Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Spørsmål til Ford motor Norge

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
rob
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Spørsmål til Ford motor Norge   25/11/2007, 14:44

Siden vi nå har fått en representant fra Ford Norge her på forumet, vil jeg gjerne stille følgende spørsmål.
Hvordan fordeler Ford produksjonen av bilene som er bestilt?
er det etter bingo prinsipet?
ser her på forumet at det er gitt produksjonsdato på omtrent identiske biler som den jeg har bestilt, men som er bestilt opptil 3 uker etter min.
har hendvent meg til ford både på mail og telefon men får bare vage svar tilbake.(vist en får svar i det hele tatt)
Har vert trofast Ford kunde nå i 20 År og de siste årene byttet til ny ford med maks 3 års mellomrom men Var ut for det samme når jeg bestilte ny Fokus stv. i 2005, skulle leveres etter 3 til 5 uker men tok 6 månder uten at det ble gitt noe forklaring på hvorfor.
begynner nå å bli mektig lei av denne behandlingen fra ford. kanskje en bør begynne og se på andre bilmerker?
Det jeg vil fram til er at det er ok at det er leveringstid på bilene men en må da kunne forvente at fordellingen er rettferdig og at en får informasjon
om når bilene en har kjøpt blir levert og om hva som eventuelt forsinker dem. Evil or Very Mad confused
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ford Motor Norge
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 69
Registration date : 23.11.2007

PosteTema: Re: Spørsmål til Ford motor Norge   27/11/2007, 17:15

Hei Rob,

Vi har god forståelse for at vår produksjonsfordeling kan virke uoversiktlig. Jeg håper jeg nå skal få forklart deg/dere det slik at det vil virke litt klarere.

Vårt produksjonssystem er bygd opp på følgende prinsipper:

Norge får en viss andel av den totale månedlige produksjonen. Denne andelen deles opp i en forhåndsbestemt andel til alle våre forhandlere. Rekkefølgen på når bestilte produseres bestemmes da av 4 faktorer:

Importørens prioritering av bilen.
Forhandlerens prioritering av bilen.
Kundesolgt bil eller lagerbil (Kundesolgte biler kommer selvfølgelig først i køen).
Bestillingsdato

Når vi da har en situasjon slik som idag hvor mengden bestillinger overgår produksjonskapasiteten. Så vil den overskytende mengden biler bli overført til neste måneds produksjon.

Restriksjoner er en siste faktor som også vil påvirke fordeling av produksjon. Når våre underleverandører f.eks ikke kan levere nok automatkasser, så vil naturlig nok disse skyves bakover i rekkene til det er en automatkasse tilgjengelig. Dette skaper denne situasjonen vi har per idag, hvor vi har en god del restriksjoner. Du nevner at det er noen på forumet som har bestilt en nesten identisk bil som deg, men at denne allerede har fått produksjonsdato. Det som er essensielt her er at hvis de 2 bilene hadde vært helt identiske så ville den med enten høyest prioritering eller tidligst bestillingsdato bli bygget først, men siden de ikke er helt identiske så er det nok en restriksjon på noe av det utstyret du har. Dette vil da resultere i en litt senere produksjonsdato.

Jeg vil i tillegg henvise deg til svaret fra Erik Tollefsrød 20. september.

Håper dette hjalp deg til å få et litt klarere bilde over situasjonen.

Ha en fin dag!

Mvh/
Asgeir Nordeng
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425

PosteTema: Re: Spørsmål til Ford motor Norge   29/11/2007, 17:25

Hei Asgeir

Må desverre si at jeg ikke kjenner meg igjen i din fremstilling.

I mitt tilfelle ble min bil bestilt midt juni, med levering senest utgangen av september.
Etter råd fra min selger, ble klimaseter og minne droppet hvis jeg skulle ha bil i september. (ikke bestilt hengerfeste og automat)

Midt september hadde jeg ett møte med salgssjef og selger ang. leveringsutsiktene, hadde da forstått at leveringen ikke holdt vann. De fikk overtalt meg til å oppretteholde kontrakten frem til utgangen av november. Har ved flere anledninger spurt om det er noen restriksjoner på min bil, både hos Ford og forhandler. Var villig til å avbestille noe utstyr, hvis det fikk bilen igjennom systemet til avtalt tid. Men alle gangene var svaret NEI, ingenting.

Hvorfor jeg stusser over fremstillingen er.:

-Bestilt Juni.
-Bestilt på første kvote.
-Stor forhandler.
-Kundebil.
-Priortering 01.
-Ingen restriksjoner.

Pr. idag er bilen produsert 16/11 og ventes til Norge 18/12-07 det vil si 3 mnd. på overtid.

Disse voldsomme forsinkelsene har gjort det vanskelig for noen. Man har en bruktbil som skal selges. Siden bruktmarkede går tregt har man planlagt salget så nært opp til den nye bilen. Når den ikke kommer så står man der og er overlatt til leiemarkede eller andre løsninger. Nå vet jeg at noen forhandlere har vært rause med lånebiler, men ikke alle. Så for mitt vekommende har det vært en lang og håpløs affære.

