Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Hvordan fungerer Park-varmeren?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
magnusalex

Antall Innlegg : 47
Registration date : 05.07.2013

PosteTema: Hvordan fungerer Park-varmeren?   30/9/2013, 19:32

Så... jeg kjøpte Mondeoen i sommer. Nå som det har begynt å bli kjølig om nettene, tenkte jeg at jeg skulle begynne å bruke park-varmeren for å få en litt mer behagelig morgen. Programmerte tidspunkt, alle ukedagene og aktiverte valget med en x i menyene i går kveld, og gledet meg til en varm bil i dag tidlig.

Men... neida. Like kaldt. Virker ikke som om det skjer noe når jeg huker av for "Active Now" heller. Er det noen måte å teste om den fungerer på?

Batteriet iflg. test-modus på Convers+ viser 12.0V og det er i øyeblikket 6 grader ute. Var antagelig kaldere i natt når den skulle starte.

Hva gjør jeg feil?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   30/9/2013, 21:08

Den starter ikke ved for lav strøm eller for lavt nivå i dieseltanken. Ellers burde den starte på "active now". Av og til må man trykke på denne flere ganger da den slår seg gjerne av pga når man slår på tenningen er det mange ting som trekker mye strøm i begynnelsen og da "regner" den ut at batteriet har lav strømstyrke.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
magnusalex

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   30/9/2013, 21:30

Hva er for lav spenning? Satte bilen på lading i sted, da jeg så at den lå på 11.8V når temperaturen ute sank og jeg hadde gjort noen flere forsøk. Håper den fungerer i morgen tidlig, da... Tanken er full.

Hvordan merker man at den er på? Er det noen indikasjon i form av noen lamper eller symboler i displayet? Kan man høre lyder?

(Og, nybegynnerspørsmål: Hvordan kommer varmen inn i kupeén? Må jeg sørge for at kupeviften ikke er slått av når jeg parkerer bilen, feks?)

Takk for svar og god hjelp! :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 649
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   30/9/2013, 22:35

Det står i displayet når det er på, du hører den utenfor bilen også.
Eksosen kommer ut bak h. forhjul.
Viften bør stå på. Mener varmeren starter den uansett, men like greit å ha den på.
Husk at tidene du setter er når bilen skal være varm og ikke når den skal starte.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
magnusalex

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   30/9/2013, 23:05

Okay. Lar den stå til lading over natten, og håper det er det som skal til.

Forsøkte nå igjen, bare fordi jeg er en utålmodig sjel - men det skjer ingenting. Ingen lyd, ingen eksos, ingen melding i displayet. Jeg får huket av for "Active now", men etter å ha slått av tenningen og slått den på igjen er x'en borte - så den er tydligvis ikke på.

Takk for svar, igjen Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   1/10/2013, 09:21

Mulig du må på verksted med Webasto'n. Hvis det har vært for mange mislykkede startforsøk blir den deaktivert, for å begrense videre skader. Ford kan resette dette.
I verste fall må den repareres eller byttes. Min ble byttet på garantien, da den etter etpar år nektet å starte.
Stemmer som det sies her, at når den starter hører du klikking og summing med en gang. Når den er godt i gang er det veldig tydelig brumming og during (som er vanskelig å legge merke til hvis motoren går).
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   1/10/2013, 09:23

Som sagt. Av og til må du hule av for active now flere ganger om x-en forsvinner. Det er litt forstyrrelser i det elektriske anlegget rett etter man setter på tenningen som gjør dette. Aktiver active now helt til x-en blir værende på. Det skal komme opp info i displayet at varmer går, og den gule i-en skal lyse. Vifte og alt slår seg på automatisk når varmer har startet og kjørt seg varm. Men 11.8 er ikke spesielt lav batterispenning med motor av og litt forbruk når tenning står på. Om ikke må du gjerne forsøke verksted. Men mange problemer forsvinner på disse bilene om batteriet kobles av for en kort stund.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
magnusalex

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   1/10/2013, 09:34

Beklager, jeg forklarte meg kanskje litt dårlig. X'en når jeg trykker på Active Now forblir på, den forsvinner ikke. Men det skjer ikke noe annet heller. Når jeg slår av tenningen, og slår den på igjen - er X'en borte.

