Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
vaffe

Antall Innlegg : 7
Registration date : 13.10.2013

PosteTema: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    13/10/2013, 17:55

hei, har en 2010 mondeo, 115 hk, 2,0 tdci, bilen går fint ved normal kjøring, men når jeg stopper den, starter det en høy surrelyd, og den varer i kun 10- 15 sek, høres ut som at det kommer i fra turboen, det virker som om at den lyden bare blir høyere og høyere.
har ikke fått sjekket den med verksted enda.

Noen som har et lite tips på hva det kan være?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 664
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    13/10/2013, 21:28

Se ned på siden av motoren mot batteri. Der sitter det 2 brune ventiler, hør på de når en stopper bilen for deg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    13/10/2013, 21:43

Mest sannsynlig som nevnt over. Helt normalt. Var inne på verksted for det samme på min i 2010 og fikk en forklaring. Så mest sannsynlig ingenting å bekymre seg for.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Galaxis
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 140
Registration date : 03.08.2008

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    14/10/2013, 12:14

Ok men hva er de brune ventilene og hvorfor er det en sånn lyd?

Galaxis.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    14/10/2013, 17:30

Den må byttes.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
vaffe

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    14/10/2013, 18:57

jeg lyttet etter den lyden i dag, og den kommer antakeligvis i fra de ventilene, må de skiftes da?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    14/10/2013, 20:12

Fikk beskjed om at det var helt normalt og at de ikke trengte å byttes. Forhørte meg på 2 forskjellige Ford verksteder i 2 forskjellige kjeder. Kjørte med de slik fra 130000km og til jeg nå byttet inn bilen etter 190000km. Summet ikke hver gang jeg stoppet motoren. Svigerfar hadde samme på sin og ble heller aldri anbefalt å bytte :/
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    14/10/2013, 21:46

Somregel den bakerste som lager lyden.
De har med egr og turbostyring.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
vaffe

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    14/10/2013, 21:54

okei, takker og bukker for tipsene:) 
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    14/10/2013, 22:54

Gi oss en oppdatering når du har fått sjekket opp i dette da! Greit å få en logisk forklaring selv om mitt Ford eierskap er historie. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
vaffe

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    15/10/2013, 17:02

Pratet med en verksteds mester på en ford forhandler i dag, han fortalte at man ikke trengte å bry seg om lyden, men at de 2 brune ventilene er vakums ventiler og skal slippe ut luft når motoren stopper, at den lager lyd ville ikke si at den var defekt av den grunn.
var slik jeg forstod det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    15/10/2013, 20:25

I så måte gjer dei vel jobben berre sin, og ein burde vel heller vere bekymra om det ikkje kjem lyd...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    15/10/2013, 21:44

Skal ikke komme lyd fra de.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    16/10/2013, 08:52

Hadde akkurat det samme på min 2001 Mondeo. Men det var en 2.0 bensin automat. Men ble som sagt aldri anbefalt å bytte på noen av de.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 13.06.2010

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    9/11/2013, 18:27

Som mange andre så har jeg og denne "summelyden" etter at motoren stopper. Det som er litt rart er at det høres ut som denne lyden starter/aksellererer ved stopp for så å dø ut.
Jeg hadde bilen inn på lokalt merkeverksted der de hørte på det, og det ble konstatert at det ikke var noe som trengtes å skiftes. Dette var vel et par år siden.

Syns å huske at denne lyden ikke var der første halvåret etter at jeg kjøpte bilen (brukt: ca 48000km). Og at den tiltok litt underveis, for så å være likedan hele tiden de siste par åra.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    9/11/2013, 18:56

mondeo-man skrev:
Som mange andre så har jeg og denne "summelyden" etter at motoren stopper. Det som er litt rart er at det høres ut som denne lyden starter/aksellererer ved stopp for så å dø ut.
Jeg hadde bilen inn på lokalt merkeverksted der de hørte på det, og det ble konstatert at det ikke var noe som trengtes å skiftes. Dette var vel et par år siden.

Syns å huske at denne lyden ikke var der første halvåret etter at jeg kjøpte bilen (brukt: ca 48000km). Og at den tiltok litt underveis, for så å være likedan hele tiden de siste par åra.
Stemmer nok det. Det er feil på ventilene!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 13.06.2010

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    19/11/2013, 00:23

Feil på ventilene?

Lyst å fortelle litt mer?

Er interessert i å ordne opp i dette, hvis det er noe som kan gå galt etterhvert. Har hatt lite "spesialtrøbbel" med bilen, så er interessert i at det skal fortsette på den måten.
Syns å huske at bilen var innenfor garantiperioden da jeg fikk dem til å sjekke dette. Blir rimelig harm dersom de har oversett en feil, og jeg får problemer med dette om ikke så lang tid.
Forholdsvis irriterende om det blir regning på 5-sifret beløp, om det kunne vært unngått for flere år siden.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    19/11/2013, 00:30

Som sagt både min 2001 bensin uten turbo og min 2008 tdci hadde dette. Ikke hver gang. Noen ganger mer enn andre. Begge mine gikk over 100000km etter at jeg merket lyden. 2001 gikk 260000km og 2008 gikk 200000km. Fikk som sagt beskjed både hos Kverneland og røhne&selmer i Bergen og Ford i Mo i Rana og steinkjær at alt var ok og ingenting å bekymre seg over. Er jo bare for deg å forhøre seg på flere Ford verksteder og gi en lyd tilbake om hva du får beskjed om Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    19/11/2013, 15:11

Min har også denne (u)lyden. Fikk beskjed i fjor at det er normalt. Bilen er nå gått litt under 100 000 km. Det skjer hver gang når jeg slår av bilen. Plager meg ikke.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    20/11/2013, 06:36

Sier seg jo selv at de ikke er som de skal når de står og brummer etter du stopper bilen. Har man garanti så er det bare å få de byttet. Var de sånn lyd når bilen var ny? Nei det var det ikke. Bilen skal ikke stå å brumme etter den er stoppet. :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    20/11/2013, 09:50

Ifølge poster på talkford.com kommer lyden fra en solenoidventil for turboen som lukker når man stopper motoren, og betyr ikke at noe er galt. Har ikke hørt noe fra mine Mondeoer, men de har kanskje ikke gått langt nok...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    20/11/2013, 21:20

Litt merkelig at jeg hadde samme lyden på min 2001 Mondeo 2.0 bensin uten tyrbo..... Mekanikere hos Røhne & Selmer hadde forklaringen på at "man hører at luften som skal slippe ut gjennom ventilen, faktisk slipper ut gjennom ventilen". Så det eneste sjenerende er tydeligvis lyden, og den levde jeg greit med.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
v2k

Antall Innlegg : 1
Registration date : 03.04.2014

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    3/4/2014, 20:39

Jeg har samme lyden, men også en lignende lyd når jeg låser opp bilen med fjernkontrollen. Er det samme greia?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
vaffe

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    29/10/2014, 22:43

Jeg fikk forklaring på lyden av en mondeo selger, det er vist regulatoren til de regulerbare støtdemperne på bakhjulene som slipper ut trykk når man stopper motoren, var ikke klar over at det var standar med regulerbare dempere på nyere mondeoer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    30/10/2014, 14:29

Ikke standardutstyr, men din har det tydeligvis. Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto    

Til Toppen Go down

ulyd, brumming eller surring i fra turbo, ved stopp av moto
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Bytte turbo. Skifte kun innmat eller hele røkla?
» banjorør til vann på turbo
» oppbygging av E30 325 M-tech 2 turbo (touring) ?
» ØK: Poletta eller lignende vogn
» Saab 9000 turbo motor (KOMPLETT)