Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   17/3/2014, 08:37

Mulig dette er omtalt noe annet sted, men jeg fant ikke noe - så da bare beklager jeg at jeg evt poster på nytt om eksisterende tema.

I helgen fant jeg ut at det var begynnende rustdannelser på bakluka på min Mondeo. Dette er den "nederste delen" som er av metall på luka (rett under vinduet). Det kommer til syne som små bobler under lakken nå - litt på begge sider av luka faktisk. Og, bare før noen spør om det - det har aldri vært noen skade på bakluka som skulle tilsi at noe slikt skulle skje.

Spørsmålet er ; dekker garantien på bilen på noe som helst måte inn dette? Jeg har vel fulgt service ganske slavisk innenfor garantiperioden på bilen, men har nå tatt det utenom og ved behov, da jeg kjører veldig lite pga bruk av annen bil som har blitt primær.

Noen andre som har oppdaget tilsvarende rust?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tobbis
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 85
Registration date : 10.02.2010

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   17/3/2014, 09:44

jeg har hatt en 08 modell som nå min far har. ved service i fjor fant mekaniker rust der du beskriver pluss under høytsittende bremselys. dette ble dekket på garanti hos oss. så håper dette ordner seg for deg å.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   17/3/2014, 20:06

Takker for tips - har satt igang dialog med Bilia nå og når jeg kom hjem i dag, sjekket jeg for sikkerhets skyld også under høytsittende bremselys og der var det også tendenser til noe brunt hos meg også. Kan jo tyde på at dette er svake punkte på disse bilene og da forventer jeg faktisk at det kan gå på garantien. Ditt innlegg her styrker saken, mener jeg. Det er dette som er så bra med forumet her - det er virkelig til glede for oss eiere :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
magnusalex

Antall Innlegg : 47
Registration date : 05.07.2013

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   6/4/2014, 15:39

Jeg har samme problem på min 08, til opplysning Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   6/4/2014, 16:30

Flott at flere melder om samme problem - det føles jo som regel som en sterkere sak i slike tilfeller. Jeg kan nå fortelle at min bil har vært inne til takst hos Bilia og de mente dette var "oksidering" i lakken som resulterte i bobler. Da mente de at Ford neppe ville la det gå under rustgarantien, men ville vært dekket under lakkgarantien om dette hadde skjedd mye tidligere.

Dette har jeg ikke gått noe videre med før jeg får den endelige "dommen" fra Ford som nå skal vurdere det Bilia har sendt dem. Om de sier dette ikke er en garantisak, vil jeg se hva jeg kan gjøre med det. Jeg mener jo at dette er en litt mer komplisert sak enn som så - det at det blir oksidering på en bil, er kanskje ikke teknisk sett det samme som at det ruster, men det blir jo rust av det ganske snart - og helt sikkert innen tiden rustgarantien gjelder for.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   6/4/2014, 20:35

Før jeg byttet min bil inn hadde jeg "dørtrekket" av på bakluken og så store rustrenner på innsiden. Sjekket aldri opp i dette da bilen var bestemt i innbytte, men mulig det kan være lurt å sjekke. Kan jo ikke komme mer fra "innsiden" enn det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd

Antall Innlegg : 36
Registration date : 01.02.2012

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   8/4/2014, 22:39

magnusalex skrev:
Jeg har samme problem på min 08, til opplysning Smile

Jeg kikket etter på min 08 Mondeo i dag, og fant noen små bobler i lakken på samme sted som dere andre her. Det må jo komme innenfra, og da må det vel omfattes av rustgarantien???
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   8/4/2014, 23:07

Jeg skal komme tilbake med tilbakemelding her på hva jeg får som svar, men jeg mener jo også det blir kunstig å dekke seg bak andre ting her.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   10/4/2014, 09:25

Da fikk jeg telefon fra min forhandler Bilia som jeg blir mindre og mindre imponert over. De kunne meddele at dette ikke ville gå på garantien, fordi det var lakkskade og ikke noe som rustgarantien dekker. Dessuten hadde jeg ikke lakkontroll dokumentert de siste par årene. Det morsomme er at de ikke engang gadd å sende saken til Ford, men bestemmer på Fords vegne at dette ikke dekkes. Da blir jeg irritert og Bilia har solgt bil til meg for siste gang. De burde stille seg bak sine kunder og gjøre det de kan for å hjelpe dem. Ikke dekke Ford i slike saker! Dette går rett og slett på at de ikke har forstått hvem de skal leve av fremover. Ford kommer ikke med en pose penger til dem - det er det vi som kjøper bilene som gjør.

