Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Hive i DRIVE mens man siger bakover

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
marius161

Antall Innlegg : 30
Registration date : 05.08.2013

PosteTema: Hive i DRIVE mens man siger bakover   29/8/2013, 13:57

Er dette skadelig for automatkassen?

Har ikke powershift men den som ble levert i 2008. m6? a6? ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
magnusalex

Antall Innlegg : 47
Registration date : 05.07.2013

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   4/9/2013, 13:14

Snakket faktisk med en på et automatgirkasseverksted for bare noen dager siden om dette, og en del annet. Han fortalte blandt annet at å la bilen stå helt stille før man skifter gir er noe man får igjen for på lang sikt. Tolker det dithen at det er skadelig å gjøre det du beskriver.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
marius161

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   4/9/2013, 13:22

Takker for svar Smile Er det nødvendig å skifte olje på disse kassene? Min kasse "slår" når den girer ned ved nedbremsing.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
magnusalex

Antall Innlegg : 47
Registration date : 05.07.2013

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   4/9/2013, 13:50

Vet ikke hva Ford anbefaler, men har lest flere steder at man bør sørge for et oljebytte hver 50-60.000 km. Om du merker hard giring kan det være et tegn på problemer, og det bør sjekkes opp. Det kan være at en flushing av girkassen er nok.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
marius161

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   9/9/2013, 09:13

Er denne kassen selvlærende, eller har den en slags lærefunksjon for kjøremønster?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
YngveGS
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 108
Registration date : 28.05.2010

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   9/9/2013, 18:29

Eg skal ikkje samanlikna girkasser, for eg har ikkje peiling på skilnadane. Anna enn at eg antek at Mondeo-kassa er noko meir moderne.

Men eg har vore med på at automatkassa i ein BMW 5-serie 97 modell rauk. Og årsaka fekk me beskjed på var mellom anna at ein skifta før bilen stod heilt i ro.

Den gongen måtte må få ny kasse frå Tyskland og det kosta fort 100.000 kroner.. Kjipt..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   14/9/2013, 22:28

Aisin Warner kassene som står i disse bilene er sett på som veldig slitesterke. Det var denne kassen Volvo gikk over til etter alle problemene med girkassen på blandt annet xc90. Girkassen har en lærefunksjon der den tilpasser seg sjåførens kjørestil. Giring kan bedre seg etter å la bilen stå uten strøm over en natt eller mer. (Minnet resettes) Det er også en sikring i motorrommet for motor og girkasse styring. Denne finner du i sikringsoversikten i instruksjonsboken. Byttet olje på min ved 160000km og fikk beskjed og at flushing av kassen var unødvendig. Dette var hos Brøndby ombytningsservice i Danmark. Nå har bilen rullet ca 190000. Det som sliter automatkassen er tung last og kjøring i "vanlig drive". Ved tunge lass/tung henger anbefales det at du i det minste kjører i "sport modus". Kassen må ikke jobbe for tungt på for lavt turtall. Dette kan "svi" giroljen og lameller. Enkelte anbefaler også å montere ekstra oljekjøler på girkassen for biler som trekker mye campinghenger OL. Powershift kassen må ha service hver 60000km uansett kjøring. Aisin warner kassen er altså veldig stabil! BMW har i perioder brukt GM kasser, og dette har vært skikkelig dårlige kasser!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
marius161

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   16/9/2013, 07:41

Takk for bra svar Smile Koblet ut batteriet i dag noen timer for å resette, å jeg merket umiddelbar endring i giring og oppførsel på kassa.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   16/9/2013, 11:33

Godt det kunne hjelpe Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 196
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   20/9/2013, 18:34

Frankeren skrev:
Aisin Warner kassene som står i disse bilene er sett på som veldig slitesterke. Det var denne kassen Volvo gikk over til etter alle problemene med girkassen på blandt annet xc90. Girkassen har en lærefunksjon der den tilpasser seg sjåførens kjørestil. Giring kan bedre seg etter å la bilen stå uten strøm over en natt eller mer. (Minnet resettes) Det er også en sikring i motorrommet for motor og girkasse styring. Denne finner du i sikringsoversikten i instruksjonsboken. Byttet olje på min ved 160000km og fikk beskjed og at flushing av kassen var unødvendig. Dette var hos Brøndby ombytningsservice i Danmark. Nå har bilen rullet ca 190000. Det som sliter automatkassen er tung last og kjøring i "vanlig drive". Ved tunge lass/tung henger anbefales det at du i det minste kjører i "sport modus". Kassen må ikke jobbe for tungt på for lavt turtall. Dette kan "svi" giroljen og lameller. Enkelte anbefaler også å montere ekstra oljekjøler på girkassen for biler som trekker mye campinghenger OL. Powershift kassen må ha service hver 60000km uansett kjøring. Aisin warner kassen er altså veldig stabil! BMW har i perioder brukt GM kasser, og dette har vært skikkelig dårlige kasser!
Interessant. Min Ford-forhandler sier at de anbefaler å bytte oljen på 100.000km og da helst med flushing.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   21/9/2013, 00:48