Hadde aldri kjøpt den bilen hvis de hadde sagt levering desember.

mvh

pX

Sist endret av den 30/11/2007, 01:29, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sobbnaier

Antall Innlegg : 16
Registration date : 17.11.2007

PosteTema: Re: Spørsmål til Ford motor Norge   29/11/2007, 18:09

Hei Ford
Jeg bestillte min bil 16 juli,bekreftet prod 25 okt .Den 18 nov fikk jeg leveringsdato til kunde 1 des.
Idag får jeg beskjed om at bilen står på transportvent i Belgia !!!
Min forhandler er frustert,jeg er i en annen modus som ikke egner seg på trykk.
Hva skjer med Ford sin logistikk?
Hvor står bilene på venting,en kald fuktig brygge i belgia?
Har dere mistet kontrollen?

Idag tok jeg nesten den daglige sykkelturen innom en Opelforhandler,nesten.........
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 282
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Re: Spørsmål til Ford motor Norge   29/11/2007, 21:04

...heldig dere som har fått bilen deres produsert iallefall.... Sitter uten noe som helst informasjon, bortsett fra at vi vet den ikke blir produsert i år. Bestilte 18 juni.....

Ford Motor Norge
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Spørsmål til Ford motor Norge   30/11/2007, 12:36

Hei,

pantherX: Her har du nok desverre ikke fått helt riktig svar fra forhandler eller fra oss. Bilen din har tydeligvis hatt flere restriksjoner enn de har vært klar over. Grunnen til dette er at en komplett oppdatert liste over restriksjoner ikke er tilgjenglig for noen her i Norge. Vi får kun opplyst kritiske restriksjoner slik som automat, minneseter og hengerfeste.

Den totale listen teller idag mellom 70 og 80 forskjellige items som det er restriksjoner på, dvs utstyr, lakk, motorer osv som det ikke er stor nok tilgang på for å dekke etterspørselen.

Vi ønsker selvfølgelig å ha tilgang til dette slik at vi får opplyst våre forhandlere, og dette er systemer som vil komme på plass.

sobbnaier: Du nevner ikke hvordan bil du har bestilt, men ut fra hva du skriver så tipper jeg det er en 1.8 100 eller 125 hk. I løpet av en 3 dagers periode i slutten av oktober ble det produsert 600 slike. Disse hadde ikke den kvaliteten vi krever på enkelte komponenter i drivlinjen, derfor er disse tatt ut og blir endret på slik at de skal imøtekomme våre krav.

Jeg har selv fått prioritering på alle av bilene som skal til Norge, slik at de er blant de første som blir "sluppet fri".

Mvh/
Asgeir Nordeng
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Spørsmål til Ford motor Norge   30/11/2007, 12:51

Siden det har nesten blitt offisiell tråd for spørsmål til Ford Norge, vil jeg også rette ett spørsmål til dem.

Det gjelder websiden.
Som jeg tidligere skrev i dette innlegget
http://www.norwegianmondeoclub.com/diverse-f11/problemer-med-wwwfordno-sin-bilkonfigurator-t276.htm
ser det ut som om bilkonfigurator på www.ford.no ikke virker som den skal.
Fargene på bil (Mondeo) vises ikke i 3-D (bortsett fra rød), og det er feil navn på New York Infinity Blue interiør. På websiden står det at det er New York Ebony!
Dette har ført til at jeg nesten har bestilt feil interiør på min bil.

Dette bør rettes snarest.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425

PosteTema: Re: Spørsmål til Ford motor Norge   30/11/2007, 13:12

Hei Asgeir

Takk for ett mer nyanseret svar. Skjønner det er blitt ett sammensatt problem.

Betryggende å se at dere har kvalitetskontrol på deres produkter.

Lykke til med logistikken... Very Happy

mvh

pX
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Spørsmål til Ford motor Norge   30/11/2007, 19:38

Hei Asgeir

Mitt spørsmål til Ford Norge: Fra hvilket sted i leveringsprossenen er det forhandler overtar ansvaret for levering/transport av bilen ? Er det i det den ankommer kaia i Oslo, eller har Ford Norge ansvaret for levering av bilen helt frem til forhandler?

(10 dager siden produksjonsdato....når kan jeg begynne å etterlyse bilen...)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
RC

Antall Innlegg : 6
Registration date : 07.10.2007

PosteTema: Re: Spørsmål til Ford motor Norge   2/12/2007, 02:17

Til ford norge..

Sitter her med en kontrakt som er signert den 24 juni, og fortsatt ikke fått noe som helst av tilbakemeldinger fra min forhandler.. de vet absolutt ingenting.. det ble plukket av hengerfeste når den meldingen kom att systemet hang på dette.
Hadde det ikke vært for restriksjoner fra min arb.giver på att vi skal kjøre ford mondeo hadde jeg kansellert denne avtalen for 2-3 mnd siden..
Kjører i dag en firmabil som jeg må levere rett over jul pga kmstand, og blir da billøs, ikke kunne min forhandler stille lånebil i vente perioden på den nye.. og bil må jeg ha.. så det vil si att jeg må leie meg en bil pga rot/forsikelser/delemangler hos dere.