Jeg skal bruke litt tid på å formulere dette godt for NAF i påsken og så se hva de sier. Jeg vil gå rett på Ford med saken, for jeg mener dette er en åpenbar gjengangerfeil som denne modellen sliter med. At feilen ikke er oppdaget på en rutinekontroll på autorisert verksted, mener jeg betyr lite. Dette er ikke noen feil jeg har påført bilen på noe vis og dette blir rust og til sist gjennomrusting.

Taksten på skaden er totalt kr 5.500,-. Ikke noen helt vanvittig stor sum, men mer enn jeg gidder å betale for noe jeg mener burde tas av Ford.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
roddis
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 135
Registration date : 29.03.2008

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   10/4/2014, 19:37

Klart det skal dekkes på rustgaranti. Jeg hadde og et sånt vanskelig Ford verksted, byttet til et normalt et. Denne saken kan du fint ta til andre Ford forhandlere, og stå på ditt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tobbis
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 85
Registration date : 10.02.2010

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   13/4/2014, 07:53

klart dette skal dekkes på rustgarantien. lakken blir ikke slik uten videre. å det at bilia ikke har tatt saken til ford Norge får meg til å tenke at de vet du har rett å at de ikke vil inrømme at de har lyvd for deg å håper på at du skal dekke dette selv.

for meg virker det ut som om de prøver få ei stjerne i boka av ford Norge for å spare de for en utgift som helt klart skal dekkes av de.

stå på å ikke gi deg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   16/5/2014, 23:55

hhf skrev:
Da fikk jeg telefon fra min forhandler Bilia som jeg blir mindre og mindre imponert over. De kunne meddele at dette ikke ville gå på garantien, fordi det var lakkskade og ikke noe som rustgarantien dekker. Dessuten hadde jeg ikke lakkontroll dokumentert de siste par årene. Det morsomme er at de ikke engang gadd å sende saken til Ford, men bestemmer på Fords vegne at dette ikke dekkes. Da blir jeg irritert og Bilia har solgt bil til meg for siste gang. De burde stille seg bak sine kunder og gjøre det de kan for å hjelpe dem. Ikke dekke Ford i slike saker! Dette går rett og slett på at de ikke har forstått hvem de skal leve av fremover. Ford kommer ikke med en pose penger til dem - det er det vi som kjøper bilene som gjør.

Jeg skal bruke litt tid på å formulere dette godt for NAF i påsken og så se hva de sier. Jeg vil gå rett på Ford med saken, for jeg mener dette er en åpenbar gjengangerfeil som denne modellen sliter med. At feilen ikke er oppdaget på en rutinekontroll på autorisert verksted, mener jeg betyr lite. Dette er ikke noen feil jeg har påført bilen på noe vis og dette blir rust og til sist gjennomrusting.

Taksten på skaden er totalt kr 5.500,-. Ikke noen helt vanvittig stor sum, men mer enn jeg gidder å betale for noe jeg mener burde tas av Ford.

Jeg var på Bilia og klaget på boblene i lakken på bakluka for noen dager siden. Traff på en hyggelig kar som kikket på bakluka, tok bilder og målte lakktykkelse. Tok også bilder av serviceheftet. Han skulle sende alt inn til Ford og søke om å få det på garantien. I går fikk jeg telefon fra han med beskjed om at det ville bli dekket av garantien. Så jeg er veldig fornøyd både med utfallet av saken, og behandlingen jeg fikk på Bilia.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   17/5/2014, 07:48

Godt å høre det finnes unntak. Hvilken årsmodell har du og hvilken Bilia-forhandler?

I mitt tilfelle, har jeg nå sendt en reklamasjon skriftlig i posten etter anbefaling fra NAF, hvor jeg har lagt ved konsulentrapport fra NAF-testsenter. Så får vi se hva de svarer på den. Jeg har mindre og mindre tro på noe positivt her, men om dette ikke fører frem, vil NAF se på dette videre, sier de.

Jeg har også oppdaget noe rust nederst i kanal/skjerm på begge sider - lakken løsner litt der nå. Irriterende, men jeg har sett nøyaktig det samme hos en kamerat som har en S-Max, så dette er nok også relativt vanlig. Får ta bilen til noen som kan ordne på det også - jeg anser meg som relativt ferdig med rustpussing og hjemmelakking av biler ... :-( Litt skuffet over at det kommer slikt etter 7 år med ganske pen behandling av bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   17/5/2014, 22:51

hhf skrev:
Godt å høre det finnes unntak. Hvilken årsmodell har du og hvilken Bilia-forhandler?

