Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Jekke-praksis verksteder, dårlige jekkepunkt

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 13.06.2010

PosteTema: Jekke-praksis verksteder, dårlige jekkepunkt   10/4/2016, 11:22

Har nylig gått til innkjøp av skikkelig jekk, noe som også innebar beskjæring av en såkalt jackpad, grunnet forholdsvis begrenset område til jekkepunkt. Laga hakk til falsen for å minimere belastningen på den. Siden jeg brukte litt tid på dette, så fikk jeg samtidig kika skikkelig og sett mer nøye på falsen ved jekkepunktene. Ser da at verkstedene har brukt falsen som belastningspunkt når de har heisa den på bukk. Dette er jo ikke helt heldig. Måtte ta ei tang og en litt tjukk vaskeklut for å forsiktig bøye tilbake metall på flere steder.

Er det flere som har opplevd det samme? Skjønner på en måte hvorfor de har gjort det, for det er omtrent ikke mulig å komme til innafor falsen, men likevel... 375kg belastning fordelt på 5cm fals høres uheldig ut!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 660
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Jekke-praksis verksteder, dårlige jekkepunkt   10/4/2016, 19:15

Skal løftes på falsen.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Jekke-praksis verksteder, dårlige jekkepunkt   10/4/2016, 20:02

Hæ? Dette er bare såvidt jeg tror på... Hvor har du det skjemaet fra? Takk for svar by the way. Altså... Saksejekken som følger med bilen har brakett som gir plass til falsen slik at det er rett bak falsen som blir belastningspunkt. Mener bestemt at falsen ikke tar nedi den jekken.

Med den modifiserte jackpaden så ser jeg for meg at det ble 50/50 belastning på falsen og det nevnte området bak falsen. Om det du sier stemmer så trenger jeg ikke være skeptisk for å belaste falsen slik det ble med jackpaden. Var iallfall en helt annen verden med ny 3 tonns Bacho-jekk. Halverte lengden på jekkestanga grunnet dårlig plass. Gikk helt fint å jekke med høyrehånda alene.

Men seriøst, hvor har du skjemaet fra? Er du verkstedmann, og har skjemaet fra mekanikeranvisning for Mondeo?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd

Antall Innlegg : 36
Registration date : 01.02.2012

PosteTema: Re: Jekke-praksis verksteder, dårlige jekkepunkt   10/4/2016, 22:06

Jeg har tatt en  bit  2"x4" plank og saget et spor som falsen går nedi. Funker så fint som bare det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Jekke-praksis verksteder, dårlige jekkepunkt   10/4/2016, 23:05

Verkstedhåndbok Mondeo MK4
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Jekke-praksis verksteder, dårlige jekkepunkt   11/4/2016, 00:04

Verkstedhåndbok ja, det ante meg. Men er ikke det en litt dum praksis for verksteder å ha? Kan jo få reklamasjon fra observante og nøye personer som krever forbedring av småskader (hakk, avskalling av lakk osv)

Odd: Samme greia so jeg gjorde det, men med gummi. Så til å funke greit det. Dreiv å kjente litt på innsida av falsen, og noen steder var det litt mykt, så det var vel tydeligvis understellbehandlingen vil jeg tro.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Jekke-praksis verksteder, dårlige jekkepunkt   11/4/2016, 18:21

Er ingen problemer så lenge gummibelegget på løftebukken er i orden, og labbene blir satt der de skal.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Rolf59
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 78
Registration date : 05.04.2014

PosteTema: Re: Jekke-praksis verksteder, dårlige jekkepunkt   21/4/2016, 12:27

Jeg løste problemet med en hockey-puck. Skar ett spor tvers over som passer til falsen. Ca to mm dypere enn falsen. Fungerer som bare det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Jekke-praksis verksteder, dårlige jekkepunkt   

Til Toppen Go down

Jekke-praksis verksteder, dårlige jekkepunkt
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Jekke opp R-sykkel foran, dekktrykk og litt annet..