Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   2/7/2014, 20:39

Jeg klarer ikke å se noe på bildene - de blir for små. Forstår heller ikke helt bakgrunnen her. Du har kjøpt en bruktbil antar jeg, siden det er steinsprut på den allerede? Om du har en garanti i forhold til forhandleren på nettopp denne bilens ytre tilstand, ville jeg definitivt krevd at mangler som finnes der registreres som "tilstede ved køp" og ikke noe du kan bli holdt ansvarlig for ... I første omgang bør du kanskje stille dette spørsmålet tilbake til R&S og se hva de sier?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 666
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   2/7/2014, 20:45

Den skal ikke godkjennes med med lakkskader.
Det slår tilbake på forhandleren som godkjente den i april.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Rolf59
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 84
Registration date : 05.04.2014

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   2/7/2014, 21:08

Bilen er en 08 mod så det er naturlig med stensprut, men det finnes også rustskader på bakluka som er beskrevet av flere tidligere i denne tråden. Det er også en lakkskade på førerdøra nederst i hjørnet. der mangler det en del lakk og det er i ferd med å flasse av mer. Mistenker at det har vært en skade her fra før. Ingenting av dette er notert på lakk og rustskjemaet vi fikk fra forhandler når vi kjøpte bilen. Men jeg er usikker på hvor mye dette skjemaet binder R&S til å reparere skadene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   2/7/2014, 22:37

Om du har samme problemer som min har (og antakelig mange andre har), ville jeg forsøkt å få R & S til å ta ansvar og utbedre dette, for Ford Motor Norge kommer sannsynligvis ikke til å ta dette på sin garanti-kappe, basert på min erfaring. R & S bør ikke slippe om de har solgt en bil som ikke skulle ha noen lakkskader og disse skadene var tilstede på bilen (hvilket de nok var).
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Rolf59
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   3/7/2014, 00:50

Jeg har vært og snakket med R&S om dette. De tok bilder av skadene på bakluka og skulle komme tilbake til meg om dette. Har ikke hørt noe fra de enda. Dette var 20. Mai. Tror jeg tar en tur ned i morgen og snakker med de om dette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   3/7/2014, 08:36

Høres ut som en god ide, da ja. Slikt som dette bør kunne løses med litt godvilje. Det er jo ikke snakk om noen enorm sak for de som skal utbedre dette. Har du i tillegg noe du selv kunne tenke deg å få lakkert for egen regning samtidig, kan det være smart å få dette gjort i samme slengen, da oppstartskosten jo blir lavere når man uansett skal igang. Dette kan også være en hyggelig payback for R&S evt som da får litt inndekning igjen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Rolf59
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   19/7/2014, 21:17

Da har det vært utvikling i saken. Etter mye mas fra meg har RS bestemt seg for å ta skaden på bakluka på sin kappe. Dette er jo vel og bra, men det er ikke bare positivt. Det kundeveilederen på RS kunne fortelle meg var at det hadde vært en skade på bakluka for ett par år siden som de hadde utbedret så det er derfor de nå velger å ta denne skaden selv. Han var ikke veldig interesert i å fortelle meg hvilken type skade det gjalt. Om bilen har vært kollisjonsskadet, burde vel jeg fått vite om det når jeg kjøpte den?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   20/7/2014, 22:16

Som du sier selv, både godt og dårlig dette. Om det har blitt rust pga en skade de selv har fikset på, skulle det bare mangle at de fikser dette. Hadde det vært meg, hadde jeg nok forlangt at noen satte seg ned med meg og ga meg 100% historikk over bilen etter en slik opplysning. Det er jo ikke sikkert det er noe greier å snakke om og garantert noe en selger ikke akkurat vil fremheve når han skal selge en bil. De har vel sikkert heller ikke noen "plikt" til å gjøre det, men om de hadde lagt alle kort på bordet allerede fra starten, ville de jo fremstått som noe mer tillitsvekkende som leverandør.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
BeerBringer
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 79
Registration date : 26.07.2011

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   21/7/2014, 20:06

Selger har opplysningsplikt om bilen har vert skadet og fikset.
Om du selger en bil som har vert skadet og dette blir oppdaget senere så kan du faktisk bli nødt til å betale mellomlegg om skaden er av en sånn art at bilen blir mindre verdt. Dette sjøl om det ikke var du som skadet bilen. Finnest mass jus på dette, søk på google.

Ellers, om selger ikke opplyser om skader, så sier det no sitt om seriøsitet.
På mine siste kjøp fra merkeforhandler, så har faktisk selger uoppfordret dratt fram historikk på bilen.

