Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Titanium feler på vinterhjul en dårlig ide?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
trønder
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 30.10.2007

PosteTema: Titanium feler på vinterhjul en dårlig ide?   2/11/2007, 10:47

Har bestillt Modeo med vinterhjul på alufelg. Disse er er 24 eikers felger som på titanium. I ettertid har jeg begynt å lure på om dette ikke er så lurt. Er det bedre med noen andre felger som ikke har så mange eiker til vinterbruk? På de to siste bilene jeg har hatt har jeg brukt stålfelger på vinteren så jeg har ikke allverdens erfaring med alu på vinteren
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 282
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Re: Titanium feler på vinterhjul en dårlig ide?   2/11/2007, 11:16

trønder skrev:
Har bestillt Modeo med vinterhjul på alufelg. Disse er er 24 eikers felger som på titanium. I ettertid har jeg begynt å lure på om dette ikke er så lurt. Er det bedre med noen andre felger som ikke har så mange eiker til vinterbruk? På de to siste bilene jeg har hatt har jeg brukt stålfelger på vinteren så jeg har ikke allverdens erfaring med alu på vinteren

Tenkte akkurat det samme, derfor kjøpte jeg vinterfelger et annet sted! Smile
Alu går fint på vinteren, men får du riper i de må de "tettes" asap, ellers så begynner de å flasse fort pga salt og skitt... De bør vaskes og poleres ofte da de får tøff behandlig av vinternorge.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bilsjuk
Gjest

PosteTema: Re: Titanium feler på vinterhjul en dårlig ide?   2/11/2007, 16:13

En annen ting med disse felgene med mange eiker er at det pakker seg fortere i dem med snø og skitt. Vinterfelgene til min mondeo har åpnere eiker.
Poskare! Har du tatt i bruk vinterfelgene dine? min bilselger fortalte meg at de felgene som følger med er spesiallaget for Mondeo og at felger kjøpt andre steder ikke passer pga at bremsekalipper (klossholder?) er stor og sitter veldig tett inntill felgen.
dette har jeg hørt av andre tidligere også- muligens inne på dette forum.
Til Toppen Go down
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Titanium feler på vinterhjul en dårlig ide?   2/11/2007, 16:27

bilsjuk skrev:
En annen ting med disse felgene med mange eiker er at det pakker seg fortere i dem med snø og skitt. Vinterfelgene til min mondeo har åpnere eiker.
Poskare! Har du tatt i bruk vinterfelgene dine? min bilselger fortalte meg at de felgene som følger med er spesiallaget for Mondeo og at felger kjøpt andre steder ikke passer pga at bremsekalipper (klossholder?) er stor og sitter veldig tett inntill felgen.

Dette har også jeg fått beskjed om, men de felgforhandlerne jeg har vært i kontakt med sier at dette er tull. Man må bare huske å fjerne disse "spenskivene" når man setter på felgene (grunnet mangel av noen utforinger på uorginale felger for dette).
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bilsjuk
Gjest

PosteTema: Re: Titanium feler på vinterhjul en dårlig ide?   2/11/2007, 16:34

Tjohoi skrev:
bilsjuk skrev:

Dette har også jeg fått beskjed om, men de felgforhandlerne jeg har vært i kontakt med sier at dette er tull. Man må bare huske å fjerne disse "spenskivene" når man setter på felgene (grunnet mangel av noen utforinger på uorginale felger for dette).

Får håpe uoriginale felger passer ellers er det mange som får seg en overraskelse når de skal bytte til vinterhjul.
Men skulle tro at min bilselger har peiling på hva han snakker om.
Han har vært helt enestående til nå ang. Mondeoting i allefall.
Til Toppen Go down
jethores

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Titanium feler på vinterhjul en dårlig ide?   2/11/2007, 17:24

Min erfaring er at Ford bruker som nevnt over klips på boltfestene. Disse må tas av ved bruk av uorginale felger. Orginale felger her en utfresning. Dersom klips ikke tas av presser felgen ubalanse i skivene, med det resultat at du får kast, som merkes som rystelser i rattet når du bremser. Dermed må skivene skiftes. Og det dekkes sekvfølgelig ikke av garantien. Jeg snakker av erfaring, etter å ha gjort den feilen på Mondeo MK 2 og 3.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Titanium feler på vinterhjul en dårlig ide?   2/11/2007, 17:26

