Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Ettermontere Xenon

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Thomas_Dp

Antall Innlegg : 4
Registration date : 04.11.2013

PosteTema: Ettermontere Xenon   4/11/2013, 10:43

Hei der..

Har en 2010 modell Mondeo stv. Titanium x .

Lurte på om noen har ettermontert Xenon lys i sin, hva kjøpte dere og fikk dere problemer med feilmeldinger ?

mener jeg ikke har selvjusterende lykter.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
toarni

Antall Innlegg : 38
Registration date : 27.11.2012

PosteTema: Re: Ettermontere Xenon   10/11/2013, 17:28

Har montert xenon i langlysan på min mk4,funka bra det,bare ut med lykta og montere på...Smile
Men lærte noe nytt på fredag når jeg blei stoppet i teknisk kontroll med transportern,fikk pålegg om å fjerne xenon i langlys på bilen,ekstralysan og kurve tåkelysan da lyktene ikke hadde rette bokstaver for og ha xenonpærer..Sad i norge e det desverre ikke lov og ha gode fjernlys...:-/
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Thomas_Dp

PosteTema: Re: Ettermontere Xenon   10/11/2013, 17:45

Vet det skal stå noen bokstaver og greier for at selve lampa skal være godkjent.. Tror ikke jeg har det.. Ikke selvjusterende heller, men har lyktespylere...

Tror det blir å kjøpe inn til nærlys og fjærnlys .. 4300k så bør det ikke være veldig synlig.. (Blå)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
toarni

PosteTema: Re: Ettermontere Xenon   10/11/2013, 18:30

Har org xenon i nærlys på min så bytta bare til xenon i fjernlysan..Smile jeg ble iallefall fornøyd med det,men skal i tillegg sette på 2/3 ekstralys siden vi kjører endel rundt i finnmark..Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Ettermontere Xenon   10/11/2013, 22:35

Flott med pålegg om fjerning, skulle fått køyreforbud til det var fiksa samtidig.
Det er slikt idioti som blendar alle oss andre på vegen, sjølv med lovlig xenon i eigen bil.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
toarni

PosteTema: Re: Ettermontere Xenon   11/11/2013, 11:18

Inbreak skrev:
Flott med pålegg om fjerning, skulle fått køyreforbud til det var fiksa samtidig.
Det er slikt idioti som blendar alle oss andre på vegen, sjølv med lovlig xenon i eigen bil.....
Vis den var siktet til meg så regner jeg med at du hadde blitt blendet om jeg hadde hatt halogen i FJERNLYSENE også... har halogen i nærlys + linselys så mine lys blender ikke noen såfremst ikke jeg vil blende di...Wink

Man skulle tro noe av det viktigste var og ha gode fjernlys da disse er sjåførens sikkerhet mot farer i mørket,men det gjelder vist ikke i Norge såfremst ikke du har rett bokstav på lykteglasset...

Og for at jeg ikke skal bli misforstått så hater jeg også og møte biler med ettermontert/blendende xenon i NÆRLYSENE...Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Thomas_Dp

PosteTema: Re: Ettermontere Xenon   11/11/2013, 11:24

Men vil di blende noe mere en halogen pærene i linselysa da ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
toarni

PosteTema: Re: Ettermontere Xenon   11/11/2013, 11:38

Mitt svar er nei det vil jeg ikke tro,såfremst du ikke laste bilen full og lysene lyser til himmels,men da blender det meste om du ikke har lysregulering..men nå kommer det sikkert noen påstander om at di vil det..Wink

Men gjør som di fleste andre,monter og prøv(byttelån gjerne bil med en kompis og prøv og kjør i møte så ser du selv hvordan det er og møte din bil),funker det så hold kjeft og si du kjøpte bilen med dette montert..:p

Noen vil bestandig klage på noe uansett...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Thomas_Dp

PosteTema: Re: Ettermontere Xenon   11/11/2013, 11:54

Problemet med gamle reflektor lamper er at lyset sprer seg veldig, nå har jeg jo linser og lyset er mye mere konsentrert der det skal lyse. Jeg har manuell regulering av høyden så skal nok få stilt det ned i bakken.

Hvordan er det å montere Xenon i fjærn lys ? vil det ikke bli veldig delay når du setter di på ? Xenon trenger jo litt "oppvarming" før di lyser ordentlig..

Noen som kan anbefale noen xenon kit ? Link ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
BeerBringer
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 79
Registration date : 26.07.2011

PosteTema: Re: Ettermontere Xenon   11/11/2013, 20:44

Om bilen ikke er typegodkjennt med xenon lykter, så er det ikke lovlig uansett.
Var vel en sak der en Ford forhandler hadde solgt en brukt Mondeo, der kjøper ønsket xenon lykter, det lar seg ordne lett sa de, og byttet lykter til han. Alle var glad og fornøyd til bilen ble stoppet i en utekontroll, det viser seg at det er to typegodkjenninger. En for biler med xenon, og en for biler uten. Så er ikke bilen levert ny med dette, så er det ikke lov.

Edit, søkte litt og fannt igjenn der eg las om den saken, http://www.dinside.no/906401/kjoper-biler-med-ulovlige-xenon-lys
Var visst lyktene som ikke var godkjennt, så .....

Og så skriver trådstarter at han ikke har sjøljusterende lykter, så da er det ikke lov.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Ettermontere Xenon   11/11/2013, 21:45

Tvilar veldig sterkt på at det er same linse og eventuell reflektor på halogen med linse, så då blir det ikkje rett lys uansett ved å berre bytte til xenonpærer. Lyktehus skal vere godkjent for xenon også, og er det ikkje xenon originalt i desse er dei vel omtrent garantert ikkje godkjent for xenon. Og automatisk høgdejustering (+lyktespyling) er også eit krav.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Ettermontere Xenon   11/11/2013, 21:46

Men for all del, det værste er alle idiotar med xenon i gamle halogenlyktehus der lyset går alle andre vegar enn dit det skal, og xenon i grøftelys...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
gorlof

Antall Innlegg : 41
Registration date : 12.11.2012

PosteTema: Re: Ettermontere Xenon   3/12/2013, 21:06

Monterte 55w xenon kit i fjernlysan på min forrige Mondeo 2002mod.Ble kjempelyst like foran bilen og til sidene men lyste mye kortere en de 100w H1 lysperen eg hadde satt inn. Ble nokk feil p.g.a. annen utforming på lyspærran i forhold til reflektor.Ble til at jeg satte inn 100W pæran igjen. Monterte i stedet xenon kittet i 2 stk. Bosch big knick lykter på bilen og da ble det LYS.Den ene lykta med blankt glass og den andre med spreder glass(feilkjøp) men det ble kanonbra lys. Spreder lykta lyste opp skogen på siden av veien på begge sidene. Og den med blankt glass lyser LANGT fremover.
I følge www.megalys.no må man ha canbus på Mondeo fra 2010 mod.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Ettermontere Xenon   Today at 08:04

Til Toppen Go down

Ettermontere Xenon
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» xenon kit h1 og h7 6000k
» h7 xenon kit