(anngående opplysningsplikt på skade, en liten egenopplevd historie.
Rundt 20-25 år tilbake i tid så hadde jeg spart meg opp nok penger til å bli den da lykkelige eier av en Volvo 240GL, 83modell, kjøpte den gjennom en autorisert Volvoforhandler. Etter en stund så oppdager jeg at den sliter unormalt mye dekk framme, setter inn bilen til hjulstillingskontroll og den blir justert, men får høre at det er kjørestilen min som gjør at eg sliter dekk(veldig lett å skylde på ungdom selfølgelig) Bilen sliter fremdeles etter justering veldig mye dekk. Etter litt undersøkelse og forbannelse og kjefting på Volvo så blir bilen tatt inn og målt på målebukk. Det blir da påvist at bilen faktisk er rammeskjeiv, så mye at det ikke går ann å justere inn de vinkler som skal ver, og verksmester uttaler at bilen faktisk ikke burde vert på veien i det heile tatt, da bilen faktisk burde vert kondemnert etter den skaden som hadde vert. For å gjøre en lang historie kort, jeg godtok at bilen ble rettet, så den ble spennt opp i jigg, og rettet etter alle spesifikasjoner, jeg fikk nye dekk, allt for Volvos regning, fordi de hadde "glemt" å fortelle at bilen var kollisjonsskadet.
Volvo tjente ikke mye på den for å si det sånn. Hadde de derimot fortallt meg at bilen hadde vert kollisjonsskadet hadde det vert meg som satt med svarteper)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Rolf59
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   22/7/2014, 16:58

Jeg har vært i kontakt med RS i dag og har fått skadehistorikk på bilen. Rusta på bakluka, som RS skal reparere, har vært fjernet en gang før. I 2012. Også den gang var det RS som tok regninga. Jeg synes derfor det er merkelig at de nå har brukt 2 mnd på å bestemme seg for at det er de som skal betale. Men nå håper jeg at de gjør en bedre jobb enn forrige gang. Høyre bakdør har også blitt lakkert en gang før men dette var pga noen riper og ingen større skade.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   9/8/2014, 22:59

Skal bare være "skikkelig" og avrunde denne tråden for min del med å fortelle at jeg nå har fått bilen tilbake med fikset bakluke som Bilia (etter flott inngripen fra bruktbilansvarlig på Bilia Fornebu) tar på sin kappe, samtidig som jeg har betalt for å ta noe rust nederst i skjermer/kanaler på begge sider.

Da endte dette etter min mening med en win-win situasjon hvor Bilia har fått vist at de kan ta ansvar og stille opp med god kundeservice, samtidig som de har fått betalt for en jobb som jeg ellers lett kunne funnet på å satt ut til andre. Resultatet er uansett et stk Mondeo som er i langt flottere stand enn før og som forhåpentligvis vil holde seg temmelig rustfri ennå noen år.  Cool 
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Rolf59
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   10/8/2014, 22:02

Jeg skal, forhåpentligvis, ha bilen inn til RS i morgen for å utbedre rustskader på bakluka. Var innom på Torsdag for å få pris på å få tatt en liten skade på venstre fordør samtidig. Det har flasset av litt lakk i hjørnet av døra. Ett område på 2x2 cm. Jeg spurte om det ble billigere å fikse det samtidig som de hadde lakken i sprøyta og det bekreftet han. Han ringte dagen etter og ga meg en pris på 4900.-. Han sa at de måtte ta hele døra. Jeg forstår at de ikke setter pris på at de skal ta rusta på bakluka for egen regning, men å prøve å ta igjen noe av kostnaden ved å prøve å lure meg er ikke bra. Jeg kjørte innom en annen lakkerer som bekreftet at det ikke ville være noe problem å ta bare ett litet område på døra. Synes RS takler dette dårlig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   10/8/2014, 22:35

Høres tøysete ut. Jeg gjorde det klart i mitt tilfelle at jeg ville være tilfreds med en rimelig og grei utbedring av rusten nederst på skjermene uten at de skulle ta hele skjermen, som jeg fort antok ville være løsningen om jeg ikke satte agendaen. De skulle bare gjøre så godt de kunne med overgangen, var avtalen. De valgte så allikevel å hellakkere begge skjermene, men jeg betalte ikke mer enn avtalt beløp allikevel. Fornøyd med det, naturligvis.

De tok også litt som var i kanalene, men dette har de nøyet seg med å ta "som flekk". Jeg synes dette også ble helt fint. Dette er ikke noen utstillingsbil, men en nå 7 år gammel bruktbil som jeg synes ser veldig fin ut for alderen, tross alt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   

Til Toppen Go down

Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» T4 Bakluke
» Bakluka på Volvo'en i vranglås