Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Mister drivkraft/ motorkraft under kjøring.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
vaffe

Antall Innlegg : 7
Registration date : 13.10.2013

PosteTema: Mister drivkraft/ motorkraft under kjøring.   29/10/2014, 21:46

noen som har vært borti problem med at man mister drivkraften under fart, der det varer i 1-2 sekunder så kommer den tilbake med et stort nykk, har hatt bilen inne til diagnosering 3 ganger, der de har skiftet en vakum ventil, og ikke finner noen feil, men problemer vedvarer, det kan være flere uker mellom vær gang det skjer. og når det skjer, skjer det 2 eller 3 gang i løpet av kort tid,
jeg kjører en mondeo 2.0 tdci 115hk.
noen tips?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
vaffe

Antall Innlegg : 7
Registration date : 13.10.2013

PosteTema: Re: Mister drivkraft/ motorkraft under kjøring.   6/11/2014, 17:12

Ingen som har vært borti noe lignende problem?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Mister drivkraft/ motorkraft under kjøring.   6/11/2014, 17:44

Har hatt smårykk et par ganger under kjøring, men ikke noe voldsomt. Har ikke gjort noe med det siden det skjer så sjeldent at det ikke er mulig å fremprovosere. Det skjedde ved høyere hastigheter (80-100 km/h) og ved jevn kjøring (ingen plutselig trykk på gasspedal). Hvis jeg husker riktig, var det ikke noe opp- eller nedoverbakke... helt vanlig, flat vei.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
BeerBringer
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 79
Registration date : 26.07.2011

PosteTema: Re: Mister drivkraft/ motorkraft under kjøring.   6/11/2014, 18:05

Har hatt et par tre tilfeller siden 2011 på min 08 modell, 1.8TDCI, der den har kuttet på samme måte.
Ford har feilsøkt og aldri klart å finne noe.

Men siste motorkuttet var nokså alvorligt, kjøre på cruisekontroll i ei 70 sone, mistet trekk-kraft opp en slakk bakke, og fikk motorvarsel(engine failure).
Trykket inn clutchen og rullet inn på en avkjørsel, da virket allt igjenn.
Motor stoppet ikke helt, mistet bare kraft, trengte heller ikke stoppe og starte motor.
Men, det som var merkelig var at det ikke blei lagret noen feilkoder. (har leser sjøl)

Har igrunn gitt opp å finne problemet, kjører til det står i sju steiner, og går det ikke ann å fikse billigt, så blir det ny bil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 13.06.2010

PosteTema: Re: Mister drivkraft/ motorkraft under kjøring.   16/12/2014, 16:46

Har vært borti begge type tilfeller. Fikk tidligere i år alarm på motorfeil flere ganger, hvorav tredje gangen ble bilen stående og slutta å starte. Underveis var det ymse ting som stod i loggen, men enden på visa var defekt kamakselføler. Men det som åpner denne tråden her, altså at motoren mister litt kraft i et par sekunder, det tror jeg nok enkelt og greit er partikkelfilteret. Partikkelfilteret på Mondeo har en regenereringsfunksjon, der motoren strupes noe akkurat i det prosessen starter. For god regenerering er det greit å justere ned et gir for å få høyere turtall og høyere temperatur i eksosanlegget. Etter 5-10 min så er motoren kvikk og rask igjen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Mister drivkraft/ motorkraft under kjøring.   3/10/2015, 09:40

Min Mondeo (2007 1,8 tdci) har også litt slike symptomer noen ganger som trådstarter beskriver. Jeg synes jeg har kjent litt på dette allerede fra når bilen var nesten ny og kjørte oppover Lierbakkene hvor jeg oftest kjente symptomet. Det var allikevel nesten bare der og ikke alltid, så jeg gjorde ikke noen sak ut av det. Brukte gjerne 5. gir og greit turtall, så jeg tror ikke det var fordi jeg presset den på for lavt register. Fikk følelsen av at motoren ble strupt litt eller mistet luft. Vanskelig å si helt. Nå synes jeg det har blitt litt mer av dette i den senere tid - også i 4. gir. Merket spesielt mye når jeg kjørte med henger bakpå her om dagen.

Jeg har ikke dieselpartikkelfilter på min bil, så dette kan ikke være problemet. Jeg har lurt litt på om det er et poeng å bytte dieselfilteret kanskje. Noen som har andre ideer?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 144
Registration date : 15.02.2014

PosteTema: Re: Mister drivkraft/ motorkraft under kjøring.   3/10/2015, 20:30

Nå husker jeg ikke bytteinterval for dieselfilter på MK4, men kan det være 60.000km / 3 år? Uansett ikke dumt å prøve hvis det er lenge siden det ble byttet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Mister drivkraft/ motorkraft under kjøring.   Today at 19:15

Til Toppen Go down

Mister drivkraft/ motorkraft under kjøring.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» MC kjøring på ACR i sommer?
» Informasjon ang kjøring på ACR 2012
» isbanekjøring valnesfjord/kosmovannet
» Lading av batteri i campingvogn direkte fra bil-dynamo
» Kjøring i regn: Hva funker?