Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Parkeringsvarmer

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
AvInnlegg
emergo
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 73
Registration date : 07.10.2007

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   20/11/2007, 20:50

Det kan nok være kjølesystemet som fortsetter å sirkulere et par minutter ekstra, da biler med turbo (både bensin og diesel) utvikler kraftig varme ved turboturbinen. Denne er avhengig av nedkjøling et par minutter ekstra etter at motoren slås av.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bilsjuk
Gjest

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   20/11/2007, 21:53

Philip Marlowe skrev:
becks skrev:
Slenger meg med her jeg også. Er meget fornøyd med kupevarmeren, herlig å sette seg i bilen å bare kjøre rett til jobb om morgenen, mens andre står å skraper. MEN, jeg har ikke opplevd at motoren blir varm, viser ihvertfall ikke på temperaturnåla, er dette riktig?? Jeg kjøpte ihvertfall kupe/motor varmer, mulig å bare få kupe mon tro??

Motoren på min har ikke 80 grader når jeg har hatt på p-varmeren, men den er i alle fall lunken. På mine tidligere biler hadde jeg elektriske motorvarmere og motorene ble aldri veldig varme de heller. Jeg merket tydelig forskjell en morgen hvor jeg ikke hadde "bestilt" varm bil. pale Da kjørte jeg lengre enn vanlig før motoren fikk arbeidstemperaturen.

Men det er en ting jeg har stusset litt over i det siste. Det virker som om det er noe i bilen som surrer og går når i noen minutter etter at jeg har kommet frem og stoppet motoren. Jeg har krysset av for Aux.heather og jeg lurer derfor på om det er p-varmeren jeg hører. Er det noen som vet noe om dette?

Hei! Det du beskriver har jeg også hørt når bilen er parkert i carporten.
Det suser og står i et par minutter. Høres faktisk ut som dieselvarmeren slår seg på, men er nok bare avkjøling av noe slag.
Til Toppen Go down
faarstei
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 176
Registration date : 05.10.2007

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   20/11/2007, 22:03

bilsjuk skrev:
Philip Marlowe skrev:
becks skrev:
Slenger meg med her jeg også. Er meget fornøyd med kupevarmeren, herlig å sette seg i bilen å bare kjøre rett til jobb om morgenen, mens andre står å skraper. MEN, jeg har ikke opplevd at motoren blir varm, viser ihvertfall ikke på temperaturnåla, er dette riktig?? Jeg kjøpte ihvertfall kupe/motor varmer, mulig å bare få kupe mon tro??

Motoren på min har ikke 80 grader når jeg har hatt på p-varmeren, men den er i alle fall lunken. På mine tidligere biler hadde jeg elektriske motorvarmere og motorene ble aldri veldig varme de heller. Jeg merket tydelig forskjell en morgen hvor jeg ikke hadde "bestilt" varm bil. pale Da kjørte jeg lengre enn vanlig før motoren fikk arbeidstemperaturen.

Men det er en ting jeg har stusset litt over i det siste. Det virker som om det er noe i bilen som surrer og går når i noen minutter etter at jeg har kommet frem og stoppet motoren. Jeg har krysset av for Aux.heather og jeg lurer derfor på om det er p-varmeren jeg hører. Er det noen som vet noe om dette?

Hei! Det du beskriver har jeg også hørt når bilen er parkert i carporten.
Det suser og står i et par minutter. Høres faktisk ut som dieselvarmeren slår seg på, men er nok bare avkjøling av noe slag.

Er nok dieselvarmeren som går / roer seg ned.

Har det på min '06 Titanium X også, høres ut som en jet-turbin som "går ned"...og lyden kommer fra der eksosen fra varmeren kommer ( under førerdøren )
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
geir

Antall Innlegg : 20
Registration date : 25.09.2007

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   18/12/2007, 00:25

(Min parkeringsvarmer har jeg bare fått til å fungere foreløpig ved å bruke funksjonen "active now"....)

(den starter ikke når jeg stiller inn enten på "once" eller "time 1" eller "time 2")

Samme på min bil også, da blir det vel fjerde gangen den leveres inn siden den ble kjøpt i juli. Dette begynner å bli for mye tull.
Det er enkelt å stille dette inn, så her er det noe feil....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 224
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   18/12/2007, 10:31

Jeg tror jeg må slenge meg på her. Har også opplevd litt tull med denne parkeringsvarmeren.