I mitt tilfelle, har jeg nå sendt en reklamasjon skriftlig i posten etter anbefaling fra NAF, hvor jeg har lagt ved konsulentrapport fra NAF-testsenter. Så får vi se hva de svarer på den. Jeg har mindre og mindre tro på noe positivt her, men om dette ikke fører frem, vil NAF se på dette videre, sier de.

Jeg har også oppdaget noe rust nederst i kanal/skjerm på begge sider - lakken løsner litt der nå. Irriterende, men jeg har sett nøyaktig det samme hos en kamerat som har en S-Max, så dette er nok også relativt vanlig. Får ta bilen til noen som kan ordne på det også  - jeg anser meg som relativt ferdig med rustpussing og hjemmelakking av biler  ...  :-(    Litt skuffet over at det kommer slikt etter 7 år med ganske pen behandling av bilen.

Bilen min er en 2008 modell, første gang registrert i oktober 2008. Etter bostedet ditt å dømme, har jeg sannsynligvis vært hos samme Bilia-forhandler som deg, nemlig Bilia på Vitbank i Lier.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   18/5/2014, 08:40

Min er kjøpt på Fornebu, men jeg har hatt mest med Lier å gjøre, med blandede erfaringer. Nå var det imidlertid skaderkstedet på Økern som gjorde vurderingen i dette tilfellet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Rolf59
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 77
Registration date : 05.04.2014

PosteTema: Rust i bakluka.   19/5/2014, 23:22

Etter å ha lest denne tråden tok jeg en nærmere titt på bakluka på vår Mondeo 08. Jeg oppdaget at vi har akkurat de samme skadene som er beskrevet i tråden her. Skal ta en tur til Ford på Ensjø i morgen og høre hva de har å si.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   19/5/2014, 23:25

Ja, det er flott om du poster resultatet her inne igjen. Det virker definitivt som en generell svakhet på disse bilene og da synes jeg Ford burde være store nok til å fikse det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Rolf59
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   20/5/2014, 19:51

Var i dag på Røhne og Selmer karosseriavd på Alna og viste frem rustskadene på bakluka. De tok bilder av skadene og skulle sende det inn til Ford Norge. Men han var ikke veldig optimistisk med tanke på å få det dekket. Han mente bilen var såpass gammel (2008 mod) så det var vanskelig å unngå rust. Da jeg fotalte at det var flere som opplevde rust på disse stedene, hadde han ikke hørt noe om dette før. De skulle sende det inn med en gang men jeg måtte regne med ca en mnd før jeg får svar.
Hadde vært fint om profilen "Odd" kunne fortelle hvilken Bilia du har vært på.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   20/5/2014, 20:13

Den beskjeden var jo nøyeaktig det min Bilia-kontakt sa skulle skje, men etter å ha taksert saken gadd de ikke engang å sende saken min til Ford... Så de var jo enda sløvere enn R&S ser ut til å være da. Akkurat det mener jeg ihvertfall er helt horribelt og viser at de ikke forstår kundebehandling i det hele tatt.

Så lenge alle sender sakene sine til Ford Norge, kan de ihvertfall ikke hevde at dette ikke er kjente saker. Jeg mener et volum av dette må betyr noe. Ser jo også noen har fått skadene tidlig og fått det fikset på garantien, hvilket jo er naturlig, men de er jo også registrerte tilfeller uansett ...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
odd

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   20/5/2014, 23:01

Rolf59 skrev:
Var i dag på Røhne og Selmer karosseriavd på Alna og viste frem rustskadene på bakluka. De tok bilder av skadene og skulle sende det inn til Ford Norge. Men han var ikke veldig optimistisk med tanke på å få det dekket. Han mente bilen var såpass gammel (2008 mod) så det var vanskelig å unngå rust. Da jeg fotalte at det var flere som opplevde rust på disse stedene, hadde han ikke hørt noe om dette før. De skulle sende det inn med en gang men jeg måtte regne med ca en mnd før jeg får svar.
Hadde vært fint om profilen "Odd" kunne fortelle hvilken Bilia du har vært på.

