Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

MK3 Mondeo 2001 2.0 l Bensin dør ved rask aksellerasjon.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Nony83

Antall Innlegg : 2
Registration date : 17.08.2016

PosteTema: MK3 Mondeo 2001 2.0 l Bensin dør ved rask aksellerasjon.   17/8/2016, 16:17

Heisann. Jeg har en gammel mondeo som har et merkelig problem.

For noen år tilbake når jeg kjørte fra flyplassen og hjem, mistet jeg plutselig all motorkraft på vei opp en lengere bakke. Jeg slo av motoren, å lot den stå noen minutter, startet motoren igjen, så var den helt fin. Dette har skjedd 3 ganger etter dette også, men med flere års mellomrom.

For noen uker tilbake, kjørte jeg til hytta, og like før jeg kom fram, kjørte jeg over en liten grusdunge som tok oppunder bila, og rett etter dette hadde jeg ingen motorkraft å gi, og bilen kveltes ved pådrag. Jeg fikk bilen omsider fram til hytta, og lot den stå over helgen, til jeg skulle ned igjen på søndagen.

Da gikk bilen greit helt til jeg kom til en bratt bakke. Der måtte jeg taues opp. Etter dette gikk bilen greit igjen i ca. 5 mil, til jeg måtte taues resten av veien hjem. Etter å ha blitt tauet et stykke begynte også motorvarsellampa og lyse med feilkoden P0171 System too Lean (Bank 1)

Når jeg kom hjem bestemte jeg meg for å prøve å reparere bilen selv. Jeg skrudde av hele inntaksmanifolden, renset og vasket den, samt byttet til en ny MAF sensor. Jeg dro også ut pinnen som holder 4 spjeld på plass, da jeg har forstått det slik at disse er en svakhet på disse motorene, og kan bli sugd inn i motoren. Spjeldene så fine ut, men selve pinnen som holdt de på plass, var løs, noe som skapte en tikkelyd i motoren. Dette forsvant etter at jeg tok den ut. Jeg tettet hullene mellom kanalene med flytende pakning som er varmebestandig.

Jeg tenkte også katalysatoren kunne fått seg en kakk når jeg tok opp i grusdungen, så jeg bestilte ny kat som jeg har satt inn.

Jeg var ut på en lengere test tur i dag, og bilen ser ut til å gå greit, men med noe nøling ved akselersjon. Ingen motorvarsellampe lyser, men jeg merket at ved veldig rask aksellerasjon, fusker bilen som tidligere, og jeg mister litt motorkraft. Jeg har ikke turt å dra på alt for mye, da jeg er redd for at bilen skal stoppe midt på veien.
Ved kald start starter bilen med en gang, men den går opp til ca. 1500 omdreininger, ned til 500 og deretter kveler den seg selv. Når jeg starter den med en gang etterpå, er den helt fin. Jeg kan starte bilen på første forsøk ved å gi gass samtidig som jeg starter den. Jeg tror kanskje dette er resultatet av at jeg dro ut spjeldene, men er litt usikker der.

Hva kan gjøre at jeg mister motorkraft ved raskt pådrag, samt noe nøling?

Kan dette ha en sammenheng med bensininnsprøytningen?`

Takk for alle svar.

Mvh Nony
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil

MK3 Mondeo 2001 2.0 l Bensin dør ved rask aksellerasjon.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Retro felger selges
» Bakluke Ford Mondeo St. vogn 94 mod. kr 250,-
» Bygge om K2500 pickup fra diesel til bensin
» bensin/blyerstatning?
» elektromotor til førersete mondeo