Satt den i går på til kl 2200. Da jeg satt meg i bilen 2203 var bilen kald, men da jeg parkerte kl 2220 så merket jeg at den faktisk begynte å varme etter jeg hadde parkert. Er ikke 2200 tidspunktet den skal være varm og ikke når den skal begynne å varme?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   18/12/2007, 11:53

Begynner å varme på tiden du stiller inn.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
morander

Antall Innlegg : 26
Registration date : 10.09.2007

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   18/12/2007, 11:58

Dette er feil. Min parkeringsvarmer sørger for ferdig oppvarmet bil på det tidspunktet du stiller inn. Varmeren slår seg av på ønsket tidspunkt, eller i det øyeblikker du slår av tenningen!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
faarstei
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 176
Registration date : 05.10.2007

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   18/12/2007, 12:51

morander skrev:
Dette er feil. Min parkeringsvarmer sørger for ferdig oppvarmet bil på det tidspunktet du stiller inn. Varmeren slår seg av på ønsket tidspunkt, eller i det øyeblikker du slår av tenningen!

Helt riktig,den skal være varm til det tidspunktet du stiller inn. Tiden som går med på å varme opp bilen vil jo forandre seg etter utetemperaturen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   18/12/2007, 13:10

Her må man vel være kreativ siden den fungerer på temperatur, og ikke timer. Må vel tilpasse forvarmingstiden ift. kjøretid etterpå..? ellers vil batteriet tappe seg etter hvert.

Rart det ikke går ann å stille den på forhåndstid, så man har kontroll på lading av batteriet... geek For mange holder det med bare litt "lunk" i bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   18/12/2007, 13:14

pantherX skrev:
Her må man vel være kreativ siden den fungerer på temperatur, og ikke timer. Må vel tilpasse forvarmingstiden ift. kjøretid etterpå..? ellers vil batteriet tappe seg etter hvert.

Rart det ikke går ann å stille den på forhåndstid, så man har kontroll på lading av batteriet... geek For mange holder det med bare litt "lunk" i bilen.
Hvis man bare vil ha en lunk i bilen kan man vel bare stille timeren på kl. 0715 hvis man skal kjøre kl 0700? Eller...?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Kasei
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 84
Registration date : 10.12.2007

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   18/12/2007, 13:15

Følger det ikke med noen brukermanual som forklarer hvordan denne varmeren fungerer?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   18/12/2007, 13:28

Det er det jeg mener, man må overstyre sin egen ankomst tid. Har forstått at man må forhåndstille varmeren minimum 70min. før. Men hva er minimum og maximum varmetid...?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   18/12/2007, 13:46

pantherX skrev:
Det er det jeg mener, man må overstyre sin egen ankomst tid. Har forstått at man må forhåndstille varmeren minimum 70min. før. Men hva er minimum og maximum varmetid...?

Kan dette være forklaringen når noen her bare har fått "Activate now" til å fungere?

Ved forhåndsprogrammering må man altså legge inn en tid som er minst 70 min. frem. Ellers skjer ingenting. Bare en tanke... Har ikke testet varmeren min ennå.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   18/12/2007, 19:43

pantherX skrev:

Hva varmer den seg opp til ? Temperaturen man har innstilt på klimaanlegget i bilen....eller?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Pellepedal
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 102
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   18/12/2007, 19:53

Jeg har brukt den såpass mye at jeg har rukket å ha flatt batteri en morgen ;-/

Tiden man stiller inn er tiden bilen skal være varm. Bilen varmes til den temp man har satt på klimaanlegget. Mener å huske at det også stod noe om vifte innstillinger i manualen men den står hos meg til auto alltid.[/img]
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   18/12/2007, 23:02

Jeg har ved et par anledninger opplevd at park.varmeren ikke har startet og når jeg går inn i menysystemet ser jeg at krysset for Tid1 er borte og det forklarer jo da hvorfor det ikke fungerer. Når jeg setter dette på igjen, starter den som normalt. Jeg kan ikke forstå hvordan dette krysset har blitt fjernet og min samboer er aldri inne i disse menyene - det virker som om det har blitt slått av "av seg selv".

Er det noen andre som har opplevd noe lignende?

Jeg lurer jo på om feks den feilen jeg nå har hatt med dører som bilen tror er åpne kan spille inn her?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
el-asso

Antall Innlegg : 4
Registration date : 12.10.2007

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   31/12/2007, 15:17

hhf skrev:
Jeg har ved et par anledninger opplevd at park.varmeren ikke har startet og når jeg går inn i menysystemet ser jeg at krysset for Tid1 er borte og det forklarer jo da hvorfor det ikke fungerer. Når jeg setter dette på igjen, starter den som normalt. Jeg kan ikke forstå hvordan dette krysset har blitt fjernet og min samboer er aldri inne i disse menyene - det virker som om det har blitt slått av "av seg selv".

Jepp, ved flere anledninger. Fikk én gang melding om at det var lite strøm på batteriet og trodde dette var årsaken. Har imidlertid opplevd det samme andre ganger uten at det er noen meldinger (og har over de foreskrevne 7,5 literne på tanken, utetemperatur godt under 15 grader).
Har også opplevd at utetemperaturmåleren viser alt for høy temperatur når bilen har stått parkert en stund og det er vindstille. Antakelig har varmen fra motoren påvirket temperaturmåleren med resultat at "Active Now" ikke virker siden den tror at utetemp, er over 15+.

