Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Bytte av glødeplugger MK4 - betal noen for å gjøre det!

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
ALHansen

Antall Innlegg : 12
Registration date : 11.11.2010

PosteTema: Bytte av glødeplugger MK4 - betal noen for å gjøre det!    7/1/2016, 00:03

Jeg har en 08 Titanium X 2.0TDCi. Byttet i dag glødeplugger. Fy fasen for en jobb. Nå hører det med til historien at det i skrivende stund er -12 grader her og jeg måtte stå ute å gjøre jobben.

For de som trenger å gjøre dette selv, har jeg følgende anbefaling... Betal noen for å gjøre det! Hehe...

Glødepluggene sitter i bakkant av motoren. Du må skru av EGR ventilen og varmeelementet (eksos går gjennom et rør med kjølevæske). Når du tror at alle skruene til EGR er tatt av oppdager man at den forsatt sitter fast i noe. Det er nemlig en liten umbrako skrue (5mm) som sitter UNDER ventilen. Det er det så trangt at jeg måtte kappe av umbrakonøkkelen og lage meg spesialverktøy for å få løsnet skruen (sat£^*# jobb). Nesten alle skruene sitter så trangt at du kommer til å si alle de stygge ordene du kan opp til flere ganger. Du kommer til å miste verktøy og skruer ned i motorrommet og bør ha en magnet så stang for å "fiske" det opp igjen. Så må du bare kjenne deg frem med fingrene til hvor glødepluggene sitter (for du klarer ikke å se dem). Også her er det så trangt at en vanlig 10mm pipe nesten ikke får plass.

Jeg anser å ha over gjennomsnittet god peiling på bil. Så mitt råd (etter å ha ligget oppå motoren ute i 5timer)... Betal noen for å få de byttet! :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.playboy.com
gjelsvik

Antall Innlegg : 5
Registration date : 15.01.2016

PosteTema: Re: Bytte av glødeplugger MK4 - betal noen for å gjøre det!    15/1/2016, 00:03

Hei.

Sitter med akkurat samme jobben selv. Måtte gi opp nå i kveld.

Har tatt av innsug, toppdeksel og trodde jeg skulle komme til pluggene nå. Problemet mitt er at jeg ikke finner noe som passer på mutteren øverst på pluggene, de som holder ledningen. Er det 7 eller 8mm?

EGR og varmeelementet tror jeg ikke at jeg har rørt. Er det i bakkant av motoren? Jeg klipset av festet til egr røret som går over motoren og frem til innsuget, er det den du mener?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ALHansen

Antall Innlegg : 12
Registration date : 11.11.2010

PosteTema: Re: Bytte av glødeplugger MK4 - betal noen for å gjøre det!    15/1/2016, 08:10

gjelsvik skrev:
Hei.

Sitter med akkurat samme jobben selv. Måtte gi opp nå i kveld.

Har tatt av innsug, toppdeksel og trodde jeg skulle komme til pluggene nå. Problemet mitt er at jeg ikke finner noe som passer på mutteren øverst på pluggene, de som holder ledningen. Er det 7 eller 8mm?

EGR og varmeelementet tror jeg ikke at jeg har rørt. Er det i bakkant av motoren? Jeg klipset av festet til egr røret som går over motoren og frem til innsuget, er det den du mener?

Hei! Mutteren som sitter øverst på glødepluggene er som regel alltid 7mm. Hvilken motor har du i din bil? På min 2.0 tdci duratorq sitter glødepluggene bak mellom motor og torpedovegg.

God tips når man gjør ting selv er denne siden: http://workshop-manuals.com/ford/mondeo_2007.5_02.2007/mechanical_repairs/3_powertrain/303_engine/303-07e_glow_plug_system_2.0l_duratorq-tdci_(dw)_diesel/diagnosis_and_testing/removal_and_installation/glow_plug/

Her ser du hva som må av på en Duratorq 2.0 TDCi

//Andreas

2009 Ford Mondeo Titanium X, 2.0TDCi, 140HK, AUT, DELSKINN
2004 Ford Mondeo 2,0 TDCI GHIA X,130HK, AUT, DVD, SKINN
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.playboy.com
gjelsvik

Antall Innlegg : 5
Registration date : 15.01.2016

PosteTema: Re: Bytte av glødeplugger MK4 - betal noen for å gjøre det!    15/1/2016, 10:45

Akkurat samme bil og motor som deg.

Takk for linken!

Byttet du innsugspakninger etc samtidig?

Ser at både innsuget og portene i toppen er fulle av sot/olje. Kanskje en idè å plugge EGR når jeg først er i gang.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Bytte av glødeplugger MK4 - betal noen for å gjøre det!    4/3/2016, 20:34

Etter å ha slitt lenge med start på min ved litt kulde, dro jeg i dag til Mekonomen i Leira (ved Fagernes) mens jeg var på vinterferie. Der byttet de glødepluggene for kr 2.000,- inkl mva. Jobben tok en knapp time. Det viste seg at det kun var liv i 1 av glødepluggene, så det er jo ikke så rart jeg hadde startproblemer. Bilen min har nå gått ca 147.000 km.

Kan som et tips nevne at det hjalp å starte park-varmeren i dag når jeg skulle starte opp bilen. Hadde ikke brukt denne på mange år, så det var bra å se at den startet. Trengte ikke gløding i det hele tatt når jeg skulle starte etter bruk av park-varmeren, så da var jeg home free. I går måtte jeg forsøke å starte 12-13 ganger tror jeg, før den omsider såvidt gikk igang. Litt dårlig batteri hadde gjort det umulig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Bytte av glødeplugger MK4 - betal noen for å gjøre det!    Today at 21:19

Til Toppen Go down

Bytte av glødeplugger MK4 - betal noen for å gjøre det!
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bytte glødeplugger på V70
» Gløding
» Noen som prøvet dette?
» Trøbbel me japsn
» Retro felger selges