Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Økonomiservice vs vanlig service

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Siphlonurus

Antall Innlegg : 16
Registration date : 28.11.2011

PosteTema: Økonomiservice vs vanlig service   26/5/2014, 23:28

Sjekket pris på hva de skulle ha for vanlig 180.000 service for en Mondeo Titanium 2,0 tdci 2009 her på Lillehammer. Det første tilbudet jeg fikk var på 6.800,- og etter litt forhandling skulle jeg få det for 5.800. Jeg syntes fortsatt det var nok og vurderte å gjøre det som var nødvendig selv siden jeg uansett ikke lenger har garanti, men skifte av dieselfilter har jeg skjønt kan være nokså knotete på MK4.

Siden bilen nå har passert 5 år så kvalifiserer den for en økonomiservice og den koster bare 2.500,-. På økonomiservice så skiftes dieselfilter ved behov og siden jeg visste at det skulle skiftes på 180' så var plutselig litt mer fristende. Jeg spurte hva som var forskjellen på økonomiservice og vanlig service og da viste det seg at det nok stort sett bare var manglende bytte av kupefilteret som var forskjellen.. Det ble dog sagt at det nok var noen flere sjekkpunkter uten at det ble utdypet. Og siden jeg uansett skulle ha EU-kontroll samtidig så regnet jeg at jeg fikk sjekket det som var verdt å sjekke. Denne skulle jeg dessuten få halv pris på men når jeg kom for å betale var denne rabatten strøket siden halv pris på EU-kontroll visst bare gjaldt sammen med vanlig service. Det ble dog kjapt rettet opp.

Verre var at det ikke var skiftet dieselfilter og de innrømmet raskt at jo det skulle nok vært gjort. Det tok de heldigvis på sparket og det vel ikke mer enn knapt 15 minutter.. Han som skiftet filteret mente at denne servicen var vel så omfattende som den vanlig (foruten kupefilteret da)..

Alt i alt så synes jeg dette er en god deal i alle fall på 60 - 120 - 180 km osv når dieselfilteret skal skiftes. Det stemples dog med et eget 5+ økonomiservice - stempel i boka uten jeg tror noen bryr seg om det.
Det skal nevnes at også rustkontrollen er en del av vanlig service men siden jeg tok denne så sent som i oktober så var det uansett litt bortkastet å ta den på nytt allerede nå.

Fikk forøvrig en 2-er feil på EU-kontrollen på punkt 2.3 med anmerkning "Stor slitasje i indre endeledd venstre side". Dette skulle de ha ca 2.600,- for å fikse. Utenom EU-kontrollen var det i tillegg anført "Slark i venstre lenkearm" og her var tilbudet på ca 1.200,-. Er dette kurrante priser eller kan det være verdt å be om tilbud på andre verksteder?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
BeerBringer
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 79
Registration date : 26.07.2011

PosteTema: Re: Økonomiservice vs vanlig service   27/5/2014, 17:16

Var nettopp borti samme scenario på min, forskjellen på servicene ligger i flere sjekkpunkter, og eventuellt bremseveske skift, som Ford har funnet ut at de må bytte oftere en andre.

Ellers så er det bare å hente priser hos andre, ikke fordi de hørest ut som de er på bærtur, men fordi Ford har prisgaranti, har du et skriftlig tilbud fra andre som er bedre så matcher de prisen på samme jobb.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Siphlonurus

Antall Innlegg : 16
Registration date : 28.11.2011

PosteTema: Re: Økonomiservice vs vanlig service   1/6/2014, 23:01

Den forrige servicen jeg tok var en vanlig 160.000 service. Den ble tatt når bilen var 4 år og da ble ikke bremsevesken skiftet. Det er i alle fall ikke stemplet i boka. Jeg nevnte dette når jeg hentet bilen fra service sist uke men dama som satt bak disken påstod at skifte av bremseveske var ekstra og ikke inkludert i vanlig service. Det syntes jeg hørtes merkelig ut og jeg antar jeg ble snytt også forrige gang.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte om skifte av bremseveske er en del av ordinær service (når servicen faller på 2, 4, 6 etc år etter at bilen var registrert)?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
BeerBringer
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Økonomiservice vs vanlig service   2/6/2014, 00:23

Om du går inn på https://www.etis.ford.com (pass på at settings/innstillinger står på norsk på begge språka) og generer deg en service plan til bilen din, så vil du se vilke punkter som skal gjenomførest.

Der vil feks bremseveske komme opp under utvidet tilsyn, Bremsesystem Hvert 2. år,Skifte - bremsevæske (opr.nr. 12 154 4)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
YngveGS
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 108
Registration date : 28.05.2010

PosteTema: Re: Økonomiservice vs vanlig service   2/6/2014, 10:33

Slik som eg opplever Ford, er skifte av bremseveska noko som skal gjerast annakvart år, men det er ikkje med på service. Altså ein må betala rundt 800 kroner ekstra.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
roddis
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 135
Registration date : 29.03.2008

PosteTema: Re: Økonomiservice vs vanlig service   2/6/2014, 17:50

Er snart tid for service på min og, men har bare kjørt 8k siden sist så virker litt unødvendig egentlig. Bilen er gått hele 64k, i fjor hadde jeg og bare kjørt 8-10k fra året før. Skulle nesten hoppet over ett år :)4 lapper er jo litt penger.Det jeg tenker er nødvendig er oljebytte, smøre opp bremser og en genrell sjekk av foringer lager o.l, og da den idiotiske rustsjekken de krever hvert år.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
BeerBringer
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Økonomiservice vs vanlig service   2/6/2014, 18:06

roddis skrev:
Er snart tid for service på min og, men har bare kjørt 8k siden sist så virker litt unødvendig egentlig. Bilen er gått hele 64k, i fjor hadde jeg og bare kjørt 8-10k fra året før. Skulle nesten hoppet over ett år :)4 lapper er jo litt penger.Det jeg tenker er nødvendig er oljebytte, smøre opp bremser og en genrell sjekk av foringer lager o.l, og da den idiotiske rustsjekken de krever hvert år.

Nja, vil nå påstå at biler som blir kjørt lite har mer nytte av service en en bil som blir kjørt mye, da ting har tendens til å "sette" seg meir, og du får ikke kjørt nok til at ting tørker opp under bruk.

Men, selvfølgelig, har man mindre en 10 tommeltotter, så klarer man mye av det de gjør på servicen sjøl.

Min har gått 85000 siden ny i 2008, den får service hvert år, uansett kjørelengde.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ipconfig

Antall Innlegg : 34
Registration date : 05.05.2008

PosteTema: Re: Økonomiservice vs vanlig service   19/6/2014, 22:59

Dersom du er interessert i å gjøre litt selv så kan du erstatte service med en Naf Driftstest. Andre verksteder har lignende gjennomganger. Da kan du bestemme deg hva du vil gjøre selv - f.eks. kjøpe olje og filter og f.eks. skifte eksos/bremseklosser. Husk å ta vare på alle kvitteringene hvis du tar service selv og så burde du skrive ut servicehefte om hva som skal sjekkes og så tikker du av likt som på verkstedene.

Jeg har en S-Max og en Honda Civic. På Honda'en har jeg service annet hvert år og tar da en "stor service". Bilen er 10 år og jeg gidder ikke betale 4-5000 i året for å sjekke lyspærer. Nå er bakbremsene ganske rusta så de må jeg kanskje ta (kona kjører litt roligere enn meg...).

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Økonomiservice vs vanlig service   

Til Toppen Go down

Økonomiservice vs vanlig service
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Dekk størrelsa å anna info om dekk
» Capri MKI -prosjekt