Syntes det er litt tungvindt og batterisløsende å måtte ha på tenninga med lys og det hele for å stille inn varmeren, mens det ikke går an å stille den inn når motoren går. Og hvorfor virker ikke "Active Now" mens motoren går?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   1/1/2008, 13:58

el-asso skrev:
hhf skrev:

Jepp, ved flere anledninger. Fikk én gang melding om at det var lite strøm på batteriet og trodde dette var årsaken. Har imidlertid opplevd det samme andre ganger uten at det er noen meldinger (og har over de foreskrevne 7,5 literne på tanken, utetemperatur godt under 15 grader).
Har også opplevd at utetemperaturmåleren viser alt for høy temperatur når bilen har stått parkert en stund og det er vindstille. Antakelig har varmen fra motoren påvirket temperaturmåleren med resultat at "Active Now" ikke virker siden den tror at utetemp, er over 15+.

Syntes det er litt tungvindt og batterisløsende å måtte ha på tenninga med lys og det hele for å stille inn varmeren, mens det ikke går an å stille den inn når motoren går. Og hvorfor virker ikke "Active Now" mens motoren går?
OK - så er det ikke bare hos meg det er noe rart ... Får høre på verkstedet om de kjenner til dette da.

Hva gjelder "Active Now" når bilen går, så er det vel ekstravarmeren som gjelder under kjøring? Jeg bruker ihvertfall dette på de kaldeste dagene...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   1/1/2008, 14:56

på v50 er active nå at du kan starte varmeren der og da. når du starter og kjører går varmeren frem til motoren er varm uansett hva den står på i programmeringen. på v50 er det 9 grader som er temp grensen for at varmeren starter. dette er også miljøvennlig fordi motoren blir hurtig varm og slitasjen blir også mindre. Hvis du ikke har hatt på varmeren går den på når du starter opp bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   1/1/2008, 21:15

Er det noen som har fått noen info om disse problemene med tidsinnstilt parkvarmer? Stilte den inn i dag til kl 20:00. -5 grader ute, men bilen viste 4 grader. Kl 2015 var bilen iskald, men da jeg trykket på startknappen en gang så oppdaget jeg at varmeren startet. Litt sent!!!!
Og, ja: Tanken er halvfull og batteriet er toppladet såvidt jeg vet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   1/1/2008, 23:25

Så bilens termometer viste 4 grader? Det er jo typisk feilvisning når bilen står stille og dette kan sikkert gi bilen problemer også om den bare starter når det er kaldt f.eks ... Men 4 grader skulle vel uansett vært kaldt nok, når jeg tenker etter ...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dallas
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 153
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   1/1/2008, 23:42

Jeg har vært inne på verksted for dette med min Mondeo.
Temperaturmåleren har hele tiden vist feil temperatur på min. Tempføleren skal flyttes på de bilene som viser feil temeratur. De hadde fått en servicemelding på dette. Etter at denne ble flyttet, kan det virke som om temperaturen er korrekt.

Strømproblemer ved bruk av parkeringsvarmer skyldtes at bilen trakk nokså mye strøm ved tenning av. En nye softwareoppdatering skulle rette på dette. De foretok måling både før og etter oppdatering og det ble etter deres utsagn ganske stor forskjell etter oppdatering.

Sist endret av den 1/1/2008, 23:48, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
17M

Antall Innlegg : 29
Registration date : 12.09.2007

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   1/1/2008, 23:47

Hvis det er -5 grader ute så blir vel bilen rimelig kald igjen i løpet av et kvarter. Når føleren i tillegg viser +4 grader så er nok det ett tegn på at varmeren har vært igang.

Måtte du gløde noe særlig når du startet?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   2/1/2008, 08:19

Tja, det kan du si. Jeg er litt usikker på målenhenten for rimelig kald, men jeg hadde forventet at bilen var iallefall lunk i når jeg kom 15 minutter etter timer. Hvem som klarer å forutsi 100% når de skal kjøre bilen? Ikke lett.

Når det gjelder gløding har jeg Titanium X og har faktisk ingen forhold til dette. Jeg holder inn clutch og trykker på startknappen. Jeg forventer at den gløder da om den trenger det, fordi ingenting i converse+ sier meg at det skal glødes såvidt jeg har sett.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HaaZtr
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 85
Registration date : 15.11.2007

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   2/1/2008, 08:28

Det med gløding har jeg lurt litt på jeg også, hvordan gjør man det med en startknapp?
Går det av seg selv eller er det noe annet lurt man må gjøre?
Shocked
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Parkeringsvarmer   

Til Toppen Go down

Parkeringsvarmer
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Montering av Webasto på Mo