Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Bagasjeromsgardin mellom tak og 2. seterad

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
emergo
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 73
Registration date : 07.10.2007

PosteTema: Bagasjeromsgardin mellom tak og 2. seterad   7/11/2007, 18:15

Er det noen som har fått levert bil med denne gardina?

Jeg bestilte dette i god tro om at det var en sånn "rollo" a la audi og mercerdes, med et slags opptrekkbart nett som sitter på rull. Etter å ha lest i den engelske brukerhåndboka ser jeg det der finnes beskrivelse av et såkalt "cargo-net". Er det det samme? I såfall sitter det ikke på rull, men festes og strammes med belter mot festekrokene på gulvet i bagasjerommet. Dette virker tungvint synes jeg, men er altså usikker på om det er dette jeg har bestilt.

Noen som har bestilt og sett i praksis?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Bagasjeromsgardin mellom tak og 2. seterad   7/11/2007, 19:27

Det er et nett som spennes slik du skriver ja. Det monteres da "bak" bagasjeromsgardinen som går horisontalt. Jeg ble også litt skuffet når jeg så det var slik det funket og har ikke montert dette ennå. Vil nok bare ha dette oppe når jeg skal på ferieturer og trenger beskyttelsen pga høy lasting bak. Faren er naturligvis at den blir stående når man først har fått den opp fordi det er litt småjobb å ta det ned igjen, men jeg ønsker å fjerne den fordi sikten bakover jo som kjent ikke er allverden i utgangspunket heller.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
emergo
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Bagasjeromsgardin mellom tak og 2. seterad   7/11/2007, 23:03

Takker for oppklarende svar.

Det er altså slik jeg fryktet. Med mindre man bruker denne "permanente" gardina så er egentlig baggasjeplassen bak begrenset til det man får under det horisontale baggasjetrekket, det vil vel si omtrent som på sedanversjonen. Å laste opp mer uten å dekke til over 2. seterad er jo livsfarlig, spesielt for de små som sitter i baksetet.

Kjører nå en MB c-klasse hvor denne "rollo" funksjonen er genial. Når mye eller større ting lastes baki er det gjort på 7 sekunder å trekke opp gittergardina. Må si jeg er skuffet nå. Spesielt med tanke på å ha betalt såpass mye ekstra for så dårlig funksjonalitet. Spurte selger spesifikt om akkurat denne gardina ved bestilling, han kjente ikke til detaljer om denne.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 282
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Re: Bagasjeromsgardin mellom tak og 2. seterad   7/11/2007, 23:24

Er litt usikker nå, men Bagasjeromsgardin mellom tak og 2. seterad vil vel ikke "låse" av den horisontale gardinen?!?!? Synes jeg har sett dette på tidligere ver av Mondeo der begge er lukket/oppe...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
emergo
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Bagasjeromsgardin mellom tak og 2. seterad   7/11/2007, 23:55

Mulig jeg uttalte meg litt klønete. Selvfølgelig kan den horisontale gardina (standard) trekkes over baggasjedelen uavhenig av den vertikale (da denne er montert mellom bakseteryggen og rullen).

Det jeg mener er at om man ikke bruker dette "lastenettet"/vertikale gardina, er det jo livsfarlig å fylle opp bakrommet over setehøyde, da man da ikke vil kunne trekke det horisontale trekket bakover over lasten.

Derfor er det synd det er så tungvint å bruke i praksis, slik som "hhf" skriver, sammenlignet med en del andre bilprodusenters løsninger.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Bagasjeromsgardin mellom tak og 2. seterad   8/11/2007, 09:27

Jeg uttrykte også min skuffelse til selger når jeg overtok bilen. Han sa vel da noe i retning av at dette var en løsning som var valgt fordi den var sikrere enn de "kombirollo"-løsningene som ellers er vanlige. Jeg kan jo forsåvidt være enig i dette til en viss grad. Lånebilen jeg hadde før jeg fikk Mondeoen var en Volvo v50 som hadde en slik kombirollo. Den var alt annet enn sikker etter min mening. Der satt den vertikale gardinen litt "ønsket på plass" i kassen hvor den horisontale var festet og det er helt klart at Mondeo-løsningen er bedre her.

