Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Ny bruktbil, tåler ikke kulde ...

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Ting

Antall Innlegg : 2
Registration date : 10.10.2016

PosteTema: Ny bruktbil, tåler ikke kulde ...   3/12/2016, 20:50

Hei,

Jeg kjøpte meg ny bruktbil i høst - en knallrød Ford Mondeo 2009 modell. Stasjonsvogn. Gått 196'000 i dag.
Jeg opplever mangt et problem med den, men jeg ha jo kjøpt den "som den er", så jeg må jo bare prøve å fikse ting etter hvert.

1. Den tåler ikke kulde. Jeg lever fullstendig på DEFA og Webastoen når vi er under 0 grader. Ellers risikerer jeg at når jeg åpner førerdøren, så vil den ikke gå igjen (går ikke i lås) før det er kommet varme i kupeen. Veldig irriterende.
I dag opplevde jeg noe veldig spesielt. Når jeg startet den (kald, men ikke under 0 grader) i dag, så hadde jeg bare to valg i kjørekomputeren - nemlig kjørekomputer og innstillinger. Alt som på bildet under er grået ut fordi anlegget står av nå - var ikke der. Bare de to valgene som ikke er grået ut - og de lå mer midt på skjermen. I tillegg virket det nesten som bilen trodde den var av når den var på og motsatt. Rapporterte i midtkonsollet at AC var off, osv.

Etter en ti minutters tid på Webasto, så plutselig våknet alt opp igjen og siden har det vært normalt igjen.

2. ACC-en går av og til av, og nekter å starte igjen før jeg har stoppet og startet bilen. Skjer helst i rushtrafikk når farten faller ned mot 30 km/t og bilen selv har måttet bremse en del for å holde avstand til bilen foran. Så plutselig gir den seg og nekter å starte igjen.

3. Ryggealarmen er gåen (piper i 5 sekund). Fikk avlest feilkoder hos Kværneland som sa ytre høyre bak. Kjøpte ny på deleverksted og byttet, men til ingen nytte. Samme feil enda.

4. Om knappen for å justere speil står stilt mot høyre eller venstre speil i stedet for nøytralt i midten, så begynner det aktuelle speilet å justere seg om jeg setter bilen i reverse. Skal det skje? Først trodde jeg det var en kjekk feature for å få bedre syn på f.eks. grøftekant når man rygger, men etter hvert har speilet justert seg mer enn før og bare står og stanger og stanger i ytterkant. Så begynner å lure liksom.

Sikkert mer, men akkurat nå husker jeg ikke. Har laget egen post på bakvisker som visstnok er avprogrammert.
Har jeg kjøpt katta i sekken kanskje?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 658
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Ny bruktbil, tåler ikke kulde ...   4/12/2016, 19:44

1. Låsekasser må taes ut og tørkes. Så må de smøres med vannavisende fett på utsatte steder.
-Oppdatering av intrument og radio pleier å fikse instrument problemet. Sony radio?

3. Ledningsbrudd
4. Skal justere seg ved revers når den ikke står i senter. Skal ikke stange i kantene
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 144
Registration date : 15.02.2014

PosteTema: Re: Ny bruktbil, tåler ikke kulde ...   12/12/2016, 22:47

Låsekasser kan ha behov for en skikkelig rens/vask også før oppsmøring. Din bil er vel ikke tilfeldigvs registrert i Bergen?
Hadde samme problem og enden på visa, etter flere forsøk med smøring og rens med låskassene i dør, ble at verkstedet mitt tok ut kassene og rengjorde med høytrykk varmt vann. Masse svart gugge som kom ut. Har fungert bra siden.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Ny bruktbil, tåler ikke kulde ...   

Til Toppen Go down

Ny bruktbil, tåler ikke kulde ...
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Problem med a6, vil ikke start, mulig rele ?
» 1984 Suzuki FZ50, "tar ikke gassen"..
» VW Polo 82 går ikke uten chock
» Forumnavnet "Ikke Bike"?
» Billig BRA bil ønskes kjøpt