Har ikke vært borti en eneste fordforhandler som har flushe utstyr her i Norge.... :/ sender de bilen vekk da? Kverneland Bergen hadde byttet olje (altså 3-4 liter av totalt ca7) på noen taxien som hadde gått 250000km. Men disse får jo litt juling. Men kassene er stabile greier. Og mange sier "ikke kødd med noe som virker" lett å fylle på for mye eller for lite olje på Automatkasser. Da er du garantert trøbbel.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   21/9/2013, 12:09

Har lenge hatt litt problem med min, snart gått 100k, men forhandlar gidd ikkje ein gang gjere noke med det og feiar det under teppet som ikkjeeksisterande. Ved litt tung drift (gjerne bakke) eller gasspådrag opplever eg det nærmast som smårykking, i bakkar følest det nesten som fronten driv og "småhoppar". Problemet kjem og går periodevis, og er ikkje alltid like kraftig. Har ein følelse av at det er automatkassa, problemet virkar mistenkelig som ein godt slitt clutch til tider. Noken som har liknande erfaring?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   21/9/2013, 22:36

Det der hadde eg tidligere... Litt "jokking/nøkking". Men plutselig var det borte igjen. Ford Kverneland ville heller ikke gjøre noe "siden det ikke er konstant hele tiden". Mener å huske det var i 3 gir...... Men begynte etterhvert å lure på om det var i forbindelse med EGR ventil. Ellers fant jeg ikke ut mye. Det skjedde rundt 150000km... Altså 40000 km siden.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   22/9/2013, 11:58

3. gir kan nokk mest sannsynlig stemme ja, stort sett i alle fall. I litt bakke, som f.eks. oppover bakken mot Tennebekk frå Vestkanten. Litt over 2000 rpm rett før det skal gire til 4. gir henger det på denne rykkinga litt, så girar det og det er vekk. Men har opplevd det i andre samanhengar også som ikkje stemmer med dette.

I tillegg masse merkelige "rykkete" opp eller nedgiringar, som i grunnen berre har blitt værre med tida. Risting / vibrering i bilen som kjem og går som ikkje har noke med ubalanse i dekk / felgar å gjere. Men forhandlar avfeiar alt, gidd ikkje ein gang teste bilen for å finne ut av det, gjer ikkje ein brøkdel av det som skal gjerast eller finn ut av feil. Katastrofe på 4 hjul både bil, forhandlar og Ford kundeservice, og det er berre forbokstaven. Kjøpet SKAL hevast, og ALDRI meir Ford når eg endelig får pusla saman heile saka og gått vidare med den. Og den saka er etter kvart eit 10000 bitars puslespel. *stønn* Har snakka ein del med Forbrukarkontoret, men veit ikkje kva som kan vere best, Forbrukarkontoret eller å sette NAF / NAF advokat på saka...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   24/9/2013, 10:43

Høres ut som du har handlet hos Kverneland fjøsangerveien...??
Han verksmesteren der, Tor Monsen er noe av det dårligste service menneske jeg har vært borti. Mer ovenfra og ned skal det mye til å bli. Her skal du ikke komme å fortelle han noe som helst.
Og surere kundemottakere i skranken tror jeg heller ikke du finner noe sted. De ser jo ut til å få vondt hver gang de ser en kunde komme inn døren. "Faen, der kommer jaggu en til vi må hjelpe.. Helvette". Skal du ha kontakt med noen der må du bare forholde deg til Rune Knutsen. Han er hjelpsom og flink! Holder meg borte fra KVB for alt det er verdt. Må muligens bytte bilmerke bare for å slippe unna. Men bilen er jeg ellers veldig fornøyd meg.
Har en litt annen oppfattelse av Mathisen auto på kokstad. Men har vel bare hatt bilen der 2 ganger men alltid kjempe service.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   25/9/2013, 10:25