Joda, selgerne har nok peiling. Det intrykket har i hvert jeg om min selger. Når det gjelder dette med felgene så sier det seg nesten selv at det skal være mulig å bruke felger som ikke er laget av Ford....men som jeg er blitt fortalt så må man altså sørge for at disse skivene/låsene fjernes når man tar på vinterhjul (og da uorginale) felger. Jeg skal levere mine vinterhjul til min forhandler, slik at de setter på hjulene før jeg traller ut av butikken (om bilen kommer før det er sommer igjen da...) :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare

Antall Innlegg : 282
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Re: Titanium feler på vinterhjul en dårlig ide?   3/11/2007, 13:14

Disse skivene er bare å ta av, ingen problem. Du får felger fra de aller fleste som passer til nye Mondeo. Viktigste er at du holder deg innenfor +/- 5% av standard dimensjonen som er levert på bilen.

Om selgere sier at det ikke er mulig, er det kun for å loppe deg pga dyrere felger og dekk.

Nei, har ikke fått felgene på bilen ennå...har ikke fått bilen som jeg bestilte tidlig i juni Sad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
RS
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 82
Registration date : 27.09.2007

PosteTema: Re: Titanium feler på vinterhjul en dårlig ide?   3/11/2007, 16:46

Kan jo også nevne at Ford ikke lager ene eneste felg "in-house", de lages av f. eks Borbet.

Og hvis kalipteren kommer i veien, så må du bare gå opp i dim;)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
btny

Antall Innlegg : 27
Registration date : 06.11.2007

PosteTema: Re: Titanium feler på vinterhjul en dårlig ide?   6/11/2007, 10:39

Jeg har akkurat kjøpt orginale mondeo felger 16" 5-eikers Y design til min TitX, de er letter å holde rene enn 24 eikers felger.
Enkelte forhandlere har kampanje på dekk+felg så hvis du er heldig kan du få 45% rabatt på hele pakken.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Titanium feler på vinterhjul en dårlig ide?   6/11/2007, 11:59

Jeg bestilte også 16" "Y" design i går... det er vist lang leveringstid på felger nå. Fikk beskjed om å bestemme meg fort for felg, - selv om jeg ikke har fått produksjonsdato på bilen...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
btny

Antall Innlegg : 27
Registration date : 06.11.2007

PosteTema: Re: Titanium feler på vinterhjul en dårlig ide?   6/11/2007, 12:04

Jeg har akkurat kjøpt orginale mondeo felger 16" 5-eikers Y design til min TitX, de er letter å holde rene enn 24 eikers felger.
Enkelte forhandlere har kampanje på dekk+felg så hvis du er heldig kan du få 45% rabatt på hele pakken.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 76
Registration date : 17.11.2007

PosteTema: Re: Titanium feler på vinterhjul en dårlig ide?   27/11/2007, 17:47

Jeg har 16"y felger med 205/55-16 dekk påmin Ghia 130hk.Forand pløser dekket med 40psi.Ser ut som 205 er i smaleste laget.Noen med samme efaring?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Titanium feler på vinterhjul en dårlig ide?   12/12/2007, 16:53

poskare skrev:
Disse skivene er bare å ta av, ingen problem. Du får felger fra de aller fleste som passer til nye Mondeo. Viktigste er at du holder deg innenfor +/- 5% av standard dimensjonen som er levert på bilen.

Om selgere sier at det ikke er mulig, er det kun for å loppe deg pga dyrere felger og dekk.

Nei, har ikke fått felgene på bilen ennå...har ikke fått bilen som jeg bestilte tidlig i juni Sad

hva er vitsen med disse klipsene hvis de bare er å ta av?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo

Antall Innlegg : 2
Registration date : 10.11.2007

PosteTema: Re: Titanium feler på vinterhjul en dårlig ide?   23/12/2007, 11:04

[/quote]

hva er vitsen med disse klipsene hvis de bare er å ta av?[/quote]Holde bremseskivene på plass i produksjonen
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Titanium feler på vinterhjul en dårlig ide?   

Til Toppen Go down

Titanium feler på vinterhjul en dårlig ide?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Min Bmw 518i E34
» NULL lyd fra subwoofer
» Oljetrykk
» XL 600 trekker dårlig
» Håper dette bare er en dårlig drøm jeg har, og at jeg snart våkner fra marerittet??