Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Ny Mondeo-eier sier hei.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 144
Registration date : 15.02.2014

PosteTema: Ny Mondeo-eier sier hei.   18/2/2014, 16:38

Heisann folkens!
Registrerte meg før helga da jeg hadde slått til på en 2010 Mondeo 2.2 TDCi Titanium, men ville ikke presentere meg før bilen var hentet.
Har vært Saab-eier i over 15 år, og nå sist en Saab 9-5 Aero. Har i grunnen alltid vært litt Ford-mann da jeg vokste opp med en far som var innom 3 stk. Granada MK 1, både en 2.6 GL og 3.0 GL, en MK 2 - 2.8 GL, en Scorpio og en MK 2 Mondeo Ghia. Selv har jeg hatt Taunus, Sierra og MK 1 Mondeo tidligere.

Utgangspunktet var egentlig å bytte til en nyere Saab 9-5 Aero, men i og med at det begynner å bli få av dem og de bruker noe vanvittig med drivstoff, dreide jeg etter hvert over på 175 hesters Mondeo. Da denne dukket opp med litt styling både eksteriørt og interiørt,  IVDC fjæring, samt en del av det andre utstyret jeg ønsket meg, slo jeg til.

Har nå kjørt ca. 70 mil fra Skien og hjem, og må si jeg er meget godt fornøyd! Jeg brukte litt tid på å finne den helt perfekte sittestillingen, men etter litt tweaking sitter jeg nå som støpt. Ble umiddelbart skuffet over at den ikke hadde cruisecontrol. I og med at dette er en såpass ny Titanium (X?) (S?) regnet jeg det som en selvfølge, så jeg kom ikke på å spørre om det en gang. Det går muligens an å ettermontere, men jeg vet ikke helt om jeg bryr meg med det. Den andre skuffelsen var da jeg skulle tilbringe natta oppe i vinterkalde Folldal, og skulle programmere Webastoen til dagen etter. Det lot seg ikke gjøre da det viser seg at det er drivstoffdrevet hjelpevarmer på den. IKKE parkvarmer.... Kjørte innom Ford Orkanger som skulle sjekke om noe evt. ettermonteres eller om det bare er å gjøre om software. Får vel svar etter hvert.

Ellers er det meste veldig tilfredstillende og bilen er en drøm å kjøre. Sterk motor og gode kjøreegenskaper!

Legger merke til at det tilsynelatende er folk med mye kunnskap her, og det håper jeg å dra nytte av! (Uten at jeg må ha hjelp mer enn nødvendig....  Razz  )

Her er noen bilder av bilen:

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Ny Mondeo-eier sier hei.   18/2/2014, 22:07

Ser nå at denne ikke skulle vært postet her. Moderator må gjerne flytte tråden til riktig underforum.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Londo

Antall Innlegg : 9
Registration date : 28.10.2013

PosteTema: Re: Ny Mondeo-eier sier hei.   20/2/2014, 22:47

Heisann.
Jeg har også en 2010 titanium s , men med 140 hk.
Jeg kjøpte min brukt i høst. Den har cruise control, men jeg har tilgode å bruke den. Tydeligvis ekstra utstyr dette da.
Forøvrig gratulerer med en flott bil Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 656
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Ny Mondeo-eier sier hei.   21/2/2014, 06:25

Gå inn på menyene med tenning på hakk 2/ trykk på start knappen uten motor i gang.
Har du kjørevarmer har du også park. varmer.

Bilen kan ikke gå når den skal stilles inn.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Ny Mondeo-eier sier hei.   21/2/2014, 11:34

Har prøvd å sette på tenningen og gå inn på menyen. I oppsettet får jeg kun mulighet til å krysse ut eller inn hjelpevarmer. Det er ingen mulighet for programmering av varmeren. Noen ganger hvis jeg kun starter bilen for å flytte den, går varmeren en stund etter jeg har stanset motoren, og jeg ser (og ikke minst lukter) eksosen som kommer ut av eksosrøret bak høyre framhjul.

Når det gjelder cruisecontrol, er jeg enig i at det ikke er en absolutt nødvendighet, og på de andre bilene jeg har hatt, er det langt fra hverdagsbruk, men på langturer synes jeg det er behagelig. Det er også greit for å holde farten jevn, men men...
Ser at for å ettermontere, må man ha nytt ratt og div. så det blir i hvert fall for dyrt å ettermontere.

Savner også parkeringsensorer. Spesielt ved rygging, men her finnes det jo uorginale saker som bla. a. er trådløse, festes i skiltplate osv. så det kan jo være et alternativ etter hvert.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Ny Mondeo-eier sier hei.   21/2/2014, 12:49

Ligger ikke på samme sted som hjelpevarmeren.

Ligger under komfort
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Ny Mondeo-eier sier hei.   21/2/2014, 16:06

Har gått gjennom hele menyen i Converse, og det er ingen steder jeg får opp komfort.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Ny Mondeo-eier sier hei.   21/2/2014, 19:27

Komfort var på Focus det.