Handla på Sotra Bil, familierabatt gjennom svigerfar. Heldigvis er han ikkje der lenger, steik forbanna han og. Jaggu er Kverneland og Tor kjeltringar, men SB er norgesmester i dårig kundebehandling og kjeltringeri. Dei skal få kjenne sin eigen medisin når eg berre får gang på saka. Nå blir det høgare golde Ford først, berre for å ha gjort det, ellers er det Forbrukarkontoret / NAF advokat. Blir aldri meir Ford her i gården i alle fall.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   25/9/2013, 20:04

Trond heter vel superkjeltringen på Sotra Bil. Han og e jo litt "ovenfra og ned".
Hadde en feil på AC på en bil, og de klarte ikke finne ut av det, fikk bilen ut to ganger der de mente de hadde reparert det, men neida. 2mnd senere gikk jeg til mathisen auto på kokstad. Der sjekket de og 2 timer senere ringte de og sa at de hadde funnet en lekasje som var ganske stor. Så va det fikset....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 224
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   26/9/2013, 09:12

HEHE, kan ikke annet enn å le. Navn og greier....

Jeg ble oppringt av en nyjypling selger fra Kverneland bil minde og lurte på om jeg ikke snart skulle kjøpe ny bil... Jeg sa: "så lenge dere har de menneskene på kundemottaket på verksteder så kan du bare glemme det" Han sa: "det er vanskelig å gjøre alle fornøyd" Jeg sa: "nei, det er det ikke, men for dere er det ikke mulig å få noen fornøyd"
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 196
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   26/9/2013, 17:40

Frankeren skrev:
Har ikke vært borti en eneste fordforhandler som har flushe utstyr her i Norge.... :/ sender de bilen vekk da? Kverneland Bergen hadde byttet olje (altså 3-4 liter av totalt ca7) på noen taxien som hadde gått 250000km. Men disse får jo litt juling. Men kassene er stabile greier. Og mange sier "ikke kødd med noe som virker" lett å fylle på for mye eller for lite olje på Automatkasser. Da er du garantert trøbbel.
Det stemmer, utstyr for flushing har de ikke Evil or Very Mad  Min forhandler sa at det ligger i det fremtidige budsjettet. Så får vi bare se hvor mange år det tar :-)

Tidligere sa de at de kunne skru ut girkassa og sende den til Oslo. Hørtes ikke veldig smart ut spør du meg...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   27/9/2013, 08:48

Finnes mange andre steder å få Flushet den. På østlandet har dere vel også noe som heter rats giroverhaling eller noe i den duren.

Kvernelanbil avdeling verksted er bare boss!!! Virker som alle har smittet alle der i underetasjen med anti kunde viruset.
Alex Valensia er faktisk en veldig alrigth selger. Ikke påtrengende som mange andre kan være, men virker som han setter seg inn i kundens situasjon og har forståelse for alt...

Men Tor&co i U-etasjen går jeg ikke til lenger.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   29/9/2013, 18:39

Har i grunnen ikkje hatt så masse med Trond å gjere, men han har virka grei så vitt eg har erfart. Problemet er heller eit selgarrasshøl av ein trønder, og sjefen sjølv bort på salgskontoret. Kundeoppfølging og interesse for å ordne opp? Ikkje eksisterande. Ber deg heller ryke ein viss plass...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   18/10/2013, 21:58

Har nå hatt min første kontakt med Bertel O Steen i Åsane. Og jøye meg for en kundeservice forskjell fra KLB i Fjøsangerveien. Det er bare lysår mellom kvaliteten! Her blir du tatt imot med et smil, du forklares absolutt alt, bilen blir sjekket grundig og det undersøkes (uten at jeg har spurt om noe) om det er noe forbedringer av bilen som skal gjøres til neste gang den skal på service. Alt blir gjort mot garanti uten noen form for diskusjoner. Fikk byttet en xenonpære som var på vei til å ryke. Garantien på pæren var utgått men i og med at jeg hadde handlet gjennom BOS, så tok de over 50% av utgiftene. Helt greit for meg. Utrolig hyggelige og hjelpsomme folk. (Bilen jeg har nå er importert av BOS selv fra Tyskland).
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Hive i DRIVE mens man siger bakover   

Til Toppen Go down

Hive i DRIVE mens man siger bakover
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1