, grønt og rødt er uaktuelle på bilen jeg skal ha.

Dette er første gang i mitt 40-årige liv at jeg kjøper en ny bil. Jeg synes at det er en stor investering og at det er sprøtt å bruke så mye penger på bil, men unnskylder meg med at vi har fått et barn og prioriterer en sikrere bil. Jeg er heller ikke noen bilentusiast, og vil neppe kjøre mer enn 15.000 km i året. Grunnen til at det ble Ford Mondeo fremfor Avensis, Passat, C5 eller Vectra er at jeg synes bilen er fin og at den har fått bra omtale.

Er det noen som har noen gode råd til farger hensyntatt min prioritering hadde det vært veldig fint Very Happy

Jeg har seagrey på min 2004 modell mondeo i dag, steinsprutskader har jeg få av, men de har vært enkle å utbedre, så sånn sett er lakken grei å holdevedlike uten at dette synes så godt. Men alle småriper i øverste lag blir fort synlige, selv de tynneste striper synes godt mot det mørke undelaget, og det har blitt noen striper på drøyt 3 år Sad Men er du flink med polering, så går det fint vekk igjen. Jeg går tilbake til sølv nå, slik jeg hadde på min 2000 mondeo i 4 år, den så like fin ut i lakken hele tiden Very Happy Og du finner mange bilder på nettet av stardustsilver biler, jeg synes den ser ren og stilig ut i stardustsilver. Samtidig som bilen også kler godt de mørke fargene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   23/9/2007, 16:34

Jeg har bestilt rød og går fra å være stolt av å være tøff nok til å velge rød til å være nervevrak pga falming...

Men falmingen blir nok ikke å skje mens jeg har bilen - skal ha den 3-4, max 5 år.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   3/10/2007, 20:30

Legger ved bilder av ymse farger.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   3/10/2007, 20:37

Stilig!

Men du har ingen med Colorado Red eller? :-)

Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   3/10/2007, 20:41

Legger også ved noen interiørbilder.

Titanium X i Infinity Blue

Ghia i Ebony

Trend

TitaniumX i Ebony

Sist endret av den 3/10/2007, 20:45, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   3/10/2007, 20:44

titanium-xxx skrev:
Stilig!

Men du har ingen med Colorado Red eller? :-)

Beklager, fant ingen i farten, men der har jo du bilde.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Valg av farge på bilen   Today at 17:13

Til Toppen Go down

Valg av farge på bilen
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Valg av høytrykksvasker
» Bakdemper, valg av merke.