Hei.
Jeg har i en tidligere post i denne tråden skrevet hvilken Bilia-forhandler jeg var hos, men kan godt gjenta det: Jeg var hos Bilia i Lier. Der tok de også bilder av skade og servicehefte, og sendte inn til Ford Norge. Tok bare 1-2 uker før jeg fikk beskjed om at det ble dekket av garantien.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   21/5/2014, 21:32

Nå har jeg fått svar fra Ford Motor Norge AS, som er i tråd med mine forventninger - negativt. De bruker samme argument som forhandler (Bilia) - at dette er en lakkfeil (3 år eller 100.000 km) og ikke noe som dekkes av rustgarantien.

De skriver videre at det ikke er garanti på gjennomrustning fra innsiden! Jeg har ikke satt meg ned og lest alt med liten skrift, men dette virker sprøtt.

Saken sendes derfor inn til NAFs jurister, så får vi se hva som skal gjøres videre evt.

Oppsummert, er jeg ikke happy med å ha en bil som nå ruster både i bakluke og lengst fremme i kanalene på begge sider. Dette er ikke en ny bil naturligvis, men det er en bil jeg har hatt fra den var ny og jeg har tatt godt vare på den. Da synes jeg ikke den burde rustet allerede nå. Ikke imponert!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Rolf59
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   22/5/2014, 09:59

En ting som kan være positivt for min sak mot Ford er at servicen er fulgt til punkt og prikke på Ford verksted. Vi kjøpte bilen for to mnd siden hos RøhneSelmer på Ensjø og i forbindelse med kjøpet fikk jeg ett lakkkontrollskjema som ikke sier noe om lakkskadene. Enten så har ikke verkstedet sett skadene eller de har valgt å ikke si noe om det. Dette kommer jeg til å bruke mot dem for alt det er verdt. Om det viser seg vanskelig, hadde det vel også latt seg gjøre at vi som har problemet organiserer oss og jobber samlet mot Ford. Kan hende det er lettere å få gjennomslag om vi er flere som henvender oss samlet enn om vi kommer en og en.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   22/5/2014, 10:05

Jeg fikk ikke noe "påpakk" for manglende papirer i saken jeg heller, selv om jeg hadde brukt litt ulikt med verksteder. Hadde jo også en garantiutløpstest hos NAF nettopp for å plukke opp alt jeg evt måtte fikse på før garantien gikk ut.

I mine øyne, er det eneste som fungerer i slike saker en massiv protest fra flest mulig og gjerne i det offentlige rom (hadde de vært smarte hadde de skjønt at et åpent søkbart forum som dette også gjør dem skade om de ikke leverer service) hvor også Ford skjønner at det er skadelig for dem å yte dårlig service når bilene ikke holder mål. Jeg anbefaler naturligvis ikke Ford like varmt lengre med denne erfaringen jeg nå har fått. Tidligere har jeg "solgt Mondeo" til alle som har spurt. Jeg har hatt andre bilmerker som har vært rustfrie i langt eldre utgaver. Dette er for dårlig!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   25/6/2014, 14:21

Kan oppdatere litt på siste hendelser: Mens saken med underlag lå hos NAFs jurister, fikk jeg en telefon fra en relativt fersk sjef for bruktbilavdelingen på Bilia Fornebu som hadde lest kopien av brevet mitt til FMN. Han så verdien av å gi god service for å forhåpentlig komme styrket ut av det med tanke på mulig fremtidig business fra meg eller andre. Han mente vi var lite tjent med å sette igang masse papirarbeid og saksbehandling for en såpass liten sak, hvilket jeg jo er helt enig i. Slik skal det være!

Avtalen nå er at han dekker dette med bakluka om ikke FMN gjør det (hvilket de nok ikke gjør) og at jeg stopper NAFs jurister. Jeg har til gjengjeld sagt at jeg vil betale dem for å fikse kanal-rust som jeg jo forstår ikke er dekket av noen garanti nå. Da mener jeg vi får en win-win av dette totalt sett. Bilen skal inn i slutten av juli, så får jeg håpe alt nå går som planlagt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Rolf59
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   2/7/2014, 17:02

Jeg har ett spørsmål når det gjelder rustskader. Da vi kjøpte bilen (April 2014) fikk vi med ett skjema som en mekaniker på Røhne Selmer hadde fylt ut. Der har han krysset av for at det ikke finnes rust eller lakkskader på bilen. Hvor mye er dette skemaet verdt? Det er mye stensprut på bilen, men det er greit. Det som ikke er greit er skadene som vises på bildene. Burde disse skadene vært avmerket på skjemaet og hva kan jeg eventuelt gjøre med dette?

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?   

Til Toppen Go down

Rustdannelser i bakluka - garanti på slikt?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» T4 Bakluke
» Bakluka på Volvo'en i vranglås