Her kan du se. Er på tysk og litt dårligt filmet.

http://www.youtube.com/watch?v=KMHVvavb0YQ
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Ny Mondeo-eier sier hei.   22/2/2014, 01:41

Takk. Jeg har ikke det valget i menyen. Var innom min lokale Ford-forhandler i dag, og de mente at når jeg ikke har park-varmeren i menyen, er det lite de kan gjøre. Den er bestilt uten som ny, og da er det bare slik. Litt rart dog, i og med at det vitterlig er en diesel-varmer montert. Skulle tro det ikke er stor forskjell på varmeren som er montert som hjelpevarmer, og den som er montert for parkvarmer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Ny Mondeo-eier sier hei.   22/2/2014, 09:16

Det er feil.

Du må ha siste software på instrument og varmer så kan de legge in parkvarmer i "CCC" fila på bilen.

Har gjort dette på flere Mondeo / S-Max
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Ny Mondeo-eier sier hei.   22/2/2014, 09:29

Ok. Tusen takk for svar! Da skal jeg be de se på det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Ny Mondeo-eier sier hei.   25/2/2014, 22:10

Har fått lagt inn siste programvare samt parkeringsvarmer i menyen hos min lokale Fordforhandler i dag. Prøvde å programmere type 15. min. fram osv. uten at noe skjedde. Kjørte "aktiver nå" og varmeren startet og gikk ca. halvtime. So far so good. Har nå programmert varmeren til i morgen tidlig og håper på forvarmet bil når jeg skal kjøre til jobb! Smile
Takk forresten til Titanium x 2009 for hjelpa!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Ny Mondeo-eier sier hei.   26/2/2014, 06:23

Ang programering så må det vel være minst 60-70minutter fram i tid.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Ny Mondeo-eier sier hei.   26/2/2014, 07:58

Varmeren var i gang den, så her er det fryd og gammen! Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Ny Mondeo-eier sier hei.   26/2/2014, 12:38

Programmert tid er når bilen skal være ferdig oppvarmet (ikke når oppvarmingen skal starte), så å legge inn bare 15 minutter frem i tid funker sikkert ikke.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Ny Mondeo-eier sier hei.   26/2/2014, 13:09

Nei fant ut det. Som nevnt, gikk varmeren i dag tidlig, så det ser ut til å funke som det skal. I hvert fall i kupeen. Usikker på om motoren ble fortere varm dog.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Ny Mondeo-eier sier hei.   26/2/2014, 13:50

Kjølevannet til motoren pumpes også rundt og varmes, så Webastoen fungerer også som motorvarmer.

Et tips for å unngå problemer kan være å deaktivere "AUX Heater" i menysystemet i perioder med mye småkjøring. Jeg har mange 2-5-minuttersturer, og da risikerer man at Webastoen prøver å starte hver gang men aldri blir skikkelig varm.
Resultatet kan bli soting og feilfunksjon senere. På så korte turer rekker den uansett ikke å gjøre noen nytte. Som parkeringsvarmer fungerer den uavhengig av dette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Ny Mondeo-eier sier hei.   26/2/2014, 15:33

Nyttig tips. Takk for det. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Ny Mondeo-eier sier hei.   1/3/2014, 20:56

Da er det montert en aktiv subwoofer som jeg har hatt i flere biler før. Er en Pioneer ts-wx205a. Litt stor og plasskrevende kasse, men fordelen med den er at det bare er å koble av kablingen, så er det bare å ta den ut.
Heldigvis fant jeg ut at det har vært tilkoblet noe lignende tidligere, så det var allerede loddet på signal-kabler fra to av høyttalerutgangene bak på stereoen. Da var det bare å hekte seg på der og dra bak til bagasjerommet. Strøm gjorde jeg også enkelt ved å hente fra ledig uttak i boksen til venstre bak i bagasjerommet. Subben virker da bare når tenningen står på, men det synes jeg ikke er koe problem.

Synes egentlig Sonyanlegget i bilen låt bra fra før, men savnet litt mer dypbass. Nå er det mer slik jeg vil ha det.

Liker bilen bare bedre og bedre. Spesielt bunndraget i motoren og kjøreegenskapene. Setter også veldig stor pris på IVDC. Absolutt ikke bare en gimmick slik jeg først kanskje mistenkte. Gleder meg til vi kommer så langt at man kan begynne å vurdere sommerhjul! Smile

Savner fortsatt parkeringssensorer. Spesielt bak, så jeg vurderer sterkt å ettermontere ett eller annet. Enten sensorer bak skiltplata,meller kanskje rett og slett et trådløst ryggekamera. Må i så fall sette skjermen helt til venstre oppå dashen, så litt usikker på det, men vi får se. Det beste hadde jo vært et kamera som sender trådløst til telefonen hvis noe slikt finnes, men det har jeg foreløpig ikke sett.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ibenholt88

Antall Innlegg : 2
Registration date : 12.07.2014

PosteTema: Re: Ny Mondeo-eier sier hei.   12/7/2014, 16:25

Kan ikke rygge kamera kobles til spilleren din ?
Jeg kjøpte en pioneer med touchskjerm.
Har koblet ryggekamera direkte inn i spilleren via Kabler, funker som pokker og slipper å ha extra skjermen, fungerer også kun på lyd hvis du ikke kan se skjermen pga sollys.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Ny Mondeo-eier sier hei.   12/7/2014, 18:47

Har ikke navi. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content