Dette gjør meg grenseløst forbannet, og noen tusen kr. fattigere.
Dette er bilen jeg har bestilt, kan du se hva som henger igjen av utstyr som forsinker så jeg kan få fjernet dette å få den bilen så kjapt som over hode mulig.
Mondeo titanium x, stv 2,0 tdci 130 hk, 6 trinns manuel.
Og colorado red.

-Safetech pakke
-Komforpakke
-Navi-avansert
-Mørktonet glass
-8 veis just. føresete
-Spoiler bak,skvettlapper foran, takrails metal
-Bi-ex. lys
-Keyless entry
-Regn sensor
-Hengerfeste

Levering gudene veit, men bestilte 25/6-07
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Spørsmål til Ford motor Norge   3/12/2007, 18:28

Hei igjen

Kommer Mondeo til å få norske menyer i Convers+ displayet ved oppgradering?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
oednom
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 136
Registration date : 27.12.2007

PosteTema: Re: Spørsmål til Ford motor Norge   7/1/2008, 21:11

Hei Ford!

Hvorfor er det ikke slik at kjøper kan få et "bilens referansenummer" slik at man selv kan logge seg på internett og se hvilken status bestillingen/bilen har. Noe slikt:
Ordredato: dd.mm.åå
Forventet produksjonsdato: dd.mm.åå
Registrert chassisnummer: dd.mm.åå
Endelig produksjonsdato: dd.mm.åå
Shippingdato: dd.mm.åå
Ankomstdato: dd.mm.åå

Det skulle også vært et felt for "merknader" der årsak til forsinkelse eller annet kunne legges inn.

Dette ville hjelpe alle. Det er ikke få besøk, telefoner og arbeidstimer som har gått med til å prøve og finne ut av hva som skjer i dette kaoset. Jeg har for eksempel også solgt min bil i juli, med basis i den informasjonen jeg fikk på avtaletidspunktet og manglende informasjon om forsinkelse. Det hadde ikke skjedd hvis jeg hadde vært informert, det betyr ekstra utgifter i form av lånebil for FMN/Forhandler og mye bry for meg.

Sporing av definert objekt er ingen vanskelig sak i dagens logistikksystemer!

Kan Ford svare på dette?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
oednom
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Spørsmål til Ford motor Norge   4/2/2008, 20:37

Til Ford Motor Norge, dere skriver:

"Norge får en viss andel av den totale månedlige produksjonen. Denne andelen deles opp i en forhåndsbestemt andel til alle våre forhandlere. Rekkefølgen på når bestilte produseres bestemmes da av 4 faktorer:

Importørens prioritering av bilen.
Forhandlerens prioritering av bilen.
Kundesolgt bil eller lagerbil (Kundesolgte biler kommer selvfølgelig først i køen).
Bestillingsdato"

Hvorfor har ikke jeg fått noen bil enda med ovenstående som styrende faktorer? Identiske biler bestilt mye senere ruller vitterlig rundt på norske veier.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ford Motor Norge
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Spørsmål til Ford motor Norge   21/2/2008, 14:59

Hei,

Carnivore:
Vi arbeider fortløpende med å ha en oppdatert bilkonfigurator på vår nettside, desverre så sniker det seg av og til inn litt feil her. Det tar også litt tid fra vi sender ut nye prislister til vår konfigurator er oppdatert.

Stardustsilver:
Jeg arbeider for øyeblikket med å få innført norsk som valg i Converse+. Jeg kommer tilbake med mer informasjon når jeg vet om dette vil innføres.

Oednom:
Et slikt system er desverre ikke mulig med Ford sine logistikksystemer per idag.

Oednom
Det er vanskelig å svare på et slikt spørsmål. Men ut fra logikken så kan ikke din bil ha vært helt identisk med de andre.

Mvh/
Asgeir Nordeng
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
oednom
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Spørsmål til Ford motor Norge   21/2/2008, 21:23

Kan ikke huske at jeg bestilte 2009 modell i alle fall. Kanskje jeg får det til slutt! Du vet jeg var tidlig ute jeg med "Nye Mondeo", fikk til og med litt ekstra, siden det var første bilen selgeren solgte. Eneste fordelen er at hadde jeg visst hvor lang tid det hadde tatt og ikke kjøpt bilen, hadde den alternative bilen snart hatt 25' på telleren. Men, som tidligere nevnt på forumet, jeg øver meg med leie/lånebilen Cool
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Spørsmål til Ford motor Norge   Today at 04:57

Til Toppen Go down

Spørsmål til Ford motor Norge
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Innsug til Ford ohc motor
» Motor selges!!!1999 Ford Mustang Gt 4,6 V8 motor selges