Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Rustkontroll

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Siphlonurus

Antall Innlegg : 16
Registration date : 28.11.2011

PosteTema: Rustkontroll   10/10/2013, 10:01

Søkte opp en gammel tråd om rustkontroll jeg svarte på i går men oppdaget etterpå at det lå under MK1-MK3 delen av forumet.
Legger det derfor inn også her siden de fleste med MK4 kanskje bare følger med her:

Har fått brev fra Ford om årlig vedlikehold og må inn for å foreta rustkontroll for å opprettholde garantien. Vurdere å droppe det, men er i tvil. Kanskje heller koste på en understellsbehandling? Bilen er en 2009 modell som straks har gått 5 år og vi bor på Lillehammer og kjører knapt på salta veier i løpet av hele vinteren.

Hadde forrige service (160.000) i september i fjor men kjører såvidt lite at vi ikke trenger ny service før til våren så det er litt heft å levere inn bilene kun for rustkontrollen. Mener jeg betalte 600 ekstra for rustkontrollen ved sist service, er dette en fast pris alle benytter?. Men dropper man det en gang har det vel heller ikke noe for seg å ta den neste gang siden garantien da allerede er brutt?

Andre som har tanker rundt dette?  Noen som har fått problemer med rust enda på MK4?

Fikk et svar fra Titanium x 2009:
--------------------------------------------
Husk at service er 20000km eller 1år. Samme om du kjører lite eller ikke så skal den ha service 1 gang i året.

Noen tar ekstra betalt for rustkontroll, mens andre gjør det gratis ved service.

Husk at nå kan du også ta service og rustkontroll på andre godkjente verksteder.

Ville hatt stempelet i boka om det var min bil  
-------------------------

Følger opp med et par spm/kommentarer til:

Årlig service har jeg faktisk ikke tenkt på. Er det virkelig nødvendig hvis man bare kjører 10-12000 i året? I de servicehefter jeg har sett i så har jeg inntrykk av at det stort sett er stemplet ift km og ikke i mellom, men det er kanskje biler som har gått lenger i året? Tror ikke folk tenker over dette så lenge det er stemplet for hvert aktuelt km-intervall og det føles litt overkill på en moderne bil.
Hva gjøres f.eks på en årlig service midt mellom 2 intervaller, f.eks ved 170.000km?

Har Ford If-forsikring som vel dekker motorhavari etter det jeg har skjønt. Vil den forutsette minst årlig service for å gjelde?

Er det nytt at rustkontrollen kan tas på andre godkjente verksteder? Mener bestemt at jeg fikk beskjed om at den måtte tas hos Ford når jeg hadde service der i fjor.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 660
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Rustkontroll   10/10/2013, 13:03

Ford er strenge på det med service intervaller.

Skal ha service hvert år uansett om du kjører lite. Har du garanti på bilen og ikke følger intervaller KAN det ende med avslag på garanti om noe skulle skje.

Spesiellt på dieselbiler blir olja veldigt forurenset. Det skjer lenge før 20000km.

Det med rustkontroll er noe som kom i høst.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jallis

Antall Innlegg : 46
Registration date : 02.07.2012

PosteTema: Re: Rustkontroll   12/10/2013, 19:08

Jeg hadde tatt den rust kontrollen det er 12 år rust garanti på disse bilene, og han Geir nede på ford tror jeg kan værra ganske så firkanta hvis du ikke har fulgt rust kontrollene/karoseri kontroll.
Det er jo en god del salta veg rundt Lillehammer her da....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Rustkontroll   

Til Toppen Go down

Rustkontroll
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1