Natt til i dag ladet jeg batteriet, og hadde programmert den til kl. 8:20, men da var det frost på bilen og den hadde ikke startet. Batteriet var fulladet (men Converse+ viste ikke mer enn 12.1V i diagnose-modus, kanskje batteriet er defekt?).

Det virker forøvrig som den virker fint med "Aux-Heater" under kjøring, den blir i alle fall ganske fort varm.

Skal forsøke å koble fra batteriet i kveld, og prøve igjen. Takk for gode tips!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   1/10/2013, 10:50

Du kan kjenne under eksosen fra varmeren rett bak H forhjul når du slår på AUX varmer. Starter den da er i allefall varmeren i orden. Mulig den har gått i heng på en eller an måte på parkeringsvarmeren. Men prøv å koble fra batteriet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
marius161

Antall Innlegg : 30
Registration date : 05.08.2013

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   2/10/2013, 14:47

Jeg har plagdes med dette lenge. Min "active now" funker av og til, men timer funksjonen fungerer ikke i det hele tatt. bruker vedlikeholdslader med mitt DEFA, men nytter ikke.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
magnusalex

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   2/10/2013, 15:31

Ja, neida, så... ser ikke ut til at min virker. Jeg trodde den fungerte på Aux-varmer da bilen blir forholdsvis raskt varm - men det kommer ingen eksos ut bak høyre forhjul. Så da virker den vel ikke i det hele tatt, da.

Har forsøkt å koble ut batteriet i 5 min. Klokke/dato, one-touch på vindusheisene, radiokode osv. ble resatt - men den starter ikke uansett hva jeg prøver.

Får vel bare få en diagnose på verksted, da Sad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
RS
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 82
Registration date : 27.09.2007

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   1/11/2013, 19:40

Hadde noen av de samme plagene, krysset på "Active now" forsvant noen ganger, mens andre ganger startet den ikke selv om det sto det i Converse`n.

Resultat etter feilsøking; overhaling av Webasto til kr 6-7000,-
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Hofsoe

Antall Innlegg : 4
Registration date : 03.03.2013

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   1/11/2013, 20:25

Jeg hadde samme problem med min bil. I følge Ford Kverneland så må Ford sin motor og kupe varmer nullstilles innimellom. Det var også viktig at oppvarmingen fikk gjort seg ferdig og ikke bli avbrutt midt inni. AUX - heater må også stå på.

Lykke til videre! =)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Knurren

Antall Innlegg : 9
Registration date : 01.05.2013

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   5/11/2013, 14:43

Jeg spekulerer også på dette. Har ikke fått testet alle mulighetene med parkvarmeren enda, men har prøvd å slå på Active Now. Lite tegn til liv, litt viftelyd men den forsvant så snart jeg slo av tenningen. Det skulle vel tyde på at pv ikke slo seg på? X-en i displayet forsvant ikke. En annen ting, bruker pv så mye strøm at man bare kan ha den på 15 min før start? På Ford her påstås det at batteriet blir tappet en god del med pv.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   5/11/2013, 16:30

Hvis parkvarmeren starter står det en melding om det i displayet på Convers+ ("Park heater on", eller noe i den duren).

Og ja, den bruker endel strøm. Ford sier vel at når den har vært i bruk skal man kjøre minst like lenge som varmeren var i gang, for å lade opp batteriet igjen. Men noen fast 15-minuttersgrense har jeg ikke hørt om.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Knurren

Antall Innlegg : 9
Registration date : 01.05.2013

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   5/11/2013, 18:57

Takk HallaBalla :-). Jeg fulgte instruksjonene her og prøvde på nytt med "Active Now" og da ble det liv. Gikk ut etter ca 20 min og da var bilen varm og varmeren avslått? Skjer det autom v 15 gr? Kjørte en tur på ca 10 min og så at tempen på kjølevæsken var betydelig høyere enn i morges da jeg kjørte 20 km med litt start og stopp - uten pv først.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
magnusalex

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   16/11/2013, 23:50

Har hatt bilen på diagnose nå. Defekt elektronikk i varmeren, så hele saken må byttes. Ca. 13.000 kr. i deler og jobb. Venter på tilbakemelding ang. garanti, hvis ikke blir det nok en tur til Sverige i nærmeste fremtid. De var noen tusenlapper billigere...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   17/11/2013, 13:01

Bør vel få det på garanti/kjøpsloven. Får du det ikke og du er NAF medlem ville jeg prøvd gjennom NAF advokaten. Der har jeg fått mye gjennom som Ford i første gang sa nei til.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
magnusalex

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   6/12/2013, 14:18

Da er i alle fall min varmer i orden. Endte med å bytte hele saken og ta en 120.000 hovedservice samtidig. Hele 14.200 kr havnet det på i vårt kjære naboland.

