Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Vindusvisker bak stoppet

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
AN

Antall Innlegg : 20
Registration date : 25.03.2009

PosteTema: Vindusvisker bak stoppet   12/1/2015, 13:14

Hei, her om dagen begynte vindusviskeren på bakruten å gå ujevnt, eks. bladet stoppet midt på ruten, gikk bare halvveis over osv. Dagen etter stoppet den permanent. Spylingen virker fremdeles. Noen som har magefølelse/erfaring med hva dette kan være? Er motoren gått heden, eller kan det være elektronikken som svikter. Er det noe som kan skiftes selv eller krever det spesialutstyr. Regner med at dignosen er det første problemet.
Bilen er en Mondeo stasjonsvogn Titanium 2009 modell, gått 91500 km.
Mvh
fornøyd så lang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 144
Registration date : 15.02.2014

PosteTema: Re: Vindusvisker bak stoppet   14/1/2015, 00:18

Mål spenning på kontakten til motoren. Hvis den er ok, er det høyst sannsynlig at motoren har gått. Tipper du kan få tak i viskermotor hos en hugger for en grei pris.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
AN

PosteTema: Re: Vindusvisker bak stoppet   14/1/2015, 10:07

Er det greit å komme til den eller er det mye demontering? Har et multimeter men er ikke så bevandret i å bruke dem, skal jeg bare se etter spenning i det hele tatt?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 144
Registration date : 15.02.2014

PosteTema: Re: Vindusvisker bak stoppet   14/1/2015, 18:05

Det er ganske greit å ta av det innvendige dekselet på bakluka. Det er et par (husker ikke nøyaktig antall) skruer og noen klips. De sitter relativt godt, så vær forsiktig så du ikke bryter i stykker noe.

Sett innstillinger på multimeteret på likestrøm og volt. Hvis multimeteret har flere valg på måleenhet, må du stille inn slik at du er over det som er forventet spenning. (Dvs. over 12v i bil.) Mener at 20 er en standard innstilling på de fleste multimeter.
Hvis du er i tvil kan jo prøve å måle direkte på batteripolene. Hvis du får rundt 12v (eller mer; 14-14,5v hvis bilen er i gang) da, er du på riktig innstilling. Du finner nok også guider ved å google på nett.

Finn kontakten på viskermotoren og ta av den. Mål på + og - i kontakten mens tenning og bryter for bakrutevisker er på. Du skal vel da i teorien få rundt 12-14v i pulser tilsvarende det som er intervallet på viskeren hvis det kommer strøm dit.

Jeg er heller ingen ekspert på området, så ta det jeg skriver med en klype salt, men jeg tror det skal være innafor. Hvis det er noe som er riv ruskende her, er det fullt lovlig for ekspertene å arrestere meg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
AN

PosteTema: Re: Vindusvisker bak stoppet   15/1/2015, 09:23

Supert, da må jeg bare få vasket bilen slik at det er mulig å jobbe med den. Bruker å få ting til med litt fikling, så med litt info som dette kan det bli bra. Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
AN

PosteTema: Re: Vindusvisker bak stoppet   30/1/2015, 23:45

Ja, da var dekselet på bakluka tatt av og spenningen på kontakten målt. Lite å måle, litt fluktuasjoner rundt 0.08 volt. Så motoren er sikkert OK, det er nok styringen som har tatt kvelden. Forsåvidt en fornuftig forklaring siden den begynte å gå ujevnt. Noensom har peiling på slikt eller er det bare å levere den inn til service?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 89
Registration date : 02.11.2009

PosteTema: Re: Vindusvisker bak stoppet   31/1/2015, 02:15

Prøv å sett strøm på motoren for å se om den går.
Har du sjekket sikringer? Ettersom den gikk periodevis til å begynne med kan det være at den går treg, og at sikring har gått dersom motoren har "låst" seg.
Har for såvidet også vært borti at bakrute pusser har blitt borte fra konfigurasjonfila i hovedsikringsboks. Hvis det er tilfelle må du inn på verksted for å få de til å "fortelle bilen at den har bakrutepusser!"
Men tviler på at det er det ettersom den "hakket". Størst sannsynlighet for at det er treg pussermotor eller dårlig ledningsnett!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Vindusvisker bak stoppet   

Til Toppen Go down

Vindusvisker bak stoppet
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Ødelagt vindusvisker på Touran - idiot slo på frossen visker.
» diverse golf 2 og 3 deler