NAF har jo ofte testet belastningstoleransen på bakseter som kan slåes ned og der har de funnet mye rart. Vil tro samme ville gjelde om de testet denne typen gardiner.

At det er en smule upraktisk er en helt annen sak og jeg vil tro at spesielt for de som kjører mye firmabilkjøring med mye last bak, så vil en permanent vertikal gardin være løsningen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Bagasjeromsgardin mellom tak og 2. seterad   8/11/2007, 09:49

Slikt "permanent" gitter heter vel egentlig "hundegitter".
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Bagasjeromsgardin mellom tak og 2. seterad   8/11/2007, 09:52

Men det er ikke metall-gitter. Det er bare et nett.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Fatman

Antall Innlegg : 16
Registration date : 14.10.2007

PosteTema: Re: Bagasjeromsgardin mellom tak og 2. seterad   10/11/2007, 10:26

hhf skrev:
Jeg uttrykte også min skuffelse til selger når jeg overtok bilen. Han sa vel da noe i retning av at dette var en løsning som var valgt fordi den var sikrere enn de "kombirollo"-løsningene som ellers er vanlige. Jeg kan jo forsåvidt være enig i dette til en viss grad. Lånebilen jeg hadde før jeg fikk Mondeoen var en Volvo v50 som hadde en slik kombirollo. Den var alt annet enn sikker etter min mening. Der satt den vertikale gardinen litt "ønsket på plass" i kassen hvor den horisontale var festet og det er helt klart at Mondeo-løsningen er bedre her.

NAF har jo ofte testet belastningstoleransen på bakseter som kan slåes ned og der har de funnet mye rart. Vil tro samme ville gjelde om de testet denne typen gardiner.

At det er en smule upraktisk er en helt annen sak og jeg vil tro at spesielt for de som kjører mye firmabilkjøring med mye last bak, så vil en permanent vertikal gardin være løsningen.

Ingen tvil om at det også var et aspekt ved dette, at salgsapparatet til Ford ikke helt visste hva det var som ble levert til Mondeo på et litt tidlig stadie.
Jeg har også denne "permanente" gardinen, men ble forespeilet en gardin som faktisk skulle være integrert i bakseteryggen. MEN det var den da altså ikke......og jeg har ennå ikke bestemt meg helt hvorvidt jeg synes dette er en kjekk og akseptabel løsning eller ei....men det heller vel til at jeg beholder den så langt.

At den virker som en solid innretning er imidlertid hevet over enhver tvil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Bagasjeromsgardin mellom tak og 2. seterad   10/11/2007, 13:20

Fatman skrev:
...men ble forespeilet en gardin som faktisk skulle være integrert i bakseteryggen. MEN det var den da altså ikke ...

Selv ante jeg "ugler i mosen" etter at jeg leste div. tester, mondeo brosjyren, prislisten og kontrakten. Det gikk fort opp for meg at det vi snakket om da bilen skulle kjøpes var "bagasjeromsgardin", integrert Bagasjeromsgardin (mellom tak og 2. seterad), men ble oppført i kjøpskontrakt med varekoden til hundegitter. Jeg fikk rettet på dette etter at jeg oppdaget feilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Fatman

Antall Innlegg : 16
Registration date : 14.10.2007

PosteTema: Re: Bagasjeromsgardin mellom tak og 2. seterad   11/11/2007, 21:22

tost-ha skrev:
Fatman skrev:
...men ble forespeilet en gardin som faktisk skulle være integrert i bakseteryggen. MEN det var den da altså ikke ...

Selv ante jeg "ugler i mosen" etter at jeg leste div. tester, mondeo brosjyren, prislisten og kontrakten. Det gikk fort opp for meg at det vi snakket om da bilen skulle kjøpes var "bagasjeromsgardin", integrert Bagasjeromsgardin (mellom tak og 2. seterad), men ble oppført i kjøpskontrakt med varekoden til hundegitter. Jeg fikk rettet på dette etter at jeg oppdaget feilen.

