Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Chip / datatrimming?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
halsen89

Antall Innlegg : 7
Registration date : 19.02.2014

PosteTema: Chip / datatrimming?   19/3/2014, 23:06

Heisann!

Sikkert mange av dere som har trimmet opp bilen, er snakk om en 2008 mod med 140hk originalt, manuell girkasse.

Hva anbefaler dere for å få litte mere fart i denne kjerra? Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
roddis
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 135
Registration date : 29.03.2008

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   20/3/2014, 16:21

Bluefin er det mange som bruker.... Jeg selv bruker Celtic tuning, tre år snart, rundt 4 lapper kostet den. 180 hk og 430NM. Det ble for mye moment, så måtte justeres ned. Svinghjulet på disse er ikke av de beste visstnok, men det har de tatt høyde for på de laveste turtall. Hvis en kjører med innsiden av hue går det fint....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   21/3/2014, 13:15

Bluefin her. ca 3800kr kom det vel på. Når du har fått registert enheten og fått mappet lastet over på enheten, går man ut i bilen og tar med seg en kaffe, så slafer du i 20min. Så er det bare tut og kjør Very Happy
Til Toppen Go down
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 144
Registration date : 15.02.2014

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   21/3/2014, 19:13

Ser du har en 2010, roddis. Sjekket Superchips sine sider med tanke på min 2010 2,2 TDCi. Slik jeg forstår det, er det ikke mulig på min bil. Har også lest andre steder på nett at på noen modeller er det lagt inn sperre i ECU eller noe slikt. Kunne gjerne tenkt meg å prøve Bluefin!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   22/3/2014, 08:09

De har til 2.2 vet ikke om dette er riktig modell osv men.

http://www.superchips.co.uk/search?make=9&fueltype=2&model=61&variant=2275

Til Toppen Go down
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   22/3/2014, 10:07

Ja, har sett den, men det ser ut som man må til en forhandler for å få gjort det pga. at man må fysisk inn i hjernen, og da har jeg forstått det slik at man ikke kan kjøre tilbake originalprogrammet heller. Det må det være mulighet for.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
roddis
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   22/3/2014, 18:25

audun-eg skrev:
Ser du har en 2010, roddis. Sjekket Superchips sine sider med tanke på min 2010 2,2 TDCi. Slik jeg forstår det, er det ikke mulig på min bil. Har også lest andre steder på nett at på noen modeller er det lagt inn sperre i ECU eller noe slikt. Kunne gjerne tenkt meg å prøve Bluefin!

Jeg har en 2008, 2.0. Disse har til din i alle fall uten problemer: http://www.celtictuning.co.uk
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   22/3/2014, 19:35

audun-eg skrev:
Ja, har sett den, men det ser ut som man må til en forhandler for å få gjort det pga. at man må fysisk inn i hjernen, og da har jeg forstått det slik at man ikke kan kjøre tilbake originalprogrammet heller. Det må det være mulighet for.

Da har du nok misforstått Smile
Du får en Bluefin håndholdt enhet som du først kobler til pcen din og laster opp tuning map'et som du får av Superchips etter du har gått igjennom en registrerings prosess.
Alt av dokumentasjon følger med på cd osv. Når det er gjort så tar du med deg bluefinen ut i bilen, kobler den i obd2 porten. Tar en kopi av orginal map'et. Så kjører du over tuning map'et, så er du ferdig. Tut og kjør. Very Happy
Du kan når som helst legge tilbake igjen orginal map'et. Men du må da kontakte superchips om du skal legge opp igjen tuning map'et da det kun er sånn engangs opplastning for hver gang.
Til Toppen Go down
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   23/3/2014, 13:23

Jeg skjønner at det er slik det funker, men hvis du søker opp mitt motoralternativ, får du ikke opp valget om å kjøpe. Man får kun "locate a dealer".
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Gjest
Gjest

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   23/3/2014, 14:51

audun-eg skrev:
Jeg skjønner at det er slik det funker, men hvis du søker opp mitt motoralternativ, får du ikke opp valget om å kjøpe. Man får kun "locate a dealer".

