Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

C-dekk på personbil (varebildekk)

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 13.06.2010

PosteTema: C-dekk på personbil (varebildekk)   15/12/2013, 20:46

Dette sier seg forsåvidt litt selv, men jeg spør nå likevel. Er det noen som vet om det er lov til å bruke C-dekk på vanlig personbil?
Grunnen til at jeg vurderer dette er rett og slett pga dekkdimensjon. Org. dim er som kjent 215/55-16, og på sommer har jeg gått litt opp i rulleomkrets til 205/60-16. Behagelig, og Hakka Blue-dekka er meget bra, så er det sagt. Gammel dim på vinterdekk er 205/55-16 som er litt for små. Kunne gått opp til 205/60 her og, men etter en del trøblete dårlig brøyta nordmørsføre så sku jeg egentlig hatt smalere enn 205, og at hjula skal være like høye som 205/60. Da er aktuell dimensjon 195/65-16, som går greit på 7-toms felgbredde. Denne dimensjonen fins ikke på de gode piggdekkene hos de kjente merkene. Alternativet er da å vurdere f.eks Hakkapeliitta C Van dekka, som mønstermessig er samme dekka som Hakkapeliitta 5. Disse fins i 195/65-16, men er som sagt varebildekk.

Noen som har peil på om det i det hele tatt er lov, og er det no poeng å vurdere c-dekk?
Er jo en del små varebiler a la Citroen Berlingo som ofte putrer rundt og sjeldent er fullastet. Disse må ha c-dekk.

Er det noen som har en formening om Hakkapeliitta C Van evt er vesentlig dårligere til person bil enn Hakkapeliitta 5 som blir sammenligningsmodellen?
Kjøpte forøvrig 2 nye 5'ere til A6en til samboer. De sitter bra på vinterføre de. Kanskje ikke de beste på asfalt med...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: C-dekk på personbil (varebildekk)   16/12/2013, 14:50

Dette har vel med Load Index å gjøre. Er nok ikke ulovlig å kjøre med høyere LI enn nødvendig. Man må vel bare regne med litt stivere oppførsel og litt mer dekkstøy, siden dekk med høyere LI er stivere (flere lag stålcord, og kanskje andre forskjeller også).
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil

C-dekk på personbil (varebildekk)
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Nokian Hakka 5 og 7. Rana billigste? NOEN FÅ DEKK IGJEN!
» Dekk størrelsa å anna info om dekk
» mustang felger og dekk
» Moped dekk
» Felger / dekk 16"