Jeg hadde også runden om hundegitter, men dette var et metallisk gitter, som heller ikke selger ville anbefale. Derfor ble det valgt "baggasjeromsgardin"....som jeg ble fortalt var en gardin som lå skjult i bakseteryggen når den ikke var i bruk. MEN det viser seg å være denne løsningen flere andre her tydeligvis også har fått.
Har egentlig planer om å ta dette opp med selger igjen, da jeg fremdeles har noen ting på bilen som jeg ikke er 100% komfortabel med i henhold til bestillingen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425

PosteTema: Re: Bagasjeromsgardin mellom tak og 2. seterad   16/11/2007, 00:37

Bagasjeromsgardin ved 2. seterad.

http://finn.no/finn/viewimage?finnkode=11740995&reference=5/117/409/95_80332815.jpg&adheading=Ford+Mondeo+2%2C0+TDCi+Titanium+Navigasjon%2B%2B+Stasjonsvogn+2007%2C+17000+km.%2C+kr.+399.000%2C-&sid=xz5ebauhFS7488420&adTypeId=20&WT.svl=Minibilde
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
emergo
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Bagasjeromsgardin mellom tak og 2. seterad   16/11/2007, 11:08

pantherX skrev:
Bagasjeromsgardin ved 2. seterad.

http://finn.no/finn/viewimage?finnkode=11740995&reference=5/117/409/95_80332815.jpg&adheading=Ford+Mondeo+2%2C0+TDCi+Titanium+Navigasjon%2B%2B+Stasjonsvogn+2007%2C+17000+km.%2C+kr.+399.000%2C-&sid=xz5ebauhFS7488420&adTypeId=20&WT.svl=Minibilde

Fint illustrerende bilde. Når man ser nøye etter ser man her at gardina er festet med belter ned i festeringene ved gulvet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425

PosteTema: Re: Bagasjeromsgardin mellom tak og 2. seterad   16/11/2007, 12:32

Spørsmål til dere som har fått disse gardinene.

Av det jeg kunne se, så er der en spalte mellom seterygg og rolloholderen, hvor gardinet skal trekkes i mellom. Når den først er montert i de nedre ringene, er det da bare å løsne det fra takholderene og sleppe den ned, eller blir den så slapp at den må fjernes når den ikke er i bruk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Bagasjeromsgardin mellom tak og 2. seterad   3/12/2007, 15:25

emergo skrev:
Mulig jeg uttalte meg litt klønete. Selvfølgelig kan den horisontale gardina (standard) trekkes over baggasjedelen uavhenig av den vertikale (da denne er montert mellom bakseteryggen og rullen).

Det jeg mener er at om man ikke bruker dette "lastenettet"/vertikale gardina, er det jo livsfarlig å fylle opp bakrommet over setehøyde, da man da ikke vil kunne trekke det horisontale trekket bakover over lasten.

Derfor er det synd det er så tungvint å bruke i praksis, slik som "hhf" skriver, sammenlignet med en del andre bilprodusenters løsninger.

Synes ikke det er så tungvint. Jeg har løsnet festene i taket, og lar stanga ligge i spalten foran den horisontale "rullegardinen". Da er den ikke i veien på noen måte, og enkelt å sette opp igjen.

Den vertikale gardinen virker veldig solid, så jeg har ikke noen betenkeligheter med å bruke den når det trengs. Den er imidlertid ganske finmasket, så den tar bort mye av sikten bakover, særlig i mørke. Siden jeg også har sotede ruter kommer gardinen til å være nede når den ikke trengs.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
luddaen

Antall Innlegg : 2
Registration date : 29.01.2008

PosteTema: Re: Bagasjeromsgardin mellom tak og 2. seterad   29/1/2008, 02:05

Det som er meget dumt i Mondeo er at at man ikke kan bruke denne gardinen lengre fremme om man legger ned setene.
(som en form for varebil)
Det kan man på BMW og Audi f.eks.
Og at det skal koste 2.500.- for en sånn løsning er jo horribelt. Jeg har en slik og trodde det var likt Audi og BMW.
Jeg viste det til selgeren når jeg fikk bilen og han ble jo like overrasket som meg. Kanskje et kjapt kurs for selgerne om hvordan tingene faktisk er kunne vært lurt før de selger det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Bagasjeromsgardin mellom tak og 2. seterad   

Til Toppen Go down

Bagasjeromsgardin mellom tak og 2. seterad
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Mellom aksel FORD HASTER
» Mellomaksling