Ja det er sant, la ikke merke til det. Rart i grunn da alle andre motor alternativer så får du kjøpt bluefin. Er jo ikke verre enn og kontakte de på mail og bare spørre om hvorfor og om de evnt har fått det nå men ikke oppdatert siden.
Til Toppen Go down
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   23/3/2014, 19:32

Har sendt mail for en god stund siden, men ikke fått svar. Mener det var på Ford klubb Norge jeg leste at det var lagt inn sperre i ECU slik man må fjerne den.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
turboOlsen90

Antall Innlegg : 2
Registration date : 23.03.2014

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   23/3/2014, 20:20

Kontakt chipsentret på Skedsmokorset;-) jeg har fått ut 180 hk ut av min 125 hk 1,8tdci motor og det er virkelig trøkk i dissa bilene:-) anbefaler han på det sterkeste;-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 658
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   23/3/2014, 21:44

Har du hatt den på rulle eller er det noe han bare sier?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   24/3/2014, 00:11

roddis skrev:
audun-eg skrev:

Jeg har en 2008, 2.0. Disse har til din i alle fall uten problemer: http://www.celtictuning.co.uk
Så interessant ut! Bruker du da bare en bærbar PC til å lese ut originalt program og laste inn nytt?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
roddis
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   24/3/2014, 19:15

Bruker Emotion enheten til å plugge i OBD kontakten, leser ut programmet til Emotion, plugger Emotion i pc, legger inn fila, sender den til Celtic hvor de skreddersyr den. Så får du fil tilbake som legges på Emotion fra pc, plugg i OBD og last inn fila. Vips så har du et lass med Newtonmeter Genialt Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   24/3/2014, 19:38

Emotion-enheten... Er det noe du får med på kjøpet, eller må du spesifikt be om det? Hva koster en stage 1 tuning der ca?

Edit: ser at emotion-enheten ikke er tilgjengelig for mitt motoralternativ, så da er jeg vel like langt der også...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
roddis
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   24/3/2014, 19:56

Like langt ja, er sprek nok den motoren din Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   24/3/2014, 22:40

Joda, den er da det... Very Happy Men det er jo alltid slik at mye vil ha mer, men jeg får vel bare slå meg til ro med at det ikke lar seg gjøre. I hvert fall enn så lenge.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   27/3/2014, 10:14

Da har jeg fått svar fra superchips om at Bluefin ikke er tilgjengelig for min bil.
Jeg har forespurt om det er mulighet for at det kommer en gang i framtiden, så da får vi se hva de svarer på det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ArildSN

Antall Innlegg : 3
Registration date : 27.03.2014

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   27/3/2014, 13:52

Warning: til alle dere der ute :-)
Det er flere måter og få flere hester og nm i deres biler. En viktig ting er og forstå seg på hva som er hva! Chip tuning hyler folk, men hva er chip tuning? De to mest vanlige er en såkalt Powerbox og en datatuning. En powerbox er en box eller lingnende som du fester på bilen. Den kommuniserer med hjærnen og lurer datateknologien i hjernen til og tro det er feil bensin/diesel trykk, turbotrykk og verdier fra luftmengdemåler(mange faktorer som spiller inn. Nevner kun de kjente så dere forstår) en powerbox er med andre ord juks og ikke og anbefale! Det kan gå utover verdier til gearkasse spesielt på automat! Og det sliter på turbo og flere andre ting! En Datatuning er og koble til en maskin eller rett i en datamaskin og hente ut filen som ligger i hjernen. Denne filen blir sendt til eksperter på området og dem leser av hvorden bilen har gitt tilbakemelding til filens logg. Dermed vet dem hvor mye dem kan ta ut trygt av hk og nm og justerer filen til disse verdier. Så legges filen inn i hjernen på bilen og dermed får du en mer korrekt tuning. Datatuning er somregel dyrere. Men sterkt anbefales det og holde seg unna powerbox. Lykke til med tuning!
ARILD.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   27/3/2014, 19:51

Og svaret fra Superchips kom om at de IKKE kommer til å legge min bil inn i Bluefin-serien.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
gorlof

Antall Innlegg : 41
Registration date : 12.11.2012

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   27/3/2014, 22:13

http://www.bsr-tuning.no/produkter/t2287/ Min 2011 115 hk blir faktisk hele 199hk. Er samme motor og turbo i 115hk-140 og 163
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   27/3/2014, 22:59

Har sett på BSR også ja, men igjen må jeg da inn til en forhandler. Ser også at til Mondeo er kun 200 hk versjonen av 2.2 TDCi listet, mens de har 175 hesteren til S-Max. Mulig det da er samme sak.
Er uansett litt skeptisk til BSR fra da jeg hadde Saab. Vet om en god del som har dårlig erfaring på Saab med BSR, men det trenger jo ikke være slik til Ford.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
roddis
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   28/3/2014, 19:50

gorlof skrev:
http://www.bsr-tuning.no/produkter/t2287/    Min 2011 115 hk blir faktisk hele 199hk. Er samme motor og turbo i 115hk-140 og 163

Skulle jeg likt å sett måling på, hvor mye NM påstår de å få ut?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
1976kjell

Antall Innlegg : 18
Registration date : 15.07.2013

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   4/4/2014, 21:00

Noen som har prøvd chip fra DTK?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44933181&searchclickthrough=true&searchQuery=dtk

www.biltuning.no
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Chip / datatrimming?   

Til Toppen Go down

Chip / datatrimming?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Chip til Volvo selges