Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Cruise Control knapp virker ikke

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Ford-Gært

Antall Innlegg : 18
Registration date : 23.03.2015

PosteTema: Cruise Control knapp virker ikke   3/4/2015, 00:51

Hei!

Jeg får ikke skrudd på cruise controllen. Når jeg trykker på knappen på venstre side av rattet så skjer det ingenting. Knappen for fartsbegrensning som sitter under fungerer, men den bruker jeg jo aldri. For bare noen dager siden fungerte den helt fint. Er det noen som har vært borti samme broblemet?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 144
Registration date : 15.02.2014

PosteTema: Re: Cruise Control knapp virker ikke   4/4/2015, 16:11

Prøv med kontaktrens eller elektronikk spray. Kan være dårlig kontakt i selve knappen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ford-Gært

PosteTema: Re: Cruise Control knapp virker ikke   4/4/2015, 17:42

Ok, skal teste det ut. Jeg synes det er litt rart fordi noen dager så virker den helt fint, da trenger jeg nesten ikke være nær knappen. Andre dager så er det ingen reaksjon uansett hvor hardt eller mange ganger jeg trykker.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Cruise Control knapp virker ikke   5/4/2015, 11:28

Da er det nok stor sannsynlighet for at litt elektronikkspray for å rense opp litt vil hjelpe.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ford-Gært

PosteTema: Re: Cruise Control knapp virker ikke   5/4/2015, 14:14

Ja, vi får satse på det :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Cruise Control knapp virker ikke   7/4/2015, 13:21

HAtt det problemet en stund selv. Har ikke fått kommet så langt å teste med rensing. Må vel av med mesteparten rundt rattet for å komme til?
Til Toppen Go down
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Cruise Control knapp virker ikke   7/4/2015, 16:37

Har lest andre steder at du får sprayet inn på siden/bak ved å bruke "strået" som følger med slike flasker.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
costeau
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 30.11.2011

PosteTema: Re: Cruise Control knapp virker ikke   16/8/2015, 16:00

Cruisekontroll-knappene har noen luftehull på "innsida", altså de sidene som kommer til syne når man demonterer kollisjonsputa fra rattet. På TalkFord var det snakk om å spraye kontaktrens inn i disse hullene, men jeg har personlig trua på å demontere knappesettene og ta dem fra hverandre på en arbeidsbenk der du har litt mer kontroll på tinga.

OBS! Når du tar ut kollisjonsputa, koble vekk hornet (de to minste ledningene) først, og utløseren (den store gule ledningen) til sist. Legg deretter kollisjonsputemodulen forsiktig ned på en arbeidsbenk, med den sida som normalt er rettet mot føreren pekende oppover. IKKE LEGG NOE OPPÅ KOLLISJONSPUTA!

Etter å ha tatt ut kollisjonsputene, trenger du en trekker for Torx T8. Hvert av disse knappesettene er sikret med tre skruer av denne typen, to på baksiden av rattet, og en på innsiden som vender mot navet. Løsne dem alle lett først, fjern så skruen på innsiden, og løsne skruene på baksiden av rattet til knappesettet løsner fri fra rattet. Koble fra kontaktene (to pr. knappesett, den nederste til cruisekontroll, den øverste til alt annet), og ta med inn på benken for rengjøring.

Indre kapsling holdes på plass av plastklips. To tungeklips som løsnes ved å forsiktig bøye dem fri fra festehaken, og to festehaker som må trykkes forsiktig inn gjennom hullene de sitter i.

Straks du har løsnet alt dette, vil du se kretskort og et (blått?) lag med kontaktgummi.
Plukk kontaktgummien og kretskortet fra hverandre, og spray kontaktflatene på disse med kontaktrens.

NB: Bruk kontaktrens, som sagt, og IKKE prøv WD-40 som en del smartinger har gjort.
WD-40 etterlater en hinne som igjen forårsaker dårligere kontakt,og virker dermed mot sin hensikt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ford-Gært

PosteTema: Re: Cruise Control knapp virker ikke   6/12/2015, 21:45

Hei folkens!

Hvis dere er interessert så ble løsningen å bytte knappen. Bilia på Økern gjorde det gratis selv om garantitiden var over. Dette da det fortsatt var innenfor 5 år og reklamasjonstid. Takk for at dere forsøkte å hjelpe til.

Mvh

Andreas
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Cruise Control knapp virker ikke   

Til Toppen Go down

Cruise Control knapp virker ikke
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Problemer med nærlys på Volvo V70 2006 mod
» Stort Treff-cruise i Finland
» Problem med a6, vil ikke start, mulig rele ?
» 1984 Suzuki FZ50, "tar ikke gassen"..
» VW Polo 82 går ikke uten chock