Garanti/kjøpsloven/reklamasjonsrett gjaldt ikke over 100.000 km, fikk jeg vite av Ford.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   6/12/2013, 23:52

Det er reinspikka pisspreik. 5 års reklamasjon gjeld uavhengig av køyrte kilometer på ting som er meint å vare i meir enn 5 år, noke både bilen og brennaren er.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
magnusalex

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   8/12/2013, 23:20

Selv om jeg er aldri så enig, så hadde de så mange argumenter i mot at jeg ble litt satt ut der og da. Akkurat nå var det viktigst å få den i orden, slik at jeg kan ha glede av den nå som det er kaldt. Men til andre som evt. måtte få samme problem: Det var vesentlig billigere i Sverige. De tok rundt 9000 for jobben, med ny varmer, et par andre smådeler, programmering og lånebil i tiden de holdt på.

Har ikke gitt opp "kampen" ennå, jeg kjøpte bilen i Mai og til nå har det vært så mange unødvendige småting med og mot forhandleren at jeg tenkte å sende en forespørsel til NAF om evt. videre saksgang. Tviler på at jeg får penger tilbake når jeg tok jobben i utlandet, men kanskje de kan hjelpe med de få tingene som står igjen.

Uansett. Nå som parkvarmeren virker og alt er greit rent teknisk med den, har jeg et spørsmål til:

Jeg forstår at "Active Now" kan bruke litt forskjellig tid for å kjøre en komplett syklus etter hvor kaldt det er ute, osv. Men om jeg slår den på, og den ikke er ferdig etter si 15 minutter - kan jeg kjøre da?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   8/12/2013, 23:47

Ja. Og om du har aux varmeren innkoblet fortsetter den å brenne til motor har oppnådd ca 70 grader. Uansett brenner den seg ren.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
magnusalex

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   8/12/2013, 23:56

Tusen takk for svar! :-)

Jeg har forøvrig funnet ut at "Active Now" er lettere å aktivere (dersom X'en forsvinner etter man har aktivert den) om setter på park-lysene før man slår på tenningen, slik at Xenon-lysene ikke tenner. Da synker sikkert ikke spenningen like mye.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   9/12/2013, 00:09

Hadde det berre vore så enkelt. For min del fungerte active now med ein gang bilen var ny, og sporadisk ei tid etterpå. Sidan har det aldri fungert. Verksted gidd enten ikkje gjere noke med det, eller får det ikkje til. Virkar også som heile brennaren ikkje fungerar til tider, då det er variabelt kor lang tid det tar før motoren blir varm om eg startar med kald motor. Av og til er den fort varm, andre gangar tar det laaang tid. Har motoren oppnådd arbeidstemperatur og eg slår på max på AC'en, begynner av og til motortemperaturen umiddelbart å gå ned, andre gangar ikkje. Og det er berre ein dråpe av alt som er feil med vraket Ford har sett i masseproduksjon. Sett frå Ford / forhandlar si side, er du ein uvitande løgnaktig kjeltring som berre er til bry til det motsatte er bevist av dei sjølv.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
magnusalex

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   9/12/2013, 00:15

Vel, for meg så var det jo nettopp så enkelt... Slet med at jeg måtte forsøke noen ganger for å slå den på bare ved å huke den av i menyen, men med en gang jeg slo av hovedlysene tente den med det samme. Og det har gjentatt seg flere ganger.

Forstår at du antagelig har og har hatt litt større problemer enn jeg har, men på akkurat denne problemstillingen... Du har ikke bare et dårlig batteri, da?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Hvordan fungerer Park-varmeren?   Today at 18:15

Til Toppen Go down

Hvordan fungerer Park-varmeren?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Speedway
» Quickshift! Hvor, hvilken, hvorfor?